100 eller 80% permisjon?

Mia_mini

Elsker forumet
Dette er et evig tema, som jeg aldri blir helt klok på.
Jeg forstår at det lønner seg med 100% lønn. Men ingen regnestykker tar da høyde for at man fremdeles ønsker å være hjemme i 59 uker.

Ta meg som et eksempel her.
Om vi har 100% så "tjener" vi nesten 20.000 mot å ta 80% lønn.
Men om jeg tar fri 10 uker (som da dekker like mange dager som 80%) så mister jeg nesten 90.000 i lønn før skatt.
Så hvordan kan man da anbefale 100%? Jeg får det ikke til å gå opp.

Jeg ønsker i tillegg også at vi ikke sender ungen i barnehage før den er 1,5år.
Så vi må ta ut ulønnet uansett..

Hva tenker dere om saken?

Her blir det 100%. Mannen vil tape altfor mye på å kun ta 80%. Tjener godt over grensa, 6G (?) og det er jobben som betaler han lønn. Her blir det heller ikke bhg før august 2019 :-) Får kontantstøtte fra desember 2018, og den er jo på
7500,-.

Her blir det 100%. Mannen vil tape altfor mye på å kun ta 80%. Tjener godt over grensa, 6G (?) og det er jobben som betaler han lønn. Her blir det heller ikke bhg før august 2019 :) Får kontantstøtte fra desember 2018, og den er jo på
7500,-.

Okey.
Her er det jeg som tjener mest. Men totalen vil være det som har mest betydning da :)
Ja, veldig flott at den ble satt opp litt!
Herlig å høre at vi har samme plan der :) Tror barn har godt at godt med tid hjemme :)

Okey.
Her er det jeg som tjener mest. Men totalen vil være det som har mest betydning da :)
Ja, veldig flott at den ble satt opp litt!
Herlig å høre at vi har samme plan der :) Tror barn har godt at godt med tid hjemme :)

Ja, gjorde det slik med de to andre også :) Og mellomste skal begynne på skole i 2018, så da slipper han lange dager på skole/ SFO også. Da kan han velge litt selv hvor lenge han vil være på SFO (tenkte ha SFO 1-2 dager i uken for det sosiale).

Ja, gjorde det slik med de to andre også :) Og mellomste skal begynne på skole i 2018, så da slipper han lange dager på skole/ SFO også. Da kan han velge litt selv hvor lenge han vil være på SFO (tenkte ha SFO 1-2 dager i uken for det sosiale).

Det høres jo veldig smart ut å gjøre det sånn for skolegutten også da. :)
Har hørt at det også kan bli litt mye og litt plutselig for de små.
Vi satser på å bruke flere uker på tilvenningen i barnehage. Har flere vennepar med god erfaring med det

Vi velger 100% (han tjener gode penger i sin jobb og jeg er vikar med en liten fast stilling i grunn), det gjorde vi med frøkna også :)

80% her, da vi trenger pengene. Sambo skal ha gradert perm, og håper å få bhg plass fra januar 19.

Jeg tjener såpass lite som student med deltidsjobb, at vi ikke taper noe særlig på å ta 80%. Dessuten vil jeg også gjerne ha barnehagestart først høsten 2019. Får se hva vi gjør med det siste halve året, mulig det blir deltid og litt dagmamma. Tar det som det kommer :)

80% med full lønn her. mannen vil ta en dag i uka pga jobben sin, så usikker på om jeg tar ulønna eller feriedag mens han har permisjonsdag. Vi vil nok søke barnehageplass fom 1.desember 2018. Da det er større sansynlighet for å bli tatt inn en 1.januar 2019.

Dette er et evig tema, som jeg aldri blir helt klok på.
Jeg forstår at det lønner seg med 100% lønn. Men ingen regnestykker tar da høyde for at man fremdeles ønsker å være hjemme i 59 uker.

Ta meg som et eksempel her.
Om vi har 100% så "tjener" vi nesten 20.000 mot å ta 80% lønn.
Men om jeg tar fri 10 uker (som da dekker like mange dager som 80%) så mister jeg nesten 90.000 i lønn før skatt.
Så hvordan kan man da anbefale 100%? Jeg får det ikke til å gå opp.

Jeg ønsker i tillegg også at vi ikke sender ungen i barnehage før den er 1,5år.
Så vi må ta ut ulønnet uansett..

