-

• Trådstarter Trådstarter Byebye
  • Opprettet Opprettet

Mrs Lutz skrev:

Legokloss skrev:
Tar PPT inn så små barn? sånn jeg har forstått er han for liten til å bli "utredet" av PPT 

nei det er ingen nedre aldersgrense, dersom det kan tyde på alvorlige avvik. men det vet vi jo ikke...

Jeg takket ja til PPT da han var 2. Rett før han ble det tror jeg, men mye kan skje på ett halvt år.

Mrs Lutz skrev:

Dollface skrev:

Legokloss skrev:

Mrs Lutz skrev:
eeehhh mener du seriøst at å herme etter "æææ" er god nok kommunikasjon for et barn på 1,5 år? Det klarer unger på 6 mnd! 

Det er veldig vanskelig å si noe om uten å ha sett gutten din selv. Men ut i fra hva du skriver er det ikke nok til å begynne i en bhg med barn med spesielle behov (hvis dette er i norge?). Enten så har ikke du forstått omfanget av vanskene hans eller så har ikke barnehagen klart å forklare det godt nok.

Men jeg synes det høres veldig rart ut, fordi barnehagepersonell har ikke nok kompetanse til å kunne vurdere ditt barn til å ha spesielle behov. Barnehagen henviser barnet, med samtykke fra foreldrene, til PPT. De kan skrive en sakkyndig vurdering av barnets vansker og behov. De kan videre henvise til BUPA. De kan sette en diagnose. Ut fra den sakkyndige vurderingen kan kommunen gi midler til barnehagen f.eks. i form av en støttepedagog for å ivareta spesielle behov utover det allmennpedagogiske. Har aldri hørt om barn som må begynne i barnehage for barn med spesielle behov med mindre det er noe alvorlig og da foreligger det en diagnose.

Hva tror du a? Gutten min har hørt dårlig, fikk satt inn dren i januar og begynte kanskje å få igjen hørselen sin i februar en gang... jeg regner med at han har hørt dårlig siden han var 7-8mnd (siden han begynte å si mamamama, pappapa osv da han var 6mnd gammel, men sluttet 1-2mnd senere). 

At han bare sier ææææh, dædæ, dada osv er kanskje ikke bra nok språk for en 1,5åring, men det er NOE og det viser at han er på god vei. Han tar i det minste kontakt, det var derfor jeg skreiv det, ikke fordi jeg mente det var verdens beste måte en 1,5åring kunne kommunisere på

da bør han iallefall følges opp i barnehagen - og den beste måten å gjøre det på, er ved at ppt observerer og kartlegger og så må barnehagen følge opp evt tiltak som ppt vurderer barnet ditt har behov for...

her har vi feks 5 timer med spes.ped og 10 timer med assistent (en til en) i uka.. og det er ppt som har bestemt at sånn skal det være - for det har han behov for... og da må barnehagen skaffe dette til veie...
samme når han begynner på skolen - han trenger ikke så tett oppfølging, men litt ekstra ressurser bare, og det må skolen fikse.. det har jeg vedtak på, og krangler de på det skal de få møte hissig mamma... :D

må bare korrigere deg litt. ppt bestemmer ikke at et barn skal få ekstra timer, de skriver en sakkyndig vurdering basert på observasjoner, barnehagens kartlegging og samtale med foreldrene, der de beskriver barnets vansker og særskilte behov. På grunnlag av denne vurderingen tildeler kommunen midler til barnet, i form av et vedtak. Kommunen kan tildele kun 5 timer selv om ppt sier at det er behov for 10 timer (dette handler som regel om økonomi). Det er kommunens ansvar å sette inn pedagoger eller assistenter, ikke barnehagen. men dersom kommunen mangler folk så kan bhg skaffe folk som kan jobbe på disse midlene og får penger fra kommunen til dette. Midlene er øremerket barnet og følger barnet dersom det bytter barnehage eller begynner på skole. Det søkes gjerne for et bhg/skoleår om gangen. Det er foreldrene som må påklage vedtaket, så det er bare å være en hissig mamma;) Det er desverre ofte slik at man må klage og mase for å bli hørt...

det var bare kort forklart... :)
Her er det ppt som står på for T.. de har innkalt skolen til samarbeidsmøte, det er de som jobber for at skolen skal forstå alvoret og gi han det han trenger selv om han ikke trenger tilrettelagt undervisning.. det er det utenom undervisningen som er hans problem...

skal ikke kuppe tråden, men poenget var at ppt må inn i bildet - barnehagen kan ikke bare skyfle ungen over i en annen barnehage uten en sakkyndig vurdering... 

