100 eller 80% permisjon?

Har lyst på 59 uker og 80% og ulønnet frem til aug.19, men siden jeg skal begynne å studere til neste høst, så blir det 100% i 49 uker + 5 uker ferie.

Her er regnestykket jeg måtte sette opp for å til slutt forstå at 100% lønner seg selv med ulønnet 10 uker.
Takk for hjelpen til å forstå dette alle sammen! :)

500 000 i årslønn.

100% - 59 uker = 567 000 (i full jobb)

100% - 49 uker = 471 000

100% - 49 uker + 10 uker ulønnet (59 uker total) = 471 000

80% - 59 uker = 453 000

Man taper penger uansett løsning. Men på 100% taper man ca 20 000 mindre.

Her blir det nok 80% dekning, og pga tvillinger får vi da 7 uker ekstra. Da får jeg gjerne også en mnd tror jeg "dobbelt opp" med foreldrepenger og kontantstøtte. Forlenger også permisjonen med ferie og til slutt ulønnet permisjon slik at jeg og tvillingene er hjemme til august 2019. Så få vi bare håpe at en evt ny regjering ikke endrer på kontantstøtten :)

Har ikke regnet på det enda, men etter det jeg leser blir det nok 100%, og så ulønnet og spare underveis. Målet er at lille ikke skal begynne i barnehage før august 2019. Så får vi se hvordan vi gjør det med pappaperm og jobb for meg. Noen som skal vente til aug med barnehagestart og har lagt en god plan? Blir også spennende å se om en eventuell ny regjering fjerner kontantstøtten, holder selv med venstresiden til vanlig, men IKKE når det kommer til kontantstøtte! Og akkurat ved dette valget taper en jo over 60 000 om de tar den bort dersom en skal være hjemme til august da.[emoji85]

Har ikke regnet på det enda, men etter det jeg leser blir det nok 100%, og så ulønnet og spare underveis. Målet er at lille ikke skal begynne i barnehage før august 2019. Så får vi se hvordan vi gjør det med pappaperm og jobb for meg. Noen som skal vente til aug med barnehagestart og har lagt en god plan? Blir også spennende å se om en eventuell ny regjering fjerner kontantstøtten, holder selv med venstresiden til vanlig, men IKKE når det kommer til kontantstøtte! Og akkurat ved dette valget taper en jo over 60 000 om de tar den bort dersom en skal være hjemme til august da.[emoji85]
Vi er litt i limbo om vi skal satse på plass fra 1.januar eller 1.august. Er jo snakk om så mye penger..

Jeg har ikke bestemt oss helt enda for hva vi velger men vi heller mot å velge 80%. Vi kommer til å tape på det, spesielt når mannen skal ha permisjon. Men i verste fall får vi et halvt år uten barnehageplass som vi må ta permisjon uten lønn o.l og jeg vil ikke gå så lenge uten lønn og noen rettigheter. Da vil jeg heller ha de 10 ukene med lønn og som vanlig arbeidstaker og deretter ferie, det blir over 3 mnd. mer med rettigheter.

Vi vil prøve å få barnehageplass fra januar-mars 2019 men om vi ikke får det, noe vi er forberedt på, kan det være at det blir først august 2019. Men noen god plan har vi ikke, enda.

Jeg har ikke bestemt oss helt enda for hva vi velger men vi heller mot å velge 80%. Vi kommer til å tape på det, spesielt når mannen skal ha permisjon. Men i verste fall får vi et halvt år uten barnehageplass som vi må ta permisjon uten lønn o.l og jeg vil ikke gå så lenge uten lønn og noen rettigheter. Da vil jeg heller ha de 10 ukene med lønn og som vanlig arbeidstaker og deretter ferie, det blir over 3 mnd. mer med rettigheter.
Hvilke rettigheter er det snakk om? [emoji4]

Her får vi nok ikke barnehageplass før august 2019 men prøver å søke inn i januar.

Her blir det 80%permisjon da samboer ikke skal ta ut sin med det første og da taper vi ikke så mye. Jeg er da i permisjon t 29.10.18 med lønn men har så 5 uker ferie fra dette året å neste som skal inn der. Så kommer kontantstøtten fra januar 2019 til august 2019 + ferien for det året :)

Regner med at vi går for 100%
Barnehagestart har vi ikke tenkt på ennå, men samboer jobber skift og jeg har en jobb hvor jeg kan styre arbeidstid og mengde selv (har vel krav på å få jobbe redusert), så regner med at vi klarer å utsette barnehagestart til høsten-19 om vi bestemmer oss for det.

Tror vi ender opp med å velge 100%.
Håper på at vi kan klare å vente med barnehagestart til august 2019. Tenker at samboer tar pappaperm to dager i uken, og da kan jeg jobbe de to dagene og være hjemme tre dager i uken. Men får man da full kontantstøtte selvom jeg jobber litt? Barnet går jo fortsatt ikke i bhg.

Hvilke rettigheter er det snakk om? [emoji4]

Man mister arbeidsgiverperioden med sykepenger om man skulle bli syk,man tjener ikke opp feriedager eller feriepenger og man kan havne utenfor forsikringer man har gjennom jobben. Det er mulig jeg er på villspor man det er sånn jeg har skjønt det. Jeg må sette meg litt mer inn i det før vi må bestemme oss :) Jeg har bare sett mange artikler hvor det står at man bør være obs før man velger den løsningen.

