100% eller 80% permisjon?

Tok 80% lønn sist, og angrer ikke på det. Nå tar pappaen gradert perm til juni så storebror kan være hjemme til han er nesten 1,5 år. Jeg har veldig lyst å ta 80 denne gangen også, men vi får se hvordan det blir med lønna. I verste fall går det ann å bare betale renter på lånet f.eks. Tror ikke vi er flinke nok til å kunne spare til å ta ulønna, og den tida hjemme med de små får vi aldri igjen ♡
 
100 % pluss 4 uker me ferie midt inni permisjonen å 1 uke ferie etter permisjon :)
 
Vi tenker det samme, han tar ut all permisjon (minus mine obligatoriske) og jeg fortsetter å studere. Spent på hvordan det skal gå å være student og mamma samtidig! :D

Lurer forresten på om noen vet om man har krav på engangsstønad når man er student og ikke har opparbeidet krav på foreldrepenger? Mannen min vil jo få foreldrepenger, siden han er i jobb. Men kan vi få begge deler?
Ja, dersom du står som fulltidsstudent, og far tar ut sin pernisjon i gradert stilling, da får du engangsstønad og studielån+stipend som et rent stipend og far får foreldrepenger:) Jeg spurte Nav om dette var mulig,og det var det:)
 
Ja, dersom du står som fulltidsstudent, og far tar ut sin pernisjon i gradert stilling, da får du engangsstønad og studielån+stipend som et rent stipend og far får foreldrepenger:) Jeg spurte Nav om dette var mulig,og det var det:)

Wow, det er jo helt fantastisk! Lånekassen gir også alt som rent stipend? Trodde det kun var om jeg tok permisjon fra studiene. Hva betyr det forresten at mannen da må ta gradert, at han må ta 80% lønn og de 50 ukene permisjon? Merker jeg må sette meg mer inn i dette, hehe. Skal få bestilt meg time hos NAV for å få riktig veiledning.
 
Jeg har en liten slump penger i 52 uker!

Tenker at han begynner i bhg i midten av august.

Mannen har 10 uker med full lønn, regner med at han tar det neste sammen med meg. Ferie i januar og resten av permen neste sommer.
 
100% og pappaen får sine 10 uker. Kommer nok til å ende med litt ulønnet perm siden ferien ikke strekker til langt nok og så tar jeg heller ekstra vakter på jobben når sambo har fri i ukedagene eller lørdager.
 
Overøring av ferie blir jondet samme som permisjon uten lønn da... vrient for mange det. Da må det spares.
Har vel bedre rettigheter mtp sykdom om det er ferie og ikke ulønnet perm
 
Vi tar 100% lønn. Jeg er hjemme til baby er 7mnd. Hvor en mnd er ferie fra i år. Mannen starter permisjon når jeg har ferie, så vi har en mnd sammen. Han er hjemme resten av permtid. Så får jeg sommerferie igjen (jeg er lærer) og vi satser på barnehagestart i august.

Jeg synes det er fantastisk at vi fordeler permisjonen så likt. Det er jeg sikker på at babyen har mye positivt igjen av :)
 
Wow, det er jo helt fantastisk! Lånekassen gir også alt som rent stipend? Trodde det kun var om jeg tok permisjon fra studiene. Hva betyr det forresten at mannen da må ta gradert, at han må ta 80% lønn og de 50 ukene permisjon? Merker jeg må sette meg mer inn i dette, hehe. Skal få bestilt meg time hos NAV for å få riktig veiledning.

For at lånet skal bli stipend, og for at du skal få engangsstønad, er det viktig at er fulltidsstudent og at du ikke tar ut permisjon. Da mister du alt:/ Uff, nå ble jeg usikker på hvordan dette med gradert stilling var, men vet at det må til for å komme best mulig ut av det:p
 
For at lånet skal bli stipend, og for at du skal få engangsstønad, er det viktig at er fulltidsstudent og at du ikke tar ut permisjon. Da mister du alt:/ Uff, nå ble jeg usikker på hvordan dette med gradert stilling var, men vet at det må til for å komme best mulig ut av det:p

Får forhøre meg litt rundt, det er sikkert noen rådgivere hos studentsamskipnaden som har greie på best mulig løsning :D Jeg tar iallefall ikke ut noe mer permisjon enn jeg må. Får jo uansett vært mye hjemme med mann og barn ettersom jeg bare har forelesning tre dager i uka, ni timer totalt! :)
 
Her blir det 100%. Hvis alt går som jeg ønske tar jeg ut fire uker ferie i år, samt 5 uker neste år og ulønnet fram til midten av juni. Mannen er lærer så han har lang ferie og tar sin permisjon etter sommeren. Da kan minien begynne i barnehage på høsten (kommer til å betale for barnehageplassen den tiden han går hjemme for å beholde den).
 