Både språket og lekingen for seg selv tror jeg kan bli mye forandret etter han fikk dren! 
Spisingen høres det ut som om kan komme seg mye hvis dere øver på det hjemme og så klart er det klønete for en liten kropp å gå ute med masse klær på. Dere kan jo være ekstra obs på å ha tynne (og myke) men varme klær, så det er lettest mulig for gutten deres å bevege seg.

Syns du skal forslå for bhg å ta en ny vurdering etter sommeren hvis det er mulig. 

Dollface skrev:
da lar du det bare ligge.. og om de tar det opp igjen, så ber du de først henvise barnet til ppt - for det er iktig vei å gå.. som mrslutz(?) sa det - de har ikke den nødvendige kompetanse til å vurdere om barnet ditt må gå i en barnehage for barn med spesielle behov eller ikke..
ærlig talt.. i t sin bhg går det minst tre barn med downs... to av de begynner i første klasse til høsten - i samme klasse som min sønn.. ingen som går på hverken spesialbarnehage eller spesialskole... 

nettopp - i norge skal barn som er litt "anderledes" inkluderes i samfunnet på lik linje med andre, det var i gamledager (og fremdeles i noen land) de ble sendt på spesialskoler. Da er det eventuelt sterkt funksjonshemmede barn!

krev en sakkyndig vurdering. helt fjernt om kommunen over telefon som aldri har møtt sønnen din kan si at han må bytte barnehage.

Legokloss skrev:

Mrs Lutz skrev:

Legokloss skrev:

Mrs Lutz skrev:
eeehhh mener du seriøst at å herme etter "æææ" er god nok kommunikasjon for et barn på 1,5 år? Det klarer unger på 6 mnd! 

Det er veldig vanskelig å si noe om uten å ha sett gutten din selv. Men ut i fra hva du skriver er det ikke nok til å begynne i en bhg med barn med spesielle behov (hvis dette er i norge?). Enten så har ikke du forstått omfanget av vanskene hans eller så har ikke barnehagen klart å forklare det godt nok.

Men jeg synes det høres veldig rart ut, fordi barnehagepersonell har ikke nok kompetanse til å kunne vurdere ditt barn til å ha spesielle behov. Barnehagen henviser barnet, med samtykke fra foreldrene, til PPT. De kan skrive en sakkyndig vurdering av barnets vansker og behov. De kan videre henvise til BUPA. De kan sette en diagnose. Ut fra den sakkyndige vurderingen kan kommunen gi midler til barnehagen f.eks. i form av en støttepedagog for å ivareta spesielle behov utover det allmennpedagogiske. Har aldri hørt om barn som må begynne i barnehage for barn med spesielle behov med mindre det er noe alvorlig og da foreligger det en diagnose.

Hva tror du a? Gutten min har hørt dårlig, fikk satt inn dren i januar og begynte kanskje å få igjen hørselen sin i februar en gang... jeg regner med at han har hørt dårlig siden han var 7-8mnd (siden han begynte å si mamamama, pappapa osv da han var 6mnd gammel, men sluttet 1-2mnd senere). 

At han bare sier ææææh, dædæ, dada osv er kanskje ikke bra nok språk for en 1,5åring, men det er NOE og det viser at han er på god vei. Han tar i det minste kontakt, det var derfor jeg skreiv det, ikke fordi jeg mente det var verdens beste måte en 1,5åring kunne kommunisere på

det er ikke språket jeg tenker på. han må da klare å kommunisere nonverbalt annet enn å herme??? klarer han å gi utrykk for at han vil ha noe, er tørst, vil ned/opp/dit, vil vise dere noe el?

