2 årinh med språk og konsentrasjonvansker

Lille meg 90

Glad i forumet
Hei. Sjefen i barnehagen som min sønn går i, nevnte i dag at min sønn har språk og konsentrasjonvansker. Ho tenkte å sette inn et team med helsesøster, kommunen og ppt. Dette for å finne ut av va barnehagen kan gjøre for å hjelpe min sønn. Jeg er kjempe gla for at de vil hjelpe min sønn. Men jeg har et men. Noen som har opplevd det samme?. Vil gjerne høre deres erfaringer.
 
Ehh, han er to? Det hørtes veldig heavy ut å få satt i gang et slikt system for å utrede konsentrasjon og språk på en toåring. Hva legger de i språk og konsentrasjonsvansker?
 
Han e 2,8 år. De sier han ikke skjønner når de sier at han ikke får lov til enkelte ting. Han klare ikke henge med når de har samlingsstund osv. De har prøvd å lære han nye ord og setninger. Han klare ikke å forstå det. Jeg testet han ut hjemme i sted. Jeg tegnet en firkant, og sa til han (en gang), kan du si firkant. Han tokk etter med en gang. Gjorde det samme når jeg tegnet en trekant, sirkel og oval form. Han tokk etter med en gang.
 
Snart tre da med andre ord, det gjør det litt mer forståelig at de ønsker å sette inn tiltak.
 
Hvis det er at du er usikker om han behøver det, så vil ppt fort gjennomskue om det er nødvendig eller ei.
Jeg ville takket ja og samarbeidet så godt som mulig.
 
Hei. Sjefen i barnehagen som min sønn går i, nevnte i dag at min sønn har språk og konsentrasjonvansker. Ho tenkte å sette inn et team med helsesøster, kommunen og ppt. Dette for å finne ut av va barnehagen kan gjøre for å hjelpe min sønn. Jeg er kjempe gla for at de vil hjelpe min sønn. Men jeg har et men. Noen som har opplevd det samme?. Vil gjerne høre deres erfaringer.
Han er 2år. Er ikke dette litt før tidlig?
 
Dette er vanlig rutine i forhold til tidlig innsats i både skoler og barnehager i kommunen jeg jobber i. Jobber selv som pedagogisk leder i barnehage og har meldt opp flere barn til slike møter av ulike årsaker. Pedleder/styrer burde forklare tydelig og forståelig ovenfor dere foreldre hvorfor et slik møte er ønskelig, og det er jo for å ta tak i barnets eventuelle utfordringer tidligst mulig. Så dette er vanlig, men er umulig for meg å vurdere om ditt barn ville blitt meldt opp hos oss. Men regner med alle barnehager handler etter det de mener er til det beste for hvert enkelt barn, og mange ganger er det til stor hjelp for barnehagen å få inn ppt/helsesykepleier ol. siden de har en litt annen kompetanse enn oss :)
 
Vi skal ha et møte med lederen i barnehagen på mandag. Da får vi vite litt mer. No måtte ho forklare seg kort i og med at det va andre barn tilstede. Men jeg etær nysgjerrig på andre sine erfaringer med dette.
 
Går igjennom det samme nå. Det begynte da han var 2 år og 4 mnd. I midten av mnd skal vi i samtale nr to med PPT. Han er nå 3,5 år, så det tar fort litt tid. Samtaler med bhg, papirarbeid, behandlingstid, PPT skal observere barnet osv. Vi takket ja til tilbudet da vi vil sønnen vår det beste. Vi vil at han skal ha det så godt som mulig. Vi vil ikke at han skal slite med noe, verken nå eller senere. Jeg er glad han får hjelp, men samtidig skulle jeg ønske at han ikke slet. Jeg har ofte følt på at det er «min skyld» at han ikke er innenfor normalen. Samtidig vet jeg at det ikke er min skyld, fordi vi har jo et barn fra før som ikke sliter. Og hva kunne jeg gjort annerledes? Allikevel har jeg grått mine tårer... PPT sa at språk og konsentrasjonsvansker kan være arvelig. Samboer/barnefar har slitt/sliter med det samme.

