.

Det er helt høl i hue.... Da kommer alle framtidige barn til å bli født i juni juli og august. Og det vil bli mange flere aborter fordi man var så "uheldig" bli gravid utenom de mnd som gjør at man er sikret bhgplass. Ser allerede trenden nå der jeg jobber. Både i fjor og i år er 70% av de nye ungene på småbarn født i de "riktige" mnd. Regjeringens drøm om to opptak i året er ikke gjennomførbart med mindre de kjøper opp tomme plasser, for de fleste bhg har ikke råd til å la plasser med søkere være tomme ett halvt år.
Det er jo ikke helt sant da. Det at "alle" vil få barn før opptak er nok en smule overdrevet.
Tror veldig mange her kan skrive under på at man ikke alltid kan planlegge hvilken måned man skal få termin.
Det tar som regel noen måneder og kanskje år.

Det er jo dessuten noen kommuner som har full dekning, så det er ulikt i forskjellige deler av landet.

Hva om man ikke VIL sende ungen i barnehage før han eller hun har lært seg å gå? Barnet skal tilpasse seg en hektisk hverdag som varer fram til pensjonsalder, og da syns jeg man kan få gi barnet sitt en myk start.

De har jo allerede kuttet litt i kontantstøtten for å fremme integrering og likestilling. Det er vel også det at de ikke vil betale de pengene, tenker jeg.

Selv gikk jeg hjemme med jenta mi fram til hun var 1,5 år, uten kontantstøtte, men på dagpenger. Skulle gjerne ha hatt hun hjemme til to år, men en jobb dukket opp og vi hadde strengt tatt ikke økonomi til å leve på én lønn lenger.

Sent from my iPhone using BV Forum

Forstår ikke hva som er galt med at mor/far skal få lov til å være hjemme ett år ekstra med kontant støtten... Joa, integrering er en ting, men da bør man sette igang andre tiltak, ikke la dette gå utover etnisk norske som ønsker å være hjemme med barnet de viktigste årene.."

TuMmY LoVe

Jeg vil gjerne ha en dagmamma til barnet mitt, siden vi ikke fikk bhgplass til sønnen vår som er født 19 dager for sent til opptaket. Men det finnes faktisk svært få dagmammaer. Og da MÅ jeg gå hjemme siden vi har ikke har barnepass. Besteforeldrene jobber fullt.

Nå skal ikke jeg finne forslag til hvordan dere skal løse dette, men finner dere ikke dagmamma så kan man fint få seg en helg/natt jobb.
Jeg jobbet slik å holdt barne hjemme til vi fikk plass. Synes ikke det er noe staten skal betale for! Staten har nok av andre store utgifter å dekke om ikke de skal sørge for at foreldre har råd til å gå hjemme. Hva gjør de i andre land der har man ikke den permisjonen som vi har, ingen kontantstøtte, ingen barnehageplasser osv! Vi er rett og slett bortskjemte borgere;)

Forstår ikke hva som er galt med at mor/far skal få lov til å være hjemme ett år ekstra med kontant støtten... Joa, integrering er en ting, men da bør man sette igang andre tiltak, ikke la dette gå utover etnisk norske som ønsker å være hjemme med barnet de viktigste årene.."

TuMmY LoVe

Akkurat det jeg tenker også. Det må da finnes alternativer til våre nye landsmenn slik at de kommer seg ut blant andre mennesker uten at absolutt alle skal kastes ut i jobb og barnehage før de er klare for det.

Nå skal ikke jeg finne forslag til hvordan dere skal løse dette, men finner dere ikke dagmamma så kan man fint få seg en helg/natt jobb.
Jeg jobbet slik å holdt barne hjemme til vi fikk plass. Synes ikke det er noe staten skal betale for! Staten har nok av andre store utgifter å dekke om ikke de skal sørge for at foreldre har råd til å gå hjemme. Hva gjør de i andre land der har man ikke den permisjonen som vi har, ingen kontantstøtte, ingen barnehageplasser osv! Vi er rett og slett bortskjemte borgere;)
Det er ikke flust av jobber overalt. Hadde vi bodd i en stor by, ja, da hadde det fint gått.
Staten spyr ut penger til så mange rare formål, men i mine øyne er ikke kontantstøtten en av dem.

Det er jo ikke helt sant da. Det at "alle" vil få barn før opptak er nok en smule overdrevet.
Tror veldig mange her kan skrive under på at man ikke alltid kan planlegge hvilken måned man skal få termin.
Det tar som regel noen måneder og kanskje år.

Det er jo dessuten noen kommuner som har full dekning, så det er ulikt i forskjellige deler av landet.

Er nok ikke så veldig overdrevet når jordmødrene på AHUS nå ikke kan forvente og få ferie lenger i juli og de må ha full bemanning i de tre sommerferiemnd.

Det er ikke flust av jobber overalt. Hadde vi bodd i en stor by, ja, da hadde det fint gått.
Staten spyr ut penger til så mange rare formål, men i mine øyne er ikke kontantstøtten en av dem.

