12 ukers ultralyd, nakkefold måling??

Beklager, men jeg syns innlegget ditt var litt krenkende i forhold til downs. Jeg er glad de ikke sier noe om det.. Det er uansett mye mer som koster samfunnet mer enn akkurat Downs..

Jeg hr jobbet på soesialavdeling på skole i mange år og kjenner mange med downs. Det er ikke bare tangerudbakken som dere andre ser på tv. For noen er det avgjørende om de vil beholde eller ikke og da bør vi få vite. Det er ingen som prøver å bli gravide som sier "ååå håper barnet mitt får downs" så hvorfor er det krenkende å si det er uønsket? Hadde jeg fått et barn med downs likevel hadde jeg selvfølgelig elsket barnet like høyt som mine andre barn. Men jeg skal love deg jeg kjenner ikke én eneste person jeg har jobbet med over 9 år som sier de ville beholdt om de visste det var downs fordi de har rett og slett for mye kunnskap om det. De du ser på tangerudbakken er de som ikke er sterkt rammet og klarer seg svært bra på egenhånd men de fleste som får downs har ikke et liv det er verdt å leve. Med masse tillegssykdommer feks. De har det ikke godt. Og mange bor på bolig fordi foreldre ikke kan ha de hjemme kanskje fordi de er en fare for de andre barna. Jeg ville sldri tatt sjansen på at barnet mitt ble svakt rammet og en av de som klarer seg OK. For barnet sin skyld, ikke min. Måtte jeg tatt abort av den grunn hadde jeg sørget lenge over barnet. Men jeg vil spare barnet for det livet jeg kjenner altfor godt.

Det med st samfunnet bruker mye penger på utviklingshemmede er bare et poeng i forhold til spørsmålet jeg stiller ved hvorfor de ikke vil gi oss de opplysningene. Jeg fikk vite det var fordi det ble så mye ekstra testing og sjekker og det vil de ikke ha og bruke penger på. Det var ikke et personlig argument. Men tror at det er mer penger å spare ved å forebygge om det var det som var grunnen deres...

Heisann,

Av personvern grunner er det ikke lov å skrive fult navn på helsepersonell her på forumet. Jeg har derfor redigert vekk navnene i endel av innleggene i denne tråden :)

Helt enig! Jeg har bestemt meg for tidlige ultralyd, primært pga bekymringer knyttet til tidligere keisersnitt og arrvev. Hadde egentlig håpet å få tid i starten av uke 10 - for å unngå måling av nakkefold o.l., men fikk ikke tid før uke 11+6... Usikker på hva jeg gjør med det. Dersom det er indikasjoner på Downs eller lignende tror jeg egentlig ikke jeg vil vite det. Hører om mange som har fått unødige bekymringer. Dessuten hadde min personlige overbevisning og samvittighet ikke gjort det mulig for meg å gjennomføre en abort (med mindre det sto om livet mitt eller funn viste at barnet ikke ville overleve). Men, her vet jeg at vi er ulike.

Hva tenker dere andre som skal til TUL? Har dere tenkt på hva dere gjør dersom dere får beskjed om at ting ikke er som forventet? (Ikke meningen å stille invaderende spørsmål, ingen skal føle seg forpliktet til å svare:) Dette er jo et vanskelig tema...)

Jepp, har tenkt på det. Jeg har alltid vært helt klar på at hvis barnet viser seg å ha downs, så tar jeg abort.

Skammer meg overhode ikke for å si det.

Vi skal, men mest fordi det er standard på Island å sjekke opp. Man betaler selv en egenandel på ca 1000 kr, men ellers får alle en tidlig ultralyd i uke 12 for å sjekke om det er flerlinger og evt andre problemer (f.eks ma). :)

Skal sjekke om 2 uker, på majorstuaklinikken. Han er super, var der for et år siden [emoji5]

Gynekolog fortalte at det var mange private som ikke hadde kompetanse på dette. Hun anbefalte derfor spesifikt Ultralydjordmoren i Sandvika. Skal dit 12+4 [emoji1]

Jeg skal i morgen. Gruer meg såpass at jeg ikke helt får sove [emoji1304][emoji42] i tillegg må jeg gå alene i og med samboer er i Nordsjøen... har vært så mye MA her inne at jeg blir helt overnervøs [emoji33]

Jeg skal i morgen. Gruer meg såpass at jeg ikke helt får sove [emoji1304][emoji42] i tillegg må jeg gå alene i og med samboer er i Nordsjøen... har vært så mye MA her inne at jeg blir helt overnervøs [emoji33]
Lykke til [emoji1] Jeg var også bekymret for MA pga alt pratet her inne, men alt var helt fint. Fosteret sprellet som bare det [emoji4]

Vi ville i uke 12 av den grunn men fikk beskjed om at private ikke har lov til å si noe om det (???) tydeligvis fordi de ikke vil ha videre henvisninger til sykehusene om det skulle være bekynring. Syns det er helt vanvittig at det skal være sånn. Koster jo mye mer for samfunnet å få barn med downs enn å sjekke på forhånd at alt er bra sånn at vi kan unngå det.. bare de over 37 som får vite. Ei jeg studerer med fikk i fjor ei jente med downs. Hun er 24 og visste ingenting. Alenemor. Alle burde fått lov å sjekke dette om det er avgjørende fir å beholde eller ikke..

De har ikke lov til å aktivt se etter det, men hvis de likevel ser det, har de plikt til å informere og henvise videre. Ellers enig med deg i at alle burde fått tidlig ultralyd. [emoji4]

De har ikke lov til å aktivt se etter det, men hvis de likevel ser det, har de plikt til å informere og henvise videre. Ellers enig med deg i at alle burde fått tidlig ultralyd. [emoji4]

Jeg bestilte time spesielt til nakkefold scanning jeg, hos en spesialist på området. Ikke et ord om det er lov eller ikke lov til meg :)

Snodig at det praktiseres så forskjellig.

Er nok litt ulik praksis. Jordmor sjekket det da jeg var på TUL i forgårs.

Jeg bestilte time spesielt til nakkefold scanning jeg, hos en spesialist på området. Ikke et ord om det er lov eller ikke lov til meg :)

Snodig at det praktiseres så forskjellig.

Ja, vet at mange sjekker det i praksis likevel. [emoji4]

Back
Topp