3 blir 4 - min svangerskapsdagbok

24+5

De siste 3 dagene har bekkenet vært vondt igjen, spesielt symfysebeinet. Så det er tydelig at det går i dårlige og gode perioder. Har gått veldig mye og ellers sittet mye i bil de siste dagene, noe som er årsaken til smertene nå. Utfordringen er å slappe av - er så mye jeg skulle gjort:p Støvsugde istad og måtte faktisk avbryte fordi jeg ikke klarte å bøye meg mer. Så nå er det sofaen enten jeg vil eller ikke. Blir spennende å se hvordan det går nå som hverdagen er igang igjen og det er fulle uker på jobb (bortsett fra de 20% jeg er sykemeldt) helt frem til sommerferien.

Imorgen er det jordmortime, og det gleder jeg meg til. Er jo 4 uker siden forrige kontroll, så jeg er spent på vekt og blodtrykk. Også gleder jeg meg til å høre hjertelyden❤️ Har jo en veldig aktiv baby, så er ikke bekymra for noe heldigvis - det er deilig. Men jeg må innrømme at jeg tenker endel på babyens størrelse siden jeg har fått så stor mage. Har jo ligget over gjennomsnittet på symfysekurven hele veien, men gjorde jo det forrige svangerskap også og fikk en liten baby. Men denne gangen har spist altfor mye godteri og drukket altfor mye cola, var mye mer forsiktig med det sist, mens nå har jeg ikke klart det. Så jeg er litt redd for å få en stor baby, selv om det antagelig ikke er så sannsynlig iom. førstemann var såpass liten. Skal på vekstkontroll-UL 1. juli, men det er jo fremdeles lenge til, så jeg håper jordmor kanskje kan kjenne seg litt frem til størrelse imorgen. Vet jo de er gode på sånt, men det er jo antagelig litt tidlig. Gleder meg uansett til kontroll:)
 
Last edited:
24+6

Idag har bekkenet vært mye bedre:D Og kontrollen hos jordmor gikk kjempefint:) Blodtrykk, blodsukker og urinprøve var fint. Og en aktiv baby med raske hjerteslag som ligger i seteleie. Men dette varierer mye så tidlig i svangerskapet - da har de "lov" å turne rundt som de vil, og leie har ikke noe å si ennå. Jeg ligger fremdeles over på symfysemålet, men følger min egen kurve. Utifra min høyde, leie til babyen og tidligere barn sa hun at høyt symfysemål hos meg ikke nødvendigvis indikerer stor baby. Så da håper jeg på det;) Men er likevel ikke helt trygg på det, så nå skal jeg kutte litt på cola og søtsaker. Var stresset på dette med stor baby forrige svangerskap også husker jeg, så jeg var flink å holde meg unna søtt. Men denne gangen har jeg lent meg på det at forrige var så liten, så nå har jeg vært mer slepphendt;) Men prøver å skjerpe meg litt fra nå av, det er jo bra uansett:)
 
Last edited:
25 uker

Termin: 5. september
På vei: uke 26, 25+0
Igjen: 108 dager
Kjønn: Gutt
Navn: Fortsatt ikke i nærheten av bestemt
Babyens størrelse: som en stor blomkål, ca 30 cm og 800 g.
Aktivitet i magen: masse masse! Mye spark nedover og boksing ved navlen
Babyens leie: sete
Plager: -bekkenverking -litt hoven i føtter/fingre på kveldstid
Vektøkning: 6 kg.
Blodtrykk: bra
Hoven: litt i føtter og hender på kvelden, litt ekstra på varme dager
Strekkmerker: ingen foreløpig
Råmelk: nei
Søvn: urolig og lett, mye verking i symfysebeinet på natta
Humør: har vært endel sint den siste uka, men kjenner at det er over nå heldigvis
Cravings: moreller, vannmelon, jordbær, bringebær og nektariner
Utstyr som gjenstår: lekegrind (får/arver av venninne), vippestol (får/arver av venninne), babycall, søskenbrett til vogn, babygym, krabbeteppe, håndklær/kluter
Babyrom: gjenstår fortsatt et par ting som skal opp på veggen
Neste kontroll: lege 15. juni
 
