48-timers regel

Alle arbeidsplasser forventer jo det, men det handler jo om smittefare, og ikke formen.
Dessuten vet jo ikke arbeidsgiver hvorfor man er borte, eller når man kan komme tilbake på jobb, og man har et eget ansvar for å ikke smitte andre.

Nå er det nå engang slik at vi har ingen regel som sier at vi skal være hjemme i 48 timer. Det er nok leven når man må være hjemme med barn i 48 timer, og siden vi ikke sliter med at man har mange og store runder med omgangssyke, så har jeg ingen planer om å gjøre annet enn å forholde meg til hva vi gjør på min arbeidsplass.

Alle arbeidsplasser forventer jo det, men det handler jo om smittefare, og ikke formen.
Dessuten vet jo ikke arbeidsgiver hvorfor man er borte, eller når man kan komme tilbake på jobb, og man har et eget ansvar for å ikke smitte andre.

Har alltid gitt beskjed om hvorfor jeg er borte jeg, samtidig blir det alltid et samtaleemne når man kommer tilbake. Typ; hvordan er formen? Har du hatt influensa osv. Og min arbeidsgiver tillater at jeg kommer på jobb i karantene... Tror reglene varierer litt ift arbeidsgiver

Greit å tenke på at vi alle har forskjellige arbeidsgivere.
Greit du ikke har en plikt å opplyse hvorfor du er borte, men noen har ett åpen forhold med sin leder.
Og bruker vi 5 egenmeldingsdager blir vi kalt inn på ett møte der de skal finne ut om det var skulk eller reel sykdom. Så lenge det ikke er noen regler på dette, så sier regelen at du skal tilbake til arbeid så snart du er frisk. Da må reglene endres om arbeidsgivere skal godta skulk :)

Generelt sett så sier vel Folkehelseinstituttet at 48 timersregelen gjelder personer som jobber med mat/helsepersonell med direkte pasientkontakt/barnehager. Personer utenom disse yrkene kan returnere til jobb når de er symptomfrie.

Greit å tenke på at vi alle har forskjellige arbeidsgivere.
Greit du ikke har en plikt å opplyse hvorfor du er borte, men noen har ett åpen forhold med sin leder.
Og bruker vi 5 egenmeldingsdager blir vi kalt inn på ett møte der de skal finne ut om det var skulk eller reel sykdom. Så lenge det ikke er noen regler på dette, så sier regelen at du skal tilbake til arbeid så snart du er frisk. Da må reglene endres om arbeidsgivere skal godta skulk :)

Man har jo 12/24 (eller flere dersom arbeidsgiver vil) egenmeldingsdager i året, og det er ikke skulk å la være å smitte andre med omgangssyke, det er normal folkeskikk.
Hvis dere har regler som sier at dere ikke får bruke egenmeldingsdagene deres, bryter arbeidsgiver arbeidsmiljøloven..

Har alltid gitt beskjed om hvorfor jeg er borte jeg, samtidig blir det alltid et samtaleemne når man kommer tilbake. Typ; hvordan er formen? Har du hatt influensa osv. Og min arbeidsgiver tillater at jeg kommer på jobb i karantene... Tror reglene varierer litt ift arbeidsgiver

Det handler jo om hva man overholder selv, og alle arbeidstakere har (minst) 12/24 egenmeldingsdager i året.
Jeg har aldri fortalt noen av mine sjefer hvorfor jeg er borte, og det har aldri vært et tema på mine arbeidsplasser heller, med unntak av når jeg ar langtidssykemeldt, og noen lurte på om vi endelig hadde fått klaff og jeg var gravid.

Å innføre 48 timer regel..

Men det er det jo barnehagen som bestemmer.. Invitere en lege/helsesøster til neste foreldremøte, så kan h*n informere om hva som faktisk er anbefalingene fra helsemyndighetene. ;)

Man har jo 12/24 (eller flere dersom arbeidsgiver vil) egenmeldingsdager i året, og det er ikke skulk å la være å smitte andre med omgangssyke, det er normal folkeskikk.
Hvis dere har regler som sier at dere ikke får bruke egenmeldingsdagene deres, bryter arbeidsgiver arbeidsmiljøloven..

Vi har 24, men det er ikke dermed sagt at det er greit å bruke disse.
Vi blir til og men kalt inn om vi har mange syktbarndager.
De nekter oss ikke å bruke det, men de ser ikke på det med positive øyne. Og så lenge det ikke er anbefalt i min bransje at jeg skal holde meg hjemme frisk i 48 timer så er det ikke godtatt.
Folkehelseinstituttet sier det ikke er noen grunn utenom de som jobber med mat,helse og barnehagebarn.
Vi kan ikke lage oss egne regler bare fordi vi har lyst :)

Det handler jo om hva man overholder selv, og alle arbeidstakere har (minst) 12/24 egenmeldingsdager i året.
Jeg har aldri fortalt noen av mine sjefer hvorfor jeg er borte, og det har aldri vært et tema på mine arbeidsplasser heller, med unntak av når jeg ar langtidssykemeldt, og noen lurte på om vi endelig hadde fått klaff og jeg var gravid.

