4mnd grøt og smoothie osv, FAST FØDE

Hva fikk du til svar fra Hs? Ventet dere eller startet dere?
Tror man kan få veldig forskjellig svar fra helsesøstre på helsestasjoner rundt omkring. Blant annet fikk jeg to forskjellige svar angående fast føde.
Har tvillinger født 1.april og vi har såvidt starta med fast føde/grøt her også. Går veldig sakte frem med smaksprøver her, foreløpig gått greit med magen.
Jeg spurte helsesøster om dette var noe vi burde vente med, og om man skal følge "4 måneders alder" som i etter termin. Ja, fikk jeg til svar, dette var når de var 1 måned gamle ca., og vi snakket om det å gi tran.
Mine tvillinger ble født 3+1 uke før termin. Mens ved sist besøk så snakket vi om neste barselgruppe som blir i slutten av august, hvor temaet er "fast føde", så sier helsesøster at siden mine tvillinger blir 4 måneder 1. August kunne jeg bare starte.
Jeg tok det ikke opp angående at jeg fikk et annet svar tidligere.


Her er en interessant artikkel på forskning.no om fordelene ved fast føde ved 4 måneders alder:
http://forskning.no/forebyggende-he...arn-og-ungdom/2013/11/dropp-fullamming-i-seks
 
På ettermiddag/tidlig kveld spiser hun ofte annahver time, og sutrer noe enormt, så tenker kanskje hun trenger litt ekstra på dette tidspunktet. Men tenker å høre med helsesøster først i morgen da vi skal på kontroll. :)
Dette er jo helt normalt da. Blir egentlig litt lei meg når det er så lite info foreldre får om amming :(
 
Joda, klart det. Men var det fornuftig å anbefale å ikke gi barnet annet enn mm til de var ett år?
Poenget er at anbefalingene endres hele tiden...
Det gjelder forsåvidt fremdeles til en viss grad det. Det eneste ikke mm gir nok av fra 6-12 mnd er jern (og D vitamin fra 6 uker). Er ungen mett og fornøyd så er det ingen fare å nesten fullamme til 1 år. Står ganske klart og tydelig at morsmelk skal være hovednæringen / "basis" i babyens kost fram til 12 mnd (basis tror jeg er siste reviderte utgaves ordbruk. Hovednæring står det i den jeg har). Men noen barn trenger mer, men næringsmessig er det ikke uforsvarlig å bare amme forutenom litt jerntilskudd. ;)
 
Dette er jo helt normalt da. Blir egentlig litt lei meg når det er så lite info foreldre får om amming :(

Helt enig.. Tenk så mye bedre om folk faktisk fikk informasjon om amming. Glad jeg brukte tid på å lese om det før fødselen og var forberedt på hvor innihampen mye jobb og slit det er og hvor mye tid det tar (men allikevel så himla kos og verdt det <3 )
 
Ikke stress med fast føde.. Det er ikke sikkert h*n vil ha en gang!
De fleste barn er klare for det mellom 6 og 8 mnd!

Det er helt normalt at de er urolige om kvelden og natten, det er andre årsaker ofte, så det er ikke sikkert det blir noe bedre..

Min gutt ville ikke ha før han var 8 mnd så jeg bare ammet og han var super fornøyd!

Dette er veldig individuelt da, så budskapet mitt var egentlig; ikke stress! 4 mnd er tidlig for små mager!
:)
 
Hva fikk du til svar fra Hs? Ventet dere eller startet dere?
Tror man kan få veldig forskjellig svar fra helsesøstre på helsestasjoner rundt omkring. Blant annet fikk jeg to forskjellige svar angående fast føde.
Har tvillinger født 1.april og vi har såvidt starta med fast føde/grøt her også. Går veldig sakte frem med smaksprøver her, foreløpig gått greit med magen.
Jeg spurte helsesøster om dette var noe vi burde vente med, og om man skal følge "4 måneders alder" som i etter termin. Ja, fikk jeg til svar, dette var når de var 1 måned gamle ca., og vi snakket om det å gi tran.
Mine tvillinger ble født 3+1 uke før termin. Mens ved sist besøk så snakket vi om neste barselgruppe som blir i slutten av august, hvor temaet er "fast føde", så sier helsesøster at siden mine tvillinger blir 4 måneder 1. August kunne jeg bare starte.
Jeg tok det ikke opp angående at jeg fikk et annet svar tidligere.


Her er en interessant artikkel på forskning.no om fordelene ved fast føde ved 4 måneders alder:
http://forskning.no/forebyggende-he...arn-og-ungdom/2013/11/dropp-fullamming-i-seks

Fikk beskjed om at siden hun virket sulten og var intressert i å spise grøt var det bare å fortsette! :) det var dumt om det gikk over og at hun ikke var intressert i å spise mer..... ;) så vi spiser grøt en gang om dagen nå ;)
 
Hva mener du egentlig her?
Jeg mener det jeg skriver.
At dette er helt normalt. Både at ungen er urolig på kvelden og dier hyppigere enn ellers på døgnet. Og at amming annenhver time eller oftere er helt normalt (også andre tider på døgnet).
Og at det er synd ikke foreldre blir informert om dette. Ofte stresser foreldre og tror de ikke har nok melk. Både når det kommer til spedbarn. Men også i disse overgangene der melken endrer seg, ved 3 mnd og 6 mnd. Tremånederskrisen feks om du har hørt om den.
 
Hva fikk du til svar fra Hs? Ventet dere eller startet dere?
Tror man kan få veldig forskjellig svar fra helsesøstre på helsestasjoner rundt omkring. Blant annet fikk jeg to forskjellige svar angående fast føde.
Har tvillinger født 1.april og vi har såvidt starta med fast føde/grøt her også. Går veldig sakte frem med smaksprøver her, foreløpig gått greit med magen.
Jeg spurte helsesøster om dette var noe vi burde vente med, og om man skal følge "4 måneders alder" som i etter termin. Ja, fikk jeg til svar, dette var når de var 1 måned gamle ca., og vi snakket om det å gi tran.
Mine tvillinger ble født 3+1 uke før termin. Mens ved sist besøk så snakket vi om neste barselgruppe som blir i slutten av august, hvor temaet er "fast føde", så sier helsesøster at siden mine tvillinger blir 4 måneder 1. August kunne jeg bare starte.
Jeg tok det ikke opp angående at jeg fikk et annet svar tidligere.


Her er en interessant artikkel på forskning.no om fordelene ved fast føde ved 4 måneders alder:
http://forskning.no/forebyggende-he...arn-og-ungdom/2013/11/dropp-fullamming-i-seks
Denne forskingen er tilbakevist å være ukorrekt. Sånn til opplysning for de som ikke har fulgt hele saken.
 
Back
Topp