Last edited:
25+1

Utrolig hvor mye formen min varierer - idag er jeg helt kjørt i bekken og rygg igjen. Men det er kanskje ikke så utrolig, det kommer jo an på aktiviteten min - det merker jeg jo. Dagen på jobb igår var lang og slitsom, og det får jeg igjen for idag. På sånne dager vil jeg bare sykemelde meg 20% til - slik at jeg får 2 dager fri i uka, men så kommer de gode dagene og det er glemt igjen. Uff, det er ikke så lett, men det går jo utover min livskvalitet og familien min når jeg ikke er i form, så egentlig vet jeg at jeg burde få økt sykemelding. Da hadde jeg orket mer og vært i bedre humør her hjemme også, og det er jo veldig viktig. Nå har jeg dårlig samvittighet for de - men om jeg sykemelder meg mer får jeg dårlig samvittighet for jobben:( Blir liksom galt uansett, så jeg får se an formen til uka bare.
 
26+1

Formen forrige uke fortsatte dårlig og toppet seg på tirsdag. Alle stillinger ble fryktelig ubehagelige, jeg verket ekstremt i bekkenet og det var mye aktivitet i magen som kjentes som kynnere. Jeg måtte gå litt tidligere fra jobb, var helt fullstendig kjørt. Så jeg bestilte rett og slett legetime - kjente at jeg ikke kunne gå og ha det sånn lenger - og ble 50% sykemeldt. Tror det kommer til å hjelpe masse:) Da har jeg fri mandag og onsdag, og halv dag på fredag - helt perfekt:) Vil gjerne være litt i jobb også, så tror (om ikke formen skulle kræsje helt) at jeg kommer til å klare meg med 50% frem til sommerferien/permisjonen. Å få den 50% sykemeldingen lettet mange kilo fra skuldrene mine! For det første hadde jeg gruet meg for å gå til legen og be om det, men han var veldig forståelsesfull og ga meg sykemeldingen uten problemer. Hadde også gruet meg ift. sjefen, men hun er også utrolig forståelsesfull, og sa at dette nok var veldig riktig for meg. Så akkurat nå kunne jeg ikke hatt det bedre:D Er så glad for at jeg lyttet til kroppen min og gjorde det som var riktig for MEG - og ikke minst lillebaby i magen❤️
 
27 uker

Termin: 5. september
På vei: uke 28, 27+1
Trimester: 2
Igjen: 93 dager
Kjønn: Gutt
Navn: Tror vi nå står mellom 2 navn
Babyens størrelse: ca 34 cm og 1kg.!
Aktivitet i magen: Fortsatt mye, men litt roligere på kveldstid heldigvis
Babyens leie: sete
Plager: -verking i symfysebeinet -tidvis litt hoven i føtter/hender -"stinn" i magen, føler den er tung -hodepine (pga varmen)
Vektøkning: 7 kg.
Blodtrykk: vet ikke da jeg er midt mellom kontroller, men antar fortsatt bra
Hoven: litt i føtter og hender når det er varmt, men om jeg passer på å drikke masse vann unngår jeg det
Strekkmerker: fortsatt ingen nye
Råmelk: nei
Søvn: dårlig denne uka som det har vært så varmt, føler jeg koker på natta
Humør: veldig bra
Cravings: moreller, vannmelon, jordbær og nektariner
Utstyr som gjenstår: lekegrind (får/arver av venninne), vippestol (får/arver av venninne), søskenbrett til vogn, babygym
Babyrom: gjenstår kun et bilde som skal opp på veggen
Neste kontroll: lege 15. juni
 