Det er han som roper først så det æææh greiene er ikke herming. Men kanskje herming når sambo svarer med samme lyd og mini gjentar det igjen. Nei han gir ikke uttrykk for at han er tørst eller sulten utenom skriking. Men han skjønner når jeg lager melk til han og han står ved sidenav meg og tripper og gleder seg (elsker melk). Men om jeg sier "kan **** si bade?" så svarer han "dade" og om jeg sier "kan **** si baby" svarer han "dædæ" så han forstår meg. Om jeg sier "skal vi bade?" så løper han inn på badet og kryper inn i dusjen. Bhg vet dette og jeg ser fremgang, det går som sagt bare litt sakte

ja det er det jeg mener med kommunikasjon - man trenger ikke språk for det.

hvor langt etter han henger og om det går for sakte vet jeg jo ikke (han skal jo ikke bare utvikle seg, men skal jo faktisk ta igjen sitt aldersnivå). det kan godt hende han trenger ekstra, men bytting av bhg skal ikke være nødvendig. det må eventuelt være at han får for lite stimuli i den barnehagen han går i og da er det jo bhg det er noe galt med.

ville hvertfall slutta å si "æææææææh" og kommunisere på "hans nivå" til han hvis håpet er at han skal lære seg å prate... 

men ellers så tror jeg bare han er litt sent ute og at det vil komme seg og at dem overdramatiserer det. 

Det er jo vanskelig å si om det er grunn til bekymring eller ikke. Men jeg vil tro at de i barnehagen ser en del unger og at når de uttrykker slik uro så skal man ta det på alvor. Men unger utvikler seg forskjellig og siden han har hatt vann i øret og kanskje ikke hørt spesielt godt før i januar så kan det være svar på hvorfor han ikke prater så mye ennå. Leste et sted at unger på 18 mnd skal forstå rundt 200 ord. Forstår han noe av det dere sier til han? Kan han noen ord i det hele tatt?

Du kan jo sammenligne utviklingen til din sønn med min. Men min gutt har aldri hatt noe problem med hørselen da. Min sønn er ca 2 mnd mindre enn din og han er heller ikke spesielt interessert i å leke MED andre barn, han leker på siden av dem, men er interessert i og observerer hva de gjør. Han kan spise brødskive alene og spise med skje uten å grise så mye (hvis han ikke er sulten så blir det litt gris). Han forstår en en del av det vi sier til han, f.eks at han skal hente bamse, eller gi meg en klem, eller om han er tørst osv. Han kan peke på bilde av hesten, eller bilen, hvis jeg spør hvor den er. Han kan også si ca 40 ord (selv om de ikke alltid uttales korrekt), som han forstår betydningen av. 

Men som sagt så utvikler unger seg forskjellig og det er mange variasjoner innenfor normalen. Jeg synes du skulle få helsesøster eller noen profesjonelle til å vurdere sønnen din før du går med på å bytte barnehage. :-) Håper alt ordner seg!

Legokloss skrev:
Tar PPT inn så små barn? sånn jeg har forstått er han for liten til å bli "utredet" av PPT 

Ja. Min var under ppt fra han var 15 mnd, men ppt utreder ikke. De kan observere, teste, anbefale hjelp, men må henvise videre om det er grunnlag for en utredning.

Ekstra hjelp er ikke synonymt med en diagnose.

Mrs Lutz skrev:

Signerer alt her.

3xS skrev:

ville hvertfall slutta å si "æææææææh" og kommunisere på "hans nivå" til han hvis håpet er at han skal lære seg å prate... 

men ellers så tror jeg bare han er litt sent ute og at det vil komme seg og at dem overdramatiserer det. 

