4kg baby

Det er derfor jeg har skrevet fødebrev - for ja, mange har en god fødselsopplevelse, men jordmødre og leger går også hatt tendenser til å ta styringen og gjøre sånn som de vil.. Burde legges mer til rette for at den fødende skal få gjennomgå en fødsel på egne premisser.
Jeg leste en artikkel om at 'fødende går lett inn i pasientrollen' (og bare, gjør som de blir fortalt). Men det er jo fordi mange ikke vet at de har et VALG; og man blir ofte bare styrt med. "Nå er du fire cm, så nå kan du få lov til å komme inn. På med sykehusskjorter, så tar vi ctg for moro skyld". "Neinei, det er jo bare en time siden du var fire cm, er ikke noe vits i å sje.... Å FAEN HER ER ET HODE" (Har ikke opplevd den selv, men hørt andre har opplevd lignende).
Hvis man heller ble OPPFORDRET til å følge kroppen, og ta kontroll over egen fødsel, så hadde det nok føltes finere for veldig mange.

Men dette ble off-topic. Jeg synes bare det er veldig urettferdig at fødende ikke blir hørt.

Jeg er veldig enig med deg, men med mine planlagte KS har jeg følt meg så godt ivaretatt av både leger, gynekologer og jordmødre:rolleyes: Så en annen opplevelse med de, heldigvis:)

Merkelig at de kan bomme slik, synes det virker så rart. Da er vel hele poenget med vektestimering borte? :bored: Skjønner i alle fall at jeg må ta det med en klype salt :p

På meg er nok tidspunkt veldig avgjørende. Jordmor ønsket å få meg inn tidligere, men sykehuset ville ikke. Først da jeg kjente lite liv og vi var usikker på om han faktisk hadde snudd seg i seteleie (3 dager på overtid) tok de meg inn. Det var samme lege som tok ultralyden, som behandlet meg etter fødselen, så da forklarte hun at beregningen var vanskelig så sent i svangerskapet :-) Jordmor i kommunen ønsker å få meg inn på vekstmålinger denne gangen for at både jeg og sykehuset skal være litt mer forberedt til fødselen.

Jeg var på en ultralyd med første der de estimerte han ville være ca 4500g til termin. Jeg gikk ei uke over, og ut kom en på 3470g. Nr 2 ble født til termin og var 3520. De kan ikke vite sikkert på de estimeringene. Og 4kg er uansett ikke stort :happy: størrelsen på hodet har mer å si på hvor hardt det er å få de ut! Når hodet først er pressa ut sklir resten av kroppen lett ut i forhold ;)

Min nr 2 var 4500g, og det var er drømmefødsel! Mye lettere enn med nr 1 som var 3870g :) nr 3 va 4910, så da var jeg ganske mørbanka ei stund etterpå :hilarious:

Min første var 4.3 kg. Ble akutt keisersnitt da pga lang vannavgang og feilstilling. Men Veldig fint å få en storby fin baby som siden dag 1 sov godt og spiste godt :)

Heisann.

På ultralyd i dag (29+1) fikk jeg vite at baby er estimert til 1600g, noe som er på 84% percentilen for jentefostre. Så hun har hoppet fra 75 percentilen til 84 fra sist ul, noe som indikerer at hun vokser litt vel godt akkurat nå og sannsynligheten er at om jeg går til termin vil hun være over 4 kg.

Har ikke svangerskapsdiabetes eller overvekt, så synes det er litt surt at hun tilsynelatende skal bli stor allikevel.

Så ja, kjenner jeg stresser litt over det. o_O Lurte på om det er noen som har erfaringer med å føde store babyer? Har så lyst til å føde med minst mulig tiltak, spøker det for det om jeg skal føde en stor baby?

Jeg fødte ei jente i 2014. Gikk 14 dager over og ble igangsatt. De målte dagen før fødsel og så at hun var over 4 KG. Jeg fødte normalt og hadde en superfin opplevelse av fødselen. Hun målte 56 cm og 4600 gram. Gikk helt fint:joyful:

Heisann.

På ultralyd i dag (29+1) fikk jeg vite at baby er estimert til 1600g, noe som er på 84% percentilen for jentefostre. Så hun har hoppet fra 75 percentilen til 84 fra sist ul, noe som indikerer at hun vokser litt vel godt akkurat nå og sannsynligheten er at om jeg går til termin vil hun være over 4 kg.

Har ikke svangerskapsdiabetes eller overvekt, så synes det er litt surt at hun tilsynelatende skal bli stor allikevel.

Så ja, kjenner jeg stresser litt over det. o_O Lurte på om det er noen som har erfaringer med å føde store babyer? Har så lyst til å føde med minst mulig tiltak, spøker det for det om jeg skal føde en stor baby?
Sniker fra januar 2022-forumet. Jeg fødte en gutt på 4 kg to uker før termin. Ukomplisert styrtfødsel, født hjemme i badekaret (planlagt hjemmefødsel). Jeg hadde ikke en eneste rift og det var en kjempefin fødsel:)

Heisann.

