Øyekatarr/øyebetennelse

MariaS

Forumet er livet
VIP
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Novemberlykke 2016
♡Julekulene 2021♡
Har barnet ditt/barna dine opplevd det?
Ble du/partneren din også smittet da?
Sendte du barna i bhg eller på skolen mens de hadde det?
 
Vi har hatt det i hus ja, flere ganger. Har aldri smittet noen andre i huset. Bruker først saltvann for å se om det går over, hvis vi har mulighet for å holde oss hjemme vel og merke. Hvis vi må på jobb så må vi få behandling :)
 
Har hatt det i hus, ja... Vi slapp faktisk å bli smittet, men gikk sikkert med flere liter sprit og såpe :p Så lenge han har begynt behandling med antibiotika sender vi så lenge han føler seg fin i formen :)
 
Her har storebror hatt det 3 ganger og Lillebror en gang (samtidig med storebror). Jeg har blitt smittet alle 3 gangene.
Da har vi fått kloramphenikol. Blitt både skole på meg og bhg på gutta.
 
Begge barna har hatt det. Men ingen andre ble smitta. Yngste ble smitta av eldste, men fordi de drev å lekte med hverandre og tok hverandre på øyet. Bare å vaske hender og ikke ta seg selv i øyet før man har vasket seg.
 
Vi har hatt det i hus ja, flere ganger. Har aldri smittet noen andre i huset. Bruker først saltvann for å se om det går over, hvis vi har mulighet for å holde oss hjemme vel og merke. Hvis vi må på jobb så må vi få behandling :)
Hvor lenge ventet dere for å se om det gikk over? :)
Drypper saltvann flere ganger om dagen på poden nå, kan se ut som at det er på bedringens vei nå. Det startet på lørdag.
 
Har hatt det i hus, ja... Vi slapp faktisk å bli smittet, men gikk sikkert med flere liter sprit og såpe :p Så lenge han har begynt behandling med antibiotika sender vi så lenge han føler seg fin i formen :)
Går med mye såpe her for tiden, og alle håndklær byttes hver dag fordi de blir gjennomvåte :p
 
Her har storebror hatt det 3 ganger og Lillebror en gang (samtidig med storebror). Jeg har blitt smittet alle 3 gangene.
Da har vi fått kloramphenikol. Blitt både skole på meg og bhg på gutta.
Hvor lenge ventet du før du tok kontakt med lege?
 
Begge barna har hatt det. Men ingen andre ble smitta. Yngste ble smitta av eldste, men fordi de drev å lekte med hverandre og tok hverandre på øyet. Bare å vaske hender og ikke ta seg selv i øyet før man har vasket seg.
Her vaskes hendene ofte, begynner å bli rimelig tørr og sår nå :p Vil jo helst unngå at vi også får det :)
 
Storebror har hatt det en gang, frøkna aldri.

Jeg fikk det nå på fredag, ingen andre har fått det. Jeg har også vært på jobb (bhg) med det.
Bare vasket med saltvann. Har ikke rørt øynene på jobb eller hjemme.

Det er ikke noe belegg for å holde barn hjemme fra bhg med mindre de verker fryktelig. Vi har ikke lov til å nekte barn å være i bhg med øyekatarr lenger.

En annen ting, er at man aller helst skal unngå antibiotika på denne type katarr, for det kommer mest sannsynlig av virus. Er det bakterier vil det ikke bli bedre med saltvann etter noen dager, og da trenger man antibiotika. Problemet med antibiotika er at denne typen betennelse/katarr blir resistent mot antibiotika hvis det brukes for mye, og da har vi et problem.

Så prøv å hold dere til saltvann og se om det går over.
 
Storebror har hatt det en gang, frøkna aldri.

Jeg fikk det nå på fredag, ingen andre har fått det. Jeg har også vært på jobb (bhg) med det.
Bare vasket med saltvann. Har ikke rørt øynene på jobb eller hjemme.

Det er ikke noe belegg for å holde barn hjemme fra bhg med mindre de verker fryktelig. Vi har ikke lov til å nekte barn å være i bhg med øyekatarr lenger.