Nå har hun vel skrevet at det var en "kosegreie" mellom far og barn, ikke den eneste formen for respons. Dessuten er vel språkforståelsen viktigere enn hvor mye man kan prate i den alderen

Det første jeg reagerte på her, var at det "kom som lyn fra klar himmel". Hvis det er tilfellet, i den forstand at de ikke har kommunisert dette med dere før, så virker det veldig uprofesjonelt. Sa de noe om hvilke grep de selv har gjort (å snakke med/samarbeide med dere på et tidlig tidspunkt er jo ett slikt grep, men nå tenkte jeg på tiltak i barnehagen). Det er det minste man kan forvente, - at de setter inn noen støt selv, i samarbeid med dere, før de vurderer å flytte barnet. Ellers enig i mye som er skrevet her (kontakte ppt mm.)

Hei, dette var akkurat som jeg skulle ha beskrevet min egen sønn på den alderen. Han begynte i bhg da han var 1,5 år, snakket dårlig, og lekte dårlig med de andre barna. Han hadde også dårlig hørsel pga vann bak trommhinna og fikk lagt inn dren. Men ingenting var galt med han! Da han ble 2-3- år var han helt som de andre barna. Synes det er utrolig teit at de ansatte i bhg skal sette alle barna inn i en bås. De skal liksom ikke få lov til å være seg selv! Og det synes jeg er utrolig provoserende.
Jeg regner med at du som mor kjenner ditt barn best og forstår om noe er galt, eller at han bare er litt treig. ( som min sønn også var)

Ja det kom veldig overraskende. Jeg har bare hørt positivt om han før, at han er en blid fornøyd gutt, leker fint, spiser bra osv. Og carla, jeg tror også det er samme greia her, at vannet i ørene har ødelagt litt og gjort så han er litt i sin egen boble,men vil tro det går seg til etterhvert. Kontakter ppt imorgen og forteller bhg hvilken rekkefølge jeg vil ha ting gjort i for det blir for dumt å bare sette han i bås og flytte han uten å ha prøvd å finne ut hva som forårsaker dette

Vil bare si lykke til, og jeg håper du møter forståelse :)
Har aldri hørt at noen har blitt overflyttet for "så lite" som du beskriver.

Har de noen observasjoner som støtter opp mot det de sier? Hva slags tiltak har de satt i gang? For de kan ikke bare skyve ansvaret sitt bort, og si at han må i en spesialbhg. Og finnes det virkelig spesialbhger i Norge lengre?
Har de vært i kontakt med ppt? Har de ytret noe bekymring for gutten tidligere, og hvordan har de fulgt opp bekymringene sine i ettertid?

Synes hele greiene virket noe useriøst fra barnehagen sin side hvis de plutselig bare har slengt ut av seg dette, uten å ha noe håndfast materiale og uten å ha vært i kontakt med feks ppt eller dere tidligere...

Grunnene er at han ikke snakker, ikke leker/ bryr seg om de andre barna og ikke kommuniserer bra (alt kan skyldes at han har hørt dårlig). De har ikke satt igang noen tiltak og heller ikke kontakta PPT.

Etter litt leting på nett finner jeg ingenting som tyder på at ditt barn - ut fra det du forteller - bør gå i spesialbarnehage, i hvert fall ikke uten grundig utredning.

I følge NOU 2001: 22 Fra bruker til borger gjelder følgende:
"Barn med store eller sammensatte funksjonsnedsettelser kan ha behov for et mer tverrfaglig og behandlingsrettet tilbud enn det vanlig barnehage gir. Slike tilbud gis vanligvis i spesialbarnehage, eller i egne avdelinger knyttet til ordinære barnehager."

En gutt som nettopp har blitt kvitt dren, og som er noe forsinket i forhold til språk/sosial lek, høres ikke ut som en kandidat for spesialbarnehage.
Spesialbarnehager er, så vidt jeg kan finne, beregnet på barn med til dels tunge diagnoser i form av utviklinghemning, funksjonsnedsettelse, eller delvis sosiale/lærerelaterte diagnoser som autisme m.m.
Uansett kan de ikke bare overføre barnet dit uten utredning.

