Miss Honey
Betatt av forumet
Beklager, men jeg syns innlegget ditt var litt krenkende i forhold til downs. Jeg er glad de ikke sier noe om det.. Det er uansett mye mer som koster samfunnet mer enn akkurat Downs..
Jeg hr jobbet på soesialavdeling på skole i mange år og kjenner mange med downs. Det er ikke bare tangerudbakken som dere andre ser på tv. For noen er det avgjørende om de vil beholde eller ikke og da bør vi få vite. Det er ingen som prøver å bli gravide som sier "ååå håper barnet mitt får downs" så hvorfor er det krenkende å si det er uønsket? Hadde jeg fått et barn med downs likevel hadde jeg selvfølgelig elsket barnet like høyt som mine andre barn. Men jeg skal love deg jeg kjenner ikke én eneste person jeg har jobbet med over 9 år som sier de ville beholdt om de visste det var downs fordi de har rett og slett for mye kunnskap om det. De du ser på tangerudbakken er de som ikke er sterkt rammet og klarer seg svært bra på egenhånd men de fleste som får downs har ikke et liv det er verdt å leve. Med masse tillegssykdommer feks. De har det ikke godt. Og mange bor på bolig fordi foreldre ikke kan ha de hjemme kanskje fordi de er en fare for de andre barna. Jeg ville sldri tatt sjansen på at barnet mitt ble svakt rammet og en av de som klarer seg OK. For barnet sin skyld, ikke min. Måtte jeg tatt abort av den grunn hadde jeg sørget lenge over barnet. Men jeg vil spare barnet for det livet jeg kjenner altfor godt.
Det med st samfunnet bruker mye penger på utviklingshemmede er bare et poeng i forhold til spørsmålet jeg stiller ved hvorfor de ikke vil gi oss de opplysningene. Jeg fikk vite det var fordi det ble så mye ekstra testing og sjekker og det vil de ikke ha og bruke penger på. Det var ikke et personlig argument. Men tror at det er mer penger å spare ved å forebygge om det var det som var grunnen deres...