11? 12? 13?

addi

Forumet er livet
Sist tordag var jeg jo til UL og duotest på st.olav. Alt så veldig greit ut og legen som undersøkte meg så at etter størrelsen av foster er jeg 13 uker gravid. Selvfølgelig blir jeg veldig glad da jeg hørte det. Men senere på dagen begynnte jeg å tenke litt mer over det. Jeg har hatt en veldig regelmessig mens, du kunne nesten stille klokka etter den. I tillegg har vi en etåring i huset og holder på med oppussing av et gammelt hus. Det vill si, vi har det veldig travelt og det blir ikke mye sengekos for oss i de siste. Så jeg vet nøyartig når vi har hatt samleie og er dermed sikkert på at den dato som jeg har regnet meg fram er riktig.
I går fikk jeg telefon fra st.olav med beskjeden at alt var i fineste orden og prøvene så greit ut. Men så nevnte jeg det med størrelsen til den lille og hun som ringte sjekket en gang til og så at alle målene passer sammen, hode stå i rett størrelsesforhold til kroppen o.s.v og at det ser ut om jeg er 13 uker på vei. Jeg forklarte hvorfor jeg er sikkert på at det må være feil og at det gjør meg litt urolig at barnet er så mye størrer en den egentlig skal være. Så fikk jeg tilbud om en kontroll ul om ca 2 uker. Så når venter jeg på ny innkalling og er veldig spent hva dem finner ut.

de vokser jo forskjellig fra person til person da. de sier at det er før i uke 18-20 de kan fastslå hva terminen er.

Det sies så mye forskjelli, men har jo hørt at barn ikke vokser helt likt så en uke fra eller til ikke alltid er like lett å avgjøre så tidlig (ikke alltid senere heller). Uansett så ønsker jeg deg lykke til[:D]

selv om den vokser så forskjellig er 2 uker feiltagelse litt for mye og det kan tyde på en begynnende svangerskaps diabetes. Derfor synes jeg at det er bra at jeg fikk tilbud om den skal sjekke det. 

kan ikke annet enn å ønske deg masse lykke til, og håper dere finner ut av det[:)]

Hm,
Jeg skal sjekkes for savngerskapsdiabetes.
Fikk en gutt på 4810 og 56 cm forrige gang på 17 dager overtid.

Men ingen så tegn til stort barn på UL. De antok på sykehuset at jeg hadde fått det mot slutten dersom det var årsaken. De vil følge mer opp nå.

Men jeg råder deg til å følge sykehuset termin, om ikke annet enn for å være sikker på at ikke du går på overtid (mer enn de standard 2 ukene) fordi barnets helse kan bli veldi dårlig av å gå langt på overtid.
Jeg fikk mye info om dette etter fødsel sist. Typisk!

i min siste svangerskap hadde jeg også regnet ut termin og den blir bekreftet på  4 ul undersøkelser. Men den vanlige ul hvor dem setter fast termin, da fikk jeg en termin over en uke senere, noe som kunne ikke stemme. Jeg var derfor livredd at fødeavdelingen skulle holde seg til den dato og at jeg kanskje måtte gå mye overtid. Heldigvis stolte dem på meg og at alle de andre undersøkelser hadde bekreftet min termin.

Det må jo ikke være noe, men det er jo mulig at det er en tidelig tegn på et begynnende svangerskapsdiabetes. Jeg er skyepleier og har mye erfaring med gyn, så derfor har den tanken slått meg og dem på st.olav var tydeligvis enig i det, at det er noe som skal følges opp. Og da er jeg veldig glad for.

Back
Topp