Mitt barn ble sendt rett på nyfødtintensiven og lagt på respirator. En kraftig infeksjon i lungene spredte seg til resten av kroppen, og etter ett døgn fikk vi beskjed av legene om å forberede oss på det verste, de trodde ikke dette kom til å gå bra. Det samme døgnet hadde jeg ligget og fått intet mindre enn 5 poser med blodoverføring, og fikk ikke lov til noen ting. Et halvt døgn til gikk, og tilstanden var den samme (det positive var at den ikke var verre). Da sa jeg klart i fra at jeg skulle begynne å pumpe meg. Flere av jordmødrene ville jeg skulle vente litt med dette pga jeg fortsatt var ganske satt ut og medtatt, men jeg hadde bestemt meg. Følte at det var det eneste JEG kunne bidra med for at den stakkars lille kroppen skulle bli bedre. Heldigvis fungerte det greit med en gang (jeg sier heldigvis, for der og da betydde det alt i verden for meg!). Respiratoren var koblet til i 4 dager, før den kunne fjernes og det viste seg at alt skulle gå bra. Hele denne tiden pumpet og pumpet jeg. Husker veldig godt første gangen jeg endelig kunne få holde og legge til barnet (det tok enda noen dager). Jeg var heldig, jeg hadde masse melk som kom lett. Jeg ammet til barnet selv sluttet (rundt 8mnd; nattammet også fremdeles da). Jeg koste meg veldig med ammingen,og ville ikke vært foruten. Nå vet jeg ikke om det var pga den tøffe starten, eller fordi selve ammingen gikk så smertefritt (eller en kombinasjon?), men jeg håper jeg føler, tenker og opplever det på samme måte når neste barn kommer om rett under 2 måneder (minus den tøffe starten, selvfølgelig!).