Hva tenker dere om saken?

Dette har jeg strevd en del på å forstå. Men! Skal du ha 59 uker hjemme, er dette malen.

100% = 49 uker med lønna du har i dag. Det kan du regne deh frem til hvor mye er ved feks årslønn/52x49
Eks: 500 000 i årslønn/52x49 =471 000

80% = 59 uker med 80% lønn. Dvs, årslønn/100x80 og så gange det med 59.
Eks: 500 000 i årslønn/100x80 /52x59 =453 000

Som du ser over, tjener dere begge 500 000 vil dere tape ca 20 000 på å ta 80%.. de summene over, er det man får på 59 uker!

Håper du ble litt klokere? :)

100 % her.

Med andremann overførte jeg en måned ferie og hadde en måneds ulønnet permisjon (da hadde jeg lagt til side penger siden permisjonsstart). På den måten fikk jeg forlenget permisjonen med 2 måneder.

Dette har jeg strevd en del på å forstå. Men! Skal du ha 59 uker hjemme, er dette malen.

100% = 49 uker med lønna du har i dag. Det kan du regne deh frem til hvor mye er ved feks årslønn/52x49
Eks: 500 000 i årslønn/52x49 =471 000

80% = 59 uker med 80% lønn. Dvs, årslønn/100x80 og så gange det med 59.
Eks: 500 000 i årslønn/100x80 /52x59 =453 000

Som du ser over, tjener dere begge 500 000 vil dere tape ca 20 000 på å ta 80%.. de summene over, er det man får på 59 uker!

Håper du ble litt klokere? :)

Hehe.
Vet du, nå skjønte jeg det :D
Måtte notere meg ned i bok, sette opp regnestykker og telle uker.
Men nå ble det klart. Og egentlig så var det jo ikke så vanskelig! :hilarious:
Nå ser det så enkelt ut. hehe.
Takk for hjelpen :)

Hehe.
Vet du, nå skjønte jeg det :D
Måtte notere meg ned i bok, sette opp regnestykker og telle uker.
Men nå ble det klart. Og egentlig så var det jo ikke så vanskelig! :hilarious:
Nå ser det så enkelt ut. hehe.
Takk for hjelpen :)
Inget problem! Holdt på leeeenge sist for å forstå det selv [emoji14]

Vi tar oss råd til 80%. ❤ Syns det er veldig deilig med lang permisjon:)

Har egentlig tenkt til å ta 80% lønn og være hjemme i 59 uker, men begynner nesten å revurdere det når jeg leser her. Tenker kanskje at det blir bedre å ta 100% lønn i 49 uker, og heller prøve å sette vekk litt penger hver mnd. slik at man ta litt permisjon uten lønn på slutten? Vet ikke helt hva jeg tror lengre. Må ta meg en skikkelig prat med sjefen en dag. :)

Har egentlig tenkt til å ta 80% lønn og være hjemme i 59 uker, men begynner nesten å revurdere det når jeg leser her. Tenker kanskje at det blir bedre å ta 100% lønn i 49 uker, og heller prøve å sette vekk litt penger hver mnd. slik at man ta litt permisjon uten lønn på slutten? Vet ikke helt hva jeg tror lengre. Må ta meg en skikkelig prat med sjefen en dag. :)

Jeg var maks forvirret. Men det handler bare om å fordele 100% lønnen fra 49 uker så den rekker i 59 :)
Så blir det mer penger av det.
Men det kommer da ann på hvordan dere deler da, og hvem som tjener mest. Men sjelden det ikke lønner seg.
Nav har en fin kalkulator på sine sider :)

Du kan jo ta lang permisjon selv med 100% :)
Bare ta litt ulønnet. Det har man rett til å gjøre så lenge det er i sammenheng med den betalte :)
Jo, men hadde aldri tatt 10 uker ulønna. Og syns det var en grei ordning da jeg gjorde sist. Skal også ta ut ferie og jeg har ikke nok prosent til å ha lønna ferie. Så er liksom nok av de ulønnet ukene i året:) I forhold til hva jeg tapet på 80 prosent og pengene på ulønnet så er det ikke mange lappene hehe :-) Men som sagt det er det at jeg aldri hadde tatt meg 10 uker ulønnet liksom :-)

Back
Topp