Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Suttebehovet er borte etter 1 år på friske barn og pgr tannstillingen og språk har ikke en smokk noe i en munn på barn over 2 år spør du meg .
Ulemper ved bruk av smokk er først og fremst knyttet til langvarig bruk. Ulike instanser og studier anbefaler derfor å venne barnet av med å bruke smokk i 6-10 måneders alder. Dette sier NHI.
Tannlegen anbefaler også å slutte før og nei, de har ikke suttebehov når de er 4 år det er noe vi har skapt . Som dytter smokken i munnen på barna våre. Det trengs forsåvidt ikke en rakettforsker for å avgjøre om det er best å slutte når de er 1 år eller 3 år heller.Vet ikke hvem av NHI og Helsedirektoratet som har den veiledningen en bør lytte mest til, men Helsedirektoratet er vel de som har nasjonale retningslinjer, og de sier dette:
Små barn har et medfødt sugebehov. Hvis barn avvennes med smokk for tidlig, kan de gå over til å
suge på fingeren. Det er ikke ønskelig fordi det kan være vanskeligere å slutte med fingersuging.
Helsestasjonen bør vurdere barnets modenhet og foreldrenes motivasjon for å støtte barnet i
avvenningen, før de foreldre motiveres til å avvenne små barn med smokk.
Når barnet er 3 - 4 år bør helsestasjonen informere foreldrene om at smokk og fingersuging kan
føre til bittfeil. Hvor ofte og lenge smokk eller finger brukes har stor betydning for hvor stor
bittfeilen blir. Bruk av smokk og finger bør begrenses til innsovning.
Fra 5 års alder bør helsestasjonen motivere for å avslutte alle sugevaner.
Selv synes jeg 6-10 måneder er for tidlig, og med risiko for fingersuging som visst nok er verre kommer vi til å vente. Jeg tenker 2 år er en god alder, hvor man kan snakke med barnet og forklare mer enn til et spedbarn. Men 4 år er i overkant lenge, 3 år er absolutt maks her.
Tannlegen anbefaler også å slutte før og nei, de har ikke suttebehov når de er 4 år det er noe vi har skapt . Som dytter smokken i munnen på barna våre. Det trengs forsåvidt ikke en rakettforsker for å avgjøre om det er best å slutte når de er 1 år eller 3 år heller.
Jo, det er veldig på tide. Kanskje dere bør ta en prat sammen om hvordan dere gjør ting?Er det ikke på tide at en 4 åring kutter smokken? Jeg fjerner den, faren gir den. Blir gal snart.
Da kommer jeg med et spørsmål jeg har ei som blir 3 i slutten av april og vi tenker å kutte smokk snart. Men, hun har en lillebror født desember 2017 som bruker det. Og jeg ser for meg at det kan bli litt problemer ang stjeling av han sine.
Hvordan er det lurt å gå frem?
Nei, generelt ikke. Men for tida er han så sinna, sover dårlig og da blir det mer bruk av smokk på dagen håper det roer seg igjen snartKanskje noe belønning for ikke å ta lillebror sine? Klistremerker eller noe, vet ikke om det kan funke også gjemme lillebror sine når han ikke har en i munnen. Vet ikke om han bruker mye smokk på dagtid? Hvis det er mulig kan dere jo prøve å begrense hans smokkbruk til legging, da ser ikke storesøster hans smokk uansett og det blir ikke så urettferdig at han har smokk.
Lurte på dette selv da storesøster sluttet med smokk, men hun visste godt forskjell på sine og lillesøster sine smokker så var aldri noe problem. Hun brukte smokk kun ved soving da. Men de la seg sammen, samtidig på samme rom.Da kommer jeg med et spørsmål jeg har ei som blir 3 i slutten av april og vi tenker å kutte smokk snart. Men, hun har en lillebror født desember 2017 som bruker det. Og jeg ser for meg at det kan bli litt problemer ang stjeling av han sine.
Hvordan er det lurt å gå frem?
Får bare prøve å holde smokkene hans på rommet hans, og minne frøkna på at hun har sluttet (når det skjer)Lurte på dette selv da storesøster sluttet med smokk, men hun visste godt forskjell på sine og lillesøster sine smokker så var aldri noe problem. Hun brukte smokk kun ved soving da. Men de la seg sammen, samtidig på samme rom.