13 grader og opphold men høst ute. Bekledning i barnehage...

©Miss Fat

Gift med forumet
Jeg har ungene i en barnehage like ved her så jeg ser nesten ned dit.

Og idag er det 13 grader og sol, men likevel kaldt høstvær og litt vind ute.

Ute går ungene i tynne jakker, noen uten jakker og ingen med lue. Selv ikke de aller minste på ett år som har dress på.

Er det bare jeg som synes det er litt lite klær?

Kanskje litt rart å ikke ha på de minste lue. Jeg hadde reagert om lille ikke hadde det i dag, omtrent samme vær her..

Ser ikke noe galt i det...
Vi må ikke glemme at de som regel ikke sitter rolig når de er ute, men faktisk løper rundt og leker, derfor er de som regel varme nok i 13grader... Med mindre det blåser godt og kaldt er det heller ingen poeng at de svetter av en lue.
Jeg sendte bare med mini fleece jakke og overtreksbukse i dag...

Mamma87_3 skrev:
Jeg syns det hørtes lite ut..men det er meg..
Her sender jeg dem i ullundertøy,og ulldress/fleece oppå.Parkdress har de utpå der igjen..

Nå er det høst..hvertfall her vi bor.

Særiøst!?!?
Hva har de da på seg når det er 0 grader ute? da drar du på vinterdressen?
Og regner med de må ha enda mere enn det når det er 5minus? 3 lag med ull og vinterdress??
og 10minus, hva skal du da ta på de?? 6 lag med ull og dobbel dress eller??

Rekekreke skrev:

Mamma87_3 skrev:
Her sender jeg dem i ullundertøy,og ulldress/fleece oppå.Parkdress har de utpå der igjen..

Særiøst!?!?
Hva har de da på seg når det er 0 grader ute? da drar du på vinterdressen?
Og regner med de må ha enda mere enn det når det er 5minus? 3 lag med ull og vinterdress??
og 10minus, hva skal du da ta på de?? 6 lag med ull og dobbel dress eller??

Det synes jeg hørtes mye ut å ha på, lite å gå på når det blir kaldt. Mine unger hadde smeltet inni der.

som sagt savner jeg bare en lue på ho minste hvertfall som er to år...

Helt enig med deg, det hørtes lite ut!
Vi har dress på de minste, og lue ja...
De større barna har fleece eller vindjakke.
Men høsten er en vanskelig tid når det kommer til påkledning.
Viktig at foreldrene gir beskjed dersom de opplever at de små har for lite klær på, og samtidig bør de ansatte spørre om de er usikker på luebruk etc.

Jeg syns det hørtes ut som nok klær jeg. Har ikke begynt med lue enda.. syns ikke det er så kaldt. husk at sola varmer en del og unger er aktive.

Ullbody og tynn ulldress, antakelig høstdress utenpå. Og selvsagt lue!

Høsttrekken kan være skummel!

Jeg synes det høres nok ut.. Har ikke sett noen med lue her enda.. og ville nok ha tenkt at det var litt vel tidlig..

Hvorfor lue nå så tidlig?

Og hadde jenta mi hatt på seg flees dress og parkdress, så hadde hun smeltet i 13 grader.. Og kan fort bli syk av det også.. det kan fort bli varmt

Her i barnehagen har de vanlig tøy på seg (bukse/genser).. ute i barnehagen tar de en tynn jakke på.. går de tur i skogen, så tar de på regntøy.. ingen har begynt med lue enda

Jeg ville ha hatt på lue... Jeg synes det er kaldt på mine egne ører ute nå til og med!

Men ellers er det strømpe og body i ull og fleecedress utenpå og evt en regnbukse når det er vått :-)

Enn så lenge, for det blir plutselig kaldt!

filledokka skrev:
Jeg syns det hørtes ut som nok klær jeg. Har ikke begynt med lue enda.. syns ikke det er så kaldt. husk at sola varmer en del og unger er aktive.