Joda, det er ikke mulighetene for egenmelding det står på. På min arbeidsplass faller det helt naturlig å snakke om slike ting, min overordnede inkludert. Spm her var i utgpkt ift 48 timers regelen, og som sagt har ikke jeg vært flink til å overholde den. Men aldri dratt på jobb uten å konferere med overordnede først! Derfor mener jeg dette varierer fra arbeidsgiver til arbeidsgiver. I sånne perioder er det alltid veldig stort frafall i staben og behovet for ansatte på jobb prekært. Derfor drar jeg på jobb når jeg føler meg frisk nok til det. Men såklart, kaster jeg opp ila natta, så blir jeg hjemme neste dag! Dagen etter der igjen ville jeg normalt vært på jobb.

Men det er det jo barnehagen som bestemmer.. Invitere en lege/helsesøster til neste foreldremøte, så kan h*n informere om hva som faktisk er anbefalingene fra helsemyndighetene. ;)
Nytter ikke. Har hatt kommunelegen inne. Han var det ikke noe hjelp i. Så alt er prøvd...

De nekter oss ikke å bruke det, men de ser ikke på det med positive øyne. Og så lenge det ikke er anbefalt i min bransje at jeg skal holde meg hjemme frisk i 48 timer så er det ikke godtatt.
Folkehelseinstituttet sier det ikke er noen grunn utenom de som jobber med mat,helse og barnehagebarn.

Og dere bare godtar å bli herset med på den måten, og å indirekte bli nektet de rettighetene dere har?
Det er rart å kalle seg en IA-bedrift om det er sånn man holder på..
Det hadde blitt månelyst om jeg jobbet der. :P

Det handler jo, som nevnt tidligere i tråden, ikke om regler, det er jo ingen som kan vite om man overholder dem allikevel, men om ens egen ansvarsfølelse å gjøre.
Jeg synes det er utrolig umoralsk å ikke holde seg hjemme når man er smittefarlig, uansett hva man "lider av."
Heldigvis har jeg ennå ikke opplevd å ha kolleger som er uenige med meg der. :)

Og dere bare godtar å bli herset med på den måten, og å indirekte bli nektet de rettighetene dere har?
Det er rart å kalle seg en IA-bedrift om det er sånn man holder på..
Det hadde blitt månelyst om jeg jobbet der. :P

Det handler jo, som nevnt tidligere i tråden, ikke om regler, det er jo ingen som kan vite om man overholder dem allikevel, men om ens egen ansvarsfølelse å gjøre.
Jeg synes det er utrolig umoralsk å ikke holde seg hjemme når man er smittefarlig, uansett hva man "lider av."
Heldigvis har jeg ennå ikke opplevd å ha kolleger som er uenige med meg der. :)

Godtar det? Altså jeg alene tar ikke en kamp med min arbeidsgiver ;)
Det blir som David mot Goliat. Jeg jobber i ett selskap med 10.000 ansatte, så dette tar tillitsvalgte seg av.
Du får bare kalle meg umoralsk, men det er faktisk å bryte sykerettighetene våre, misbruk av de vil gjøre at vi taper de på sikt.
Det er forskjell på yrker, du er i nærkontakt med barn, det er ikke jeg.
Jeg følger anbefalingene, så får det bety at jeg er umoralsk :D

Men så mye mennesker som dere er i kontakt med i deres jobb, så burde det vært 48 timer mener jeg da... Og da burde ikke arbeidsgiver være så tverr...

Jeg synes det er rart, at en arbeidsgiver ikke tar hensyn til andre menneskers ve og vel, og barns helse og rettigheter..
Men for noen arbeidsgivere er det vel viktigere med jobb enn med familie og helse...

Og dette er i grunnen myntet på din arbeidsgiver og ikke deg [emoji6]

Men så mye mennesker som dere er i kontakt med i deres jobb, så burde det vært 48 timer mener jeg da... Og da burde ikke arbeidsgiver være så tverr...

Jeg synes det er rart, at en arbeidsgiver ikke tar hensyn til andre menneskers ve og vel, og barns helse og rettigheter..
Men for noen arbeidsgivere er det vel viktigere med jobb enn med familie og helse...