Men hvorfor er det staten som skal forsørge barnefamilier?
Jeg pendler i 1,5 time hver vei jeg for å jobbe, det kan flere gjøre og det er det flere tusen som gjør!
Lønner seg iblant å se løsninger og ikke bare problemer ;)
Så fordi staten spyr ut mye unødvendig så skal de ikke kutte i noe? Hva med barna dine, vil du ikke at de skal ha mamma og pappaperm, hva med gratis sykehus, sykepenger når de er syke? Hvorfor skal man være så egoistisk at man spiser opp veldferstaten og de som da kommer etter oss får ingenting.
Det er allerede slik at de som ble født på 50 tallet har lukrative pensjonsordninger som ikke vi vil få, for det har ikke staten råd til.
Vi er dessverre ikke en utømmelig pengebinge, det sier stopp engang.
Så det er mange argumenter for å fjerne kontantstøtten, det er mye færre for å beholde den ;)

Er nok ikke så veldig overdrevet når jordmødrene på AHUS nå ikke kan forvente og få ferie lenger i juli og de må ha full bemanning i de tre sommerferiemnd.
Det er ahus. Er nok store forskjeller rundt om i landet. Oslo og omegn er jo overbefolket.

Det er ahus. Er nok store forskjeller rundt om i landet. Oslo og omegn er jo overbefolket.

Endringene er over hele landet og vil bli enda mer markert om få år. Og særlig om kontantstøtten fjernes for da vil 2.gangsfødende ha "lært" fra førstemann når det er lurest å få barn. Er jo rart at det fødtes 1500 flere barn i juli 2011 framfor desember 2011.... Og trenden er økende

http://www.klikk.no/foreldre/gravid/article829466.ece

http://www.rb.no/lokale_nyheter/article6790215.ece

Og kan godt hende Oslo og omegn er overbefolket, men da er det også her det er dyrest å bo og man er mest avhengig av kontantstøtten om man får barn utenom de gunstige mnd.

Hele den debatten om å fjerne kontantstøtten provoserer meg voldsomt. De babler om likestilling og innvandrerkvinner. Den siste der kommer aldri til å jobbe mer enn de gjør nå uansett om kontantstøtten forsvinner eller ikke. Mange av de har hverken råd, mulighet eller får lov av ektemenna til å jobbe. For skal de jobbe så avhenger det av å ha alle barna i barnehage, som da høyst sannsynlig vil koste omtrent like mye som de får utbetalt for mange av de. (tenker på nabofamilien der jeg bodde før med 8 unger under 7 år blant annet). Det andre, likestillingen... Er ikke likestilling nettopp muligheten til å velge det man selv føler er rett for en selv og sin familie? Det er snakk om ett eneste år. Hvis man ønsker å være hjemme, og får mulighet til det gjennom kontantstøtta, så er det vel bra? Det er jo det valget man tar som er rett.

Om det er penger det står på kan de jo trekke tilbake støtten til pelsdyrnæringen. Snakk om sløsing med penger!

Tror nok ikke det er kontantstøtta som er avgjørende for norsk økonomi. Det er mange andre steder det er mulig å spare! Hvorfor skal ikke jeg få mulighet til å være hjemme litt ekstra med babyen min før barnehagestart? Den perioden da de er så små er så kort og dyrebar at den vil jeg nyte mest mulig. Og da driter jeg faktisk i alt som heter likestilling! Ungene mine er viktigere enn alt annet, så jeg håper kontantstøtta fortsetter sånn som nå slik at vi har mulighet til å ha en roligere hverdag mens ungene er små :-)
Og dette med å finne seg en natt/helgejobb er faktisk ikke så enkelt det heller. Er ikke alle som bor sånn at de har flust med slike jobber å velge mellom. Og dersom jeg skulle kjørt langt for å komme meg til/fra en slik jobb ville jeg ikke rekke hjem før mannen min skal på jobb, og da er man jo like langt. Dessuten, hvor opplagt hadde jeg da vært til å være sammen med barnet mitt dersom jeg hadde vært på jobb hele natta først?

Kontantstøtten er da uansett ikke så stor at man kan gjøre seg helt avhengig av den som inntekt, men et fint bidrag er den jo.

Av ulike årsaker er det ikke alltid passende at alle barn skal begynne i barnehage når de er året eller under. Ikke alle har råd til å være hjemme uten noen form for lønn heller. Er det kun de med god råd som skal få være hjemme med barna sine? Handler ikke alltid om å ikke VILLE jobbe. De som vil gå hjemme kan klare seg uten? Kjenner jeg blir litt provosert ;-)
Eg vil jo sei at det er dei som har god råd som kan klare seg med ei inntekt, pluss kontantstøtte!! Dei aller fleste er vel avhengig av to inntekter.

