4mnd grøt og smoothie osv, FAST FØDE

B

Blue Angel

Guest
Jenta mi er 4 mnd om 8 dager, så jeg har forberedt en grøtpakke som hun skal få smake.
Så har jeg fått to smoothiepakker fra 4 mnd av en venninne som ligger i kjøleskapet.
MÅ jeg vente disse siste 8 dagene, eller kan jeg la henne smake en smoothie? :p

Hovedsakelig var det fordi jeg føler at på ettermiddag blir hun sutrete og spiser annahver time, så tenker kanskje i denne tiden at hun trenger litt ekstra.
 
Last edited by a moderator:
Jenta mi fikk både snoothie og grøt fra hu var litt over 3mnd ;) bare begynn forsiktig så går det nok bra ;).
 
Ville ikke hatt smoothien i kjøleskapet, romtemperatur er bedre :)
 
Helsedirektoratet sier du bør vente de åtte dagene. Dvs de sier faktisk "skal".
97ba84b928d24644f1d77eb786bbf9f9
 
Kan jeg spørre hvorfor dere er så utålmodige ang. fast føde?

På ettermiddag/tidlig kveld spiser hun ofte annahver time, og sutrer noe enormt, så tenker kanskje hun trenger litt ekstra på dette tidspunktet. Men tenker å høre med helsesøster først i morgen da vi skal på kontroll. :)
 
Ja du vør vente
Hvorfor risikere noe. Tarmene er ikke ferdig utviklet å det er virkelig ikke anbefalt å gi mat så tidlig

Men da hører jeg heller med hs i morgen jeg da :)
Tipper det ikke er såå stor forskjell på de få dagene. :)
 
På ettermiddag/tidlig kveld spiser hun ofte annahver time, og sutrer noe enormt, så tenker kanskje hun trenger litt ekstra på dette tidspunktet. Men tenker å høre med helsesøster først i morgen da vi skal på kontroll. :)

Vi hadde samme problemet her... Helsesøster mente jeg var gal som ville gi noe mer enn melk før 4mnd, det er jo det de skal si ;) men vi ga grøt og fikk en ny unge, ingen magevondt heller... Så her funka det godt... Skjer jo ikke noe magisk den dagen de blir 4mnd, at DA er tarmene klare... Er jo forskjell på barn også, det må vi ikke glemme ;)
 
Vi hadde samme problemet her... Helsesøster mente jeg var gal som ville gi noe mer enn melk før 4mnd, det er jo det de skal si ;) men vi ga grøt og fikk en ny unge, ingen magevondt heller... Så her funka det godt... Skjer jo ikke noe magisk den dagen de blir 4mnd, at DA er tarmene klare... Er jo forskjell på barn også, det må vi ikke glemme ;)

Ikkje sant?
Jeg skal spørre i morgen, og om hun er enig med meg, så prøver vi litt på ettermiddag.
Jeg vet ikke om det har noe å si, men jenta mi var veldig stor da hun var født, og vokser veldig fort og mye, og hun er veldig lang for alderen.
Hun var 4,5kg da hun var født og er over 7 kg nå...
 
Ikkje sant?
Jeg skal spørre i morgen, og om hun er enig med meg, så prøver vi litt på ettermiddag.
Jeg vet ikke om det har noe å si, men jenta mi var veldig stor da hun var født, og vokser veldig fort og mye, og hun er veldig lang for alderen.
Hun var 4,5kg da hun var født og er over 7 kg nå...

Jeg er overbevist om at min baby ikke liker melk og hu har hele veien drikki lite melk og lagt på seg lite... Vi måtte veie hver dag de første to ukene og deretter 2 ganger i uka... Ungen ble en helt annen etter vi starta med grøt og hu la på seg igjen så barn er helt klart forskjellige og noen har behov før andre... Derfor tenker jeg det er helt innafor å gjøre litt som det passer ;) lykke til hos helsesøster ;) og med grøtsnaking :p
 
Jeg er overbevist om at min baby ikke liker melk og hu har hele veien drikki lite melk og lagt på seg lite... Vi måtte veie hver dag de første to ukene og deretter 2 ganger i uka... Ungen ble en helt annen etter vi starta med grøt og hu la på seg igjen så barn er helt klart forskjellige og noen har behov før andre... Derfor tenker jeg det er helt innafor å gjøre litt som det passer ;) lykke til hos helsesøster ;) og med grøtsnaking :p


Akkurat ja. Jo, alle unger er forskjellig!!! :)

Tusen takk for det! :)
 
Vi begynte å gi grøt litt tidligere enn anbefalt, men det var fordi lille gikk over den daglige anbefalte dosen med nan i tillegg til mm fra meg (pumpet) :O Fikk ikke i han nok hvis vi holdt oss til mm min og grensa på nan, så da ble det sånn :p
 
Vi ga på dagen vesla var 4 mnd.
Noen mener det er feil å begynne før 6 mnd pga anbefalinger fra det offentlige... men dette er i konstant vurdering og forandring! For 12 år siden ble man anbefalt å fullamme til barnet var ett år!! Og det er fortsatt mye forskning som peker på fordelene med å starte ved 4 mnd av enkelte matvarer for å gi barnet nok vitaminer og tilskudd... så jeg tenker at en må slutte å være så hysterisk og heller se an barnets behov! Vi prøvde grøt... ga hard mage, så droppa det igjen. Men ungen er ofte sulten og viser stor interesse for mat, så gikk over til frukt og grønnsaksmos. Går kjempefint!
 
Vi ga på dagen vesla var 4 mnd.
Noen mener det er feil å begynne før 6 mnd pga anbefalinger fra det offentlige... men dette er i konstant vurdering og forandring! For 12 år siden ble man anbefalt å fullamme til barnet var ett år!! Og det er fortsatt mye forskning som peker på fordelene med å starte ved 4 mnd av enkelte matvarer for å gi barnet nok vitaminer og tilskudd... så jeg tenker at en må slutte å være så hysterisk og heller se an barnets behov! Vi prøvde grøt... ga hard mage, så droppa det igjen. Men ungen er ofte sulten og viser stor interesse for mat, så gikk over til frukt og grønnsaksmos. Går kjempefint!
Det handler virkelig ikke om å være hysterisk men å følge fornuftige råd
 
Men da hører jeg heller med hs i morgen jeg da :)
Tipper det ikke er såå stor forskjell på de få dagene. :)

Nei jeg kan heller ikke tro det har så mye å si med de få dagene. Tarmene modnes jo ikke over natten. Men hør uansett med helsesøster du, så får du i det minste råd direkte fra fagfolk :)

Vi begynte også med fast føde ved 4mnd, dog meeeget små porsjoner i starten da - typ et par teskjeer kanskje. Frøkna mi måtte få pupp absolutt hele tiden, uten at jeg husker helt frekvensen, samt at hun gapte, fekta og ble helt vill når vi andre spiste mat. Så både vi og hs tolket dette som at hun var sulten og klar for å smake annet enn pupp :)
 
Ikkje sant?
Jeg skal spørre i morgen, og om hun er enig med meg, så prøver vi litt på ettermiddag.
Jeg vet ikke om det har noe å si, men jenta mi var veldig stor da hun var født, og vokser veldig fort og mye, og hun er veldig lang for alderen.
Hun var 4,5kg da hun var født og er over 7 kg nå...

Forresten ; om ikke hs også nevner det ; det kan være lurt å starte med de første smaksprøvene tidlig på dagen fremfor ettermiddag/kveld. Noen får jo litt magevondt, og dumt å få det rett før leggetid for natten.
 
Back
Topp