Jenta mi skal få hull i ørene den dagen hun ber om det selv. Jeg bryr meg ikke om hun er 2, 4 eller 12 år. Ser hun et slik program og vil ha hull selv, så drar vi bare og får ordnet det.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Nei.Minerva skrev:
Hull i ørene kan de få når de er store nok til å forstå konsekvensene - at det må renses og behandles ordentlig, at det KAN gå infeksjoner i det og det kan føre til behov for behandling og i verste fall (usannsynlig men det KAN skje) ganske stygge komplikasjoner, for ikke å snakke om muligheten for å utvikle allergier.
Tidligst 12 år, tenker jeg.
Senator Malin skrev:
Nei.Minerva skrev:
Hull i ørene kan de få når de er store nok til å forstå konsekvensene - at det må renses og behandles ordentlig, at det KAN gå infeksjoner i det og det kan føre til behov for behandling og i verste fall (usannsynlig men det KAN skje) ganske stygge komplikasjoner, for ikke å snakke om muligheten for å utvikle allergier.
12 år? Det var vel litt på kanten. Lykke til med den :P
Minerva skrev:
smash skrev:
... NEI.Labambie skrev:
Hvorfor ikke?
Syns de er såpass store når de er 4 år... Noe helt annet når det gjelder babyer..
Dette er noe ho har spurt om selv. Jeg har ikke nevnt det en gang..
4-åringen min vil ha hund, ponni, jente-pupper (han er gutt), robot som er så stor at han kan sitte inne i den og ekte lyssabel.
Han får det ikke uansett.
Forøvrig er 4-åringer verre enn babyer til å klå på f.eks. øredobber med grisete fingre...
Jeg fikk hull i ørene da jeg var fire, mamma hatet det så hun gjemte seg, mens jeg satt der som ett tentlys:) Når jeg var seks år ville jeg ha enda ett hull, da satt mamma foten ned og nektet meg. Det jeg gjorde da var å hente en nål i syskrinet til min mor å stakk gjennom øret mitt, det gjorde vondt det, og hullet kom jo ikke der det skulle. Så hentet jeg noe juggel inne hos min storesøster å plasserte i de nye hullet. Sier ikke alle er som meg å gjør slik, men å nekte barn som ønsker seg noe slikt kan jo gjøre det verre. Jeg hadde latt min fireåring få:)søteste skrev:
|Frosken| skrev:
Senator Malin skrev:
Nei.Minerva skrev:
Haha, 12 år?? Lykke til ja...
Minerva skrev:
Jeg fikk hull i ørene da jeg var fire, mamma hatet det så hun gjemte seg, mens jeg satt der som ett tentlys:) Når jeg var seks år ville jeg ha enda ett hull, da satt mamma foten ned og nektet meg. Det jeg gjorde da var å hente en nål i syskrinet til min mor å stakk gjennom øret mitt, det gjorde vondt det, og hullet kom jo ikke der det skulle. Så hentet jeg noe juggel inne hos min storesøster å plasserte i de nye hullet. Sier ikke alle er som meg å gjør slik, men å nekte barn som ønsker seg noe slikt kan jo gjøre det verre. Jeg hadde latt min fireåring få:)søteste skrev:
Nå er jeg enig i at det f.eks. er bedre å gi 12-åringen prevensjon når de har sex enn å bare "nekte" dem å ha sex, men jeg satser faktisk på at jeg klarer å følge opp barnet mitt godt nok til at det skjønner HVORFOR jeg ønsker at h*n skal vente, og at mitt "nei" blir respektert.
Seksåringer gjør duste ting hele tiden - det betyr IKKE at vi bare skal la dem få det de peker på for "tenk om de stjeler det i butikken i stedet" eller andre, liknende argumenter.
Jeg tar heller ut juggelet, vasker såret og setter på en plasterlapp før jeg deler ut en passende "straff" - ingen barne-TV på en uke, ingen ukepenger eller hva vi nå har kommet frem til at er "vår" metode, enn å la yngstemann i huset bestemme over ting h*n ikke har peiling på.
søteste skrev:
Minerva skrev:
Nå er jeg enig i at det f.eks. er bedre å gi 12-åringen prevensjon når de har sex enn å bare "nekte" dem å ha sex, men jeg satser faktisk på at jeg klarer å følge opp barnet mitt godt nok til at det skjønner HVORFOR jeg ønsker at h*n skal vente, og at mitt "nei" blir respektert.
Seksåringer gjør duste ting hele tiden - det betyr IKKE at vi bare skal la dem få det de peker på for "tenk om de stjeler det i butikken i stedet" eller andre, liknende argumenter.
Jeg tar heller ut juggelet, vasker såret og setter på en plasterlapp før jeg deler ut en passende "straff" - ingen barne-TV på en uke, ingen ukepenger eller hva vi nå har kommet frem til at er "vår" metode, enn å la yngstemann i huset bestemme over ting h*n ikke har peiling på.
Nå skrev ikke jeg ett eneste sted hva min mor gjorde, men for å si det slik jeg har fortsatt ett hull i ørene, men jeg er store arr der nålen min ble brukt.. Ikke sier jeg at barnet skal få alt man vill, men må være bedre å ta hull i ørene ett sterilt sted av voksene som vet hva man gjør enn seks åring med usterilisert nål, som kan skape ende mer alvorlige komplikasjoner. Barn gjør mye rart, og noen har bestemt seg. Jeg har hatt enn veldig streng mor på godt og vondt. Og det er ikke alltid best å ha de strengeste reglene, og nekte barnet det meste. Men å finne ut selv hvilke kamper man vill ta. Synes man at kampen er øredopper, så må man få lov til det, synes man ikke må man få lov til det . Jeg er på jakt etter blinkejoggesko til min sønn, men jeg synes de er grusomme. Men den kampen tar ikke jeg..
Senator Malin skrev:
Nei.Minerva skrev:
Labambie skrev:
smash skrev:
... NEI.Labambie skrev:
Hvorfor ikke?
Syns de er såpass store når de er 4 år... Noe helt annet når det gjelder babyer..
De offisielle retningslinjene i Norge er 6 år. Dette er av flere årsaker, bl.a at øreflippen kan sprekke av pistolens trykk, øret er ikke ferdig formet og kan bli deformert av det pluss selvsagt risikoen for infeksjoner og det faktum at så små barn ikke har helt begrep over konsekvensene av sine valg. Hadde 4-åringen min fått bestemme, hadde vi hatt iskrem til middag hver dag....
smash skrev:
... NEI.Labambie skrev:
Hvorfor ikke?