Ønsker ikke å amme; råd/erfaringer

Tar gjerne i mot så mye tips som mulig! :D

Prøvde jo å få førstemann over på flaske og mme da jeg var drittlei ammingen sist, så leste meg jo opp den gangen, men mye er nok glemt på disse 3 årene ;)
Her prøvde vi mye rart. Flaskevarmer, ikke fullt så bra.
Det vi endte opp med var blandingsforhold.
F eks 120 Ml med MME var ca 50/50, så vi hadde flasker med kokt vann i kjøleskapet og fylte på med kokt til ønsket mengde.
Her må du prøve deg litt frem, fordi kjøleskap har ulike grader og hos noen blir det veldig kaldt osv.
Blandingsforhold funker også ute, da tar du med deg flasker med vann og en termos med kokt! :)
Edit: husk blandingsforholdet varierer med 5-10 Ml når du er ute :)
 
Last edited:
Litt avsporing, men jeg husker jeg fikk kjeft på barsel fordi jeg ikke fylte ut et tilsvarende skjema ved amming. Altså, hvordan i svarte skulle jeg vite hvor mange ml morsmelk ungen fikk i seg?? Var jo ingen måleindikator på puppene liksom :hilarious:

Haha, lol :hilarious:
Da kan du jo nå se frem til endelig å få fylt inn HELT nøyaktig i det skjemaet :D
 
Det kan jeg sjekke. Hvis det har lite/ingenting å si for produksjonen ellers så er det jo klart jeg kan prøve å få gitt dette.

jeg ble pumpe mamma til nr 1 og 2 pga premature babyer, men uansett hva jeg gjorde tok ikke melkeproduksjonen seg opp og gikk etterhvert over til mme. Når nr 3 kom så bestemte jeg meg for at denne gangen skulle jeg slippe å slite meg ut på pumping og amming. Jeg gav råmelk på sykehuset og begynte på mme når vi kom hjem (dro hjem dagen etter fødsel). For meg var det null problem å bare slutte når jeg kom hjem. Ja puppene var ømme og hovne 2-3 dager, men så gikk det over.
Vil anbefalte baby brezza mme maskin. En super oppfinnelse!
 
jeg ble pumpe mamma til nr 1 og 2 pga premature babyer, men uansett hva jeg gjorde tok ikke melkeproduksjonen seg opp og gikk etterhvert over til mme. Når nr 3 kom så bestemte jeg meg for at denne gangen skulle jeg slippe å slite meg ut på pumping og amming. Jeg gav råmelk på sykehuset og begynte på mme når vi kom hjem (dro hjem dagen etter fødsel). For meg var det null problem å bare slutte når jeg kom hjem. Ja puppene var ømme og hovne 2-3 dager, men så gikk det over.
Vil anbefalte baby brezza mme maskin. En super oppfinnelse!
Håper jeg slipper unna med mer ubehag enn de aller første dagene.
BabyBrezza står på ønskelisten ja! ;)
 
Ja, ser jo at depresjon i ditt tilfelle ikke akkurat var til å unngå :Heartred

Ja, disse tette melkegangene tok virkelig knekken på meg. Jeg husker ingenting fra babyen var 2 til 4 mnd gammel, annet enn at jeg hele tiden ville få han til å sove, fordi jeg visste han ville være sulten når han våknet og dermed kunne forsøke å tømme brystet/åpne melkegangen på nytt :( Han tok heller aldri flaske, og nektet fullstendig alt som hadde med mme å gjøre, så da var jeg liksom stuck og måtte lide meg gjennom ammeperioden til poden sluttet selv ved 10 mnd alder.

Men, dette er bare én av flere grunner til å ikke ønske amming denne gangen, og det er ingen forhastet beslutning. Dette har jeg tenkt på og veid for og i mot i ca 3 år nå ;) Men jeg setter pris på at du kommer med tips likevel, da det kan være andre som kikker innom tråden og sitter litt mer og vipper enn hva jeg gjør :)
Jeg hadde tette melkeganger én gang, og har bestemt at det skal jeg ikke ha igjen. Kjenner veldig godt igjen de symptomene. Jeg har tenkt siden det at jeg aldri hadde turt å amme uten å ha pumpe klar for de tilfellene det trengs. Da nr. 2 ble født,måtte jeg pumpe etter bare noen dager. Melka kom tidlig, og så mye at hun ikke tok unna. Begynte å kjenne på det ubehaget og kjente antydning til klumper i brystene. Så er det frykt for tette melkeganger kan jeg trygt anbefale pumpe som en ekstra sikkerhet. Skjønner likevel du ha flere grunner til å ikke ville amme, men som du skriver kan det være andre som leser. :) Så skal det sies at noen er voldsomt plaget med tette melkeganger og overproduksjon og har mange betennelser mm. Skjønner godt de ikke vil amme når det blir slik.

