4 år med smokk

• Trådstarter Trådstarter RoseBusk
  • Opprettet Opprettet
R

RoseBusk

Guest
Er det ikke på tide at en 4 åring kutter smokken? Jeg fjerner den, faren gir den. Blir gal snart.

Veldig på tide spør du meg

Personlig mener jeg det er på tide når de er fire. Synes ikke pappaen at barnet er for stort eller føler han det er vanskelig å ta kampen?

Ta en prat med mannen og bli enige om hva dere skal gå for.

Men når man skal slutte får være opp til hver enkelt familie. Min er 3,5 og har fortsatt sutt i vogn, bil og ved hvile/søvn, samt ved sykdom og om det skulle være andre behov som i dag når han snubla på butikken og tredde leppa i hjulet på handlevogna så blodet spruta.....

Suttebehovet er borte etter 1 år på friske barn og pgr tannstillingen og språk har ikke en smokk noe i en munn på barn over 2 år spør du meg .

Ulemper ved bruk av smokk er først og fremst knyttet til langvarig bruk. Ulike instanser og studier anbefaler derfor å venne barnet av med å bruke smokk i 6-10 måneders alder. Dette sier NHI.

Ta en prat med mannen og bli enige om hva dere skal gå for.

Men når man skal slutte får være opp til hver enkelt familie. Min er 3,5 og har fortsatt sutt i vogn, bil og ved hvile/søvn, samt ved sykdom og om det skulle være andre behov som i dag når han snubla på butikken og tredde leppa i hjulet på handlevogna så blodet spruta.....
Stakkar lille :(

Ja, det er nok på tide. Mange argumenter for å slutte, ikke kun pga. tennene selv om det er viktig. Men også pga. det sosiale, språk og mimikk.

Har stort overbitt selv grunnet smokk så anbefaler dere å ta den nå ja, for guttens skyld :)

Tror dere bør ta en skikkelig prat om det og bli enige om hva dere skal gjøre slik at dere ikke trekker i to retninger. Pga tannstilling og språk burde han slutte så fort som mulig.

Jo.. Men er dere skilt?

Den burde vært vekke for lengst syns jeg da. Hvorfor gir får den da? Gidder han ikke ta kampen? Syns 3 år er Max for smokk.

Synes barn kan bruke smokk frem til cafireårs alder, men så fort de begynner å prate burde smokken begrenses til soving.

Om smokken blir erstattet med egen tommel, kan jeg fortelle at det blir langt værre for tannstillingen.

Mannen her i hus takla heller ikke kampen. Jeg tok unga med til DK på jentetur på camping til søstra mi. Smokken forsvant "til en baby i nød på danskebåten". Og det var okay for 3åringen det. Ei uke etter var alt okay gitt. Kveldstid var verst, men det gikk overraskende greit. Spesielt uten en pappa som hadde løpt inn med en gang :p

Men alle har gjerne ikke den muligheten da. Men når vi kom hjem var hu helt smokkefri og jeg løp rundt i huset og kasta alle jeg så mens de kosa jeg :p Sånn ninjafort. Ikke faen at den pappaen i huset skulle få ødelegge det.

Tannlegen sa også på kontrollen vi var på at det var på tide. Så ikke tannstillingen risikerte å bli ødelagt. For øyeblikket ser den enda fin ut heldigvis.

Hu første tok tommelen og måtte gjennom både plate i munnen og nå gjennom streng på tennene. Var veldig overbitt pga tommelen. DEN var ett problem å bli kvitt den ! Kunne ikke bare kaste den gitt. Så jeg var veldig redd for slikt igjen altså.

Vi har fått godkjent lengre bruk av smokk av tannlegen. Nå er han 3 år. Han har refluks og med smokk så svelger de mer syre ned igjen, konsekvensen av syre på tennene er høyere enn ved bruk av smokk. Får også penslet på fluor på tennene hver 6 mnd. Eldste var 3 år ved smokkelsutt på dagen og 3.5 år på natten. Helt fine tenner der.

Ville ha bedt mannen tatt en prat med en tannpleier. Og kastet alle smokkene.

Jenta vår var litt over tre år da hun sluttet med smokk og det ser tannlegen. Hun må ha regulering når hun blir eldre (ikke lun pga det, da)

Back
Topp