Jeg får kontantstøtte fordi vi som mor og far ikke ville at hu skulle begynne i bhg enda. Vi kan ta oss råd til at jeg er hjemme med dattera vår. Ikke alle har den muligheten til å ta seg råd til det. Skjønner det blir dumt med de som bruker kontantstøtten for å få mer penger. Men en dagmamma som jobber hvitt tar kontantstøtte+bhg pris. Synes det burde være vilkår for kontstøtte. Ble overrasket over hvor simpelt søknadsskjemaet var. Jeg skal også begynne å ha dattera til ei venninne her. Det burde være lov å ikke ha barn i bhg fra de er 1 år. Dagmammaer er dyrt siden de ikke får støtte fra staten. Jeg stiller altid spm om hvorfor ting er som de er. Kontantstøtten er det samme som som avslaget på bhg pris. Skjønner ikke helt hvordan avvikling av kontantstøtten kan spare penger. Eneste muligheten det kan spares penger på det er at de barna som ikke får bhg plass ikke får noe. Hva med alenemødre? Så mange kommentarer på VG at det er fattige som får kontantstøtte. Da ble jeg provosert. Jeg er hjemme med dattera vår fordi vi har råd til det. 6000 kr er ikke akkurat en full lønning. Veit om mange som skulle ønske de kunne gjøre det samme, men kan ikke pga økonomi. Og vi skal stemples som fattige. Jeg vurderer å bli dagmamma for 1 barn til Etterhvert. Når jeg er hjemme kan jeg jo hjelpe andre som trenger pass av barn. Men det blir det slutt på med en gang kontantstøtten blir borte. Da må jeg jobbe.

Altså nei til avvikling av kontantstøtte.
Men ja til å være mer kresen på hvem som får det.

Dette er dessverre som alt annet at noen utnytter det og det går utover de som ikke gjør det. Dattera mi er ikke klar for bhg. Hva skulle vi gjort uten kontantstøtten?

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app

Hva om man ikke VIL sende ungen i barnehage før han eller hun har lært seg å gå? Barnet skal tilpasse seg en hektisk hverdag som varer fram til pensjonsalder, og da syns jeg man kan få gi barnet sitt en myk start.

De har jo allerede kuttet litt i kontantstøtten for å fremme integrering og likestilling. Det er vel også det at de ikke vil betale de pengene, tenker jeg.

Selv gikk jeg hjemme med jenta mi fram til hun var 1,5 år, uten kontantstøtte, men på dagpenger. Skulle gjerne ha hatt hun hjemme til to år, men en jobb dukket opp og vi hadde strengt tatt ikke økonomi til å leve på én lønn lenger.

Hvis man selv velger å holde barnet hjemme, til tross for at man har tilbud om barnehage, så bør man spare opp til dette selv. Er verre når man ikke har noe valg, og såvidt klarer å få det til å gå rundt. Jeg tenker mer på dem som rammes mest av dette.

Kuttet? De har økt kontantstøtten?

Du var reell arbeidssøker da, eller?

Jeg har søkt jobber i halvannet år, og får beskjed om at jeg er overkvalifisert. Så det er ikke bare å finne seg en jobb... en jobb der man forlanger fra arb.giver at man jobber de tidene som passer for deg... de fleste arb.givere ønsker fleksible arb.takere. Vi er vel ikke bortskjemt når vi betaler skatt til dette velferdssamfunnet :)

Eg vil jo sei at det er dei som har god råd som kan klare seg med ei inntekt, pluss kontantstøtte!! Dei aller fleste er vel avhengig av to inntekter.

...så da kan man like gjerne kutte ut hele kontantstøtta? Eller?

Jeg har søkt jobber i halvannet år, og får beskjed om at jeg er overkvalifisert. Så det er ikke bare å finne seg en jobb... en jobb der man forlanger fra arb.giver at man jobber de tidene som passer for deg... de fleste arb.givere ønsker fleksible arb.takere. Vi er vel ikke bortskjemt når vi betaler skatt til dette velferdssamfunnet :)

Nei, du får jo ingenting bortsett fra kontantstøtten av skatten du betaler...
Jeg forlanger ingenting av arbeidsgiver, men har selv valgt en jobb som er på kveld og helg. Finnes masse slike jobber.

Men hvorfor er det staten som skal forsørge barnefamilier?
Jeg pendler i 1,5 time hver vei jeg for å jobbe, det kan flere gjøre og det er det flere tusen som gjør!
Lønner seg iblant å se løsninger og ikke bare problemer ;)
Så fordi staten spyr ut mye unødvendig så skal de ikke kutte i noe? Hva med barna dine, vil du ikke at de skal ha mamma og pappaperm, hva med gratis sykehus, sykepenger når de er syke? Hvorfor skal man være så egoistisk at man spiser opp veldferstaten og de som da kommer etter oss får ingenting.
Det er allerede slik at de som ble født på 50 tallet har lukrative pensjonsordninger som ikke vi vil få, for det har ikke staten råd til.
Vi er dessverre ikke en utømmelig pengebinge, det sier stopp engang.
Så det er mange argumenter for å fjerne kontantstøtten, det er mye færre for å beholde den ;)

Hvorfor har vi så gode ordninger når det kommer til sykepenger og sykehus? Jo fordi vi betaler mengder med skatt! Og da er det vel rett og rimelig at vi skal få noe igjen og? Jeg pendler litt over en time jeg og til jobb, men har ikke kjangs til å jobbe 8 timer pr dag med barn i Bhg. Dette har med åpningstider i Bhg i forhold til når jeg må reise for å rekke jobb...

TuMmY LoVe

Back
Topp