Viktigst er det at dere begge trives og har det bra, og at ikke du blir utslitt. Og det blir helt fint med mme til babyen også. :)
 
Jeg hadde tette melkeganger én gang, og har bestemt at det skal jeg ikke ha igjen. Kjenner veldig godt igjen de symptomene. Jeg har tenkt siden det at jeg aldri hadde turt å amme uten å ha pumpe klar for de tilfellene det trengs. Da nr. 2 ble født,måtte jeg pumpe etter bare noen dager. Melka kom tidlig, og så mye at hun ikke tok unna. Begynte å kjenne på det ubehaget og kjente antydning til klumper i brystene. Så er det frykt for tette melkeganger kan jeg trygt anbefale pumpe som en ekstra sikkerhet. Skjønner likevel du ha flere grunner til å ikke ville amme, men som du skriver kan det være andre som leser. :) Så skal det sies at noen er voldsomt plaget med tette melkeganger og overproduksjon og har mange betennelser mm. Skjønner godt de ikke vil amme når det blir slik.

Viktigst er det at dere begge trives og har det bra, og at ikke du blir utslitt. Og det blir helt fint med mme til babyen også. :)
Fikk tette melkeganger av pumpe også, jeg... :rolleyes: Samme med håndmelking. Håpløs situasjon.. På det verste hadde jeg samme tette melkegang (og betennelse) i 9 dager sammenhengende. NULL hjelp å få fra helsevesenet, og ble i tillegg fnyst av som om jeg skulle være verdens største pingle.. Frister ikke akkurat til gjentakelse, selv om jeg selvfølgelig vet at det ikke trenger å bli like ille med nestemann - men jeg tør rett og slett ikke ta sjansen :confused: Var også i kontakt med Ammehjelpen utallige ganger, men til tross for alle tips, triks og hjelpemidler, så kom disse tette melkegangene på løpende bånd igjen og igjen.
 
Fikk tette melkeganger av pumpe også, jeg... :rolleyes: Samme med håndmelking. Håpløs situasjon.. På det verste hadde jeg samme tette melkegang (og betennelse) i 9 dager sammenhengende. NULL hjelp å få fra helsevesenet, og ble i tillegg fnyst av som om jeg skulle være verdens største pingle.. Frister ikke akkurat til gjentakelse, selv om jeg selvfølgelig vet at det ikke trenger å bli like ille med nestemann - men jeg tør rett og slett ikke ta sjansen :confused: Var også i kontakt med Ammehjelpen utallige ganger, men til tross for alle tips, triks og hjelpemidler, så kom disse tette melkegangene på løpende bånd igjen og igjen.
Da er du en av de uheldige, skjønner godt det blir en avgjørende grunn til å ikke amme. Har lest på ammehjelpsgruppen på FB, der folk har hatt 8-9 ganger med tette melkeganger, og mastitt. Da hadde nok ikke jeg holdt ut heller nei. Det er vondt, krevende å bli kvitt og hadde man vært i jobb med dette måtte det bli sykemelding siden man må tømme brystet hver andre time og det ikke er forenelig med de fleste jobber. Føler du at du får gode råd fra jordmor om å ikke amme, altså hjelp til hvordan man unngår plager?
 
Da er du en av de uheldige, skjønner godt det blir en avgjørende grunn til å ikke amme. Har lest på ammehjelpsgruppen på FB, der folk har hatt 8-9 ganger med tette melkeganger, og mastitt. Da hadde nok ikke jeg holdt ut heller nei. Det er vondt, krevende å bli kvitt og hadde man vært i jobb med dette måtte det bli sykemelding siden man må tømme brystet hver andre time og det ikke er forenelig med de fleste jobber. Føler du at du får gode råd fra jordmor om å ikke amme, altså hjelp til hvordan man unngår plager?
Jordmoren min er fantastisk! Heldigvis :Heartred Finnes ikke snev av ammepress, så det hjelper jo mye bare der.
Ellers har jeg fått disse generelle rådene; stram sportsbh/oppbinding, ikke røre/stimulere brystene, og at disse pillene ikke lenger brukes. Får jo ikke gitt så mye mer info enn det, men jeg synes det har vært fint å få høre erfaringer fra andre i denne tråden også :)
 
Tar gjerne i mot så mye tips som mulig! :D

Prøvde jo å få førstemann over på flaske og mme da jeg var drittlei ammingen sist, så leste meg jo opp den gangen, men mye er nok glemt på disse 3 årene ;)
Kjøp deg vannkoker med termostat som kan settes til 40 grader. Koker opp full kanne, så når babyen er sulten så trykker du på 40 å så vipps er vannet perfekt. Gjorde også dette å hadde i termos til tur og natt
 
Kjøp deg vannkoker med termostat som kan settes til 40 grader. Koker opp full kanne, så når babyen er sulten så trykker du på 40 å så vipps er vannet perfekt. Gjorde også dette å hadde i termos til tur og natt
Problemet med det er at om vannet blir stående i termosen så kan det komme lumske bakterier i vannet..
 
Nei, vannet er kokt å kan stå i 24timer
Slik jeg forstår det er om det er lukket, som i en flaske. Det er ikke helt lukket i de vannkokerne vel. Vi prøvde det med datteren min men fikk kun mageproblemer ut av det.

