4 år med smokk

• Trådstarter Trådstarter RoseBusk
  • Opprettet Opprettet
Suttebehovet er borte etter 1 år på friske barn og pgr tannstillingen og språk har ikke en smokk noe i en munn på barn over 2 år spør du meg .

Ulemper ved bruk av smokk er først og fremst knyttet til langvarig bruk. Ulike instanser og studier anbefaler derfor å venne barnet av med å bruke smokk i 6-10 måneders alder. Dette sier NHI.

Vet ikke hvem av NHI og Helsedirektoratet som har den veiledningen en bør lytte mest til, men Helsedirektoratet er vel de som har nasjonale retningslinjer, og de sier dette:

Små barn har et medfødt sugebehov. Hvis barn avvennes med smokk for tidlig, kan de gå over til å
suge på fingeren. Det er ikke ønskelig fordi det kan være vanskeligere å slutte med fingersuging.
Helsestasjonen bør vurdere barnets modenhet og foreldrenes motivasjon for å støtte barnet i
avvenningen, før de foreldre motiveres til å avvenne små barn med smokk.
Når barnet er 3 - 4 år bør helsestasjonen informere foreldrene om at smokk og fingersuging kan
føre til bittfeil. Hvor ofte og lenge smokk eller finger brukes har stor betydning for hvor stor
bittfeilen blir. Bruk av smokk og finger bør begrenses til innsovning.
Fra 5 års alder bør helsestasjonen motivere for å avslutte alle sugevaner.

Selv synes jeg 6-10 måneder er for tidlig, og med risiko for fingersuging som visst nok er verre kommer vi til å vente. Jeg tenker 2 år er en god alder, hvor man kan snakke med barnet og forklare mer enn til et spedbarn. Men 4 år er i overkant lenge, 3 år er absolutt maks her.

Vet ikke hvem av NHI og Helsedirektoratet som har den veiledningen en bør lytte mest til, men Helsedirektoratet er vel de som har nasjonale retningslinjer, og de sier dette:

Små barn har et medfødt sugebehov. Hvis barn avvennes med smokk for tidlig, kan de gå over til å
suge på fingeren. Det er ikke ønskelig fordi det kan være vanskeligere å slutte med fingersuging.
Helsestasjonen bør vurdere barnets modenhet og foreldrenes motivasjon for å støtte barnet i
avvenningen, før de foreldre motiveres til å avvenne små barn med smokk.
Når barnet er 3 - 4 år bør helsestasjonen informere foreldrene om at smokk og fingersuging kan
føre til bittfeil. Hvor ofte og lenge smokk eller finger brukes har stor betydning for hvor stor
bittfeilen blir. Bruk av smokk og finger bør begrenses til innsovning.
Fra 5 års alder bør helsestasjonen motivere for å avslutte alle sugevaner.

Selv synes jeg 6-10 måneder er for tidlig, og med risiko for fingersuging som visst nok er verre kommer vi til å vente. Jeg tenker 2 år er en god alder, hvor man kan snakke med barnet og forklare mer enn til et spedbarn. Men 4 år er i overkant lenge, 3 år er absolutt maks her.
Tannlegen anbefaler også å slutte før og nei, de har ikke suttebehov når de er 4 år :) det er noe vi har skapt . Som dytter smokken i munnen på barna våre. Det trengs forsåvidt ikke en rakettforsker for å avgjøre om det er best å slutte når de er 1 år eller 3 år heller. :)

Tannlegen anbefaler også å slutte før og nei, de har ikke suttebehov når de er 4 år :) det er noe vi har skapt . Som dytter smokken i munnen på barna våre. Det trengs forsåvidt ikke en rakettforsker for å avgjøre om det er best å slutte når de er 1 år eller 3 år heller. :)

Nei, helt enig i at de ikke har noe sutte behov ved 4 år, det står at små barn har et medfødt sutte behov ;)
Vi kommer til avvende ved 2 år, og jeg tenker som sagt at det er bedre enn ved 1 år. Altså ved mindre han viser tegn til å være klar for å kutte smokken før, da forsøker vi såklart det. Mye som skjer i 1åringens liv hvor de gjerne plutselig skal være mindre med omsorgspersonene sine og muligens må gjennom en del barnehagesykdommer. Trengs ikke en rakettforsker for å konkludere med at foreldre får avgjøre selv når det blir best å starte avvenningen innenfor rimelighetens grenser, og at 1 år ikke er en ideell alder som passer for alle. Det står det jo også over, at man bør avveie situasjonen :)
Samtidig er jeg enig i at tidlig smokkeslutt er bedre enn sein, man bør absolutt være i gang med avvenning ved 2 år. Det står også at hvor mye man bruker smokken påvirker. Her bruker vi den hovedsaklig bare når han skal sove, og ytterst sjelden når han er våken. Etter at han har sovna spytter han den ut og sover videre, men har behov for den ved oppvåkning om natta akkurat nå

Hva er dine erfaringer med smokkeslutt?