Tror vi ender opp med å velge 100%.
Håper på at vi kan klare å vente med barnehagestart til august 2019. Tenker at samboer tar pappaperm to dager i uken, og da kan jeg jobbe de to dagene og være hjemme tre dager i uken. Men får man da full kontantstøtte selvom jeg jobber litt? Barnet går jo fortsatt ikke i bhg.
Kontantstøtte går på om ungen er i bhg, ikke på om du jobber :) dere kan begge jobbe fult, for fortsatt kontantstøtte om barnet ikke er i bhg.

Synes dette er veldig vanskelig. Vi er i en litt uheldig situasjon også. Jeg er ufør, men jobber ca 10% i tillegg. Det uheldige er jo at gubben var i en ulykke og går AAP og omskolering nå. Han ble sykemeldt i slutten av det året han tok ut lønn 100% og de regner da året før på hans utbetalinger hvor han da kun tok ut 50% lønn av egen nyoppstarta bedrift. Så han får nå 60% AAP av en 50% lønn [emoji45][emoji45]
Håper han kommer i full jobb de nærmeste mnd så han kan ta ut permisjon med en ok lønn, men ikke bare bare.
Han kan heller ikke overta mye av min permisjon som vi i utgangspunktet fikk beskjed om da jeg muligens vil trenge litt ekstra hjelp. Kan kun overta de 10% jeg jobber siden det er aktivitets krav til meg. Men har jo ikke sjans til å jobbe mer.
Så blir vel bare engangsstønad på meg og han får sine 10 uker.

Jeg synes dette er vanskelig også. I følge kalkulatoren taper vi ca 20.000 på å ta 80. Men når vi garantert skal ta ulønnet perm i tillegg frem til barnehagestart så må jeg jo med 100 % ha 10 uker lengre ulønnet. Og det er jo mye mer enn 20.000 i tapt lønn. Så lønner det seg da å ta 80? Har jeg tenkt riktig da?

Synes dette er veldig vanskelig. Vi er i en litt uheldig situasjon også. Jeg er ufør, men jobber ca 10% i tillegg. Det uheldige er jo at gubben var i en ulykke og går AAP og omskolering nå. Han ble sykemeldt i slutten av det året han tok ut lønn 100% og de regner da året før på hans utbetalinger hvor han da kun tok ut 50% lønn av egen nyoppstarta bedrift. Så han får nå 60% AAP av en 50% lønn [emoji45][emoji45]
Håper han kommer i full jobb de nærmeste mnd så han kan ta ut permisjon med en ok lønn, men ikke bare bare.
Han kan heller ikke overta mye av min permisjon som vi i utgangspunktet fikk beskjed om da jeg muligens vil trenge litt ekstra hjelp. Kan kun overta de 10% jeg jobber siden det er aktivitets krav til meg. Men har jo ikke sjans til å jobbe mer.
Så blir vel bare engangsstønad på meg og han får sine 10 uker.
Vet hvordan du har det. Jeg venter på svar på søknad om uføre som skal komme i februar. Så da havner jeg under to forskjellige regler. Siden jeg i tillegg har en tedens til depresjon bl.a. pga hormoner så frykter vi at mannen må ta all permisjonen. Så da blir engangsstønad uaktuelt.
Ang engangstønad, jeg har forstått det slik at far mister retten til permisjon om du tar engangsstønad. Mulig jeg tar feil, men lurt å sjekke det opp!

Vet hvordan du har det. Jeg venter på svar på søknad om uføre som skal komme i februar. Så da havner jeg under to forskjellige regler. Siden jeg i tillegg har en tedens til depresjon bl.a. pga hormoner så frykter vi at mannen må ta all permisjonen. Så da blir engangsstønad uaktuelt.
Ang engangstønad, jeg har forstått det slik at far mister retten til permisjon om du tar engangsstønad. Mulig jeg tar feil, men lurt å sjekke det opp!

Du har rett. Da har far kun krav på sine 10 uker. De gjelder uansett hva du velger. Men for at far skal kunne overta noen av dine uker må du være i tilsvarende aktivitet. Jobb eller skole. Der blir det jo vanskelig for oss som ikke klarer dette. Og spesielt hvis man trenger hjelp pga sykdom etc i starten, så kan ikke far ta ut mer permisjon da mor er syk.
Fikk beskjed at da måtte vi søke omsorgspenger fra kommunen. Men føler ikke at det er så ille liksom.
Nesten litt rart at det ikke er egne regler for de kronisk syke.

Jeg synes dette er vanskelig også. I følge kalkulatoren taper vi ca 20.000 på å ta 80. Men når vi garantert skal ta ulønnet perm i tillegg frem til barnehagestart så må jeg jo med 100 % ha 10 uker lengre ulønnet. Og det er jo mye mer enn 20.000 i tapt lønn. Så lønner det seg da å ta 80? Har jeg tenkt riktig da?

Det tenkte jeg også.
Men om du ser på total utbetaling, så vil 100% lønne seg.

500 000 i årslønn.

100% - 59 uker = 567 000 (i full jobb)

100% - 49 uker = 471 000
100% - 49 uker + 10 uker ulønnet (59 uker total) = 471 000

80% - 59 uker = 453 000

Man taper penger uansett løsning. Men på 100% taper man ca 20 000 mindre.

Back
Topp