Jeg er spent på reisen videre. Jeg gruer meg til hvert møte, men når møtet er over tenker jeg «dette var ikke noe å grue seg til». Jeg har aldri likt sånne voksne ting, og føler meg alltid liten. Har aldri likt å snakke med de som er «over meg», feks leger, sjefer og i dette tilfelle PPT :p
 
Går igjennom det samme nå. Det begynte da han var 2 år og 4 mnd. I midten av mnd skal vi i samtale nr to med PPT. Han er nå 3,5 år, så det tar fort litt tid. Samtaler med bhg, papirarbeid, behandlingstid, PPT skal observere barnet osv. Vi takket ja til tilbudet da vi vil sønnen vår det beste. Vi vil at han skal ha det så godt som mulig. Vi vil ikke at han skal slite med noe, verken nå eller senere. Jeg er glad han får hjelp, men samtidig skulle jeg ønske at han ikke slet. Jeg har ofte følt på at det er «min skyld» at han ikke er innenfor normalen. Samtidig vet jeg at det ikke er min skyld, fordi vi har jo et barn fra før som ikke sliter. Og hva kunne jeg gjort annerledes? Allikevel har jeg grått mine tårer... PPT sa at språk og konsentrasjonsvansker kan være arvelig. Samboer/barnefar har slitt/sliter med det samme.

Jeg er spent på reisen videre. Jeg gruer meg til hvert møte, men når møtet er over tenker jeg «dette var ikke noe å grue seg til». Jeg har aldri likt sånne voksne ting, og føler meg alltid liten. Har aldri likt å snakke med de som er «over meg», feks leger, sjefer og i dette tilfelle PPT :p
Takk for svar. Har snakket litt med min søster om dette. Hennes sønn slet med språket. Mamma er barnehage pedagog. Å begge mener min sønn ikke har noe problemer. Ja han e litt sein innafor språket. Men det va jeg og når jeg va i samme alder. Søskenbarnet til min sønn lærte seg å prate når han va 4 år. Hverken jeg eller min tanteunge hadde noe med ppt å gjøre. Vi ser at min sønn forstår å klare å konsentrere seg hjemme. Han skjønner alt vi sier, og han kan svare oss med nei eller ja. Så jeg skjønner egentlig ikke hvorfor barnehagen vil ha ppt inn i bilde. Kan jo være han slit i barnehagen, i og med at det er masse barn der. Min sønn bruker ikke leke så mye med de andre ungene. Han trives best alene. Barnehagen prøve å koble sammen min sønn med en annen gutt i barnehagen. Den gutten som barnehagen prøver å koble sammen med min sønn, klare ikke å prate noe.
 
Takk for svar. Har snakket litt med min søster om dette. Hennes sønn slet med språket. Mamma er barnehage pedagog. Å begge mener min sønn ikke har noe problemer. Ja han e litt sein innafor språket. Men det va jeg og når jeg va i samme alder. Søskenbarnet til min sønn lærte seg å prate når han va 4 år. Hverken jeg eller min tanteunge hadde noe med ppt å gjøre. Vi ser at min sønn forstår å klare å konsentrere seg hjemme. Han skjønner alt vi sier, og han kan svare oss med nei eller ja. Så jeg skjønner egentlig ikke hvorfor barnehagen vil ha ppt inn i bilde. Kan jo være han slit i barnehagen, i og med at det er masse barn der. Min sønn bruker ikke leke så mye med de andre ungene. Han trives best alene. Barnehagen prøve å koble sammen min sønn med en annen gutt i barnehagen. Den gutten som barnehagen prøver å koble sammen med min sønn, klare ikke å prate noe.