Last edited:
26+5

Det er så fantastisk å være 50% sykemeldt! Kroppen er rett og slett en helt annen. Verker ikke på langt nær så mye i symfysebeinet på natta lenger, og har stort sett ikke vondt i korsrygg/halebein/hofte-området. Helt tydelig at hvile var det jeg trengte. Merker det selvfølgelig etter en dag på jobb og hvis jeg har hatt en aktiv dag, men jeg har alltid tid til å hente meg inn igjen:) Tidligere ble jeg jo bare verre og verre for hver dag, nå blir jeg nesten helt fin igjen før jeg "går på" på nytt. Kan nesten ikke tro hvor enorm forskjell det er og hvor riktig det var av meg med denne sykemeldingen. Nå føler jeg meg stort sett i veldig god form og nyter graviditeten til fulle:) Elsker magen og koser meg med å kle meg i kjoler og ettersittende klær. Dette er jo siste gang (etter alle solemerker) jeg går gravid, så jeg skal virkelig fremheve magen!
Lilleprinsen er full fart inni der, og nå gir han masse respons på berøringer og trykk. En helt fantastisk følelse - og jeg føler at jeg blir litt kjent med han allerede. Gleder meg til å se han på ultralyd om snart bare 3 uker❤️
Det meste er nå klart til han kommer. Babyrommet er så og si ferdig innredet og vugga står klar i babykroken på soverommet vårt. Jeg har vasket alt av skinn, tepper og sengetøy - nå gjenstår kun vask av klær. Vi har vært så heldige å få Stokke tripptrapp med newborn-setet av mine foreldre, og vippestol arver vi etter ei venninne. Forhåpentligvis er hun også ferdig med lekegrinda til vår baby kommer, men hvis ikke kjøper vi det. Det skal være soveplass på dagtid i stua den første tiden. Ellers skal jeg bare kjøpe ny stellematte, nye stellekluter og et par håndklær - så har vi alt vi trenger:)
 
Last edited:
Så godt at mer hvile funker så bra! Jeg og merka utrolig stor forskjell i form og "livsgnist" på å ha mer tid til å hente seg inn igjen.
 
31 uker
Termin: 5. september
På vei: uke 32, 31+0
Trimester: 3
Igjen: 66 dager
Kjønn: Gutt
Navn: Står mellom 2 navn, men tror vi heller mer mot ett av de nå
Babyens størrelse: ca 37 cm og 1700g.
Aktivitet i magen: Veldig mye den siste tiden, kjenner mye rart laaangt nede i bekkenet, og kjennes ut som han åler seg mye. Nesten litt ekkelt siden han ligger så nærme huden, men føler jeg får masse kontakt da:)
Babyens leie: litt usikker på om han kanskje kan ha snudd seg til hodeleie nå
Plager: -verking i symfysebeinet -verking i korsryggen -verking i halebeinet
Vektøkning: 8 kg.
Blodtrykk: vet ikke da jeg er mellom kontroller, men antar fortsatt bra siden det alltid har vært bra og jeg ikke føler meg annerledes
Hoven: litt i føtter og hender når det er varmt, men om jeg passer på å drikke masse vann unngår jeg det
Strekkmerker: fortsatt ingen nye
Råmelk: ja, kom i ca. uke 29
Søvn: ganske bra, men kan ha vanskelig for å sovne igjen hvis jeg våkner, da babyen gjerne våkner sammen med meg
Humør: litt opp og ned, vært en periode hvor jeg har følt meg veldig nedfor, men denne uka er det mye bedre
Jobb: 50%
Cravings: moreller og Berthas sitronmuffins
Utstyr som mangler: vognteppe i ull, krabbeteppe, kluter og søskenbrett til vogn
Babyrom: gjenstår kun et bilde som skal opp på veggen fortsatt
Neste kontroll: ultralyd med vekstestimering imorgen. Gleder meg❤️
 
31+2
Vekstestimering-ultralyden gikk veldig fint:) Var jo litt bekymra for å få en svær sukkerbaby ettersom jeg har ganske så stor mage;) Men lilleprinsen viser seg å være akkurat lik som storebroren - 5% under gjennomsnitt. Estimert til ca. 3400g om han blir født til termin. Alle mål var fine og fulgte hverandre, og legen synes alt så veldig bra ut. Så magemål henger ikke nødvendigvis sammen med babyens str! Han sier jo alltid at siden jeg ikke er så stor så skal jeg nok heller ikke ha så stor baby - og det er jeg igrunn glad for;) Men jeg får en ultralyd til i uke 36, for å fortsatt følge med på veksten, og det er jo alltid veldig beroligende:)
 
