Ønsker ikke far på fødestuen

Jeg forstår godt hvordan du føler det. Hadde samme tanker selv i starten av svangerskapet. Håpet nesten på at noe skulle komme i veien og at han ikke rakk fødselen :p
Men utover svangerskapet forsvant disse følelsene mer og mer, og når fødselen starten kom jeg ikke på det en gang.
Hadde tenkt at han iallefall måtte holde seg oppe med hode, men da hun ble født sto han å så på :p
Følte aldri at det på noen måte var ekkelt eller ubehagelig, slik som jeg hadde sett for meg.
Så mitt råd er nok å prøve å ikke tenke for mye på det nå. Heller se hvordan det føles når fødselen er igang. Og om du fortsatt føler det slik så er det lov å be han om å gå ut. :)

Det er helt lov å be om å få litt tid alene. Det er du som skal føde og da trenger du alt fokus på det. Ikke bli distrahert av at du syns det er ubehagelig med han der. :)
 
Jeg forstår ikke helt problemet her, for å være ærlig. Han har mest sannsynlig sett deg naken og sårbar før. Å frata han en av de kanskje største øyeblikkene i hans liv syns jeg blir fryktelig egoistisk.. Han har tross alt vært med på å lage barnet, syns du ikke han fortjener å være tilstede når barnet blir født? Og hva er det som er så veldig privat og intimt, at du ikke kan dele det med din andre halvdel?
Gjør en avtale om at han skal stå ved hodeenden, så ser jeg ikke problemet :)
 
Jeg forstår ikke helt problemet her, for å være ærlig. Han har mest sannsynlig sett deg naken og sårbar før. Å frata han en av de kanskje største øyeblikkene i hans liv syns jeg blir fryktelig egoistisk.. Han har tross alt vært med på å lage barnet, syns du ikke han fortjener å være tilstede når barnet blir født? Og hva er det som er så veldig privat og intimt, at du ikke kan dele det med din andre halvdel?
Gjør en avtale om at han skal stå ved hodeenden, så ser jeg ikke problemet :)
Helt enig! Han trenger jo ikke stå å glo oppi hufsa, men jeg syns definitivt han har noe på fødestuen å gjøre!
 
Min mann vill se henne komme ut, jeg sa nei du kan holde deg oppe ved hode mitt :p redd for han aldri vill ha sex igjen, haha! Men frata han å være med mener jeg er helt feil. Ja mor er viktigst under fødsel men far var like mye med på å lage baby'n. Føler han har full rett til å være der som deg. Prøv å sett deg inn i hans situvasjon, tenk hvis han fødte og nektet deg. Men skjønner det ikke er en god situvasjon å være i, men kanskje burde du jobbe med å bli mer komfortabel med din mann. Uansett lykke til, håper dere finner en løsning begge kan leve med :)
 
Ikke for å dømme men dette syns jeg var skikkelig egoistiske tanker. Beklager. Du hadde ikke fått til å fått et barn uten han, og så skal du nekte han sitt livs største opplevelse? :eek: stakkar...
 
Huff, skikkelig dilemma dette her! Kanskje du kunne utforske tankene dine litt med jordmor og prøve å identifisere hva det er som gjør at du ikke vil ha ham der? Dersom du føler det blir for intimt nedentil eller er redd for at det skal gå utover sexlivet deres f.eks, kan du jo avtale med ham at han holder seg oppe ved hodet ditt? Alternativt, kan dere jo avtale et "kodeord" og at han skal forlate rommet umiddelbart og vente på gangen i x minutter dersom du sier kodeordet (slik at du vet at du har mulighet til å sende ham ut uten protester dersom du trenger tid for deg selv under fødselen?)

En helt annen ting er at du kanskje bør finne noen andre, f.eks moren din eller en god venninne, som kan være med på (deler av) fødselen i stedet - dersom det er travelt på fødeavdelingen er det nemlig slett ikke sikkert at jordmoren har anledning til å være inne hos deg under hele fødselen dersom den trekker ut i langdrag (noe den helt fint kan gjøre dersom det er første fødsel), og da bør du ha noen som kan være inne hos deg på fødestua slik at du aldri er alene.

Må ellers si at jeg håper at dere finner en løsning som fungerer for dere begge, for en fødsel er jo en fantastisk opplevelse som jeg godt kan forstå at barnefar ikke har lyst til å gå glipp av.
 
Back
Topp