økonomi forbruk

Vi har ca 45.000,- inn nå, mannen er daglig leder i en ganske nyoppstarta bedrift og får derfor lønn for 50% stilling.
Faste utgifter hos oss er ca 30.000,- noen mnd mer og noen litt mindre.
Vi har stor enebolig på landet, men kommunale avgifter og nettleie er noe som er helt latterlig dyrt her....
Var mye billigere å bo i en liten storby på østlandet enn på bygda her på Vestlandet :p

Skjønner godt det blir vanskelig å flytte ut av storbyen jeg. Jeg er vokst opp i by, men ikke storby. Savner det å bo sentralt og kort vei til alt enn det vi har her på landet ;)
Og vil man bo i by, (alle kan ikke bo på landet) så blir prisen også deretter.
Nå er det ganske høye priser på rekkehus og eneboliger langt utenfor Oslo :o
Ja, prisene i nabokommunene og lenger ut er sinnsykt høye sammenlignet med for noen år siden :o Nå må man enda lenger ut for å få greie priser.

Jeg tror ikke det vil være gode jobbmuligheter for oss så langt borte fra byen, og jeg orker ikke pendle. Vil heller bruke den tiden med barna. Også er det vanskelig å flytte fra mine foreldre, som bor et par hus unna oss. Ungene har så stor glede av å vokse opp med de i nærheten. Så er et vanskelig valg, men nå blir det snart 3 barn på 63kvm2, så vi MÅ flytte om 2 år. Enn så lenge får baby sove inne hos oss og de to jentene dele rom.

Ja, prisene i nabokommunene og lenger ut er sinnsykt høye sammenlignet med for noen år siden :o Nå må man enda lenger ut for å få greie priser.

Jeg tror ikke det vil være gode jobbmuligheter for oss så langt borte fra byen, og jeg orker ikke pendle. Vil heller bruke den tiden med barna. Også er det vanskelig å flytte fra mine foreldre, som bor et par hus unna oss. Ungene har så stor glede av å vokse opp med de i nærheten. Så er et vanskelig valg, men nå blir det snart 3 barn på 63kvm2, så vi MÅ flytte om 2 år. Enn så lenge får baby sove inne hos oss og de to jentene dele rom.

Jeg pendler og det er tungt!
Jeg bruker over 60 timer i måneden på pendling:( Så fornuftig å tilbringe den tiden hjemme isteden!
Høres trangt ut, men det blir til det man gjør det til. De klarte jo å bo slik på 60 tallet og ungene hadde det bra likevel :D Håpe dere kan finne noe etterhvert da som er der dere ønsker å bo :)

Jeg har ca 13 000kr i faste utgifter, og har ca 20 000kr inn. Så klarer meg fint, og klarer faktisk å spare litt hver måned å :)

Dette dekker:
Huslån
Forsikringer
Fagforbundet
Kommunale utgifter
Tv/internett
Bensin (bruker bilen minimalt og har diesel)
Strøm
Tv-lisensen :P
Mobil
Spotify og Netflix
Treningssenter
Mat og drikke

Da er det naturlig at dere har lavere utgifter. :) Og heldigvis for dere :) Er jo helt vanlig med høyere utgifter. De fleste har nok både huslån og billån.

Høres deilig ut med 5 soverom :p Vi betaler det samme i lån, men her bor vi i leilighet på 2 soverom i Oslo. Tenker på å selge å kjøpe hus utenfor Oslo, men vi er er storby folk :p
Ja, er nok mye plassen man betaler for. Har bodd noen år der boligprisene var omtrent like høye som oslo, var deilig å komme hjem. :p så ja, ser at man nok veldig ofte har høyere enn 15.000 i faste utgifter. Men syns fortsatt at 30k var veldig mye, spesielt når man egentlig ikke har råd til det. At det burde finnes steder i budsjettet det burde være mulig å stramme inn litt. :)

Jeg pendler og det er tungt!
Jeg bruker over 60 timer i måneden på pendling:( Så fornuftig å tilbringe den tiden hjemme isteden!
Høres trangt ut, men det blir til det man gjør det til. De klarte jo å bo slik på 60 tallet og ungene hadde det bra likevel :D Håpe dere kan finne noe etterhvert da som er der dere ønsker å bo :)
Usj 60 er ye.
Mannen bruker rundt 45, noen ganger 50 og det et også mye synes jeg

Usj 60 er ye.

Jeg håper på sikt at jeg kan få jobb nærmere hjemmet mitt, for vil jo helst ha de timene hjemme og ikke på vei til og fra jobb.
Men vi er mange pendlere i Norge og noen pendlet mye lenger enn meg. Så prøver å ikke klage :)

Jeg håper på sikt at jeg kan få jobb nærmere hjemmet mitt, for vil jo helst ha de timene hjemme og ikke på vei til og fra jobb.
Men vi er mange pendlere i Norge og noen pendlet mye lenger enn meg. Så prøver å ikke klage :)
Min har håpt på det i fire år , håper snart det kommer noen jobber å søke på

Me har ca 35 000 i faste utgifter pr mnd. Har ca 50- 55 000 inn, så vanlegvis har me heilt grei økonomi.
No har me hatt mange uventa utgifter i det siste, som feks bilreparasjon til 12000 og elektrisk utbedring til 14000, da er plutseleg bufferkontoen nesten tom, og eg har 500kr igjen å leve på fram til den 10.juni

Usj 60 er ye.
Oi, det tilsvarer mer enn en hel arbeidsuke i måneden på pendling. Det er det som holder oss tilbake. Vi har begge jobber i Oslo og rekker henting og levering greit, men ville blitt veldig vanskelig om vi flyttet utenbys.