Og legger ved disse:
Barn bør helst slutte med smokk i toårsalderen, og barn over tre-fire år bør ikke bruke smokk. I treårsalderen har barna fått alle melketennene, og da er det på tide å slutte med smokken, sier professor Bjørn Øgaard ved UiO.
Fra:
https://www.familieverden.no/helse/tenner/slutt-med-smokk-i-tide/

Tannlegen kan fortelle at den siste store undersøkelsen som foreligger for Norden, er fra 2013 og konkluderer med at barn som bruker smokk frem til 3-års alder sjeldent får tannhelsemessige problemer, men dersom det suges på tommel eller brukes smokk etter 3-års alder kan det føre til avvik.

https://www.ba.no/nyheter/helse/tan...g-men-det-er-n-ting-som-er-verre/s/5-8-297405

Last edited:
Vi fikk høre at om det sluttet rundt 3 årsalderen +/- så ville tenne fortsatt få riktig tannstolling. Og når jeg ser bilder av jenta mi vil jeg si at det synes. På bilder fra smokketiden ser man tydelig smokkebruk, mens nå er ikke tennene særlig utstående lenger. Jeg tenker også at smokkeslutt er greit å ta når man har barnet litt på gli. Dette har gjerne blitt en trygghet, og man kan jo tenke seg å bare få røsket vekk noe man ser på som en trygghet sånn ut av det blå. Jeg ville nok blitt knust. Og selvom det medfødte sugebehovet er borte, er det fortsatt et skapt sugebehov, som man som med alt annet, vil måtte avvenne. Hos oss brukte hun både smokk og kos, men kosen fikk hun beholde. Hun ga smokken til kaptein sabeltann. Det var tøft og mammahjertet ønsket helst å gi hun alle smokkene i verden :p

Min sluttet dagen etter 4 årsdagen. Hadde forberedt god tid i forkant, så han var innstilt på det. For å ikke legge en demper på bursdagen, var vi enige om å ta det dagen etter. Han spurte aldri etter den igjen :happy: Slutter man for tidlig eller uforberedt kan det fort komme substitutt som er verre å ta bort. F. Eks tommelen. Det er vanskelig å slutte med noe som har vært en trygghet i mange år, og barn som har behov for støtte for å klare det, må få det :happy:

Alt er jo relativt tenker jeg. Blir smokken brukt hele tiden? Kun ved soving? Er det fare for at barnet bytter over til tommel? Etc etc...

Her har vi snart en 3åring i hus som bruker smokk ved innsovning. Da er det snakk om 5-10min på kvelden når det er leggetid. Det er heller ikke hver kveld smokken blir brukt da vi kun gir den om hun spør etter den selv, og det virker som hun ikke alltid ''husker på'' smokken. :) For oss er det helt innenfor og vi stresser ikke med å slutte med smokk enda.

Eldste slutta da han var 3. Nå er yngste og 3 og vi planlegger å slutte til helga. Vi skal sende de til kaptein Sabeltann. Lurt å fjerne smokkenr helt fra hjemmet.

Ja, det er på tide!

Da kommer jeg med et spørsmål :) jeg har ei som blir 3 i slutten av april og vi tenker å kutte smokk snart. Men, hun har en lillebror født desember 2017 som bruker det. Og jeg ser for meg at det kan bli litt problemer ang stjeling av han sine.
Hvordan er det lurt å gå frem? :)

Da kommer jeg med et spørsmål :) jeg har ei som blir 3 i slutten av april og vi tenker å kutte smokk snart. Men, hun har en lillebror født desember 2017 som bruker det. Og jeg ser for meg at det kan bli litt problemer ang stjeling av han sine.

Kanskje noe belønning for ikke å ta lillebror sine? Klistremerker eller noe, vet ikke om det kan funke :) også gjemme lillebror sine når han ikke har en i munnen. Vet ikke om han bruker mye smokk på dagtid? Hvis det er mulig kan dere jo prøve å begrense hans smokkbruk til legging, da ser ikke storesøster hans smokk uansett og det blir ikke så urettferdig at han har smokk.

Kanskje noe belønning for ikke å ta lillebror sine? Klistremerker eller noe, vet ikke om det kan funke :) også gjemme lillebror sine når han ikke har en i munnen. Vet ikke om han bruker mye smokk på dagtid? Hvis det er mulig kan dere jo prøve å begrense hans smokkbruk til legging, da ser ikke storesøster hans smokk uansett og det blir ikke så urettferdig at han har smokk.
Nei, generelt ikke. Men for tida er han så sinna, sover dårlig og da blir det mer bruk av smokk på dagen :sorry: håper det roer seg igjen snart :dead:
Begge ungene har for det meste brukt det ved soving, men frøkna stikker til tider av med hans hvis hun finner :p

Lurte på dette selv da storesøster sluttet med smokk, men hun visste godt forskjell på sine og lillesøster sine smokker så var aldri noe problem. Hun brukte smokk kun ved soving da. Men de la seg sammen, samtidig på samme rom.

Lurte på dette selv da storesøster sluttet med smokk, men hun visste godt forskjell på sine og lillesøster sine smokker så var aldri noe problem. Hun brukte smokk kun ved soving da. Men de la seg sammen, samtidig på samme rom.
Får bare prøve å holde smokkene hans på rommet hans, og minne frøkna på at hun har sluttet (når det skjer) :)

Back
Topp