.

Trenger du virkerlig statestikk på det?
Har det vært endring de siste 8 årene,og jeg har da ikke sagt ubegrenset arbeidsplasser?
Nei slikt tull gidder jeg ikke å diskutere. Når du ikke selv forstår at utbygging av barnehager skaper fler arbeidsplasser så er ikke jeg personen til å forklare deg det.
Bare i min lille kommune har det de siste 8 årene blitt bygd tre barnehager, i nabokommune enda fler.. Og i vår kommune har det skapt over 30 arbeidsplasser.
Legger man mer penger i barnehage utbygging som det er behov for så vil det skape enda mer!

Sent from my iPhone using BV Forum
Ja det kan være så enkelt som å bare bygge flere barnehager og ansette folk... Men dette koster penger, mye penger. I min kommune har de ikke rå til å bygge nye bhg. Og pedagoger vokser ikke på trær.

Det er det ingen som nekter deg ;)
Men jeg mener fortsatt at ikke staten skal betale for det! Det er forskjellen mellom deg og meg :)

Tenker vel at vi har betalt det selv med at vi betaler skatt jeg da...

Vi blir nok aldri enige om dette!
Jeg mener jeg gjør det beste for barna mine både nå og for fremtiden ved at jeg er hjemme litt lengre for å gi dem en rolig hverdag. Ser ikke at det er negativt i forhold til likestilling og velferdsordninger at jeg tar imot kontantstøtte i en periode.
Dessuten så er det jo noen av de på min arbeidsplass som jobber deltid eller er tilkallingsvikar som får jobbe ekstra i en periode da når jeg ikke er der, så det er jo positivt for flere det ;-)

Jeg er helt enig med deg!
Fler og fler unge blir psykisk syke, det er en grunn til det. Forebygging er alfa omega. Min datter begynte i barnehagen da hun var 15 måneder gammel, og det var for tidlig for henne. Det tok et halvt år før stresset slapp tak i kroppen hennes, og det til tross for at vi hadde en fantastisk barnehage. Det er ikke sunt å ha et høyt stressnivå over lengre tid. Barn i dag er overstimulerte. Å være hjemme med barnet er for barnets syld, og jeg er 100% ok med at mine skattepenger går til å la andre være hjemme med sine barn.

Og likestilling? Dette handler da ikke om likestilling i det hele tatt. Det er ingen som sier at det er mor som må være hjemme med barnet. De som sier dette handler om likestilling er da skyld i å opprettholdeholdninger om at det må være mor som skal være hjemme. Hadde vi hatt råd til å være hjemme med lillemor i ett år til (med kontantstøtte) så hadde det vært min mann som hadde blitt hjemme. Så hvor er problemet med likestilling.

Jeg har ingen problemer med at innvandrere velger å være hjemme med barna. Hvem er det et problem for? Er det dem selv? De velger å være hjemme med barna, det er jo kjempeflott!
Det finnes andre måter å integrere dem på enn å ta fra dem tiden med barna. Man kan f.eks. lage egne åpne barnehager for innvandrere der de får norskundervisning samtidig. Og det skaper igjen arbeidsplasser.

Jeg er for 2 barnehageopptak i året, fordi for noen familier går det ikke rundt selv med kontantstøtten. Jeg er også for behovsprøving, for noen kan være hjemme med barna uten at de trenger kontantstøtten. Men jeg er 100% imot fjerning, for jeg tror det vil føre til et klasseskille. De med penger får være hjemme med barna sine, de som ikke har nok penger må i jobb uansett om de har et barn som trenger tid på seg før h*n er klar for barnehagen eller ei. Klasseskillet er stort nok som det er, vi trenger ikke gjøre det større!
Dessuten vil vi få et større press på føden om kontantstøtten fjernes, og det kan være potensielt farlig. Særlig når fødetoppen er i sommerferien. En alternativ løsning er å la jordmødre ha sommerferie andre tider på året, men det vil igjen gå utover familiene deres.

Nei, jeg sier ja til kontantstøtten, og hurra til de som er hjemme med barna. Stå på!

Jeg betaler hvertfall gledelig skatt for at et spedbarn skal slippe å måtte gå i barnehage:)

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app
Det går vel ikke så mye spedbarn i barnehager? Ingen barn har rett på bhgplass før fylte 1 år.

Jeg mener den skulle vært behovsprøvd. Har aldri sagt jeg ikke unner de som ikke har bhgplass kontantstøtta, men de som velger å gå hjemme selv om de har plass. Synes ikke staten skal betale for det :)

Litt rar tankemåte. Samme om man har barnehageplass eller ikke vel. Er det normalen at ALLE barn skal begynne i barnehage når det er året? Bare tullete. Folk ser liksom rart på deg om du er hjemme med barn over 1 år. Det er jo helt naturlig å ville og ønske å være hjemme med barnet lengre enn det. Føler at holdningen til mange her er at man snylter og er late fordi man ikke gidder ut i jobb etter ordinær permisjon er over.