Og dette er i grunnen myntet på din arbeidsgiver og ikke deg [emoji6]

Vi er jo ikke i fysisk kontakt med de, der er vel vi mer utsatt som tørker opp andres spy vil jeg tro, men helt enig, som jeg skrev over. Ønsker meg en regel på det :) Mye lettere om det hadde kommet en regel, ikke anbefaling og kun på de gruppene som nevnt.
Og du vet jo også godt hvorfor ikke jeg tar en kamp med min arbeidsgiver :p
Men jeg er hjemme til jeg er frisk, og jeg bruker tid på å bli frisk. Så er ikke spy på natten og jobb på morgen :)

Godtar det? Altså jeg alene tar ikke en kamp med min arbeidsgiver ;)
Det blir som David mot Goliat. Jeg jobber i ett selskap med 10.000 ansatte, så dette tar tillitsvalgte seg av.
Du får bare kalle meg umoralsk, men det er faktisk å bryte sykerettighetene våre, misbruk av de vil gjøre at vi taper de på sikt.
Det er forskjell på yrker, du er i nærkontakt med barn, det er ikke jeg.
Jeg følger anbefalingene, så får det bety at jeg er umoralsk :D

..Nei, altså, jeg mener jo ikke deg som enkeltperson, jeg skrev "dere," som i dere ansatte.
Hvis dere er 10 000 stykker, bør det jo være nok slagkraft, og de tillitsvalgte skal kjempe deres sak, og det er faktisk en sak om dere blir uglesett ved å bruke deres lovfestede rett til egenmeldingsdager.
Det er jo gjerne flere enn en selv som blir rammet når en går rundt og er smittefarlig, det er derfor jeg holder meg hjemme, men det er jo, som alltid, opp til hver enkelt hva man føler seg komfortabel med.

..Nei, altså, jeg mener jo ikke deg som enkeltperson, jeg skrev "dere," som i dere ansatte.
Hvis dere er 10 000 stykker, bør det jo være nok slagkraft, og de tillitsvalgte skal kjempe deres sak, og det er faktisk en sak om dere blir uglesett ved å bruke deres lovfestede rett til egenmeldingsdager.
Det er jo gjerne flere enn en selv som blir rammet når en går rundt og er smittefarlig, det er derfor jeg holder meg hjemme, men det er jo, som alltid, opp til hver enkelt hva man føler seg komfortabel med.

Vi jobber mesteparten av tiden"alene" uten kollegaer vi, så vi smitter ikke hverandre og sykefraværet blir ikke høyere av at jeg kommer på jobb 38 timer etter oppkast.
Men vi blir smittet av de vi er i kontakt med, det får vi ikke styrt, ikke arbeidsgiver heller. Og det er sikkert en mini sjans for at jeg smitter andre, men det er ikke slik at 48 timer så er du smittefri, det kan smitte helt opp til 70 timer etterpå for ikke å tenke på før det bryter ut, for da er du mye mer smittsom enn etterpå :)
Akkurat nå har våre tillitsvalgt en viktigere jobb enn akkurat egenmeldingsdager.
Vi er forskjellige, vi har forskjellige arbeidsgivere, forskjellige yrker.
Kjempe flott at du som jobber i barnehage blir hjemme i 48 timer, vet om mange barnehagerstyrer og eiere som mener at det er ikke nødvendig for personalet. Så inntil vi får en regel på det, så er det mange som følger de regelen som vi har ved sykefravær. Der man skal vende tilbake til jobb når man er frisk. Sykefraværet mitt hadde blitt ekstremt høyt for å si det slik. Vi har den ofte i dette huset, og alle fem blir rammet på tur og orden. Det betyr at den er hos oss i minst 14 dager av gangen. Ungene blir hjemme i minst 48 timer, ofte mer fordi vi har den muligheten. Bortsett fra skolenbarnet,han kan ikke bli hjemme uendelig lenge. Så er på skolen når det nærmer seg 48 timer :)

Spørsmålet var hva du gjør angående deg selv som voksenperson, ikke sant? Jeg kan ikke være hjemme 48 timer etter jeg er symptomfri, langt derifra. Men så står ikke jeg å sikler på pennene før andre tar de heller da :p om jeg tolket spørsmålet riktig håper jeg mange andre her mistolket det - om ikke forstår jeg ikke hvordan jobb dere har som gjør at dere får være hjemme så lenge (sånn sett bort fra omsorgspersoner). Det blir jo minimum 3 dager fravær, det. Barnet mitt sender jeg ikke i barnehagen før det har gått 48 timer selvsagt.

Ja det var det jeg mente. Jeg tok hjemmekontor på dag to, da jeg ble liggende strak ut etter omgangssyken. Hadde ikke samvittighet til å ikke dra frem dataen. Jeg jobber på kontor, om jeg hadde hatt et omsorgsyrke hadde ting stilt seg helt annerledes.

Ja, jeg jobber i barnehage.

Ja det var det jeg mente. Jeg tok hjemmekontor på dag to, da jeg ble liggende strak ut etter omgangssyken. Hadde ikke samvittighet til å ikke dra frem dataen. Jeg jobber på kontor, om jeg hadde hatt et omsorgsyrke hadde ting stilt seg helt annerledes.

Enig med deg. Nå studerer jeg så nå er jeg ikke så bundet, men i min tidligere jobb (kontor) så ble det jo i tillegg fryyyyktelig mye merarbeid på meg selv om jeg skulle tatt meg 48 timer etter selve sykdomsperioden.. hadde ikke hatt samvittighet til å latt vært jeg heller.

Back
Topp