3 blir 4 - min svangerskapsdagbok

Sprelline

Glad i forumet
Septemberlykke 2016
Jeg vil gjerne ha et sted å lufte tanker og skrive ned alt som omhandler graviditeten, så dette er en dagbok for min egen del:)

Selv om dette er barn nr. 2, og det "bare" er 3 år siden jeg gikk gravid sist, har jeg glemt mye av hvordan det var. Og denne graviditeten er også litt annerledes. Selv om den er lik i det at jeg kjente på kroppen med en gang jeg var gravid, er det meste annet forskjellig. Denne gangen er jeg mye kvalm og har veldig ømme pupper/brystvorter - noe jeg ikke hadde sist, men har ikke fått vondt i symfyseområdet ennå - noe jeg fikk veldig tidlig sist.

Både dette og forrige barn var planlagt, og begge klaffet på 1. pp. Vi føler oss utrolig heldige:)
 
Symptomer så langt:

Uke 2-5: humørsvingninger, murringer, stikkinger, fryser
Uke 5-7: kvalme, trøtt, strekk i livmoren, vondt i ryggen, fryser

Jeg følte at hormonene var helt ute av kontroll de første ukene, det var så deilig da det i uke 6 roet seg og ble stabilt. De to siste dagene har jeg ikke vært så kvalm som tidligere og heller ikke hatt så vondt i ryggen. Men jeg er fortsatt usigelig trøtt og legger meg rundt ni-halv ti om kvelden. Leste et sted at noen gravide trenger 2-3 timer ekstra søvn - så jeg er nok en av de;) Jeg må tisse veldig ofte og er oppe 1-3 ganger iløpet av natta. I tillegg er jeg tørstere enn vanlig, noe som ikke akkurat hjelper på dobesøkene:p
 
Symptomer uke 8-10:
Trøtt
Kvalm
Ømme pupper
Strekk i livmorområdet om jeg strekker meg brått
Tidvis svak verking ved symfysebeinet

Fortsatt oppe 1-3 ganger om natta på do. Veldig tørst. Oppblåst og noe forstoppet.
 
Last edited:
10+3

Iløpet av uka som var begynte jeg å bli ordentlig kvalm:( Har jo vært mye småkvalm, men ikke som nå - når kvalmen blir altoppslukende og med brekninger. Har ikke orket fulle dager på jobb engang. Føler meg ikke spesielt høy i hatten om dagen, det er ingen god følelse. Men imorgen er det kun én uke til tidlig UL da - det er iallefall noe å glede seg over:) Når ikke jeg hadde fått den skikkelige kvalmen til nå trodde jeg at jeg slapp unna - men sånn var det altså ikke. Trøster meg med at det kunne vært så mye verre, og krysser fingrene for at jeg slipper unna uten å kaste opp. Vil så gjerne være på jobb også, liker å være der, og hjemme blir det altfor lange dager - men vanskelig med denne kvalmen og slitenheten. Prøver iallefall så godt jeg kan:)
 
Last edited:
10+5

Idag ble første sykedag i svangerskapet. Er ikke konstant ekstremt kvalm, men konstant småkvalm meg mange voldsomme kvalmebølger og brekninger. I tillegg sover jeg veldig dårlig. Føler meg utslitt og nedfor. Er så bekymra for om alt er bra også. Syns det er så mange som forsvinner fra terminforumet meg SAer og MAer:( Er mye mer bekymra dette svangerskapet, antagelig fordi jeg vet mer og fordi mer står på spill (ift. at dette er det mest perfekte tidspunktet for oss å få nr. 2 på, ift. aldersforskjell, tid på året, permisjon/jobb etc.) Håper jo at symptomene er et godt tegn da, og heldigvis er det tidlig UL til mandagen. Vi skulle jo egentlig vente med å fortelle om graviditeten til etter det - men det har vi ikke klart. Så og si all familie vet om det, nærmeste venner og jobben. Det gjør meg enda mer redd for at noe skal være galt - så vi må gi alle beskjed om det. Men nytter jo ikke å gå rundt og tenke sånn, har jo sannsynligheten på min side, og ingenting som indikerer noe galt. Om alt viser seg bra på ultralyden gleder jeg meg bare til jeg begynner å kjenne bevegelse. Det er så trygt og godt:)
 
