1+1=3?

ungoghåpefull

Betatt av forumet
Julemiraklene 2025
Har vært inne på dette forumet jevnlig og sluker alt av informasjon og erfaringer. Synes det virker litt fint med en dagbok for å dele egne tanker og erfaringer, og gjerne også se tilbake på denne tiden senere :Heartred

Litt om meg(/oss):
Jeg er 23 år, samboer er 24. vi har nylig kjøpt hus og begge har endelig «voksenjobber». Hva er da neste steg? For oss føltes livet nesten komplett, men det var fortsatt et savn etter noe mer, noen å dele kjærligheten og omsorgen med. Noen som ser verden på en annen måte og skaper liv og lyd i hjemmet.

Jeg har alltid visst at jeg vil ha barn, og helst så tidlig som mulig. Samboer har alltid hatt lyst på barn, men vært litt der at han vil vente litt. I september 2023, etter mange lange og dype samtaler, gikk endelig p-pillene i bosset. Vi var klar!

Nå er vi på PP4.

Status:
PP1: første syklus uten prevensjon, 50 dager.
PP2: 28 dager
PP3: 32 dager, mistenker kjemisk
PP4: 34 dager
PP5: 32 dager

Last edited:
Masse lykke til på den spennende reisen dere skal på! :Heartred
Ser det var en stund siden du skrev det, men takk :Heartred Det er virkelig spennende og jeg prøver å nyte denne tiden når det «bare» er oss to i kun (forhåpentligvis) kort tid for siste gang i livet, selv om jeg er veldig utålmodig og vil ting skal klaffe med en gang.

Må si hverdagen på en måte er litt rar. Hver gang vi gjør noe, alt fra kveldsrutiner, middag til handleturer føler jeg vi mangler en liten en som skulle vært med oss:shy:

PP4, 9-11 dpo - Testing og Strikking

Idag er jeg 9-11 dpo (litt usikker på nøyaktig siden jeg ikke har testet etter eggløsning). Det er ca 3-5 dager til forventet mens. Jeg har tatt test idag og igår som var negativ. Prøver å holde motet oppe fordi jeg har brukt rfsu som har sensitivitet på 25ml/ul i tillegg til flere sier at rfsu er skikkelig dårlige og upålitelige tester.

Merket også idag noe merkelig jeg nå har gjort et par ganger, som jeg ikke har tenkt over i det hele tatt.. ca. uke før forventet mens finner jeg frem strikketøyet igjen, etter at der har ligget i 2-3 uker.

Reflekterte litt over dette idag og er kommet til at det er fordi jeg bare MÅ bli ferdig med alle påbegynte prosjekt før positiv test sånn at jeg kan begynne på baby-klær/tepper:hilarious:

Ser det var en stund siden du skrev det, men takk :Heartred Det er virkelig spennende og jeg prøver å nyte denne tiden når det «bare» er oss to i kun (forhåpentligvis) kort tid for siste gang i livet, selv om jeg er veldig utålmodig og vil ting skal klaffe med en gang.

Må si hverdagen på en måte er litt rar. Hver gang vi gjør noe, alt fra kveldsrutiner, middag til handleturer føler jeg vi mangler en liten en som skulle vært med oss:shy:
Gjør det meste av det dere kan mens det er bare dere to, ta ekstra turer, dater, besøksturer til andre, sett pris på hverandre og bygg dere sterke :Heartred
Vi gjorde mye i den perioden vi prøvde på første, og det er vi så himla glad for nå :love7

Gleder meg til å følge reisen deres!

Gjør det meste av det dere kan mens det er bare dere to, ta ekstra turer, dater, besøksturer til andre, sett pris på hverandre og bygg dere sterke :Heartred
Vi gjorde mye i den perioden vi prøvde på første, og det er vi så himla glad for nå :love7

Gleder meg til å følge reisen deres!
Ja, vi prøver å kose oss litt ekstra, om det så er å gå ut å spise en ukedag, litt ekstra hytteturer, prøver nye hobbier sammen og bare bruke bevisst tid på hverandre. I tillegg SKAL vi på minst en ferie bare oss to før det kommer en liten en :love7

Vi har allerede et utrolig godt og trygt forhold fult av tillit og åpenhet, men det er alltid fint å kunne styrke det litt ekstra før en veldig travel (men fin) periode i livet:Heartred

PP4 - cd32

I dag er en tung dag. ikm var igår, men tr har enda ikke kommet, men testene er blenda.. er på cd32 og jeg har egentlig mistet håpet for denne pp :sorry: irriterende hvis syklusene skal begynne å bli lange nå…

Håper egentlig tr snart kommer så vi kan starte på ny pp.

