.

Nei, du får jo ingenting bortsett fra kontantstøtten av skatten du betaler...
Jeg forlanger ingenting av arbeidsgiver, men har selv valgt en jobb som er på kveld og helg. Finnes masse slike jobber.
Er faktisk ikke sånn at det er masse slike jobber overalt. Nå vet ikke jeg hvor du bor, men her er det absolutt ikke lett å finne seg en sånn jobb. Da må du isåfall ha riktig utdannelse og kanskje jobbe som tilkallingsvikar i starten og da må du si ja uansett når på døgnet du blir spurt dersom du ønsker å få fortsette.
Fint at du har funnet noe som fungerer for deg, men det er ikke sånn det fungerer for alle!

Sent from my iPhone using BV Forum

Hvorfor har vi så gode ordninger når det kommer til sykepenger og sykehus? Jo fordi vi betaler mengder med skatt! Og da er det vel rett og rimelig at vi skal få noe igjen og? Jeg pendler litt over en time jeg og til jobb, men har ikke kjangs til å jobbe 8 timer pr dag med barn i Bhg. Dette har med åpningstider i Bhg i forhold til når jeg må reise for å rekke jobb...

TuMmY LoVe

Du betaler mindre i skatt enn det du får igjen. Så nei vi betaler ikke mengder med skatt, men man må forvente å betale skatt når man føder gratis, får gratis medesinsk hjelp, skole til barna, subsidiert barnehage, barnetrygd, sykepenger, permisjonspenger osv. Vi kan jo ramse opp i evigheter! Og vi er så bortskjemte så vi ser ikke dette selv!
Mange bare drømmer om å få det slik vi har det! Vi er utrolig heldige som vokser opp i Norge, får barn i Norge!klart det er masse som kan bli bedre, men summerer man opp alt så har vi det utrolig godt. Vi forventer til og med at staten skal betale når vi ikke får kabalen hjemme til å gå opp!

Er faktisk ikke sånn at det er masse slike jobber overalt. Nå vet ikke jeg hvor du bor, men her er det absolutt ikke lett å finne seg en sånn jobb. Da må du isåfall ha riktig utdannelse og kanskje jobbe som tilkallingsvikar i starten og da må du si ja uansett når på døgnet du blir spurt dersom du ønsker å få fortsette.
Fint at du har funnet noe som fungerer for deg, men det er ikke sånn det fungerer for alle!

Jeg bor på landet, har ikke utdannelse og pendler ;)
Sa ikke at dette passer for alle, men sa det lønner seg å se løsninger og ikke problemer hele tiden.
Staten skal ikke betale fordi vi ikke ser løsninger. Det er ikke staten sitt problem ;)

Du betaler mindre i skatt enn det du får igjen. Så nei vi betaler ikke mengder med skatt, men man må forvente å betale skatt når man føder gratis, får gratis medesinsk hjelp, skole til barna, subsidiert barnehage, barnetrygd, sykepenger, permisjonspenger osv. Vi kan jo ramse opp i evigheter! Og vi er så bortskjemte så vi ser ikke dette selv!
Mange bare drømmer om å få det slik vi har det! Vi er utrolig heldige som vokser opp i Norge, får barn i Norge!klart det er masse som kan bli bedre, men summerer man opp alt så har vi det utrolig godt. Vi forventer til og med at staten skal betale når vi ikke får kabalen hjemme til å gå opp!
Ingen som forventer tror jeg, isåfall fåtallet. Og grunnen til at vi har gratis skole,lege,sykehus, er jo netopp fordi vi betaler skatt!om vi ikke hadde betalt skatt hadde det nok ikke vært slik.

Nå har det netopp vært masse om lærerne, at de streiket fordi de ikke ville gi fra seg ett gode, hvorfor skal dette være annerledes? Hadde staten gjort slik at det er full Bhg dekning og inntak fortløpende, så ja, da kunne de godt ha fjernet kontantstøtten. Men når det er slik det er i dag, så mener jeg at det er idiotisk å fjerne en slik gode.

TuMmY LoVe

Ikke alle syntes det er ok å sende babyer i barnehage hver dag heller:)

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Forsvinner kontantstøtten blir det krise her. Har en baby som er født på "feil" tid av året og får ikke bhg plass. Må derfor ha ulønnet perm i 9 mnd. Er helt avhengig av å få kontantstøtte, må i tillegg jobbe som hvit dagmamma for å få det til å gå rundt.