Last edited:
11+4

Idag var vi på tidlig UL og fikk se en perfekt liten baby<3
Et hjerte som slo, perfekte mål helt på gjennomsnittet og ingen avvik. Jeg er så lykkelig! Var så nervøs på forhånd - er det noe der? tenk hvis det er 2? slår hjertet? er alt bra? Heldigvis var ingen bekymringer reelle og jeg kan puste igjen:)
Vi hadde jo planer om å vente med å fortelle alle til etter UL'en, men det ble jo ikke sånn - all familie vet det, nære venner og jobben. Er så glad for at jeg ikke må gi noen kontrabeskjed - hadde hatt nok med å takle det selv om jeg ikke måtte dele det med noen i tillegg.
Jeg er jo klar over at det fortsatt kan skje noe - et svangerskap utgjør alltid en viss risiko - men man kan jo ikke gå rundt og tenke sånn, og jeg er veldig beroliget etter UL'en og klarer å slå meg til ro med det:)

ImageUploadedByBV Forum1455563524.509291.jpgImageUploadedByBV Forum1455563535.608334.jpg
Vår lille fantastiske spire❤️<3
 
Hei; for fine bilder, nå gleder jeg meg til ul! Er 11 uker og 5 dager jeg også...
Vi skulle egentlig på ul i dag, men det var dødsfall på klinikken, så vi fikk ny time på torsdag. Håper på alt er i orden.
 
13 uker

Tenk at jeg allerede er en uke forbi de magiske 12❤️ Denne uka har jeg vært mye mindre kvalm og imorgen skal jeg tilbake på jobb etter 2,5 uke borte. Det blir rart, men fint. Føler også at jeg har fått litt mer energi nå, ikke fullt så trøtt og sliten som jeg har vært. Men dette går mye opp og ned på dagene. Jeg har nå begynt å kjenne endel strekk i livmorområdet og har også hatt litt stikkinger på sidene - husker ingenting fra sist gang så ble litt engstelig - men leste at dette var svært vanlig å kjenne fra uke 12:) Strekkene i livmoren er egentlig ikke ubehagelig, liker å kjenne at det skjer noe med kroppen. Gleder meg så inderlig til å kjenne første spark! Tror det var uke 17 jeg kjente det første gang sist, og det var en helt fantastisk følelse! Før det hadde jeg jo gått rundt og kjent etter og lurt på om noe var bevegelse, men da jeg virkelig kjente det var det ikke tvil. Det føltes ut som noen bokset meg mykt og kjempefort nederst inni magen. Håper å kjenne det ennå tidligere denne gangen, siden jeg vet mer hvordan det kjennes. Og da jeg var på tidlig UL sa legen at jeg hadde livmoren vendt den veien som gjorde at jeg kan kjenne bevegelse tidligere enn andre. Bevegelse er neste milepæl for meg! Og så kommer 18 uker og ordinær UL:)
 
14+5

Da har jeg vært tilbake i 100% jobb i over en uke, og det går ikke egentlig sånn kjempebra. Eller det vil si; det går greit så lenge jeg er på jobb, men jeg orker ingenting annet resten av dagen. Jeg liker å holde det ryddig og rent rundt meg, men forrige uke utsatte jeg alt husarbeid til lørdag. Og da jeg våknet på lørdag ville jeg bare sove, følte meg helt utslitt, antagelig fordi kroppen endelig kunne slappe av. Jeg har også blitt mye mer kvalm igjen, så det er tydelig at dette avhenger på aktivitet og stress. I tillegg føler jeg meg litt som en byrde for de andre på jobben, da det er noen av arbeidsoppgavene mine jeg ikke klarer som de må overta og får ekstra. Ikke noen god følelse. Jeg sover også veldig dårlig, noen ganger vanskelig for å sovne og alltid våken flere ganger iløpet av natta. Ved 4-tida bruker jeg ofte lang tid på å sovne igjen, og da er det egentlig uutholdelig å skulle opp igjen halv 7. Så jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg føler meg revet mellom om det viktigste nå er at jeg har energi hvertfall til jobben eller det om det er viktigere å også ha energi til andre ting. Føler meg på en måte litt svak hvis jeg ikke orker jobb, samtidig vet jeg jo hvor viktig det er å ta vare på seg selv. Jeg skal til jordmor på torsdag, så tenker å snakke litt med henne om dette. Så får jeg bare se, men akkurat sånn kroppen er nå føles ikke bra.
 
