Ønsker vi oss færre barn, eller venter vi for lenge?

Jeg fødte i 2017, kommer ikke å føde igjen før permisjonsordningen er reversert eller forbedra.
 
Her har vi ikke ventet så lenge, men prøvd lenge.. Startet prøvingen da vi fylte 20 og 22, nå er vi snart 22 og 24 med 3 aborter. Vi har alt på stell med både hus, bil etc.
 
Fødselsstatistikken for 2018 viser fortsatt nedgang i fruktbarheten. Aldri har vi fått så få barn per kvinne som nå. Hvorfor er det sånn?
Les mer her
Vi er realister når vi ser på hvor mange barn vi får oppdra. Nå velger vi å vente på en langvarig behandling for å være sikre på at vi får med oss nestemann hjem fra sykehuset (født to barn med alvorlig kromosomavvik). Før hadde man ikke det tilbudet og fortsatte kanskje bare å prøve til tross for risikoen?

Vi ønsker ikke å bli gamle foreldre, og selv om vi har relativt god tid enda, så vet vi ikke om det blir mer enn en hvis behandlingen funker.

Vi ønsker oss flere barn, men tror kanskje vi stopper med en eller to biologiske. Det finnes andre som trenger husrommet og kjærligheten vi kan tilby :Heartred

Det handler også om å ønske seg stabilitet før man får barn, vi fikset jobb og hus før vi begynte å prøve.
Høy arbeidsledighet, høye boutgifter, krav om utdannelse for å få jobb, alt spiller nok inn i avgjørelsen for når folk prøver å få barn...
 
Hadde stoppet etter nr 3 om jeg hadde visst hvor elendig barselsomsorgen ble, hvor mye mindre permisjon for mor vi skulle få og holdningene regjeringen har til mødre og amming.. Men vi ble gravide med nr 4 høsten i fjor, så gjennomsnittet på 1,53 har jeg passert for leeenge siden.
 
Tenker at samfunnet stiller høyere og høyere krav til oss. Og så skal man ha energi, overskudd og penger til disse barna, tror kanskje man er litt mer realistiske til hva det innebærer å få barn.

Jeg har 2 og skulle gjerne hatt 1 til.. men det er dyrt med 5000 i barnehage i måneden. Større hus og bil er dyrt. Her jeg bor skal det være bompenger overalt. Føler ikke vi har råd til fler
 
Man skal jo ha tid til å følge opp barna med lekser og fritidsaktiviteter samt familietid med aktiviteter. Pluss egne hobbyer, helst trene flere dager i uken, stille opp på dugnader, være i fulltidsjobb og ha plettfritt hus. Når skal man få tid å lage fler :p
Neida..
Men jeg føler det krever at en av foreldrene jobber redusert om man har flere enn to. Ikke alle som ønsker det.
 
Jeg kunne tenkt meg fler barn, men jeg synes jeg er for gammel til å prøve meg på nr. 3. Jeg begynte for sent til det, men jeg hadde heller ikke noen å få barn med før jeg var 33 år.
 
Back
Topp