2. trimester og tidlig UL

Mammadrømmen

Glad i forumet
Aprilbarna`15
I dag er jeg 12+1 uker på vei, og der stemte på en prikk på tidlig privat UL jeg også var på i dag.

Var en feil opplevelse, hun som utførte ultralyden tok seg god tid på alle målingen, mens babyen hoppet og sprellet rundt som en liten tulling. Vi fikk også høre hjertelyden, magisk!

Til min stor bekymring lå ikke babyen stille nok til at hun klarte å måle nakkefolden, men når hun så på den ovenifra så så den litt forstørret ut, uten at hun fikk tatt noen måling :'(

Dette kan bety noe, men igjen ingenting. Hun kunne berolige meg med at de hadde sett lignende før, uten at det var noe galt med barnet.

Hun som utførte UL jobber også på fostermedisin og diagnostikk på St. Olavs, så hun ordnet det slik at jeg får komme inn der på onsdag for ny UL der de forhåpentligvis får tatt en måling. Og hvis den virkelig er forstørret så blir det morkakeprøve på meg.

Jeg er så lei meg! Dette skulle jo ikke skje med oss, som er unge og friske.

Så leit at dere fikk en slik opplevelse! Var det noe spesiell grunn for at dere skulle måle den? Får håpe den er helt normal ved neste ultralyd :)

Nei, det er vel bare at de bruker å måle den på UL i uke 12. Dessuten synes jeg det er greit å vite om alt er bra, evt ikke.

Det trenger jo absolutt ikke bety noen ting.. de har jo egentlig ikke lov til å måle den, eller hva? Er det ikke også usikkert på om det faktisk er downs eller lignende selv om den er forstørret?

Nei, det er vel bare at de bruker å måle den på UL i uke 12. Dessuten synes jeg det er greit å vite om alt er bra, evt ikke.
Aldri målt den før jeg... Ikke før oul ihvertfall, vet ikke om de måler den der heller?!? Er enig i at det er greit å vite, men når man er så tidlig og tesultatet er så usikkert synes jeg det er greit å vente til de kan si helt sikkert. Men godt du blir fulgt opp når de først har prøvd å måle da :)

Aldri målt den før jeg... Ikke før oul ihvertfall, vet ikke om de måler den der heller?!? Er enig i at det er greit å vite, men når man er så tidlig og tesultatet er så usikkert synes jeg det er greit å vente til de kan si helt sikkert. Men godt du blir fulgt opp når de først har prøvd å måle da :)

De måler ikke på oul, da kan de ikke lenger se nakkefolden uansett.. er mellom u 12-14 de kan måle den sa jordmora mi..

Det trenger jo absolutt ikke bety noen ting.. de har jo egentlig ikke lov til å måle den, eller hva? Er det ikke også usikkert på om det faktisk er downs eller lignende selv om den er forstørret?

Selvfølgelig har de lov til å måle den, det er et av målene måler, men den kan bare måles nøyaktig i uke 12.

Det kan bety mye mer enn downs at den er forstørret, det er ikke det som er poenget. Poenget er at fosteret har et avvik.

Nakkefolden måles bare rundt uke 12, og kan været ett tegn på f.eks downs. Det er ikke ulovlig å gjøre disse målingene. Dette er ikke noe de måler ved OUL, da det ikke vil vises ved dette tidspunktet :-)

Den kan bare måles nøyaktig i uke 12, så de gjør nok ikke det på OUL nei. Ja, det er godt å kjenne at de tar jobben sin på alvor :-)

Selvfølgelig har de lov til å måle den, det er et av målene måler, men den kan bare måles nøyaktig i uke 12.

Det kan bety mye mer enn downs at den er forstørret, det er ikke det som er poenget. Poenget er at fosteret har et avvik.

Jeg har lest at det kun er noen få sykehus som har lov til å utføre disse målingene.. leger kan bli straffet med bot og fengselsstraff.. men mulig du var hos en godkjent lege da.. bare leste litt i lovverket jeg.. kan ikke så mye om det..

Jeg har lest at det kun er noen få sykehus som har lov til å utføre disse målingene.. leger kan bli straffet med bot og fengselsstraff.. men mulig du var hos en godkjent lege da.. bare leste litt i lovverket jeg.. kan ikke så mye om det..

Dette var en privat klinkk i Trondheim, og de har lov å gjøre målingen, men ikke konkludere med noe i forhold til det. Det var nok derfor jeg ble sendt videre til St. Olavs for nye undersøkelser :-)

jeg spurte om min lege kunne måle den, men han sa at det var ikke lov, og at de heller ikke hadde lov å informere meg dersom de så noe galt.. jeg ble lettere sjokkert av det :(

jeg spurte om min lege kunne måle den, men han sa at det var ikke lov, og at de heller ikke hadde lov å informere meg dersom de så noe galt.. jeg ble lettere sjokkert av det :(

Det er det jeg også har lest..

I dag er jeg 12+1 uker på vei, og der stemte på en prikk på tidlig privat UL jeg også var på i dag.

Var en feil opplevelse, hun som utførte ultralyden tok seg god tid på alle målingen, mens babyen hoppet og sprellet rundt som en liten tulling. Vi fikk også høre hjertelyden, magisk!