Jeg var egentlig klar over at det kan ta tid å bli gravid og at det er helt normalt. Vi har jo ikke prøvd så lenge. Men kjennes allikevel veldig kjipt når det ikke klaffer.

Er jo ganske sikker på at det ikke klaffer nå, men når tr kommer, skal det bestilles el-tester og temperaturmåler så jeg kan tempe neste pp.

PP4 -cd33
Da gikk det ikke denne runden heller..

Tok en cbd siden jeg ikke har noen symptomer på tr og dette er den lengste syklusen jeg har hatt (utenom den rett etter p-pilleslutt). Cbd viste «ikke gravid». Det var skikkelig skuffenede. Heldigvis er mannen veldig støttende og veldig god å ha.

Som sagt, visste jeg det kan ta lang tid. Men det skremmer meg hvis syklusene nå skal begynne å bli lange og uregelmessige. Jeg har jo mye pcos og celleforandringer i familien og er litt redd for det.

Vet de anbefaler kvinner under 30 å prøve i ett år før de oppsøker hjelp, men vurderer om jeg bør oppsøke hjelp tidligere med tanke på familiehistorikken. Tok celleprøve i 2020/2021(?) Og den så fin ut. Gyn sa også at alt så normalt ut, men er så redd for at p-pillene «maskerte» symptomene på pcos fordi jeg startet på de når jeg var 16.

PP5 - cd1

Da var det en ny runde. Litt glad for å ha fått mensen nå og at ikke syklusen ble lenger enn «bare» 34 dager. Det er jo innenfor normalen, men det skremmer meg litt at syklusene bare har blitt lengre og lengre.

Nå har jeg bestilt eggløsningstester og graviditetstester fra babyplan. Gikk også til innkjøp av et termometer til å starte med å måle basaltemperatur. Håper det komme fort i posten.

Vi går inn i ny pp nå med godt mot og planer om å legge aksjer annenhver dag fra senest cd 10 til minimum cd 24 for å være helt sikre på at vi treffer, i tillegg til temp og eggløsningstester.

Begynner å tenke mer og mer på om jeg snart bør ta kontakt med gynekolog for å sjekke at alt er ok. Vet jo at man bør vente til man har prøvd i et år, men siden jeg har flere nære familiemedlemmer med pcos begynner jeg å bli litt bekymret. Og da går det fortere om vi får raskt hjelp.

PP5 - cd1

Da var det en ny runde. Litt glad for å ha fått mensen nå og at ikke syklusen ble lenger enn «bare» 34 dager. Det er jo innenfor normalen, men det skremmer meg litt at syklusene bare har blitt lengre og lengre.

Nå har jeg bestilt eggløsningstester og graviditetstester fra babyplan. Gikk også til innkjøp av et termometer til å starte med å måle basaltemperatur. Håper det komme fort i posten.

Vi går inn i ny pp nå med godt mot og planer om å legge aksjer annenhver dag fra senest cd 10 til minimum cd 24 for å være helt sikre på at vi treffer, i tillegg til temp og eggløsningstester.

Begynner å tenke mer og mer på om jeg snart bør ta kontakt med gynekolog for å sjekke at alt er ok. Vet jo at man bør vente til man har prøvd i et år, men siden jeg har flere nære familiemedlemmer med pcos begynner jeg å bli litt bekymret. Og da går det fortere om vi får raskt hjelp.
Jeg har PCOS (og anovulasjon), tok kontakt med gyn og fastlege før vi begynte prøve. Hadde utredning 6 mnd inn i prøvingen. Var da 21 år. Vi visste dog det ville ta tid. Første kom rett etter jeg fylte 24, begge mine er IVF.

Om de neste syklusene er like uregelmessige ville jeg tatt en sjekk. Men du må nok trolig privat.

Jeg har PCOS (og anovulasjon), tok kontakt med gyn og fastlege før vi begynte prøve. Hadde utredning 6 mnd inn i prøvingen. Var da 21 år. Vi visste dog det ville ta tid. Første kom rett etter jeg fylte 24, begge mine er IVF.

Om de neste syklusene er like uregelmessige ville jeg tatt en sjekk. Men du må nok trolig privat.
Takk for at du deler :Heartred

Ja, er forberedt på å måtte gå privat. Har så lyst å klare dette selv, så sitter egentlig litt langt inne å be om hjelp, men må man så må man. Og godt er det at det finnes hjelp å få!

Er både redd for at de sier noe er galt, men også at alt er i orden, for da er det jo ingen grunn til at det ikke går og ingenting de kan gjøre.

