.

spirelitens

Februar 2014's Miss Kokk <3
Tilgangsansvarlig
Februar 2014 - Skjult forum
VIP
Marslykke 2016
.

Last edited:
Skjønner deg godt. Sliter med å få opp produksjonen jeg og. Legger de til brystet, pumper, drikker ammete, spiser masse havre. Både lapper og grøt. Er så kjipt når det ikke går. Vil sååå gjerne amme.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

.

Last edited:
Mine økeperioder varte ca en uke om gangen med storebror.

Suger hun effektivt på puppen, eller sovner hun mye el?

Sent from my iPhone using BV Forum

Syns selv det er mest praktisk å kunne amme, men tror jeg nesten bare må innfinne meg med at det blir begge deler. Bedre enn ikke noe amming i det hele tatt selvfølgelig. Kan jo hende det plutselig blir bedre!?

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app
Håpet for fullamming er absolutt ikke ute! :) Det er mange fordeler med å delamme enn å bare gi mme. De imunforsvar-stoffene er det like mye av uansett hvor mye melk du har, har du lite melk så konsentrerer stoffene seg i melken og babyen får like mye av disse i løpet av døgnet. Det hjelper på hard mage (av mme)å få morsmelk. Og det er jo mer lettvint tilgjengelig. Kanskje du kan fullamme noen måltider og gi bare mme noen måltider?

.

Last edited:
.

Last edited:
Min erfaring er at man kan spise så mye havre og drikke amme te som man bare vil, men man mååå prøve å slappe av da stress påvirker melkeproduksjonen. Var så stresset over om jeg hadde nok melk da jeg fikk min første. Var så oppgitt og bekymret. Helsesøster rådet meg til å ikke veie utenom kontroll og bare slappe av. Så fikk jeg en god blubbe! Hadde utrolig mye melk og vesla la på seg masse. Gi det litt tid og ikke stress er mitt råd :)

Har heller ikke nok melk. Hadde ikke det sist heller og må bare innfinne meg med det.. Det er utrolig kjipt men jeg er takknemlig for hver dag jeg får til å amme et par ganger, selv om hun sluker 100-150ml mme etter hun har lagt aldri så lenge på puppen.

Har jammen grått mine tapre tårer over dette, både denne og sist gang, men flaske funker greit. Har sine fordeler da mannen kan ta like mye del som meg i alt. :) Prøver å tenke positivt og ikke stresse med det. Alle sa til meg at jeg aldri måtte gi opp, men det gav meg bare en følelse av at jeg hadde gitt opp noe, eller ikke prøvd nok. Det er dessverre sånn at noe er bare ikke velsignet med tilstrekkelig med melk, og det betyr ikke at man ikke prøver nok!

Håper det løser seg for deg mht amming, hvis ikke så ordner det seg med flaske. ❤️ Lykke til!

Sent from my iPad using BV Forum

Min amme-erfaring er både-og, dessverre, men det ble delamming med nr to som med nr en. Noen klarer faktisk bare ikke produsere nok melk, og jeg er en av de, uvisst hvilken årsak (på ammehjelpen.no står det så vidt noe om dette, sykdom, medisiner, hormonelt kan være årsak). Med nr en forsøkte jeg i fire mnd å øke produksjonen i samarbeid med helsestasjon, spesialister i ammeveiledning og lege. Gjorde alt etter oppskriften, og brukte medisiner i tillegg for å øke produksjon, uten hell. Det ble rett og slett aldri nok for barnet, og måtte supplere med mme. Det var så viktig for meg å forsøke ALT at de tok alt fokuset, alt ble stress og mye av kosen med barsel og babytid forsvant. Nå med nr to var jeg forberedt på at det kunne bli slik igjen, men var positivt innstilt og ville gi ny baby en sjanse i samråd med jordmor. Likevel, det viste seg at det samme gjentar seg, og enda jeg så gjerne vil så får kroppen min det rett og slett ikke til.
Poenget mitt er vel det å ikke la dette ta alt fokus, amme med glede det en har og gjør barnet mett og fornøyd med litt ekstra! Lykke til, jeg håper du får det til! :-)

Er på økedag tre. Har drukket ammete, spist havrelapper, pumpet meg. Allikevel klarer jeg ikke å holde følge med babyens behov. Før var kvelden verst, men nå har jeg ikke nok om morgenen engang.