Hadde den forsvunnet ville jeg uansett funnet en måte å være hjemme på, for jeg mener at mine barn har det bedre hjemme med meg når de er små. Så noen ekstra arbeidsplasser skaper jeg ikke uansett :) og jeg tror ikke jeg er den eneste som ville prioritert barna :)
Og likestilling meg her og der. Kvinner og menn er ikke like, kommer aldri til å bli det, vi er forskjellig oppbygd, både i hodet og kroppen :)

Akkurat det der poenget der henger ikke jeg med på heller. Man får jo bare kontantstøtte en periode. Det er også en periode der jeg syns det er naturlig å ha barnet hjemmet om man ønsker. Som oftest er det jo bare snakk om et år ekstra. Har vel ingenting å si om man ikke får barnehageplass eller om man ikke ønsker den.

I mitt tilfelle søkte jeg på barnehageplass, men valgte å si nei fordi jeg følte ikke at lillingen var klar pga mye sykdom og andre årsaker. Jeg velger heller å tenke at plassen da gikk til noen som virkelig ønsket den i stedet.

Jeg mener grunnlaget for kontantstøtte er for svakt. At eneste kriteriet er at en ikke benytter seg av bhg er helt tåpelig for meg. Venninna mi som jobber mye natt, og dermed tjener greit får kontantstøtte i tillegg til å jobbe og spare bhg-utgifter. Henger ikke på ei greip for meg.

At det ikke er like gode muligheter for de som har mye penger eller ikke synes jeg er et tulleargument. Det ER forskjell på "fattig" og rik. Noen har råd til et kjempestort hus og feriehus i syden, det har ikke alle. Det er jo ikke statens ansvar å sørge for at jeg kan ha det..

JEG mener at kontantstøtte skal avskaffes. MEN det burde være et tilbud til de som har krav på bhg-plass, men som kommunen ikke klarer å å skaffe nok plasser til. (Jeg er ikke helt enig i 1.sept-regelen heller, men det er foreløpig de reglen vi har for krav om plass). Og skulle noen ha behov for å være hjemme litt lenger enn det første året f.eks på grunn av sykdom etc burde man kunne søke om ekstra støtte til det, men bør kunne argumenteres bedre enn at jeg ønsker å være hjemme litt lenger sammen med barnet mitt. Da bør man også kunne finansiere det selv. Min mening!

Jeg mener grunnlaget for kontantstøtte er for svakt. At eneste kriteriet er at en ikke benytter seg av bhg er helt tåpelig for meg. Venninna mi som jobber mye natt, og dermed tjener greit får kontantstøtte i tillegg til å jobbe og spare bhg-utgifter. Henger ikke på ei greip for meg.

At det ikke er like gode muligheter for de som har mye penger eller ikke synes jeg er et tulleargument. Det ER forskjell på "fattig" og rik. Noen har råd til et kjempestort hus og feriehus i syden, det har ikke alle. Det er jo ikke statens ansvar å sørge for at jeg kan ha det..

JEG mener at kontantstøtte skal avskaffes. MEN det burde være et tilbud til de som har krav på bhg-plass, men som kommunen ikke klarer å å skaffe nok plasser til. (Jeg er ikke helt enig i 1.sept-regelen heller, men det er foreløpig de reglen vi har for krav om plass). Og skulle noen ha behov for å være hjemme litt lenger enn det første året f.eks på grunn av sykdom etc burde man kunne søke om ekstra støtte til det, men bør kunne argumenteres bedre enn at jeg ønsker å være hjemme litt lenger sammen med barnet mitt. Da bør man også kunne finansiere det selv. Min mening!
Får ikke alle som har krav på bhgplass plass da?
Er veldig enig i det du sier:)

De får året etter. Så du kan risikere at barnet som er født 1. september ikke får begynne før det er 2 år gammelt.
Jo, men de har ikke krav på bhgplass heller. Alle som har krav på det, får det.

Jeg synes det er så trist hvis de tar bort kontantstøtta! Den burde dobles slik at flere kunne hatt råd til å være hjemme med de små! Det er en viktig investering for samfunnet å ha trygghet rundt de små barna, jeg tror det vil lønne seg på sikt!

Fjern kontantstøtten og innfør heller opptak i bhg. fortløpende/2 x pr år.
Ikke alle vil ha ettåringene sine i barnehagen!
Jeg syns de som velger å ha dem hjemme absolutt bør få en liten slant i mnd fra staten.
For meg er ikke disse pengene avgjørende overhodet, jeg ville hatt dem hjemme uansett, men de pengene kommer godt med!

Ikke alle vil ha ettåringene sine i barnehagen!
Jeg syns de som velger å ha dem hjemme absolutt bør få en liten slant i mnd fra staten.
For meg er ikke disse pengene avgjørende overhodet, jeg ville hatt dem hjemme uansett, men de pengene kommer godt med!
Er så enig med deg! Men for oss har den vært helt avgjørende for å kunne være hjemme:)

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Back
Topp