48-timersregelen

Her i bhg skal egentlig søsken også holdes hjemme om et barn har omgangssyken :eek:
Da øker jo sjansene for smitte til søsknene. Og så kan man ha hendene fulle med det eller de barna som er syke. Nei det synes jeg ikke noe om.
 
Da øker jo sjansene for smitte til søsknene. Og så kan man ha hendene fulle med det eller de barna som er syke. Nei det synes jeg ikke noe om.
Gjør det, men igjen begrenser man også smitten.
Vi har bare ei så er ikke noe problem til nå, men smitte spres så lett så derfor de er strenge på det.
 
Selvfølgelig overholder jeg denne regelen! :) Er man smittsom, så bør man holde seg hjemme, generelt sett ved sykdom! ;) Synes det er veldig egoistisk av folk å dra ut. En ting er at man kan smitte andre og at de kan få en kjedelig og ubehagelig omgangssyke. En annen ting er at noen mennesker kan bli ekstremt dårlig/dø av sykdommer som for andre er banale. Selvfølgelig så kan man jo aldri garantere at man ikke smitter, man kan jo skille ut virus ved enkelte sykdommer før man blir syk. Men dersom man er syk eller har karantene etter sykdom, da vet man at det er risiko for å smitte andre, så da blir man hjemme! Dermed basta!
 
Absolutt. Og det håper jeg virkelig alle vettuge folk der ute gjør. OMgangssyke smitter mellom voksne og, selvom man ikke har nærkontakt.
 
Absolutt. Og det håper jeg virkelig alle vettuge folk der ute gjør. OMgangssyke smitter mellom voksne og, selvom man ikke har nærkontakt.
Klart det kan det. Men voksne har forhåpentligvis en annen type hygiene enn en treåring.
 
Ja må det siden jeg jobber som sykepleier. Fikk omgangssyken rett etter jeg begynte å jobben jeg har nå og sjefen ville egentlig ha meg tilbake før 48 timer var gått. Siden jeg måtte ha sykemelding pratet jeg med fastlegen og han nektet å sende meg på jobb før 48 timer var gått pga yrket mitt og jeg jobber med mange eldre
 
I helsevesenet har de ansatte ikke lov å komme på jobb før etter 48 timer. Hadde gjort seg å spre smitte til de med nedsatt immunforsvar...

Dette kommer an på arbeidsgiver. Har jobbet på sykehjem hvor arbeidsgiver ville ha oss tilbake så fort vi var bedre. Men vi skulle da ikke ta matlaging og matinger de 48 timene etter. Hvis vi ønsket selv kunne vi bruke munnbind i stell - men hvor godt inntrykk gir det til beboerne?.. men arbeidsgiver mente 48 timers regelen var utdatert så lenge en var nøye med egen hygiene.
 
Har ikke hatt omgangssyke siden jeg var 14 (er nå 28 ), så vet faktisk ikke :p Tror nok jeg hadde holdt meg hjemme i 24 timer, men ikke 48. Jobber på ungdomsskole, og blir helt stressa av å være borte fra jobb...
 
Dette kommer an på arbeidsgiver. Har jobbet på sykehjem hvor arbeidsgiver ville ha oss tilbake så fort vi var bedre. Men vi skulle da ikke ta matlaging og matinger de 48 timene etter. Hvis vi ønsket selv kunne vi bruke munnbind i stell - men hvor godt inntrykk gir det til beboerne?.. men arbeidsgiver mente 48 timers regelen var utdatert så lenge en var nøye med egen hygiene.
Den arbeidsgiveren skulle aldri jobbet i helsevesenet :eek: munnbind hjelper da ingenting, smitten bærer man på hendene, ikke i pusten!
 
Sjokkerer meg egentlig at så mange ikke overholder :-o

Smitten er jo på hender, så alt som tas på er jo en potensiell smittekilde for andre :-o
 
Back
Topp