3dje gangs gravide

Er gravid for femte gang, med barn nummer 4 :)
Jeg er alltid helt oppslukt av graviditetene mine jeg :hilarious::hilarious:

Jeg tenker på det 24/7... de to første gikk så knirkefritt, første forsøk (FØR forsøk, egentlig), og smooth sailing hele veien. Nå, med tredje, har vi prøvd siden august og mistet to ganger på veien hit så jeg stresser en del. 10 uker nå, og fortsatt ikke overbevist om at dette blir baby.

Er nr 3 for meg også. Er kanskje litt mer bekymret denne gangen og prøver å ta mer være på meg selv da det er høyrisiko svangerskap grunnet tidligere KS blant annet.

Jeg er i panikkmodus...aldri vært så dårlig som den gangen her og fødselsangsten er like mye tilstede som tidligere...Så det opptar tankene endel, samtidig som jeg fortrenger det:p

Vil si jeg tenkte minst på det med nr. 2, da var jeg i så veldig god form og glemte i grunn at jeg var gravid.. Denne gangen blir jeg stadig påmint situasjonen fordi jeg er så veldig dårlig. Konstant kvalm. Var ikke sånn med de to første.. Muligens fordi jeg er mer sliten? To barn og full jobb. Eller fordi jeg er eldre. Håper det gir seg snart :hungover:

Både ja og nei. Jeg er 4 gangs gravid nå da.. noen ganger er jeg helt oppslukt men føler dagene går fortere denne gangen :happy: kan være siden vi holder på å flytte.

Første forsøk endte opp med svangerskap utenfor livmoren som ble oppdaget pga blindtarmsbetennelse, så måtte fjerne ene egglederen.
Et halvt år etter var det SA, da sluttet vi å aktivt prøve og hadde en pause i ekteskapet som varte i 3 mnd.
Når vi ble sammen igjen så prøvde vi ikke en gang, ble gravid veldig fort og hun er nå en nydelig jente på 7 år.
Ekteskapet tok slutt når rett før hun ble 3 år, ble sammen med kjæresten min i juli 2017, ble gravid veldig fort og vi fikk en frisk og sunn gutt 16 juli 2018.
Nå venter vi neste i slutten av desember, så gikk veldig fort denne gangen også.

Er nr 3 for meg også. Er kanskje litt mer bekymret denne gangen og prøver å ta mer være på meg selv da det er høyrisiko svangerskap grunnet tidligere KS blant annet.
Er det automatisk risikosvangerskap om man har hatt keisersnitt? Hadde det sist, ble hastekeisersnitt da poden hadde kilt seg fast i fødselskanalen.

Gravid for fjerde gang med nr3. Tenkte litt mindre med nr2 tror jeg da var fullt opptatt med en på 2,5år. Nå er de 7 og 4,5 år. Tenkt mye denne gangen spesielt etter SA i november. MEN jeg hadde en god feeling hele veien fram mot magevondt med påfølgende brun blødning uke etter. Rent psykisk var jeg sikker på at det gikk galt, siden også formen ble bedre og få symptomene forsvant. Fikk komme på UL hvor en lege i hui hast mente hun så at hjertet slo, var vanskelig å se fra vinkelen jeg lå i og legen måtte løpe imens jeg fortsatt satt i Gu-stolen. Jeg har også tatt hcg-prøver med én ukes mellomrom. Tross at jeg er nå 12+2 og hcg nivå normalt faller, vil en drastisk nedgang i hgc kunne si om det har gått galt. Venter på svar.. føles som jeg sjekker etter svar 24/7 (innlogging på nettside).. Har etter denne magevondt-hendelsen distansert meg veldig til svangerskapet. Ble ikke helt overbevist av legen som hadde det travelt, men MÅ på en måte stole på at hun så et bankende hjerte, selv om det ikke så slikt ut for meg.. synes ikke jeg så verken hjerte el en krabat som rørte seg.

Er det automatisk risikosvangerskap om man har hatt keisersnitt? Hadde det sist, ble hastekeisersnitt da poden hadde kilt seg fast i fødselskanalen.

Får inntrykk av at her i Belgia stemples du som risikosvangerskap selv etter 1 KS. Var visst risikosvangerskap sist og etter bare 1 KS og fikk ikke lov å løfte noe særlig mot slutten. Jeg er i tillegg bløder og blir nok litt mer risiko pga det. I tillegg endte sist KS i nesten ruptur av livmor da jeg prøvde meg på vaginalt. Denne gangen fikk jeg beskjed om at det blir tett oppfølging mtp arret og skal ha kontroll hos hematolog for blødersykdommen. Gyn sa jeg mest sannsynlig blir innlagt for observasjon på slutten av graviditeten.

Får inntrykk av at her i Belgia stemples du som risikosvangerskap selv etter 1 KS. Var visst risikosvangerskap sist og etter bare 1 KS og fikk ikke lov å løfte noe særlig mot slutten. Jeg er i tillegg bløder og blir nok litt mer risiko pga det. I tillegg endte sist KS i nesten ruptur av livmor da jeg prøvde meg på vaginalt. Denne gangen fikk jeg beskjed om at det blir tett oppfølging mtp arret og skal ha kontroll hos hematolog for blødersykdommen. Gyn sa jeg mest sannsynlig blir innlagt for observasjon på slutten av graviditeten.
Selv om det er planlagt ks også?

Det er vel derfor det skal gå 2 år fra KS til nytt svangerskap:)

Det har gått over 3 år. Tror det er fordi jeg var i fødsel sist og livmor holdt på å revne og at arret har bare blitt svakere. Gyn sa at alle med tidligere KS har risiko for ruptur, men at sjansen var liten. Sjansen for ruptur øker jo for hvert KS.

Det har gått over 3 år. Tror det er fordi jeg var i fødsel sist og livmor holdt på å revne og at arret har bare blitt svakere. Gyn sa at alle med tidligere KS har risiko for ruptur, men at sjansen var liten. Sjansen for ruptur øker jo for hvert KS.
Ja, sjansen /prosenten er veeeldig lav etter et snitt. Men etter flere så har man ikke noe valg. Viktigste er nå at det går bra med mor og barn:)

Back
Topp