Men hva med en mellomting? Hvis jeg har kokt (og nedkjølt) vann i lukket flaske, heller dette over i vannkoker med termostat og varmer til 40 grader? Er det innafor? :)

Og hvor lenge skal vannet egentlig koke for at det skal være greit? Holder det med et oppkok i vannkokeren, eller bør det stå og boble noen minutter i kjele?
 
Slik jeg forstår det er om det er lukket, som i en flaske. Det er ikke helt lukket i de vannkokerne vel. Vi prøvde det med datteren min men fikk kun mageproblemer ut av det.
Det blir uansett ikke farlige bakterier i det kokte vannet. Mageproblemer kom nokk ikke av at vannet hadde stått. Er gjort mye forskning på saken å det er ganske tydelig hva som er rett. Eg har gjort dette med begge mine etter å ha gjort mye reaserch. Ma trenger ikke gjøre livet vanskeligere enn nødvendig. Blir det samme som at folk ikke kan bruke baby brezza fordi vannet står i en tank hele dagen med gjevn temp på 37 som er perfekt for bakterie
 
Men hva med en mellomting? Hvis jeg har kokt (og nedkjølt) vann i lukket flaske, heller dette over i vannkoker med termostat og varmer til 40 grader? Er det innafor? :)

Og hvor lenge skal vannet egentlig koke for at det skal være greit? Holder det med et oppkok i vannkokeren, eller bør det stå og boble noen minutter i kjele?
Vi kokte i 5 minutter, men vi bor i Bergen og det var rundt den tiden det var masse problemer med vannet i Bergen.
 
Men hva med en mellomting? Hvis jeg har kokt (og nedkjølt) vann i lukket flaske, heller dette over i vannkoker med termostat og varmer til 40 grader? Er det innafor? :)

Og hvor lenge skal vannet egentlig koke for at det skal være greit? Holder det med et oppkok i vannkokeren, eller bør det stå og boble noen minutter i kjele?
Da er det kanskje like greit å ha en flaske med kaldt vann og bruke vann rett fra vannkoker? 80 ml kaldt og 40 ml kokende funker her :)
 
Da er det kanskje like greit å ha en flaske med kaldt vann og bruke vann rett fra vannkoker? 80 ml kaldt og 40 ml kokende funker her :)
Forsåvidt et godt poeng, hahaha. Litt trøtt og tannhjulene oppi hodet knirker litt :hilarious::hilarious:
 
Jeg fikk pillene fordi jeg ikke klarte å slutte produksjonen (prøvde å amme, men måtte gi opp pga gjentatte brystbetennelser, ol.). Jordmor og poliklinikk var veldig imot det, og på apoteket var de veldig skeptisk til å gi de ut. Fastlegen derimot var av en helt annen oppfatning, og pillene blir brukt mot mange andre ting enn for å stanse melkeproduksjon. Men selvfølgelig kan man få bivirkninger (som med alt annet). Jeg fikk heldigvis ikke noe bivirkninger. Men som de andre i tråden sier er det bedre om man klarer å stoppe produksjonen selv, men hvis ingenting annet fungerer er det fremdeles mulig å få pillene..
 
Jeg har bestemt meg for at jeg ikke ønsker å amme barn nummer to. Årsakene er mange, og hvis det er av interesse så gjør det meg ingenting å liste de opp, men jeg føler ikke selv at det er «nødvendig» for spørsmålene mine og det ville bare blitt et uhyre langt innlegg :p

Spørsmål:
- Binde opp brystene/bruke stram sportsbh og bare la brystene være, eller melke ut den verste sprengen? Hører så mye forskjellig.

- Amme første par dagene for at barnet får i seg råmelken og så gi seg? Jeg vil jo i grunn ha minst mulig stimulering av produksjon :confused:

- Medisiner for å stoppe melkeproduksjon; her hører jeg VELDIG mye forskjellig! Min jordmor (helsestasjon) og lege fraråder det på det sterkeste pga heftige bivirkninger. Samtidig leser jeg om andre på forumet (i tidligere tråder) som har fått dette på barsel med en gang, nesten som en standard.

- Etter fødsel er det jo vanlig å legge babyen til brystet med en gang. Hvis man ikke vil amme, kommer de da med mme på flaske kort tid etter?

Hva slags heftige bivirkninger har du hørt om medisin for å stanse melkeproduksjon? Ble litt nysgjerrig nå. Har tatt dem tre ganger. Ikke merket noe, men minnes å ha lest noe om at dem ikke er helt bra?

Da jeg tok den tabletten etter fødsel nummer tre opplevde jeg å få veldig melkespreng og veldig harde bryst ca to uker etter fødsel, så måtte amme litt likevel for å lette på trykket. Med barn nummer 4 ammet jeg bittelitt de første ukene, men valgte selv og gi meg. Brukte en stram sports-bh og lot barnet hjelpe til med den verste melkesprengen også gikk det seg fint til for min del hvertfall.
 
Back
Topp