Om ikke annet, så kanskje ppt kan veilede barnehagen i hvordan de kan hjelpe deres sønn å konsentrere seg og kommunisere :)
Ppt er ikke noe som settes inn for at det er noe feil med dere som foreldre eller med barnet deres på noen som helst måte, det er bare fordi barnehagen ønsker det beste for barnet deres. Og husk at det like gjerne kan være fordi de trenger veiledning i hvordan barnet deres kan ha det like bra i barnehagen som hjemme!
 
Jeg synes det må være positivt å få hjelp, slik jeg ser enkelte skriver her inne (basic rettskrivning, ikke snakk om at folk skal være den neste Ibsen) så tenker jeg det er viktig å hjelpe barna å få riktig språk.
 
Takk for svar. Har snakket litt med min søster om dette. Hennes sønn slet med språket. Mamma er barnehage pedagog. Å begge mener min sønn ikke har noe problemer. Ja han e litt sein innafor språket. Men det va jeg og når jeg va i samme alder. Søskenbarnet til min sønn lærte seg å prate når han va 4 år. Hverken jeg eller min tanteunge hadde noe med ppt å gjøre. Vi ser at min sønn forstår å klare å konsentrere seg hjemme. Han skjønner alt vi sier, og han kan svare oss med nei eller ja. Så jeg skjønner egentlig ikke hvorfor barnehagen vil ha ppt inn i bilde. Kan jo være han slit i barnehagen, i og med at det er masse barn der. Min sønn bruker ikke leke så mye med de andre ungene. Han trives best alene. Barnehagen prøve å koble sammen min sønn med en annen gutt i barnehagen. Den gutten som barnehagen prøver å koble sammen med min sønn, klare ikke å prate noe.
Skjønner hva du mener med tanke på at de ikke ser problemet. Søsteren min er ped.leder og hun skjønte heller ikke hvorfor bhg ville koble inn PPT.
Men i kommunen vår er det egne støttepedagoger i bhg, det skal mindre til før de får ekstra ressurser fra PPT. Sånn er det ikke i kommunen hvor søsteren min jobber.

Takk ja til tilbudet så ser dere hva PPT sier. Kan jo være at PPT mener at barnet ikke trenger ekstra ressurser også :)
 
Det er bare å ta det møtet for å få det ut av verden, men jeg stusser litt på at de går rett på det uten å ha sjekket det åpenbare; hørselen!

Hvis han funker bedre hjemme enn i bhg kan det godt være han har nedsatt hørsel, og ikke klarer høre like godt i bhg der det alltid er bakgrunnsstøy...

Har selv ørebarn og det du beskriver hadde passet godt på mitt barn som da hadde mellomøret fullt av væske og hørte på samme måte som når man er under vann. Verdt en sjekk, be fastlegen om henvisning til øre-, nese-, halsavdeling for en ordentlig undersøkelse
 
Vi er i nesten samme situasjon, en gutt på snart 3 år (blir tre nå i oktober) og barnehagen mener han sliter med språket. Det sa de først da han var 2,7 år gammel og de ville koble inn ppt, men på neste møte sa de at det ikke var nødvendig. Nå vil de kjøre en "trass" undersøkelse på ham. Han er tospråklig, så jeg vet at det kan være en grunn til litt forsinket språk. Han forstår nesten alt på begge språk og kan si en del. Kan si mange ord, korte setninger også. Sliter med noen lyder ennå, men etter å ha snakket med en ligoped, vet jeg at det er ganske vanlig. Det er flere i familien som mener at han utvikler seg helt ok språklig, men jeg sa at vi ville signere samtykke, selvfølgelig, hvis det er for hans beste.
 
Synes det er fint at barnehagen tar tak i det. Her tok ikke barnehagen våre bekymringer på alvor.. når han nærmet seg 3 år skulle barnehagen observere og sende hendvendelse til ppt.barnehagen vår brukte faktisk 5-6 mnd på å gjøre det! De unnskyldte det med at det måtte gjøres i arbeidstiden. Så kommet noen å observerte han og skulle kartlegge språket hans et par måneder etterpå. Han fikk vedtak om spesialpedagog som begynte noen måneder senere.. han har nå gått til støttepedagog 1 år og nå begynt å gå til Logoped også. Min gutt er nå 4,5 år.

