12 ukers ultralyd, nakkefold måling??

Da har jeg bestilt time, da er jeg 13+1 ifølge mens men 12+3 ifølge el så da passer vel det fint? :)

Last edited:
Var på tidlig ultralyd forrige gang (Privat). Fikk vite at det var noen alvorlige avvik og ble henvist rett til Riksen. Så min erfaring er at gynekologen ser etter avvik på tul.

Har vært hos******** på majorstuaklinikken begge de to forrige graviditetene, han kan absolutt anbefales for uke 12-scanningen.

_____

Heisann,

Av personvern grunner er det ikke lov å skrive fult navn på helsepersonell her på forumet. Jeg har derfor redigert vekk navnet hans i innlegget ditt :)

Hilsen Forumansvarlig Tamara

_____

Last edited by a moderator:
Noen som vet hvem som måler nakkefold og slikt i Stavanger området? Vurderer ny TUL i uke 12, vil så klart sjekke mest mulig når vi først skal dit.

Jeg skal på 2 ul i uke 12 faktisk.

Den ene er vanlig oppfølging på sykehuset som jeg får, også har jeg bestilt time hos en spesialist fra radiohospitalet som er spesialisert på fosterdiagnose.

Det er en privat klinikk jeg går til som får besøk av denne spesialisten en gang i måneden. Da jeg booket time hos han skrev de ned "sjekk av nakkefold"

Det var altså veldig tydelig hva som var hensikten med den timen.

Jeg skal på 2 ul i uke 12 faktisk.

Den ene er vanlig oppfølging på sykehuset som jeg får, også har jeg bestilt time hos en spesialist fra radiohospitalet som er spesialisert på fosterdiagnose.

Det er en privat klinikk jeg går til som får besøk av denne spesialisten en gang i måneden. Da jeg booket time hos han skrev de ned "sjekk av nakkefold"

Det var altså veldig tydelig hva som var hensikten med den timen.
Det hørtes ut som min klinikk. Bortsett fra at hans tid ikke passet med mine uker.

Vi skal, men vi bor i Storbritannia og her er det en del av standard offentlig oppfølging.

Vi ville i uke 12 av den grunn men fikk beskjed om at private ikke har lov til å si noe om det (???) tydeligvis fordi de ikke vil ha videre henvisninger til sykehusene om det skulle være bekynring. Syns det er helt vanvittig at det skal være sånn. Koster jo mye mer for samfunnet å få barn med downs enn å sjekke på forhånd at alt er bra sånn at vi kan unngå det.. bare de over 37 som får vite. Ei jeg studerer med fikk i fjor ei jente med downs. Hun er 24 og visste ingenting. Alenemor. Alle burde fått lov å sjekke dette om det er avgjørende fir å beholde eller ikke..
Beklager, men jeg syns innlegget ditt var litt krenkende i forhold til downs. Jeg er glad de ikke sier noe om det.. Det er uansett mye mer som koster samfunnet mer enn akkurat Downs..

Private har ikke medisinsk bakgrunn og lov til sånt, men er du veldig bekymret så snakk med lege/JM og få henvisning til TUL på sykehuset

Private har ikke medisinsk bakgrunn og lov til sånt, men er du veldig bekymret så snakk med lege/JM og få henvisning til TUL på sykehuset
Det kan de jo ha. Mange private har tidligere vært spesialister/overleger på sykehus. Eller er det delvis, men driver også privat for å tjene mer penger. Men det finnes også private som tar ul som kun er utdannet ultralydfolk (som jeg ikke vet hva heter), og de har ikke den kompetansen.

Beklager, men jeg syns innlegget ditt var litt krenkende i forhold til downs. Jeg er glad de ikke sier noe om det.. Det er uansett mye mer som koster samfunnet mer enn akkurat Downs..

Min gynokolg sa at de sier noe om det ;)
Og jeg bestilte spesifikk time for sjekk av nakkefold.
Så tror de aller fleste sier om noe er galt. Heldigvis :)

Helt enig! Jeg har bestemt meg for tidlige ultralyd, primært pga bekymringer knyttet til tidligere keisersnitt og arrvev. Hadde egentlig håpet å få tid i starten av uke 10 - for å unngå måling av nakkefold o.l., men fikk ikke tid før uke 11+6... Usikker på hva jeg gjør med det. Dersom det er indikasjoner på Downs eller lignende tror jeg egentlig ikke jeg vil vite det. Hører om mange som har fått unødige bekymringer. Dessuten hadde min personlige overbevisning og samvittighet ikke gjort det mulig for meg å gjennomføre en abort (med mindre det sto om livet mitt eller funn viste at barnet ikke ville overleve). Men, her vet jeg at vi er ulike.

Hva tenker dere andre som skal til TUL? Har dere tenkt på hva dere gjør dersom dere får beskjed om at ting ikke er som forventet? (Ikke meningen å stille invaderende spørsmål, ingen skal føle seg forpliktet til å svare:-) Dette er jo et vanskelig tema...)

Jeg skal til TUL på sykehuset i uke 9+4, men kommer nok til å bestille en privat UL i uke 12'ish i tillegg. Vi er begge enige om at vi ikke ønsker et barn med spesielle behov - det er kanskje politisk ukorrekt, men sånn er det ganske enkelt med den saken. Jeg er klar over at det kan skje mye i svangerskapet/fødsel osv som kan skade barnet, og selvfølgelig vil de heller ikke kunne fange opp alt på UL. Er helt sikker på at vi både vil bli glad i og ta oss vel av ungen uansett, men hvorfor starte med dårlige odds om vi kan unngå det?

All ære til de som velger annerledes, og jeg er slett ikke for noe sorteringssamfunn. Har dog selvinnsikt nok til å vite (og å stå for) egne valg, og de går ikke i den retningen.

Har bestemt at jeg ikke vil ta abort pga downs. Alvorlige handikap blir noe annet. Vil likevel vite for å kunne være forberedt.
Mannen virker til å ha et litt annet syn dessverre. Han mener det ikke er rom for downsbaby el.l i livet vårt.
Mulig jeg da blir alenemor, men jeg har grått så mane tårer før jeg ble gravid at å frivillig avslutte svangerskapet er neppe aktuelt.

Back
Topp