15+4

3 uker til ordinær UL! Energien er fortsatt ikke noe å skryte av, men jeg kommer meg gjennom, og nå er det bare en uke til påskeferie. Tenker at jeg etterhvert bør få en 20% sykemelding, men klarer å holde ut til etter påske. Føler meg svak og med lav arbeidsmoral om jeg sykemelder meg allerede, synes det er flaut. Samtidig må jeg tenke på meg selv og babyen, og det tjener ingen at jeg går rundt og er stupsliten og ikke orker annet enn jobb. Så jeg må bare se hvordan det blir etter påskeferien, hvem vet - kanskje får jeg tilbake energien igjen innen det?:)

Jeg er jo som sagt planleggingsfreak, så lister over utstyr til både babyen og meg er godt begynt på:D Ift. utgifter er det jo også veldig lurt å fordele det utover. Idag har jeg bestilt to nye amme-bher! Forrige barseltid rusla jeg stort sett bare rundt i amme-singletene fra H&M, og følte meg ikke spesielt fresh. Sånn vil jeg ikke ha det nå. For at jeg skal ha det bra og gjøre bra er det viktig at jeg føler meg bra med utseende og klær. Sånn er det bare. Sånn er jeg. Så nå har jeg bestilt amme-bher fra Glammom - de som bla. fotballfrue og komikerfrue brukte. De ser ut som en million dollar og skal visstnok føles sånn også. Ikke var de noe spesielt dyrere enn de mer ordentlige i butikkene heller. Gleder meg sååå til å få de:)
ImageUploadedByBV Forum1457940791.471799.jpgImageUploadedByBV Forum1457940803.455637.jpg
 
16 uker

Tenk 4 måneder på vei! Nå føler jeg at det er greit å vise at jeg er gravid, magen er kommet ordentlig, og det er faktisk vanskelig å skjule det. Magemålet mitt lå på litt over gjennomsnittet sist, og det gjør det nå også. Men jeg har større mage nå enn jeg hadde på samme tid sist, så det blir spennende å se hvor stor jeg blir:p Heldigvis hadde det ikke noen sammenheng med str på babyen, da han var en liten gutt rett over 3100g. Jeg er jo ganske lav, så fylles fort utover;) Igår shoppet jeg endel gravid-klær, jeg elsker å vise frem magen i tettsittende klær - er fantastisk å slippe å bekymre seg for bulker her og der:D Gleder meg til å gå våren og sommeren i møte med struttende mage❤️
 
17+4

Nåværende symptomer:
Verking i symfysebeinet
Verking i halebein og korsrygg
Ligamentsmerter (strekk i livmor/lyskeområde)
Murringer nederst i magen
Hjertebank
Hodepine 2-3 dager i uka

Jeg har ganske mange småplager dette svangerskapet, fler og tidligere enn forrige svangerskap. Imorgen er det jobb igjen etter en uke påskeferie - og helt ærlig så gruer jeg meg. Har en hektisk jobb med mye ansvar, kronglete stillinger, løft og støy. Jeg var fryktelig sliten før ferien, og føler meg egentlig ikke noe særlig mer opplagt nå. Tenker at jeg vil oppsøke legen min ganske kjapt, forklare situasjonen og be om 20% sykemelding. Om jeg kunne hatt fri onsdag, vil det bare bli 2 dager på jobb etter hverandre før hvile. Men det sitter langt inne og jeg gruer meg enormt til å si det til sjefen. Men jeg vet at det er viktigere å tenke på meg og babyen (og familien min).

Idag er det én uke til ordinær ultralyd! Jeg gleder meg så:) Selvfølgelig er jeg også veldig spent, men i og med jeg har vært på tidlig ul og sett en sprell levende og frisk baby, slipper jeg heldigvis den største bekymringen. Er så innmari spent på kjønn! Håper den ligger fint til så det er lett å se. Ser liksom for meg at det blir gutt, antagelig fordi det har jeg fra før, og synes det er vanskelig å se for seg noe annet. Om det blir jente må jeg omstille meg litt mer i hodet. Men jeg blir like glad uansett kjønn:) Det blir så fint å vite; om det blir gutt kan jeg begynne å sortere og vaske klærne etter førstemann og om det blir jente kan jeg kvitte meg med det meste. Også kan shoppingen begynne:D Jeg har kun kjøpt ett nøytralt klessett, vil vente med noe mer til jeg vet kjønn. Da kan jeg begynne å innrede babyrommet og kose meg:) Lista over innkjøp er lang, så får vi se om fargetonene blir blå eller rosa. Teller ned dagene!
 
