Øyenfarge

Det er to forskjellige gen til brune øyne. Den ene er sterkt dominerende, den andre er ikke det. Så det er ikke slik at øynene blir brune om en av foreldrene har det. Kommer helt ann på sammensetningen av genene.
 
Mannen har så brune øyne at de er nesten svarte. Jeg har grønne. Så storesøster fikk de mørke øynene fra pappaen. Egentlig alt fra pappaen ;p Lillesøster har mørkeblågrå øyne nå. Tenker de blir brune de og. ;p men hun er lysere i håret og huden enn storesøstra. ;p hadde vært gøy om hun fikk "mine" øyne:)
 
Tror kansje han får blå :) de er mørke blå ytterst, men i midten er de ganske så lys blå :)
Storesøster fikk brune øyne ganske så fort. Jeg har brune og pappaen har blå /grønn/grå.
 
Er det slik at alle i Norden blir født med blå øyne om de ikke er blandingsbarn? Har alltid hørt at alle har blå øyne når de blir født. Men det er jo ikke tilfellet i Asia osv. Og mine har hatt så mørkebrune øyne ved fødsel at de nesten har vært sorte, mannen min er fra Pakistan. Så det med blå øyne kan jo umulig gjelde hele verden :p
 
Er det slik at alle i Norden blir født med blå øyne om de ikke er blandingsbarn? Har alltid hørt at alle har blå øyne når de blir født. Men det er jo ikke tilfellet i Asia osv. Og mine har hatt så mørkebrune øyne ved fødsel at de nesten har vært sorte, mannen min er fra Pakistan. Så det med blå øyne kan jo umulig gjelde hele verden :p
Stemte ikke på eldste vår, hun hadde nesten sorte øyne da hun ble født og vi er begge "helnorske" :)
 
Sambo har lysebrune øyne med litt grønt i, jeg har gråblå :) Eldste vår har mørkebrune øyne, og nr 2 ser ut til å få gråblå med muligens noe brunt i :)
 
Jeg har mørk mørk blå øyne, mannen har utrolig lyse blå øyne. To av gutta har mannens og jenta har hans. En gutt har mine, så nå er det min tur...
 
Er det slik at alle i Norden blir født med blå øyne om de ikke er blandingsbarn? Har alltid hørt at alle har blå øyne når de blir født. Men det er jo ikke tilfellet i Asia osv. Og mine har hatt så mørkebrune øyne ved fødsel at de nesten har vært sorte, mannen min er fra Pakistan. Så det med blå øyne kan jo umulig gjelde hele verden :p
Gjelder ikke alle:) Leste om dette i går (for er så spent på hvordan fargen blir), men det gjelder de fleste :) Men er en myte at alle har blå ved fødsel.
 
Jeg har grønne øyne, men har opprinnelig blå. Har hatt grå stær og måler trykket på øynene to ganger i året. Får farge på øynene når de måler trykk, så etter 27 år med måling av trykk blir øyenfarge min endret.

Sambo har blå.
De to andre guttene våre har blå. Så regner med at sistemann også får blå :)
 
Har en av foreldrene brune vil de bli brune da brunt dominerer både blått og grønt i de fleste tilfeller :)
Godt er det da de sier brune øyne er de sterkeste og har minst tull ;)
De med blå øyne burde f.eks bruke solbriller i sterk sol for ikke å bli solbrent inne på øynene :)
Min kommer garantert til å få brune. Men de er mørke blå, grå med litt brunt i enda. Junior var mer eller mindre født med brune husker jeg :)
Det stemmer ikke at dersom en av foreldrene har brune så vil barna få brune. Moren min har brune og både jeg og broren min har blå. Søsteren min har brune og to av barna hennes har blå.
 
Er det slik at alle i Norden blir født med blå øyne om de ikke er blandingsbarn? Har alltid hørt at alle har blå øyne når de blir født. Men det er jo ikke tilfellet i Asia osv. Og mine har hatt så mørkebrune øyne ved fødsel at de nesten har vært sorte, mannen min er fra Pakistan. Så det med blå øyne kan jo umulig gjelde hele verden :p

Mannen min er også fra Pakistan. Første sønnen vår var født med brune øyne. Jenta vi fikk nå er født med blå. Tror nok de blir brune da etterhvert :)
 
De ser blå ut og det fortsetter de nok å være også da både jeg og samboer har blå øyne! ☺
 
Enn så lenge er de mørkemørkeblå. Blir de lysere etterhvert?
 
Det stemmer ikke at dersom en av foreldrene har brune så vil barna få brune. Moren min har brune og både jeg og broren min har blå. Søsteren min har brune og to av barna hennes har blå.

Ingen regel uten unntak, men brunt dominerer blått, men er vell 1/4 -ish sjanse for likevel blåe:)
 
Jeg er rødhåret med blå-ish øyne (såkalt flerfarget, men mest blå). Mannen er nesten sort i håret og har brune øyne. Jeg håper såååå at vesla får brune øyne, men foreløpig er de bare mørke mot blått. :)
 
Back
Topp