12 ukers ultralyd, nakkefold måling??

Sistine

Glad i forumet
Høsthjerter 2017
er det fler som skal på det?
Vi dro på 12 ukers med nr 1, men hun målte ikke nakkefold. Hun sa at allt så fint ut så vi stolte jo på det.
Har lest på nettet at fler har vært på ul og fått vite at allt er bra, men så er det ikke det.
Har de private egentlig nok trening på akkurat denne typen måling? Eller er det ikke vits.

Kom med tips da jenter, vi er usikre men så er jeg redd vi angrer oss hvis vi ikke drar.

Vi skal i uke 12, bl.a. av den grunn.
De har vel egentlig ikke lov til det, men mange private måler likevel. Men klart, selv med en dreven gynekolog er det ikke en veldig sensitiv test. Hvis man vil være sikker, bør man vel gå for NIPT, men vi har kommet fram til at vi ikke er så redde for at noe er galt at vi går for det, så da blir det en mellomting i stedet for å roe nervene litt (ganske mye annet som kan ses allerede i uke 12).

Vi var på ultralyd privat hos jordmor, og hun målte nakkefold. Hun virket veldig flink, så jeg føler ikke jeg har noen grunn til å tvile på henne. Hun forklarte hva som var normalt/unormalt og ved hvilke verdier hun ville henvist videre til sykehuset. Hvis du bor i Oslo vil jeg anbefale Familieklinikken :)

Vi var på ultralyd privat hos jordmor, og hun målte nakkefold. Hun virket veldig flink, så jeg føler ikke jeg har noen grunn til å tvile på henne. Hun forklarte hva som var normalt/unormalt og ved hvilke verdier hun ville henvist videre til sykehuset. Hvis du bor i Oslo vil jeg anbefale Familieklinikken :)

Jeg var hos henne når jeg var 6+5. Veldig hyggelig. Tenker å dra til henne i uke 12-13

Målte nakkefold og nesebein det vi var sist. Leste meg vel frem til at de færreste egentlig hadde kompetanse til det - men noen har det jo. Vi fikk anbefalt noen sist, tror det gjerne går litt på referanser?

Jeg drar gjerne til Oslo. Vil gjerne ha noen som noen har god erfaring med. Takk :)

er det fler som skal på det?
Vi dro på 12 ukers med nr 1, men hun målte ikke nakkefold. Hun sa at allt så fint ut så vi stolte jo på det.
Har lest på nettet at fler har vært på ul og fått vite at allt er bra, men så er det ikke det.
Har de private egentlig nok trening på akkurat denne typen måling? Eller er det ikke vits.

Kom med tips da jenter, vi er usikre men så er jeg redd vi angrer oss hvis vi ikke drar.

Vi ville i uke 12 av den grunn men fikk beskjed om at private ikke har lov til å si noe om det (???) tydeligvis fordi de ikke vil ha videre henvisninger til sykehusene om det skulle være bekynring. Syns det er helt vanvittig at det skal være sånn. Koster jo mye mer for samfunnet å få barn med downs enn å sjekke på forhånd at alt er bra sånn at vi kan unngå det.. bare de over 37 som får vite. Ei jeg studerer med fikk i fjor ei jente med downs. Hun er 24 og visste ingenting. Alenemor. Alle burde fått lov å sjekke dette om det er avgjørende fir å beholde eller ikke..

Vi vurderer å dra på dette.. Har dog som flere nevner, hørt at det er veldig forskjellig hvor flinke disse som utfører disse testene er. Har ett vennepar som ble skremt med at noe var galt, mens det egentlig var undersøkelsen som ble gjennomført for tidlig, og en kollega som fikk høre alt var normalt og fikk en sønn med downs syndrom.
Dersom noen har tips til noen i Oslo som er dyktige på dette er det bare å komme med tips:D

Vi var på ul i uke 12 idag! Hun sjekket nakkefold helt frivillig. Tok målinger av hoftebein, hjertet,sjekket hodeomkrets og nese. Anbefales! Jeg er ihvertfall helt beroliget nå :)

Kan anbefale det gule huset i Moss.