Innkjøpsliste:

Lekegrind
Babynest
Stellematte
Babygym fra Nattou
Babyteppe fra LilleLam
Kosekanin fra Kaloo
Vegghengt kosedyrhode
Vimpelrekke fra Numero74
Puter fra Numero74

Vi har en del fra førstemann, så listen er ikke kjempelang, og vugge til å ha på soverommet har vi allerede kjøpt. Men i tillegg kommer jo litt klær da, selv om det eventuelt blir gutt vil jeg jo at han også skal ha litt nytt:)
 
18+3

Imorgen er det tid for ultralyd! Jeg kan nesten ikke vente - jeg gleder meg så! Det eneste som er kjedelig er at mannen ikke får vært med, han er på jobbreise. Men han har vært med på alt annet viktig i både dette og forrige svangerskap - og det er godt gjort iom. han reiser endel - så det går fint.
De siste dagene har jeg kjent utrolig mye bevegelse, og igår kjente vi det for første gang utenpå magen også:) Det er en så fantastisk følelse - jeg elsker det. Gleder meg til å få vite kjønn, så jeg kan bli enda bedre kjent med lillebaby:)

Jeg har nå fått 20% sykemelding. Måtte ringen legen forrige uke, for nå har bekken-/ryggplagene blitt verre, etter jobb har jeg bare måttet ligge på sofaen. Nå skal jeg ha fri hver onsdag, det blir deilig å få en dag å komme seg på etter to dager med jobb. Håper det hjelper:)
 
18+4 (termin korrigert med1 dag: 5/9)

Igår var det endelig tid for ordinær ultralyd! Vi fikk se en fortsatt frisk, aktiv og velutviklet baby. Har vært litt bekymret den siste uka iom. jeg har hatt en del smerter/tak i ryggen og magen, men det kommer antagelig fra bekkenet etter jeg har vært litt for mye i feil aktivitet. Babyen så ut til å trives veldig godt inni magehuset:) Og vi fikk se noe klart og tydelig mellom beina - ikke til å ta feil av - vi får en prins til❤️ Det er jo det jeg har tenkt og vært forberedt på, men har likevel en liten skuffelse over at jeg aldri vil få en jente. Dette er jo siste. Men samtidig er jeg veldig glad for gutt, jeg føler det er flere fordeler med det: da får de nok mer glede av hverandre, lettere å samkjøre ift. interesser, arving av klær uavhengig av farger, gjerne mindre fuzz i ungdomstiden, mer respekt for mammaen sin enn det mange jenter har og generelt lettere å forholde seg til. Det som jeg synes er synd er at jeg aldri blir mormor, og at jeg er prisgitt svigerdøtrene mine. Og jeg kan aldri videreføre min kvinnearv. Høres kjempeteit ut, og er uendelig mange år til, og egentlig ikke noe å tenke på. Mest av alt er jeg glad for at vi får to brødre som kan få masse glede av hverandre:) Også synes jeg det er veldig fint at vi får brukt klær og utstyr om igjen, utrolig deilig å slippe å kjøpe det meste nytt igjen. Nå er det bare å begynne å gå igjennom eskene med babytøy, sortere og vaske:D Litt av en jobb, men det skal bli så koselig❤️
 
ImageUploadedByBV Forum1460096326.740102.jpg

Tenk at jeg snart er halvveis! Tiden har gått så vanvittig fort de siste ukene, nå kan det godt bremse litt. Den siste uken har jeg følt meg mye bedre, både energimessig og ubehagsmessig. Jeg vet mer om hva som trigger ubehag i bekkenet nå, og da er det lettere å tilpasse seg. Jeg er heller ikke så usigelig trøtt lenger, og det føles deilig. Jeg elsker å være gravid!:D Den voksende magen og bevegelsene - jeg synes det er helt fantastisk❤️
 
