Vi blir nok aldri enige om dette!
Jeg mener jeg gjør det beste for barna mine både nå og for fremtiden ved at jeg er hjemme litt lengre for å gi dem en rolig hverdag. Ser ikke at det er negativt i forhold til likestilling og velferdsordninger at jeg tar imot kontantstøtte i en periode.
Dessuten så er det jo noen av de på min arbeidsplass som jobber deltid eller er tilkallingsvikar som får jobbe ekstra i en periode da når jeg ikke er der, så det er jo positivt for flere det ;-)
Sent from my iPhone using BV Forum
Jeg er helt enig med deg!
Fler og fler unge blir psykisk syke, det er en grunn til det. Forebygging er alfa omega. Min datter begynte i barnehagen da hun var 15 måneder gammel, og det var for tidlig for henne. Det tok et halvt år før stresset slapp tak i kroppen hennes, og det til tross for at vi hadde en fantastisk barnehage. Det er ikke sunt å ha et høyt stressnivå over lengre tid. Barn i dag er overstimulerte. Å være hjemme med barnet er for barnets syld, og jeg er 100% ok med at mine skattepenger går til å la andre være hjemme med sine barn.
Og likestilling? Dette handler da ikke om likestilling i det hele tatt. Det er ingen som sier at det er mor som må være hjemme med barnet. De som sier dette handler om likestilling er da skyld i å opprettholdeholdninger om at det må være mor som skal være hjemme. Hadde vi hatt råd til å være hjemme med lillemor i ett år til (med kontantstøtte) så hadde det vært min mann som hadde blitt hjemme. Så hvor er problemet med likestilling.
Jeg har ingen problemer med at innvandrere velger å være hjemme med barna. Hvem er det et problem for? Er det dem selv? De velger å være hjemme med barna, det er jo kjempeflott!
Det finnes andre måter å integrere dem på enn å ta fra dem tiden med barna. Man kan f.eks. lage egne åpne barnehager for innvandrere der de får norskundervisning samtidig. Og det skaper igjen arbeidsplasser.
Jeg er for 2 barnehageopptak i året, fordi for noen familier går det ikke rundt selv med kontantstøtten. Jeg er også for behovsprøving, for noen kan være hjemme med barna uten at de trenger kontantstøtten. Men jeg er 100% imot fjerning, for jeg tror det vil føre til et klasseskille. De med penger får være hjemme med barna sine, de som ikke har nok penger må i jobb uansett om de har et barn som trenger tid på seg før h*n er klar for barnehagen eller ei. Klasseskillet er stort nok som det er, vi trenger ikke gjøre det større!
Dessuten vil vi få et større press på føden om kontantstøtten fjernes, og det kan være potensielt farlig. Særlig når fødetoppen er i sommerferien. En alternativ løsning er å la jordmødre ha sommerferie andre tider på året, men det vil igjen gå utover familiene deres.
Nei, jeg sier ja til kontantstøtten, og hurra til de som er hjemme med barna. Stå på!