12ukers kontroll

Skal til jm 21.april. Da er jeg 8+2. Tenker hun kan fylle ut blodprøvebestilling, så tar jeg en drop in på legekontoret for å ta prøvene. Urinprøve kan jeg også levere til jm. Orker ikke til lege, som er vikar for fastlegen min og ganske keitete person. Så er jeg andregangs. Følte ikke jeg fikk så mye ut av legetimen forrige graviditet, bedre hos jm :)
 
Sist gikk jeg annen hver gang til lege og jm. Syntes det fungerte fint, da det er noen ting legen gjør som ikke jm kan og motsatt ;)
 
Fått bestilt time til første kontroll i dag, den 19. Mai, plutselig ble alt mye mer virkelig :-o
 
Fått time til første kontroll hos fastlegen min 24 juni,er litt over 14 uker da:)
 
Sist gikk jeg annen hver gang til lege og jm. Syntes det fungerte fint, da det er noen ting legen gjør som ikke jm kan og motsatt ;)

Veldig forskjellig det der. Her gjorde jordmor mer enn legen sist gang:p
Legen gjorde ikke annet enn å sjekke urin, blodtrykk og symfysemål...

Nå har jeg fått ny fastlege som visstnok tar blodprøver på hver for å følge med på jernnivå o.l.
Min forrige lege tok hverken blodprøver eller hb :p ikke klarte hun å søke om svangerskapspenger heller..
 
Ser mange av dere venter med førstegangskontrollen til uke 12, men kan den ikke tas mellom uke 8-12? Jeg har bestilt min første, og vil da være et sted mellom 10-11. Noen sier de ikke får ta blodprøver før i uke 12.. Blir litt forvirra..

Virker som det er ulik praksis rundtom. Forrige sv.skap hadde jeg første kontroll hos legen i uke 13. Så var vel første jordmortime et par uker etter det. Jeg fikk beskjed at jeg kunne ta all oppfølging hos jordmor, men så var jeg hos legen for noe annet, og da fikk jeg beskjed om at første kontroll måtte hun ta pga blodprøver osv.
 
Skal på første kontroll neste mandag. Jeg aner ikke hvor langt jeg er på vei så det er vel en HCG-blodprøve i bildet kan jeg tenke ;)
 
Jeg har første kontroll hos min fastlege med blodprøver ol. 19 mai, da er jeg 8+1.. Har ikke bestemt meg ang. TUL ennå, men kjenner jeg meg selv rett så blir det nok det.
 
Jeg skal 20.mai. Er da 12+4. Skjønner fortsatt ikke hvorfor leger tar inn til første kontroll før uke 12 når ikke blodprøver skal tas før det :p
 
Jeg skal 20.mai. Er da 12+4. Skjønner fortsatt ikke hvorfor leger tar inn til første kontroll før uke 12 når ikke blodprøver skal tas før det :p

Her er retningslinjene mellom uke 8-12 ifølge de nye papirene som min jordmot har fått, så fortsatt forskjellig praksis rundt omkring:p

Jeg skal inn når jeg er 10+3 og ta blodprøver

For min del må jeg også søke svangerskapspenger, så jeg må inn før jeg skulle begynt på jobb igjen
 
Last edited:
Jeg skal inn i uke 9. Skal da vurdere fostervannsprøve og tidlig ul pga jeg er over 38 år. Noen her som har tatt fostervannsprøve før?
 
Jeg skal inn i uke 9. Skal da vurdere fostervannsprøve og tidlig ul pga jeg er over 38 år. Noen her som har tatt fostervannsprøve før?
Nei jeg har ikke det, men har tenkt litt på duotest :)
 
Jeg skal in2 til legen i uke 9.. :) Men må inn seinere å ta blodprøvene.. Synes ikke det er noe problem at jeg må vente med det.. :) Synes det er kjekt å få "papirene" på at jeg er gravid.. :)
Jordmor skal jeg til i uke 14.. :)
 
Jeg skal 20.mai. Er da 12+4. Skjønner fortsatt ikke hvorfor leger tar inn til første kontroll før uke 12 når ikke blodprøver skal tas før det :p
Hos min lege taes men ikke inn før i uke 14,rart det er så forskjellig..
 
Back
Topp