21+3

Tida flyr! Føler meg stort sett i veldig god form, bortsett fra dette med nattesøvn:p Bruker lang tid på å sovne, sover urolig og våkner mye. Litt fordi jeg verker så i fremre bekken om natta, litt fordi jeg må opp og tisse flere ganger, litt fordi jeg tørster så, litt fordi jeg klør overalt og litt fordi jeg skal tenke på alt mulig. Endel småplager om natta altså:p Men bekkenet/ryggen er mye bedre på dagen nå og jeg har hatt lite hodepine. Men jeg er så innmari sulten hele tida! Føles ikke som det er bunn i meg nå de siste dagene, så kanskje jeg har en økeperiode. Prøver å ikke spise så mye søtt - er redd for å få en svær sukkerbaby - men samtidig har jeg bare gått opp 3 kg så langt, så er ikke bekymra for vekta. Men vil helst ikke legge på meg for mye heller, veide jo en 5 kg for mye i utgangspunktet, og vet at det ikke nødvendigvis er lett å bli kvitt igjen - så jeg prøver å passe litt på. Fyser heldigvis mest på bær og sånn lang saft-is på pose, og det er ikke det verste kalorimessig.
Babyen er veldig aktiv nå, jeg kjenner masse bevegelse - spesielt på kvelden og morgenen. Kan ikke huske at jeg kjente førstemann så mye og så sterkt, nå er det jo sånn at jeg ikke får sove om kvelden på grunn av mye bevegelse. Men jeg elsker det jo! Det er noe av det aller mest fantastiske jeg kan tenke meg, så jeg prøver å nyte det så godt jeg kan❤️
 
22+2

Nå føles ikke formen på topp lenger:( De siste dagene har jeg hatt mye vondt i bekkenet både foran og bak. Vært noen uker uten (bare om natta for det meste), men fra fredag har det vært ganske ille. Sov i nesten hele går, noe som sikkert resulterte i at nattesøvnen idag ble dårlig og jeg våknet utslitt og med vond rygg. Følte meg gåen i bekkenet etter bare et par timer oppe. Liker ikke å ha så vondt:( Er så mye jeg gjerne ville gjort, men jeg orker rett og slett ikke. Får så dårlig samvittighet overfor mann og barn, men de er veldig snille med meg da. Håper at dette ikke vedvarer, men at jeg bare har en dårlig periode sånn som sist. For da blir det lange fire måneder fremover...
 
22+5

Babyen i magen er utrolig aktiv! Jeg kan ikke huske at jeg kjente førstemann like mye. Han begynner å sparke nesten med en gang etter jeg våkner om morgenen, og fortsetter å romstere når jeg står på badet. Litt merkelig følelse når jeg står, kan bare huske jeg kjente det da jeg lå/satt sist. Kjenner endel iløpet av dagen også, og spesielt etter jeg har spist lunsj. Så er det ganske rolig på ettermiddagen, før det er full fest på kvelden igjen:D Håper han er litt roligere utenfor magen:p
Kjenner godt sparkene utenpå magen også, og fikk filmet det litt her om dagen. Mannen har også fått kjenne et par ganger. Det som er så rart er at det kan ha vært masse bevegelse - så legger han hånda si der og det blir helt stille. Skjer nesten hver gang stakkar;) Mens når jeg legger hånda der sparker han ofte mer. Helt tydelig at mor-barn-båndet er helt spesielt❤️ Gleder meg så til å bli kjent med han!
Har vært litt bedre i bekkenet igår og idag, det er utrolig deilig, for om søndagen ble jeg helt deprimert av å tenke på å skulle ha det sånn i 4 måneder til. Men hvis det går opp og ned med gode og dårlige perioder/dager skal jeg takle det:) Og nå er det langfri så alt er bare fryd og gammen:D
 
23 uker

Termin: 5. september
På vei: 23 uker
Igjen: 122 dager
Kjønn: Gutt
Navn: Ikke i nærheten av bestemt
Babyens størrelse: som en cantaloupe-melon, ca 30 cm. fra fot til hode og veier ca 500 g.
Aktivitet i magen: masse masse! Spesielt morgen og kveld
Babyens leie: overalt
Plager: -bekkenverking -tidvis urolige bein (men mye bedre etter at jeg begynte med tilskudd av kalsium/magnesium) -dårlig søvn -generelt sliten
Vektøkning: 5 kg.
Blodtrykk: bra
Hoven: begynt å merke det litt i føtter og hender på kvelden
Strekkmerker: ingen foreløpig, har noen små fra forrige gang, forebygger med BioOil
Råmelk: nei
Søvn: urolig og lett, mye verking i bekkenet på natta
Humør: jevnt over bra, men kan tidvis eksplodere/bli kjempelei meg for ubetydelige ting - men går fort over
Cravings: bær og mr.freeze-is
Utstyr som gjenstår: lekegrind (får/arver av venninne), vippestol (får/arver av venninne), babycall, søskenbrett til vogn, babygym, krabbeteppe, håndklær/kluter
Babyrom: gjenstår to ting som er klare til å henges opp på veggen, ellers stort sett klart
Neste kontroll: jordmor 19. mai
 
Last edited:
Back
Topp