31+2
Vekstestimering-ultralyden gikk veldig fint:) Var jo litt bekymra for å få en svær sukkerbaby ettersom jeg har ganske så stor mage;) Men lilleprinsen viser seg å være akkurat lik som storebroren - 5% under gjennomsnitt. Estimert til ca. 3400g om han blir født til termin. Alle mål var fine og fulgte hverandre, og legen synes alt så veldig bra ut. Så magemål henger ikke nødvendigvis sammen med babyens str! Han sier jo alltid at siden jeg ikke er så stor så skal jeg nok heller ikke ha så stor baby - og det er jeg igrunn glad for;) Men jeg får en ultralyd til i uke 36, for å fortsatt følge med på veksten, og det er jo alltid veldig beroligende:)
Kan jeg spørre hvor stor lillegutt ble estimert til å være på vekstkontrollen ifht estimert fødselsvekt? Livredd for altfor stor baby her også, og lillegutt ble her estimert til å veie 2.200 g når jeg var 31+6, og synes det hørtes veldig stort ut! :bored:
 
Kan jeg spørre hvor stor lillegutt ble estimert til å være på vekstkontrollen ifht estimert fødselsvekt? Livredd for altfor stor baby her også, og lillegutt ble her estimert til å veie 2.200 g når jeg var 31+6, og synes det hørtes veldig stort ut! :bored:
Selvfølgelig kan du det:) På vekstkontrollen (31+0) ble han nå målt til ca. 1700g, og det 7% under gjennomsnitt. Da vil han veie ca 3400 ved termin. 2200g nesten i uke 32 er kanskje litt over, men kan ikke være mye vel? Sa ikke legen noe om dette på ultralyden din?
 
Selvfølgelig kan du det:) På vekstkontrollen (31+0) ble han nå målt til ca. 1700g, og det 7% under gjennomsnitt. Da vil han veie ca 3400 ved termin. 2200g nesten i uke 32 er kanskje litt over, men kan ikke være mye vel? Sa ikke legen noe om dette på ultralyden din?
Tusen takk! :) Han var 1.400 g når jeg var 29+6, så fikk bare helt noia for at han skulle legge på seg så mye hver gang, men da er det jo ikke så altfor mye mer enn din lille prins! :) Fikk beskjed om at han ligger litt over gjennomsnittet, men var så mye annet som skjedde på timen at det ikke ble tid til noe annet enn å konstatere at han vokser bra... Tusen takk igjen!
 
Tusen takk! :) Han var 1.400 g når jeg var 29+6, så fikk bare helt noia for at han skulle legge på seg så mye hver gang, men da er det jo ikke så altfor mye mer enn din lille prins! :) Fikk beskjed om at han ligger litt over gjennomsnittet, men var så mye annet som skjedde på timen at det ikke ble tid til noe annet enn å konstatere at han vokser bra... Tusen takk igjen!
Bare hyggelig:) Høres ut som gutten din da vokser helt bra, gjør jo ingenting om de ligger litt over eller litt under snittet så lenge alt ser fint ut ellers og de følger sin egen kurve:)
 
32+3

Idag har jeg kjent at han hikker for første gang!:) Dette er jo et sunnhetstegn, så veldig glad for å kjenne det❤️
Sånn ellers begynner jeg å føle meg ordentlig tung, og har egentlig vært litt nedfor de siste dagene. Føler meg vanligvis fresh og fornøyd med å være gravid, men akkurat nå har jeg hatt litt mye tanker... Får dårlig samvittighet når jeg ikke orker ting/er sliten/klager pga. graviditeten. Både overfor mannen og storebror. Føler ikke jeg møter så mye forståelse for alle endringene som skjer i graviditeten, samtidig som jeg selv ikke vil bruke det som noen unnskyldning heller - men jeg er litt annerledes akkurat nå, det er ikke til å komme unna. Noen dager er han kjempesøt også altså, og han er flink med alt jeg trenger hjelp til, men føler ikke han fullt ut forstår meg akkurat nå - men det er kanskje for mye å forlange av en mann. Jeg vet også at dette er mye i hodet mitt, at humøret/tankene svinger, og plutselig føles alt veldig fint igjen. Håper bare det gjør det veldig snart. Pleier å vare et par-tre dager hver måned, så forhåpentligvis føles alt bedre om ikke så lenge:)
Må legge til at jeg sover veldig dårlig/lite for tida - lilleprinsen er ekstremt aktiv på kveldstid, og våkner med en gang jeg våkner på natta. Bevegelsene er så sterke at de er ubehagelige. Strekker magen og blir øm inni. Umulig å få sove med. Veldig glad for bevegelse, men det må være lov å si at det tidvis er slitsomt også, selv om jeg ikke ville hatt det annerledes.
 