En annen ting, er at man aller helst skal unngå antibiotika på denne type katarr, for det kommer mest sannsynlig av virus. Er det bakterier vil det ikke bli bedre med saltvann etter noen dager, og da trenger man antibiotika. Problemet med antibiotika er at denne typen betennelse/katarr blir resistent mot antibiotika hvis det brukes for mye, og da har vi et problem.

Så prøv å hold dere til saltvann og se om det går over.
Har planer om å holde oss til saltvann så lenge som mulig, vil helst unngå antibiotika hvis det lar seg gjøre :)
Synes antibiotika er noe som gjerne blir brukt litt for ofte og unødvendig. Men selvfølgelig, blir han plutselig myyye verre og vi drar til lege som anbefaler det, så kommer vi til å prøve det også :)
Men ser ut som at det holder med saltvann for nå.

Du jobber i bhg, så må spørre av ren nysgjerrighet :p
Er øyekatarr/betennelse noe som mange får når det først har kommet på avdelingen? Hvordan gjør dere det med stell av øynene på de som har det? :)
 
Ungene har hatt det flere ganger, yngste senest i august. Jeg ble smittet i fjor høst. Eneste gangen vi brukte antibiotika var i fjor for da ble det verre etter 3 dager med saltvann. Ungene og jeg har aldri vært borte fra jobb/bhg pga dette. Her tørker de ungene med vann ila dagen ved behov i bhg.
 
Jeg ble ikke smittet når eldste hadde, ingen av oss har blitt smittet av lillebror og jeg smittet ikke frøkna når jeg hadde det.

Vi har alle måtte ha antibiotika for å bli kvitt det, men småen ble skyldt med saltvann i 6 dager før det ble antibiotika.
 
Eldstemann hadde det flere ganger første året i bhg. Noen ganger fikk han antibiotika og da sendte vi han i bhg med en gang så lenge formen hans var fin. Ellers funker kamillete også, det har vi brukt - syns det har virket raskere enn saltvann.
Vi voksne har aldri blitt smitta
 
Har planer om å holde oss til saltvann så lenge som mulig, vil helst unngå antibiotika hvis det lar seg gjøre :)
Synes antibiotika er noe som gjerne blir brukt litt for ofte og unødvendig. Men selvfølgelig, blir han plutselig myyye verre og vi drar til lege som anbefaler det, så kommer vi til å prøve det også :)
Men ser ut som at det holder med saltvann for nå.

Du jobber i bhg, så må spørre av ren nysgjerrighet :p
Er øyekatarr/betennelse noe som mange får når det først har kommet på avdelingen? Hvordan gjør dere det med stell av øynene på de som har det? :)
Jeg synes ikke det er så vanlig med øyekatarr jeg. Har veldig veldig lite av det. Men vi hadde nok vasket ungene med kaldt vann iløpet av dagen.

Men jeg synes det er forskjell på småbarnsavdeling og store barn. Mye lettere at det smitter mellom små enn store.
Hadde ei på avdelingen min (småbarn) som hadde det nå for et par uker siden. Hun hadde fått det i helga, og var veldig forkjøla i tillegg. Etter samtaler med mor ble vi enige om at hun ble hjemme pga smittefaren. Dagen etter skulle hun ha fri likevel. Ikke for at jeg ville unngå det, men mor syntes heller ikke det var greit hvis de skulle smitte flere. Jeg presiserte at hun hadde siste ordet, og at vi ikke kunne nekte dem å komme.
Jeg tenker at man kommer langt med en god samtale og ser an hvor mye det verker og hvor god form barnet er i.
 
Mini hadde det flere ganger i bhg. Jeg klarte å unngå å bli smittet.
Ble sendt i bhg når han hadde fått øyedråper.

Sambo fikk det (uten at ungene hadde det) for litt siden. Med det+forkjølelse ble han forvist til sofaen noen netter for å unngå å bli kost på.
 
Har barnet ditt/barna dine opplevd det?
Ble du/partneren din også smittet da?
Sendte du barna i bhg eller på skolen mens de hadde det?
Jeg ble smittet da Jr hadde det. Han var i Bhg fordet om :)
 
Back
Topp