100% lønn, 4 uker ferie inni permisjonen, samt 4 uker ferie rett etter permisjon:)
jeg prøvde å se på søknad i stad hvor jeg puttet ferie inki permisjonen. Men må vinikke søke og begr6nne hvorfor vi skaø ha ferie midt inpermisjonen? Holder det bare med "har lyst" for å forlenge?
 
jeg prøvde å se på søknad i stad hvor jeg puttet ferie inki permisjonen. Men må vinikke søke og begr6nne hvorfor vi skaø ha ferie midt inpermisjonen? Holder det bare med "har lyst" for å forlenge?

Jeg er bare i uke 23, så har ikke sett på d som skal sendes inn engang...men var inne på "nav foreldrepenger" på facebook, og der var d flere som hadde spurt om ferie inni permisjonen...skulle ikke være noe problem d:) Prøv å gå på den siden og spør direkte så får du svar;)
 
Her blir det permisjon med full lønn og ulønnet samtidig med pappaperm. Det går egentlig imot alle mine prinsipper, men vi delte nesten likt sist og nå tenker vi å reise litt under pappaperm. Jeg begynte å sette av noen tusen per måned i januar, så innen permisjonen er ferdig i april 2017 så skal jeg ha spart nok til å lønne meg selv i 3-4 mnd sånn at jeg går hjemme til midten av august. Har dessuten ikke noen jobb å gå tilbake til foreløpig, så blir litt jobbsøking fra våren 2017 også. Siden feriepengene kommer idet momanget at man må starte permisjonen så tenker jeg å ta både foreldrepenger og feriepenger i juni, sette av foreldrepengene og spare disse til jeg tar fem uker ferie fom sept der jeg ikke får foreldrepenger utbetalt noe fra nav.
 
Hadde 100% sist, men blir mest trolig 80% nå. Vi må bare regne litt på det og se. For i og med at jeg ønsker å bytte jobb etter permisjon, ønsker jeg ikke å ha permisjon alt for lenge heller. Da det kan minske muligheten for ny jobb..
 
Får forhøre meg litt rundt, det er sikkert noen rådgivere hos studentsamskipnaden som har greie på best mulig løsning :D Jeg tar iallefall ikke ut noe mer permisjon enn jeg må. Får jo uansett vært mye hjemme med mann og barn ettersom jeg bare har forelesning tre dager i uka, ni timer totalt! :)
Du mister engangsstønaden og stipendet dersom du tar permisjon,uansett hvor lite du tar ut....:-/
 
Er det ikke slik at man må ta 6 uker etter fødselen pga helsemessige årsaker?
Jo,de er "obligatoriske", men usikker på om du søker permisjon for de 6 ukene.....litt usikker, men undervisningen starter jo ikke før et godt stykke ut i august, så mine 6 uker går sånn ca innefor den tid...du har vel også et antall dager du kan være borte fra undervisning,pga sykdom o.l? Alt jeg vet helt sikkert er at du mister fødselsstipendet fra lånekassen hvis du tar ut permisjon....

Googler du "mor fulltidsstudent far foreldrepenger smutthull" - så blir du kanskje klokere :)
 
Jo,de er "obligatoriske", men usikker på om du søker permisjon for de 6 ukene.....litt usikker, men undervisningen starter jo ikke før et godt stykke ut i august, så mine 6 uker går sånn ca innefor den tid...du har vel også et antall dager du kan være borte fra undervisning,pga sykdom o.l? Alt jeg vet helt sikkert er at du mister fødselsstipendet fra lånekassen hvis du tar ut permisjon....

Googler du "mor fulltidsstudent far foreldrepenger smutthull" - så blir du kanskje klokere :)

Takk, det skal jeg google! Ja, jeg kaller de 6 ukene bare for permisjon, men jeg har ikke tenkt å ta noe permisjon sånn sett. Min termin er 20 juli, så jeg skal vel klare meg akkurat hvis han kommer rundt terminen :)
 
Back
Topp