Last edited:
34+6

Tenk at jeg nå offisielt er høygravid! Har jo følt meg sånn en god stund - men nå er det virkelig lov å føle seg tung:p
Formen går litt opp og ned, men jevnt over må jeg jo si at den ikke så verst - har mange småplager, men ingen store. Det verste akkurat nå er at jeg har blitt så forkjøla, tett i nesa og tett i brystet. Forhåpentligvis er det snart over, sånn at jeg er frisk og rask til fødsel om en måneds tid:D Rart å tenke på at det snart er over, at vi skal inn i en ny tid. Er så glad for at vi planla unnfangelsen da vi gjorde - føler dette er en perfekt tid å få baby på, i starten på en ny årstid. Da avslutter jeg liksom både sommeren og graviditeten samtidig. Passer meg perfekt:)
Mannen og jeg har siste ferieuke sammen nå, så har jeg og storebror en uke alene før han starter i barnehagen igjen. Da er det jo fortsatt 4 uker til termin, så jeg får god tid til å slappe av og gjøre de siste tingene klare. Veldig deilig! Det er fantastisk med sommerferie, men jeg kjenner jeg er sliten etter mye farting hit og dit, så nå skal det bli godt å roe litt ned:)
 
MIN FØDEBAG:

Til meg:
Lang, vid kjoletopp til fødedagen
Lange strikkestrømper til fødedagen
(likte å føle meg litt fresh før det satte ordentlig igang og jeg byttet til sykehusskjorta)
Tøfler
kort jumpsuit til å sove i
2 ammetopper
1 myk amme-bh
6 truser (liker mulighet for ofte skift)
2 par sokker
2 kosebukser
Tights
Vid genser
Vid kjole til hjemreisedagen
Strømpebukse til hjemreisedagen
Toalettsaker (reisesett m/såper, sminke, hårbørste, hårstrikk, ammeinnlegg, bodylotion, nipple balm, bind, Lambi)
Pute (avhengig av egen)
Lader
Snacks (nøtter, kanelgifler, cola

Til babyen:
2 klessett
Pysj
Sokker
Lue
Strikka heldress
2 gulpekluter
Babyteppe
Smokk
Kosekanin
 
Last edited:
35 uker (imorgen)
Termin: 5. september
På vei: uke 36, 35+0
Trimester: 3
Igjen: 31 dager
Kjønn: Gutt
Navn: Har nå så og si bestemt oss for hvem av de 2 vi ønsker
Babyens størrelse: ca 42 cm og 2500g.
Aktivitet i magen: Annerledes enn før, mye mer "buktende" og sparkene opp mot ribbeina er hardere. Fortsatt mye bevegelse, men ganske rolig på dagen, kveld og morgen er mest.
Babyens leie: hode ned
Plager: De siste ukene har jeg vært forkjøla som har gått over i bihulebetennelse, så det har ikke vært noe særlig, skal til legen idag fordi jeg ikke blir ordentlig bra. Av gravidplager er det verking i symfysebeinet på natta og etter aktivitet.
Vektøkning: 10 kg.
Blodtrykk: vet ikke da jeg er mellom kontroller, men antar fortsatt bra siden det alltid har vært bra og jeg ikke føler meg annerledes
Hoven: litt i føtter og hender når det er varmt og jeg har vært i aktivitet.
Strekkmerker: ja:( har dessverre fått noen nye små på sidene av navlen, kom for et par uker siden
Råmelk: ja, innimellom
Søvn: bruker lang tid på å sovne og våkner gjerne 3 ganger for å tisse, men er overraskende lite trøtt likevel
Humør: syns veldig synd på meg selv nå som jeg har vært syk, men så lenge jeg er i form går det veldig fint:)
Jobb: ferie på 4. uka, går direkte i permisjon fra 12. aug
Cravings: moreller og junk-food
Gjenstår: vognteppe i ull, krabbeteppe, og søskenbrett til vogn
Sykehusbag: så og si ferdig pakket
Neste kontroll: UL imorgen[emoji173]️
 
Last edited:
Back
Topp