Jeg synes kontantstøtten er en flott ordning. Jeg hadde eldste hjemme til han var 18 mnd. Verken jeg eller han var klare for at han skulle begynne før. Hadde klart oss uten kontantstøtten, men den var absolutt veldig velkommen likevel.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg bor på landet, har ikke utdannelse og pendler ;)
Sa ikke at dette passer for alle, men sa det lønner seg å se løsninger og ikke problemer hele tiden.
Staten skal ikke betale fordi vi ikke ser løsninger. Det er ikke staten sitt problem ;)
Er ikke det at jeg ikke ser løsninger. Jeg har en jobb som passer oss helt perfekt til vanlig og er ikke interessert i å gi opp den for å jobbe natt/helg en periode. Den beste løsningen for oss den første tiden etter permisjon er at jeg blir hjemme en stund til. Da kommer kontantstøtten godt med for at vi skal greie oss økonomisk fram til barnehagestart. På den måten kan jeg være hjemme med minstemann, de andre kan få litt fri fra barnehage og de største kan slippe sfo. Blir en roligere og bedre hverdag for hele familien :-)

Ikke alle syntes det er ok å sende babyer i barnehage hver dag heller:)

Og det er jo helt greit? Det som ikke er greit er jo at noen andre skal betale fordi du vil være hjemme med barnet ditt... og ja, det koster for staten for en bhg plass også, men det skaper arbeidsplasser, får flere ut i jobb og stort sett er det arbeidsgiveren til mor som får svi for dette. Og jeg vet om minst to familier her med invandrerbakgrunn som holder barna hjemme for å få kontantstøtte. Så selv om det ikke gjelder alle så er det helt klart hemmende for integrering av barn og mor.

Og det er jo helt greit? Det som ikke er greit er jo at noen andre skal betale fordi du vil være hjemme med barnet ditt... og ja, det koster for staten for en bhg plass også, men det skaper arbeidsplasser, får flere ut i jobb og stort sett er det arbeidsgiveren til mor som får svi for dette. Og jeg vet om minst to familier her med invandrerbakgrunn som holder barna hjemme for å få kontantstøtte. Så selv om det ikke gjelder alle så er det helt klart hemmende for integrering av barn og mor.
Jeg personlig mener at det er andre form for bidrag som heller burde vært kuttet ut for å spare. Det med innvandring er sant, og et stort problem. Uansett så vil noen bli rammet. Jeg hadde aldri kunnet gå hjemme lengre med min sønn hadde det ikke vært for kontantstøtten og han var ikke klar for barnehagen sa han var ett år:/

Nå er det vel et fåtall som faktisk kun har barna hjemme for å tjene på kontanstøtten. Det er vel bare en brøkdel det er snakk om. De fleste har barna hjemme fordi de må eller ønsker , og ved hjelp av kontanstøtten, er dette mulig å gjøre.

Men hvorfor skal staten betale for dette?
Ingen kan tjene likt. Noen har det bedre mens andre sliter litt mer. Skulle vært strengere krav til kontantstøtta iallefall. Men tror det hjalp litt at de senket den til 23 mnd :)
Hvorfor skal staten betale mye av barnehage prisene da? Skal kontantstøtten fjernes bør også prisene på bhg økes slik at hver enkelt betaler for sin plass.
Jeg vil vertfall ikke betale skatt for at dekke andres barnehageplass.

Har du snakket med disse familiene? Har de sagt det rett ut at det er grunnen? Eller kan det kanskje være kulturen? Kanskje de synes det er fryktelig å skal sende 1åringene i barnehagen fordi det er så fjernt fra hva de er vant til i sin kultur. Jeg vet også av en del innvandrerfamilier som ikke sender barna i barnehage fra de er 1 år, men ofte blir de barna hjemme etter at de har fylt 2 år også og da får de ikke kontantstøtte. Da tror jeg nok de har barna hjemme fordi det er det som er naturlig for dem.
Og de mnd jeg har vært hjemme og fått kontantstøtte kan jeg ikke se at de pengene har kommet fra DIN konto, så å si at du betaler for at jeg skal få kontantstøtte blir helt feil! Da kan vi like godt si at jeg betaler for ditt sykehusopphold da!

Man velger jo selv å gå hjemme, får man ikke barnehageplass kan man få seg en dagmamma!
Kontantstøtten ødlegger for likestillingen og integreringen.
kunne ikke vært mer uenig med deg på det der.

Excuse me- damn that autocorrect.

Man velger jo selv å gå hjemme, får man ikke barnehageplass kan man få seg en dagmamma!
Kontantstøtten ødlegger for likestillingen og integreringen.
Er faktisk ikke så mange dagmammaer lengre. Her hvor jeg bor vet jeg faktisk ikke av noen som er dagmamma...

Det er helt utrolig hvor mange meninger det er. Men hvis kontantstøtten forsvinner og støtten til bhg plass er det ikke mange som har råd til å ha barn i hvert fall ikke mer enn 1. Kontantstøtten er i dag 6000 kr mnd, hvis du da legger det på bhg prisen er du i hvert fall oppe i 8500 kr mnd for en plass. Tenk litt på det før dere kritiserer kontantstøtten. Er det mange her med flere barn som har råd til det? Det blir jo mer enn ett huslån.

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app

...så da kan man like gjerne kutte ut hele kontantstøtta? Eller?
Nei, det har eg aldri sagt. Syns det er fint at foreldre har mulighet til å tilbringe meir tid med barna sine. Skulle gjerne gjort det sjølv eg, men her må me jobba 100% begge to for at det skal gå rundt.

Back
Topp