Ved forrige amming ga jeg henne begge puppene i 45 minutter. Deretter 40 ml morsmelk som stod i kjøleskapet. Hun var fremdeles ikke fornøyd, og slukte deretter ned 55 ml mme før det så stopp.

Når skal man si at nok er nok?
Sykehuset mente jeg skulle holde på sånn en måned. Men det er jo helt umenneskelig å drive med økedager så lenge. Bare denne helga har vært hard nok. Vet ikke hva mer jeg kan gjøre nå...

Her sliter jeg å med produksjon jeg får desverre bare 20ml og av å til 30ml. Har innsett at jeg sikkert ikke får mere ut av puppan så tenker positiv med at ho hvertfall får litt morsmelk :) ho spiser nu mme å har gjort det siden ho va 3 dager gammel så er blitt vant til at ho får det å syns det er helt greit :p

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Jeg og sliter med å få opp melkeproduksjon, men de sa på sykehuset at hvis man hadde lav blodprosent så kom det til å gå utover melkeproduksjon. Jeg vet jeg har alt for lav blodprosent nå så regner med det er det som er grunnen her..
Men knasker jerntabeletter og c vitamin, så håper det retter seg etterhvert :-) de sa det kunne ta opp til en mnd.

Sent from my LG-D802 using BV Forum mobile app

...de krever jo mer etter hvert som de vokser og. Føler ikke puppene mine klarer å følge kravet

Jeg synes økedøgn gikk lettere etterhvert som baby ble eldre. Vet ikke hvorfor, kanskje mindre stress og mer søvn eller at melkeproduksjonen var mer stabil og gikk ikke plutselig ned. Eller begge deler... Baby suger også mer effektivt etterhvert og tømmer helt.

Sl
Nå som hun selv sa ifra at hun var sulten (fire timer siden forrige måltid), så hadde jeg 40 ml i melkeoppsamleren + jeg brukte 20 min på å amme henne og da var hun fornøyd.
Men med en gang jeg begynner med å skulle gi henne hver andre time, så skjærer det seg med en gang, og da må jeg gi henne ekstra.

slik er det her også. De sier det bare tar et par timer å "fylle opp puppene igjen", men jeg føler det må 4 timer til... Der fungerer faktisk bedre å amme ett bryst om gangen hver andre time, slik at det er 4 timer mellom hver gang jeg gir fra hvert enkelt bryst. Da er det nok melk i ett bryst om gangen, enn at det bare er litt i hvert bryst. Det renner mer og fortere, enn i en halvtom pupp...

Kanskje det jeg burde gjøre... En pupp av gangen. Skader jo ikke å prøve. Bedre enn femten min på hver pupp... Vil jeg tro.

Jeg fikk råd på sykehuset om at det beste var å la baby gjøre seg ferdig med ett bryst om gangen under hvert måltid :) Kan si at det fungerer og føles godt for meg i alle fall!

Er det lengden barnet suger eller "hyppigheten" for brystet "tømmes" som gir best effekt på produksjonen. Storesøster var en 5-10 min spiser og tok skjeldent mer enn ett bryst av gangen. Da jeg fikk brystbetennelse måtte jeg pumpe hver 2 time i 10 min (om natten 3 ganger). Etter 2 døgn med så hyppig pumping og amming fikk gikk produksjonen kraftig opp. Spesielt på venstre bryst. Fikk spreng hvis det gikk 3 timer til neste måltid. Det gjorde også at jeg fikk ut opp mot 180ml fra ett bryst når jeg pumpet. Var ikke så gale med sprengen enn at jeg foretrakk det frem for å ha for lite melk og stresse med det.

Back
Topp