Har ikke begynt med lue? Her har vi brukt lue nesten hele "sommeren".....
Da en tynn lue, eller hatt på jenta.

Noen dager de går ut i bhg i halv ti tiden er det rundt ti grader, da er det kaldt uten lue. Men da bruker de lue her også altså, bare ikke idag.

Ja det synes jeg er for lite!
Når høsten nærmer seg renner det snørr fra nesten alle de små i barnehagen. Det er en "skummel tid" og bekledning er viktig.
Synes et lite skjerf/hals og ei lita lue hører hjemme sammen med parkdressen.
Det er stor forskjell på formiddag og ettermiddags bekledning også. På ettermiddagen så er det kankje 8grader varmere.

Jenta vår går med lue hele året da hun er plaget med ørene.

Hørtes litt lite ut synes jeg.. Her har ettåringen min på seg tynn ull innerst, og så sånn ultrafleece (den som coop hadde tilbud på nå nylig) og så regntøy utenpå der. Hun går ikke enda, hun er kun nede på bakken, så blir fort kald. Og hun har alltid på seg en tynn ull-lue.

Mamma87_3 skrev:

AHAHHAHAHA stakkars barn...  hva har du på dem når det er vinter da..??

synes det høres greit ut..
mini går bare med softshelljakke men tror nok jg snart på tya på han en litt tykkere jakke.,.
her har jeg ikke sett noen med lue ennå.. men har kjøpt en haug med luer nå som jeg tenkte han snart skulle begynne å bruke.. begynner å være litt kaldt på morningen nå

Her går 2 1/2 åringen i body og genser og bukse. Ilke ull enda her. Så får han på vindtett og pustende overtrekksbukse og jakke ute. Og et pannebånd. I dag hadde de tatt av hakka da jeg kom og hekta, men jeg gikk i singlet selv, så det synes jeg var helt greit. Lillegutt er varm av seg, så innimellom tenker jeg at det er altfor varmt med overtrekksbuksa også, men bhg til lillegutt har mye skygge. I bhg hvor jeg jobber sto solsteika på i hele dag, så noen løp i t-skjorte, noen i langerma genser. Noen med jakke på. Jeg gikk i singlet. Alle er forskjellige, og noen er varmere enn andre. Men jeg også lurer på hva mange skal kle på ungene til vinteren når de begynner med strømpebukse når det er 13 pluss ute... På våren synes vi jo 13 pluss er varmt og vrenger av oss klær. 13 pluss er ikke kaldere nå enn på våren altså...

I dag har det vært 15 grader og sol her hos oss. Og min har hatt på seg soft shell jakke og overtrekksbukse. Lua og halsen hennes lå øverst på hylla, så jeg regner med at hun har hatt det på.

Hvorfor har enktelte mødre på barna sine luer hele året? Er de små?

Man får ikke ørebetennelse alene fordi man ikke går med lue.. Ørebetennelse er noe som kommer innenifra... etter en forkjølelse feks.. Men selvsagt kan man varme ørene med en lue.. sånn at det ikke blir kaldt..
Men er jo ikke kaldt når det er 10 pluss grader? Så lenge de ikke er stormvind

jeg tror det er lettere for de bhg ansatte som er der med barna å bedømme hva de skal ha på, enn du som står og ser ut vinduet. Når jeg dro for å hente mini i bhg i dag så tenkte jeg "brr nå var det skikkelig høstkaldt" Gradestokken i bilen viste 13 grader og det var sol. Når jeg kom til bhgen så jeg mini løpe rundt i bare en langermet ulltrøye, og tenkte at det var for kaldt. Men da jeg fikk han i armene mine kjente jeg at han var glodvarm og nesten svett. Tror bhg tantene har full kontroll jeg. De hadde tatt av longsen også noe jeg synes var helt greit når jeg kjente hvor varm han var.

Back
Topp