jeg må legge til det da at jeg VIRKELIG ikke mener at man skal stille krav til mannen nå¨r man selv er hjemmeværende og frisk, mens mannen jobber og/eller er syk osv... mener bare i de situasjonene hvor begge jobber fullt eller hvor man jobber ca like mye, eller hvor man selv er syk eller hvor det er ekstremt mye med unger pga spesielle behov osvosv... :) men der hvor man i utgangspunktet har ganske så like forutsetninger for å orke/ikke orke husarbeid, så bør begge yte sånn ca like mye, mener jeg da. men det kan jo være feks at mannen da gjør alt ute og dama alt inne osv. man deler jo de tingene der som man selv måtte ønske.
men vi har et vennepar hvor begge jobber akkurat like mye, mens hun ALLTID tar ungene, tar all oppvask, lager all mat, vasker og rydder alltid, fikser hagen, klipper gresset, maler huset osvosv. det blir jo litt skeivt? skulle æønske for hennes del at hun hadde stilt bittelitt mer krav!

Tok et skikkelig oppgjør der jeg sa at nå er det nok og blir det ikke endring tar jg med meg unga og flytter!
Grunnen var at minsten hadde kiss/kidd pga vanskelig fødsel så grein 20 timer i døgnet. Han var sykemeldt for og hjelpe hjemme så jeg kunne få litt søvn, men han satt og spilte ps3 mesteparten av tiden, gjerne 8-9 timer pr dag, og han tok hu svært lite på natta. Så i 9 mnder tok jeg minsten sjøl omtrent og fikk 4*10 min søvn på natta.

Så til slutt orket hverken psyken eller kroppen min mer. Var jo mer eller mindre som en aleinemamma. Han var utrolig flink og skjønte det med en gang og pakket bort hele ps3èn.

Han er nå flink til å se det som må gjøres, må minne han på det av å til ellers ser han det for det meste sjøl. Flink til å lage middag, støvsuge, ta ut av oppvaskmaskina og sette i også er han en super pappa. Og verdens snilleste kjæreste. Så jeg klager ikke=)

Enaj skrev:
På sommeren klipper han gresset og ordner ute, på vinteren måker han snø, inkl bilvask og slike andre "mannfolk ting" som male, klippe hekk og vaske terassen.
Jeg vasker klær og lager mat.
Resten gjør vaskedamen.

Flott for dere da. Skulle gjerne hatt vaskedame

Enaj skrev:
Kan du ikke si til han at dersom han ikke hjelper deg med hus og rengjøring så skaffer du ei vaskedame som HAN må betale for ?! ;)

Nei, det har vi ikke penger til, da hadde jeg gjort det for lenge siden.

Her har jeg mann som jobber borte
men når han er hjemme så tar han sin del av det som må gjøres både med unger og hus. noe kan ta litt tid, som det å få en uteplass tok 10år før vi fikk men det er ikke så nøye så lenge han er til stede overfor ungene

Enaj skrev:
Kan du ikke si til han at dersom han ikke hjelper deg med hus og rengjøring så skaffer du ei vaskedame som HAN må betale for ?! ;)

Har samboere så separat økonomi? Om gubben betaler for vaskedame f.eks. blir det jo mindre til fellesskapet og dermed "jeg" som betaler like mye for det. 

Back
Topp