(Jr. begynte såvidt å snakke da han var litt over året, da hadde han 8 ord. Så sluttet han å bruke 5 av dem, og brukte ingen nye det neste året. Alt han sa var "nghy", enten spørrende eller bestemt. Han hadde ingen problemer med å kommunisere, og var veldig sosial og omsorgsfull, men vi merket oss jo ganske snart at han ikke hadde en typisk, gjennomsnittlig eller normal språkutvikling.
Da han kom tilbake til barnehagen etter sommeren da han fylte to, kontaktet vi og barnehagen PPT. Det er veldig tidlig, siden de vanligvis ikke tar fatt i språkproblemer før fireårsalderen dersom det ikke er kraftige avvik, men vi var alle enige om at dette var noe vi trengte å følge opp.
PPT mente dette kunne løsne når som helst, og oppfordret oss flere ganger til å vente tre måneder for å se hva som skjedde - etter det var det jo "fort gjort" å få på plass utredning/enkeltvedtak/støtteapparat.
Vi valgte å IKKE vente, men gikk hele tiden rett videre - og da tok det "bare" ETT ÅR fra barnehagen kontaktet PPT til vi fikk spesialpedagog til ham 5-7 timer i uka.

Etter at han fikk spesialpedagog har vi merket STOR bedring; språkforståelsen har vært på plass hele tiden, og nå har talespråket skutt fart også. Jr. er nå 4 1/2 og skravler som en foss, selv om det ikke er så lett for utenforstående å skjønne hva han sier. :) )

Uansett: Jeg regner med at en liten familiebarnehage som kanskje bare har en utdannet pedagog innom noen timer her og der føler at de ikke er i stand til å følge opp et barn som KAN ha behov for litt tilrettelagt opplæring, men det han trenger er plass i en kommunal barnehage med flere pedagoger på lønningslista, ikke plass i en spesialbarnehage!

Må si at jeg ble overraskett nå, har selv en sønn som strever med sitt uten at jeg vet noe mer om hva som er den direkte årsaken til det. Men at de vurderer å flytte en gutt over til en barnehage for barn med spesielle behov uten at han har en nevnt diagnose synes jeg høres rart ut. 
han er et og halvt år og du skriver at han har hatt problemer med væske i mellomøret, noe som kan føre til forsinket språkutvikling, men nå som han har dren og tilgang til lyden så tar han nok raskt igjen det tapte med litt ekstra språkstimulering. 
Eg kjenner ikke deg, din sønn så kan strengt tatt ikke utale meg om noe, men synes heller at spesialpedagogisk hjelp i den barnehagen han skal gå i høres mer fornuftig ut. 

Det å ha væske i mellomøret kan være veldig forvirrende for et barn, da lydbilde endrer seg fra "episode" til "episode", og normal hørsel når ørene er væskefrie. 

Håper alt ordner seg!!!

Jeg syns det høres fornuftig ut at han bytter barnehage. I en familiebarnehage, er personalet uten kompetanse på det område. Hvor ofte er det pedagog i bhg?

Jeg ville søkt en kommunal bhg bare. Har ingen tro på at det er nødvendig med spesialbhg (finnes det?). Han er halvannet år og uten diagnose..

Aldri hørt om spesialbarnehage jeg da, er vel antageligvis en vanlig barnhage med ekstra personell til å ta seg av barn med ekstra behov for det er det et par barnehager her i kommunen som har...

Og så skjønner jeg ikke helt hvorfor du syns det er så forferdelig at de prøver å hjelpe sønnen din? De gjør det jo fo rhans eget beste fordi de sikkert føler at dem ikke klarer å følge han opp bra nok. Hadde jeg vært glad for at de tar tak i saken og gjør noe med det jeg da...DU sier jo selv at du hadde planer om å bytte barnehage på han når han ble 3 så planen din var jo uansett ikke at han skulle gå i den barnehagen for alltid...

Og selv om språk vanskene er pga vann i ørene så er det vel bra at han da vil få hjelp til å komme på lik linje med andre på sin egen alder?

Skjønner at det ikke er noe gøy å få beskjed om at barnet sitt ikke er helt som alle andre, men jobb heller med dem for å gi han best muligheter da ikke jobb imot dem...

Back
Topp