22.07.2011

godiva

Flørter med forumet
hvor var dere, og hvordan ble dere berørt av terroren?

Vi var på ferie i Tyrkia, og holdt på å ordne oss på å gå ut og spise middag da vi hørte om eksplosjonen i regjeringsbygget. Tv'n sto alltid på, på det tidspunktet for gubben ville ha med seg slutten på tour de france. Gubben var overbevist om at det var gasseksplosjon eller noe sånt, jeg var mer i tvil. Uansett ringte vi til søstra til mannen som bor i oslo for å forsikre oss om at hun og samboeren var i god behold. Vi gikk ut og spiste, og spurte de på restauranten om de kunne sette på tv2. Vi hadde ikke noe lyd så fikk ikke med oss så mye. Etter middagen skulle vi på stranda for å ta bilder av snuppa, og på vei dit gikk vi forbi en bar hvor det sto noen nordmenn og så på tv. Vi spurte om de hadde funnet ut noe mer, og de sa at nå var det en galing på utøya og avfyrte skudd mot ungdommer. Vi tulla litt om at det va bra vi va i tyrkia og hadde det trygt. Vi trodde jo ikke han kom til å drepe noen! Etter strandturen holdt vi oss oppdatert på tv og vg og skjønte mer og mer alvoret av det som skjedde hjemme i Norge. Vi fikk rett og slett sjokk da vi våknet til et dødstall på nærmere 90 morgenen etter! Vi var tankefulle da vi var på vei hjemover den 23. juli, men var omgitt av glade nordmenn på bussen og på flyet, og ingen virka spesielt prega av det som hadde skjedd. Men i det vi landa på Værnes virket det som alle forsto alvoret. Vi kom hjem til et land i sjokk og i sorg. Alt var stille. Alle var stille og alt noen snakket om overalt, med hverandre, på butikken, på facebook og i media var terroren. Nyhetskanalen sto på konstant og ikonet "terrorsaken" som tv2 hadde i øverste venstre hjørne brente seg inn i tv'n vår. Jeg va i sjokk og jeg gråt mye etter jeg kom hjem. Og nå et år etterpå skjønner jeg enda ikke omfanget av det en mann kunne gjøre mot et helt folk. Tenker på de overlevende og de etterlatte og lurer på hvordan de noen gang skal få det godt igjen...

Og i går var det en ny skyteepisode som satte en støkk i oss. Søstra mi bor i Denver for øyeblikket, 15 min unna skytinga. Hun var heldigvis ikke på kinoen, men alt er helt merkelig der borte nå..

Det er en syk verden vi lever i!

nå roter jeg fælt, overskriften skal selvfølgelig være 22.07.2011 og ikke 12.07.2012!

Jeg var ganske skjermet for alt som skjedde fordi jeg ikke har TV, men gikk over til naboen og fikk da med meg det som hadde skjedd. 
Tankene gikk jo mye rund de stakkars ungdommene som var der på Utøya og jeg kunne ikke la være å tenke at disse ungene var i samme alder som mine og hvor urettferdig det hele var og hvor meningsløse drap det var.
Der etter følgte jeg mye med på nettavisene.

Jeg og mamma skulle ut å gå tur med hunden, så jeg satt å venta på henne. Sjekka VG nett rett før hun kom, og rakk akkurat å få med med overskrifta og det første bilde av et bomba regjeringskvartal. Jeg så hva det sto, men trodde ikke det var i Norge! bare tenkte at nei, sånt skjer ikke her. har det nå vært bombing i østblokklandene eller noe sånt igjen... Slo av maskina og gikk ut. Da vi kom tilbake sto sambo i verandadøra og fortalte hva som hadde skjedd... Vi gikk inn å satte på nyhetskanalen, og etter hvert kom nyheten om Utøya også. Helt forferdelig:( Vi ble ikke direkte rammet selv, men sjekka fort at de vi kjenner i Oslo var i orden. Det var de heldigvis. De neste dagene var det stort sett nyhetskanalen som sto på...

Det var jazzfestival i Molde, og jeg skulle ut på byen. Så såvidt på nyhetenebfør jeg dro, og tenkte egentlig ikke noe mer over det.. Men da vi kom til byen skjønte vi alvoret, alt var avlyst og stengt. Våknet dagen etterpå til det forferdelige dødstallet :( trodde virkelig ikke slikt skjedde i Norge!

Tenk at det er et år siden:( Jeg hadde akkurat sovet etter nattevakten og gikk inn på Facebook. Der skrev kusina mi noe om at hun uke gledet seg til å flytte til oslo når hun så galskapen i gatene. Da var eksplosjonen i byen akkurat skjedd. Satte på tven og det ble jo en intens ettermiddag kan man si... Gikk på ny nattevakt på kvelden, jeg og hun som hadde vakt var helt i sjokk begge to. Måtte roe ned et par eldre som skjønte hva som skjedde stakkars.. Tven gikk hele natta heldigvis så fikk med oss det som skjedde. Kommer siden til å glemme det døgnet.

Vi begynte ferien den dagen, og reiste på hyttetur med ett vennepar. Satt i bilen når vi hørte om bomben, og når vi kom frem til hytten var det begynt å melde om skyting på Utøya. Det ble mye nyheter denne helgen, og ikke så mye kos som vi hadde tenkt...

Jeg var hjemme. Leiligheten ristet, vinduene i underetasjen blåste ut, og verden stoppet opp et øyeblikk. Vi måtte ut i gaten før vi forsto at det ikke var vårt bygg som hadde eksplodert. Synet som møtte oss oppover mot regjeringskvartalet er noe jeg misunner de som slapp. Det kan aldri bli usett. 

Min bestevenn dro til Utvika for å finne lillesøsteren sin, samt to venner av oss. Han fant én av vennene... 

Labbeliten skrev:
Jeg var hjemme. Leiligheten ristet, vinduene i underetasjen blåste ut, og verden stoppet opp et øyeblikk. Vi måtte ut i gaten før vi forsto at det ikke var vårt bygg som hadde eksplodert. Synet som møtte oss oppover mot regjeringskvartalet er noe jeg misunner de som slapp. Det kan aldri bli usett. 

Min bestevenn dro til Utvika for å finne lillesøsteren sin, samt to venner av oss. Han fant én av vennene... 

Helt forferdelig :(

Jeg var på IKEA og handlet lekekjøkken til Victoria som har bursdag 22.juli.
Michael ringte meg og sa det var terror i Oslo, jeg ble grepet av en slags panikk og lurte på om jeg skulle rope det ut på IKEA at noen angrep Norge eller noe....men klate nå å samle meg og kom meg hjem.
....

Back
Topp