Oi, det tilsvarer mer enn en hel arbeidsuke i måneden på pendling. Det er det som holder oss tilbake. Vi har begge jobber i Oslo og rekker henting og levering greit, men ville blitt veldig vanskelig om vi flyttet utenbys.
Blir dessverre sånn når jobber legges ned og ny jobb flyttes etter en stund.
Men han brukte 45 PP pendling da vi bodde i Oslo også da, pgå rush

Nå vet ikke jeg hvor du bor, men syns 30.000 i faste utgifter høres veldig mye ut? Hva regner du med der?
Vi har kanskje 15.000 hvis jeg tar litt i, og det inkluderer huslån, 2 biler (ingen billån, men bensin etc), telefonregninger, internett, tv, strøm og forsikringer.
Mat bruker vi altfor mye på, 6-7000 i mmd. Klær kjøper vi når det trengs, men kan fint kjøpe brukt og spare der.
Vi er 2 voksne og 2 barn.

vi har 15 000 i huslån, 5500 i barnehage, 3000 i strøm, 1500 internett tv, 1500 i forsikring, ca 1200 i kommunale, ca 1000 kr i medisiner, har to biler. så det er 30 000 før forbruk. vi tar bensin, bompenger osv under forbruk. vi bygde først et hus der vi betalte 7500 i mnd. men så bygde vi et hus som er 410kvm. dette utgjorde at vi fikk 15 000 i mnd i lån. vi trodde mannen hadde en sikker jobb. han tjente godt, og vi betalte 20 000 på lånet i mnd. vi betalte ekstra. men vi har leigeinntekter på 7500 så det dekker rentene på lånet visst krise. så bor jo forsåvidt billig. men vi har barn nr 5 på vei og ekstremt mye fast ut. det er dyrt med kommunalt osv her vi bor.

Last edited:
Ja, er nok mye plassen man betaler for. Har bodd noen år der boligprisene var omtrent like høye som oslo, var deilig å komme hjem. :p så ja, ser at man nok veldig ofte har høyere enn 15.000 i faste utgifter. Men syns fortsatt at 30k var veldig mye, spesielt når man egentlig ikke har råd til det. At det burde finnes steder i budsjettet det burde være mulig å stramme inn litt. :)

vi hadde veldig god råd, og ingenting som tilsa at han skulle miste jobben. så vi byggde drømmehuset, vi har lånet på 24 år, vi kan endre det til 30, men det vil vi ikke uten at vi må. vi har og 7500 i leieinntekt, som dekker halle lånet. så blir bare 7500 av egen lomme. men dyre kommunale avgifter, eiendomsskatt, strøm betaler vi ikke så mye, barnehage til to, aktiviteter til 4, mat til 6 personer, osv.. men burde vert flinkere og planlegge innkjøp. men vi går aldri tom for penger, men det er uvant å ha så mye mindre. vi har klart oss på 20 000 og hatt huslån og barn. allt blir en vane da:p

Vi har vel sånn grovt regnet 25000kr i faste utgifter, sitter da igjen med 60-70000kr per mnd når utgiftene er betalt.
Mye settes av til sparing da vi både venter vårt første barn og skal bygge hus :)

Huslån; 9.000kr
Drivstoff; 1600kr (har ikke billån)
Mat; 4500kr
Div faste utgifter (strøm, forsikringer, tlf, Internett osv); ca 5500kr
Sparing; min 2000kr
Klær er ikke noe vi kjøper hver mnd. Kjøper når vi trenger. Bruker nok lite på klær generelt. Datteren vår går heller ikke i bhg, så regner med vi kjøper mindre klær enn andre?
Vi har en inntekt siden jeg er hjemmeværende. Mannen min tjener i underkant av 450.000kr/året, tror jeg. Synes vi har en veldig romslig økonomi. Vi gjør stort sett det vi vil, spiser det vi har lyst på og synes egentlig ikke at vi kutter så mange hjørner.

Vi har vel sånn grovt regnet 25000kr i faste utgifter, sitter da igjen med 60-70000kr per mnd når utgiftene er betalt.
Mye settes av til sparing da vi både venter vårt første barn og skal bygge hus :)

Shit! 60-70 000 igjen hver måned etter alle utgifter er betalt.. Hva jobber dere med da?

Shit! 60-70 000 igjen hver måned etter alle utgifter er betalt.. Hva jobber dere med da?
Har en samboer som jobber innen jernbane så jeg skal ærlig innrømme at han står for 2/3 av inntjeningen hos oss. God lønn men det negative er at han er veldig mye borte, så vi får se hvordan det blir fremover når knøttet kommer. Vi tar det som det kommer og tar tida nå som en sparemulighet :happy:

Vi har ca30 000 i mnd utgifter som da også inkluderer 3500kr til felles sparing. Vi har nok mye å spare på maten og det å prøve å bli flinkere til å handle eks en gang i uken.

Back
Topp