PP5 - cd13

Begynte å teste etter el igår, den var negativ som forventet.

Kjenner jeg ikke har helt håpet med meg denne pp. Men tror kanskje det også kan være litt bra for da stresser jeg ikke så mye med det.

Vi har nå startet med å legge inn aksjer minst annenhver dag og oftere om vi føler for det.

Håper bare ikke denne syklusen blir lengre enn de forrige, da blir det nok å bestille time for en sjekk hos gyn.

Og så har menssmertene blitt helt ekstreme. På cd 2 lå jeg å vrei meg i smerte halve natten og det føltes virkelig ikke ut som normale menssmerter, det stakk oppover hele magen (i stedet for typ kramper som jeg pleier å ha). Håper ikke smertene heller fortsette å ta seg opp fremover, da vet jeg nesten ikke hva jeg skal gjøre.

Kjenner jeg er inne i en litt negativ periode nå

PP6 - CD1

Begynte å blø i dag. Kjenner det er veldig sårt. Samtidig er det greit at når det først ikke gikk at mensen kom når den kom. Har bare fått lengre og lengre sykluser og nå er den nede på 32 dager igjen, så virker til å ha stabilisert seg nå.

Merker virkelig at menssmertene har blitt veldig mye verre etter jeg sluttet på p-piller.

PP6 - CD8

Babynavn
Babynavn er noe som både jeg har tenkt mye på og som vi har snakket om. Lotte har fra starten vært et navn vi begge har forelsket oss i. Sol og Charlotte er også navn vi like veldig godt. Nylig dukket navnet Alma opp, og det likte vi begge veldig godt! Kjenner det er stort å skulle gi et helt menneske et navn de (sannsynligvis) skal ha resten av livet og for oss er det viktig at det er et navn som passer i alle faser av livet. Foreløpig føles det ut som det er Lotte og Alma som passer best med tanke på det.

Jeg synes guttenavn er mye vanskeligere. Enten blir det for «gubbete» eller slik at jeg ikke kan tenke meg at noen med navnet vil bli tatt seriøst som voksen. Ser mange av de nye guttenavnene som brukes i dag er veldig søte, men aldri noe jeg kan se for meg en godt voksen mann hete. Våre toppnavn hvis vi skulle fått gutt er foreløpig Marcus og Theodor. Alexander er også et som kan vurderes. Er veldig åpen for forslag, spesielt til gutt.

Forhold
Jeg føler at etter vi begynte å prøve å blo gravide, har vi blitt forelsket på ny. Vi har alltid hatt det fint, men jeg tror at vi de siste 1-2 årene har blitt litt late og tatt hverandre for gitt. Nå føler jeg vi begge er blitt litt nyforelsket og gir hverandre kjærlighet og oppmerksomhet og finner på nye ting sammen. Vi har for eksempel hatt flere dater, spilt bowling, malt sammen, spilt frisbeegolf, vært på hyttetur osv. Det føles utrolig godt st gnisten er tent igjen, selv om vi alltid egentlig har hatt det fint

PP6 - CD14

Nå har jeg akkurat bestilt time til gynekolog etter påske. Vet det bare er 6 måneder siden vi begynte å prøve men på grunn av familiehistorikk, ønsker jeg å få bekreftet at alt er slik det skal være. Tror det blir en lettelse å høre at alt er i orden, og veldig godt å vite at dersom det ikke er det, at vi får hjelp så fort som mulig.

Refleksjoner rundt mulighet for desember-baby:
Vi vil aller helst, hvis vi kunne valgt, ikke fått barn i desember. Grunnen til det er egentlig at både samboer, begge mine foreldre og ett av hans søsken har bursdag i desember, så det er allerede masse desember-bursdager i nær familie.

En annen grunn er statistikken som viser at mange desember-barn har økt risiko for blant annet adhd og har et dårligere utgangspunkt enn andre barn fordi de ligger lengre bak ved skolestart og har fått mindre tid til å utvikle seg enn de på samme skoletrinn.

En tredje grunn er barnehageplass. Det sier jo litt seg selv, men det blir litt av en logisitikk å få til å gå opp og lengre ulønnet permisjon. Vi tenker at jeg skal ha 2-3 måneder ulønnet permisjon allikevel, men det blir vanskelig å få det til å gå rundt hvis jeg må ha lenger ulønnet permisjon enn det.

Allikevel velger vi å ikke hoppe over denne pp fordi vi ønsker et barn så inderlig og til syvende og sist er det det som betyr noe. Vi vil heller ikke føle at vi «kaster bort» en prøveperiode.

Back
Topp