350kr-grensa

Jeg tror ikke lokale butikker vil merke noe som helst til at grensa forsvinner. Det jeg og mannen bestiller fra utlandet fås kjøpt i norske butikker, men prisen er opp mot 50 ganger dyrere på enkelte varer - da er jeg heller uten varen. Eventuelt bestiller vi alt vi trenger og litt til i en smell, slik at vi får varene billigere, samt slipper unna med bare et fortollingsgebyr.
Det er det jeg tenker også, jeg kjøper gjerne øyne til bamser jeg hekler på eBay, å kjøpe det i Norge er ufattelig mye dyrere, så da lar jeg heller være å kjøpe det. Synes den proteksjonismen Norge kjører er for streng, u-landene trenger penger - de også...

Jeg er en av de som synes det er heeeeelt greit! Vi mister så mye ved netthandel, penger som nå forhåpentligvis blir brukt på den norske handelstanden :)

Jeg tror ikke lokale butikker vil merke noe som helst til at grensa forsvinner. Det jeg og mannen bestiller fra utlandet fås kjøpt i norske butikker, men prisen er opp mot 50 ganger dyrere på enkelte varer - da er jeg heller uten varen. Eventuelt bestiller vi alt vi trenger og litt til i en smell, slik at vi får varene billigere, samt slipper unna med bare et fortollingsgebyr.

Må man betale både moms for hver kronetoll fortollingsgebyr etter en viss sum?

Jeg er en av de som synes det er heeeeelt greit! Vi mister så mye ved netthandel, penger som nå forhåpentligvis blir brukt på den norske handelstanden :)
Jeg for min del kutter da de tingene jeg kjøper på nett fra utlandet, kommer ikke til å kjøpe f.eks et perlebilde til 800 her i landet når man nå kan få det til 70-150kr på ebay (vet ikke hvor dyrt det blir etter endringen, men sannsynligvis dyrt nok til at jeg ikke kommer til å ha hobbyen så lenge) :)

Null problem å betale moms og toll på det jeg kjøper, men det gebyret til posten kan jeg spare meg for.
Blir å handle og hamstre det jeg bruker i løpet av 2019 tror jeg. Og så vil sikkert noen finne en løsning på det i løpet av året.

De tingene jeg kjøper i utenlandske nettbutikker får jeg ikke tak i i Norge. Fordi alt skal være så sykt likt over alt her hjemme...

Jeg var først litt irritert, men nå har jeg ikke så mye i mot det.

Jeg tror heller man bare må bestille mer, så blir ikke fortollingsgebyret så stor del av den totale summen :-) Kommer ikke til å slutte å handle på nett. Men alle disse småpakkene på eBay har jeg sluttet å kjøpe for flere år siden, jeg kjøper heller lokalt. Istedenfor at jeg handler 150 knapper på nett, så får jeg kjøpt 20 knapper lokalt til samme sum.

For miljøet er det jo kjempebra :-)

Jeg synes det er flott for miljøet, og for rettighetene til slavearbeidere i Kina, India, Bangladesh og omliggende land. Wish og aliexpress er verstingene både hva gjelder miljøødeleggelse og brudd på arbeidsmiljølov/menneskerett. Mindre forbruk, mer gjenbruk og/eller kjøp av produkter som varer. Det trenger jorda vår :)

Kommer igrunn ikke til å merke så mye til det, har bestilt fra Wish/aliexpress en gang og det var når jeg absolutt ville ha blå sko da jeg skulle gifte meg + ei matchende håndveske. Var ikke å oppdrive i Norge det.

Hadde ikke fått det med meg heller, at det skal endres. :p

Hadde ikke hatt så mye i mot det om det ikke var for fortollingsgebyret.

Og om jeg fikk tak på ting fra Norge. Tror nesten jeg blir å kjøpe mer fra utlandet, heller enn mindre.
Fordi nå kjøper jeg små greier for at det skal gå under beløpet. I fremtiden blir jeg kanskje å kjøpe større og dyrere pakker (bestille masse greier) for at engangsgebyret ikke skal bli så stort pr vare.

Evt toll og mva er jo greit men en bør handle litt dyrt for at ikke gebyret skal utgjøre for mye ja. Wish er jo mange små forsendelser og da blir det dyrt

Enig med en del her. Moms er helt greit, men gebyret er helt altfor dyrt. Jeg kjøper som regel ting som ikke selges i norge både på ebay, amazon, osv. og som regel ikke fordi jeg skal ha noe billigere.

Amazon får norsk side har jeg hørt noen rykter om.

Jeg for min del kutter da de tingene jeg kjøper på nett fra utlandet, kommer ikke til å kjøpe f.eks et perlebilde til 800 her i landet når man nå kan få det til 70-150kr på ebay (vet ikke hvor dyrt det blir etter endringen, men sannsynligvis dyrt nok til at jeg ikke kommer til å ha hobbyen så lenge) :)

Jeg forstår argumentet ditt :) håpet er jo at dette skal skape flere arbeidsplasser i Norge, jeg tenker det er en fin ting jeg :)

Jeg forstår argumentet ditt :) håpet er jo at dette skal skape flere arbeidsplasser i Norge, jeg tenker det er en fin ting jeg :)
Jada, og det er jo fint å spare miljøet litt :) håper evnt at de hobbytingene jeg pleier å bestille evnt blir litt billigere i Norge, hvis etterspørselen blir større :happy:

Dette er en mann som TROR Amazon vil komme til Norge innen få år. Amazon har aldri kommet med uttalelser om at de kommer til Norge :)
Det blir vanskelig for Amazon å etablere seg i Norge, fordi norge ikke er med i EU. Prisene kommer også til å økes deretter om de bestemmer seg for å etablere seg der.
Om Amazon bestemmer seg for å starte opp i Norge så kommer det til å bli komplett priser, bare større utvalg. Ikke så billig som det er i andre land.
Lettvint er det da! Vi har knapper vi trykker på om vi går tom for diverse, og da kommer det på døra dagen etter :D (bor i UK)

Back
Topp