Til min stor bekymring lå ikke babyen stille nok til at hun klarte å måle nakkefolden, men når hun så på den ovenifra så så den litt forstørret ut, uten at hun fikk tatt noen måling :'(

Dette kan bety noe, men igjen ingenting. Hun kunne berolige meg med at de hadde sett lignende før, uten at det var noe galt med barnet.

Hun som utførte UL jobber også på fostermedisin og diagnostikk på St. Olavs, så hun ordnet det slik at jeg får komme inn der på onsdag for ny UL der de forhåpentligvis får tatt en måling. Og hvis den virkelig er forstørret så blir det morkakeprøve på meg.

Jeg er så lei meg! Dette skulle jo ikke skje med oss, som er unge og friske.

Datteren vår hadde økt nakkefold, men hun var frisk som en fisk. Legen så da også bl.a. etter om nesebenet var utviklet normalt og sjekket også alle organer ekstra nøye, da det ved sykdom gjerne finnes flere feil i organene. Vi fikk tilbud om å ta fostervannsprøve for å få bekreftet eller avkreftet om/at det var noe feil. Jeg gikk rett i kjelleren og tenkte det verste, men det gikk heldigvis bra og jeg har hørt om flere andre hvor det er avdekket økt nakkefold, uten at det har betydd noe mer, så jeg krysser fingrene for deg og babyen :) Det er helt grusomt og gå og vente sånn! Føler virkelig med deg! :/ Ønsker deg masse lykke til!

Det stemmer nok sikkert, men hvis de oppdager noe som ikke er helt som det skal så er de forpliktet å henvise videre til fostermedisin/diagnostikk.

Datteren vår hadde økt nakkefold, men hun var frisk som en fisk. Legen så da også bl.a. etter om nesebenet var utviklet normalt og sjekket også alle organer ekstra nøye, da det ved sykdom gjerne finnes flere feil i organene. Vi fikk tilbud om å ta fostervannsprøve for å få bekreftet eller avkreftet om/at det var noe feil. Jeg gikk rett i kjelleren og tenkte det verste, men det gikk heldigvis bra og jeg har hørt om flere andre hvor det er avdekket økt nakkefold, uten at det har betydd noe mer, så jeg krysser fingrene for deg og babyen :) Det er helt grusomt og gå og vente sånn! Føler virkelig med deg! :/ Ønsker deg masse lykke til!

Takk for oppmuntrende ord :-)

Jeg også tenker på det, at det ikke trenger å være noe, men litt vanskelig å glede seg alt for mye nå, før jeg har blitt undersøkt videre.
Men også viktig å ikke ta sorgene på forskudd :-)

Takk for oppmuntrende ord :)

Jeg også tenker på det, at det ikke trenger å være noe, men litt vanskelig å glede seg alt for mye nå, før jeg har blitt undersøkt videre.
Men også viktig å ikke ta sorgene på forskudd :)

Forstår veldig godt at du er bekymret! Jeg syntes ihvertfall at det var vanskelig å tenke positivt.. Man får dessverre ikke gjort annet enn å vente.. Om det er noen trøst i det er det i det minste bedre å finne ut av det nå, enn senere.. Noen av trisomiene som kan avdekkes er jo ikke forenelig med liv og da er det tross alt bedre å få vite det nå enn å bære frem et barn som knapt nok overlever fødselen :( Det er veldig sjeldent at det skjer heldigvis, så inntil det motsatte er bevist gjelder det å ha troen ☺️ Vi skal på organrettet ultralyd om en drøy uke og denne gang har jeg bestemt meg for å ikke ta sånn på vei om det skulle være økt nakkefold igjen før eventuelle prøveresultater sier noe annet.. Vet det er lettere sagt enn gjort, men man får jo ikke gjort noe fra eller til..-og som nevnt i stad behøver det ikke å bety noen ting :) :)

Så herlig å ha fått sett den lille!! :)
Forstår at du likevel ble skremt den beskjeden, men prøv å ikke ta sorgene på forskudd.
Kanskje baby er helt frisk! :-)

Om du tenker morkakeprøve har jeg hørt flere anbefale at man da tenker gjennom hva man vil gjøre DERSOM man får negativ beskjed. Er det verdt å ta en morkakeprøve dersom dere uansett beholder barnet? Det er jo en risiko med slike prøver også.

Du kan helt sikkert puste lettet ut, for som du skriver selv fikk jo ikke jordmor målt ordentlig heller?
Det er ikke svart på hvitt, og babyen din har det helt sikkert helt topp! :-)

Godt at du får god oppfølging iallfall, så slipper du å bekymre deg mer enn nødvendig. :-)

Der jeg tenker å ta ul måler de ikke nakkefold, og det er jo få her inne som har fått gjort det. Kanskje er det også en grunn til at det ikke måles? At det av og til kan være forstørret, men at barnet er helt friskt! :-)

Kos deg med tanken på din sprellende baby! :-)

Når man tar UL privat så gjør de det enten om de har kompetanse og lov eller ikke. *Fy skamme seg*
På vanlig sykehus er det ikke lov! Kun to-tre sykehus som har lov til dette, fordi de har leger som er utdannet til å kunne gjøre det!

Back
Topp