____

Heisann,

Av personvern grunner er det ikke lov å skrive fult navn på helsepersonell her på forumet. Jeg har derfor redigert vekk navnet hennes i innlegget ditt :)

Hilsen Forumansvarlig Tamara

____

Last edited by a moderator:
Vi var på ul i uke 12 idag! Hun sjekket nakkefold helt frivillig. Tok målinger av hoftebein, hjertet,sjekket hodeomkrets og nese. Anbefales! Jeg er ihvertfall helt beroliget nå :)

Kan anbefale det gule huset i Moss. ********* er kjempe dyktig!
Kjenner det blir en tur tilbake til henne om noen uker jeg også ja! :)

Kan anbefale det gule huset i Moss.*********er kjempe dyktig!
Hun nektet og sjekke på meg sist. Står også på hjemmesiden at hun ikke sjekker. Har vært hos hebne to ganger til nå og synes hun er kjempe flink, men hun vil ikke sjekke for meg. Rart

Hun nektet og sjekke på meg sist. Står også på hjemmesiden at hun ikke sjekker. Har vært hos hebne to ganger til nå og synes hun er kjempe flink, men hun vil ikke sjekke for meg. Rart
Hm.. Veldig rart. Er det lenge siden sist du var der? Hun bare satte i gang uten at vi sa noe idag ihvertfall :)

Hm.. Veldig rart. Er det lenge siden sist du var der? Hun bare satte i gang uten at vi sa noe idag ihvertfall :)
Det er 6 år siden jeg var der med han første og da målte hun ikke. Det står også på hjemmesiden at hun ikke sjekker. Merkelig, kansje jeg burde ringe henne. Hun er jo så festelig og hyggelig :D

Det er 6 år siden jeg var der med han første og da målte hun ikke. Det står også på hjemmesiden at hun ikke sjekker. Merkelig, kansje jeg burde ringe henne. Hun er jo så festelig og hyggelig :D
Veldig spesiell dame ja :joyful: leste det jeg og, men søsteren min tipset meg om at hun sjekker underveis uten at hun nødvendigvis sier noe. Så jeg bare fulgte med og gravde. Så hun målte nakken, og da kommenterte jeg: er det nakkefolden? Og hun sa ja: den er blablabla. Så hun hadde kanskje ikke sagt det om jeg ikke spurte?

Veldig spesiell dame ja :joyful: leste det jeg og, men søsteren min tipset meg om at hun sjekker underveis uten at hun nødvendigvis sier noe. Så jeg bare fulgte med og gravde. Så hun målte nakken, og da kommenterte jeg: er det nakkefolden? Og hun sa ja: den er blablabla. Så hun hadde kanskje ikke sagt det om jeg ikke spurte?
Ja jeg vet ikke. Jeg kan jo ringe henne og høre for jeg vil jo gjerne sjekke det og ikke bare dra dit for enda en tidlig tul uten å få sjekket det.

Jeg skal på ultralyd i uke 12 hos det offentlige (er faktisk ikke en gang sikker på hvorfor jeg får UL oppfølging).
Er det noen som vet om de måler nakkefolden der? Har vurdert å bestille time privat også hos en som er god for å få sjekket det...

Vi vurderer å dra på dette.. Har dog som flere nevner, hørt at det er veldig forskjellig hvor flinke disse som utfører disse testene er. Har ett vennepar som ble skremt med at noe var galt, mens det egentlig var undersøkelsen som ble gjennomført for tidlig, og en kollega som fikk høre alt var normalt og fikk en sønn med downs syndrom.
Dersom noen har tips til noen i Oslo som er dyktige på dette er det bare å komme med tips:D

Jeg har blitt fortalt at hun her er veldig god: http://familie-klinikken.no/
Dersom jeg skal ta privat UL har jeg planer om å kjøre et par timer for å gjøre det hos henne! :)

Back
Topp