Sniker
Fødte en på 4600g. Vanlig vaginal fødsel. Måtte sy en del, jm nektet å fortelle hvor mange sting hun sydde (kanskje fordi jeg var 17 år og hun tenkte jeg ville freake ut?) mistet alvorlig mye blod, trolig pga stor sårflate etter morkaken.
Hos meg var baby estimert til 3500g bare 7 dager før fødsel, så var ikke klar over størrelsen.

Fødte også et barn på 3950g. Vanlig vaginsl6 fødsel, styrtfødsel. Var estimert riktig. De satte inn veneflon på forhånd i tilfelle blødning og fikk ikke føde der de ikke har smertelindring osv.

Ingen ekstra tiltak. Ingen sv. diabetes eller noe i noen av svangerskapene.

Var på ultralyd i går og fikk estimat på 2246g og er 32+0. Blir nok en stor baby på oss og:hilarious:

Var på ultralyd i går og fikk estimat på 2246g og er 32+0. Blir nok en stor baby på oss og:hilarious:

Nå er jeg skikkelig spent på min vekstkontroll på tirsdag. Er forventet stor baby her også pga svangerskapsdiabetesen :hilarious: blir 32 + 1 når jeg er der på tirsdag.

Har født tre barn rundt 4 kg, en over. En stjernekikker som tok litt tid og to styrtfødsler med to pressrier hver. Kun litt pyntesting i etterkant. Har også opplevd stor variasjon på estimering av vekt så ikke få panikk :)

Heihei!

Sniker fra desember.

Førstefødte var 4100 og andre var 4500. Letteste var uten tvil 4500. Prøv å ikke tenk så mye på vekta. Størstemann kom på 1t på fødestuen og 2 pressrier, det var seriøst null problem. Husker jeg også var redd i forkant, men til ingen nytte. Vil tro hodeomkrets og str på skuldre har mer og si, og det har ikke vært et problem med mine selv om de også var store i hodet. Jeg fikk 5 pyntesting med han på 4100 og 2 med han på 4500, alle utvendige. Grunnen til at jeg har hatt litt problemer med underlivet i etterkant er fordi jeg ble sydd feil med førstemann. Det kunne skjedd om han veide 3200g også - så ikke stress :D

Sniker! :) Har vært veldig opptatt av vekt på baby selv da jeg med min førstefødte ønsket planlagt KS i frykt for smalt bekken og fødeangst.. men vekt alene trenger ikke å bety vanskelig fødsel..noen er korte og lubne og noen er lange og "tynne" og noen midt i mellom men vekten kan være tilnærmet lik...det som jeg stadig blir minnet på om er at hodestørrelsen kan bety mer enn hva baby veier i tillegg til hvordan man presser og hvor fort det går i svingene..hjelp til forløsning eller ikke hjelp til forløsning..mye som spiller inn.. nå gikk det ikke den rette veien med mini når han skulle ut siden han roterte feil og satt bom fast og vi endte opp med haste KS grad 3.. bolla i ovnen nå skal høre til og være av samme kaliber ut ifra vekstestimat..så det vil tiden vise om er riktig :) men ut fra hva jeg har hørt angående vekstestimat er at de har et slingringsrom på ca 500g når de måler..så er ikke alltid de treffer riktig :) i tillegg så kan de vokse litt i rykk og napp sa lege som målte meg sist..første gang jeg ble målt lå vi ann til +12, andre gang +2..i tillegg sa legen selv at 2 som måler trenger ikke heller og måle likt..så man har den varianten også..hehe..så lenge fødselens forløp er normalt så tenker jeg at det vil nok gå veldig fint :)

Jeg var selv 5 kg som nyfødt. Ble estimert til 3,9 kg, så her var det skivebom, men jeg var også min mors aller letteste fødsel :happy:

Det er mye tilfeldigheter når det kommer til fødsler og vekt:goodnight, så ville ikke fokusert så mye på det :happy:

Dette var en fin og beroligende tråd for oss som har estimert litt over gjennomsnittet store barn. Satser på at kroppen ikke lager noe større enn den kan få ut, og hvis ikke hører jeg det går greit. Viktig å vite at man har valg underveis, selv om det kan være tøft...

Ser ingen grunn til bekymring angående babyens størrelse :) 4 kg er ikke så stort som man kanskje skulle tro. Fødte ei jente på 4 kg nå første september. Drømmefødsel synes nå jeg :)

Jeg fødte en 4kgs gutt for snart 6 år siden og det ser ut til at lillebroren er like velskapt! +11% nå på kontroll i uke 36 :) Jeg hadde en ukomplisert og fin fødsel med eldstemann og tenker at min kropp er laget for å føde «rørslige» barn og er absolutt ikke bekymret for fødsel som nærmer seg:)

Back
Topp