Det tar litt tid å få tiltak hos ppt og tidlig innsats er viktig. Når man først får tilkjent fks en støttepedagog så går det også en del tid i starten bort i å bli kjent. Barnet trenger Også en plan over hva barnet skal jobbe med.

Når det kommer til spesialpedagog så varer det gjerne bare et år. Så må barnehagen søke om å få vedtak et nytt år. Om barnet ikke lengre trenger hjelp så søker ikke barnehagen om det etter et år.

Jeg er ikke bekymret for konsentrasjonsvansker.. det er litt tidlig..her ble konsentrasjonen bedre etter st gutten vår ble litt over 3 år. Da fikk han litt mer ro i seg. Ellers så handler det jo også litt om å finne noe spennende for han og øve på at man skal gjøre valgt aktivitet mer enn 5 min.. det kan være litt vanskelig å sitte med noe over tid... det er tross alt så mye gøy man vil gjøre..
 
Vi er i nesten samme situasjon, en gutt på snart 3 år (blir tre nå i oktober) og barnehagen mener han sliter med språket. Det sa de først da han var 2,7 år gammel og de ville koble inn ppt, men på neste møte sa de at det ikke var nødvendig. Nå vil de kjøre en "trass" undersøkelse på ham. Han er tospråklig, så jeg vet at det kan være en grunn til litt forsinket språk. Han forstår nesten alt på begge språk og kan si en del. Kan si mange ord, korte setninger også. Sliter med noen lyder ennå, men etter å ha snakket med en ligoped, vet jeg at det er ganske vanlig. Det er flere i familien som mener at han utvikler seg helt ok språklig, men jeg sa at vi ville signere samtykke, selvfølgelig, hvis det er for hans beste.
Må bare berolige deg litt, for det virker så negativt når du skrev "trass". Det heter tras, og står for Tidlig Registrering Av Språkutvikling, og i mange barnehager er det standard å gjøre på alle barn hvert år :) Har alltid gjort det ser jeg har jobbet, og er et viktig hjelpemiddel for bhg i videre støtte av språkutviklingen til det individuelle barnet.
 
Her har eldste på 4.5 (blir 5 i desember) fått innvilget spes.ped pga språket. Jeg begynte allerede året han ble 3 år på å etterspør logoped pga språkutvikling. Bhg var avventende og ville se det an - la han få begynne på stor avd da mange gjerne vokser der og utvikler seg mye der. På stor avd ville de også avvente og se.. lite prat i bhg - vi jobbet mye hjemme og han pratet mye hjemme selv om han hadde mye dårlig uttale osv men hadde god språkforståelse og det sa de i bhg også. I fjor tok bhg endelig tak og begynte å observere og sende inn papirer til ppt/logoped. Tok 1 år med tester og observasjoner før logopeden 1 uke før ungene sko ha sommerferie kom med vedtak på spes.ped i bhg. Begynte med det i august. Logopeden mente at språkforståelsen også var 1 år etter jevnaldrene men den er vi skeptisk til da de testene han har brukt på sønnen vår nok har gitt ett falskt resultat. Sønnen vår blir fort veldig usikker og sjenert om han blir "stilt til veggs" og testet og den grad logopeden gjorde så spes.peden som følger han opp er enig i at noen av testene har kommet feil ut for sønnen vår og gitt ett svakere/dårligere resultat enn det som det faktisk er.

Tenker om barnet nærmer seg 3 år så kan det gjerne være en idé å få inn litt hjelp om ikke noe annet enn en observasjon. Skal de ha inn noe fast så går det fort mye tid vekk i observasjoner og papirarbeid før ett endelig vedtak blir gjort (ihvertfall var det vår erfaring). Nå går vår sønn på skolegruppen - begynner i 1. Klasse neste år og håper språket kommer seg ennå bedre til da selv om han har kommet seg mye siden han begynte på stor avd.
 
Back
Topp