Ønsker ikke å amme; råd/erfaringer

Jeg hadde det skrevet på helsekortet, og gav beskjed på sykehuset da jeg kom inn på føden at jeg ikke skulle amme. Men det var det ingen som respekterte. Jeg ble tom sendt på ammepoliklinikk mot min vilje for å lære å amme.

Pumpa i to uker, og brukte stram bh for å stoppe produksjon. Stod i varm dusj, og brukte varmeputer for å hindre tette melkeganger og brystbetennelse.
 
Jeg har bestemt meg for at jeg ikke ønsker å amme barn nummer to. Årsakene er mange, og hvis det er av interesse så gjør det meg ingenting å liste de opp, men jeg føler ikke selv at det er «nødvendig» for spørsmålene mine og det ville bare blitt et uhyre langt innlegg :p

Spørsmål:
- Binde opp brystene/bruke stram sportsbh og bare la brystene være, eller melke ut den verste sprengen? Hører så mye forskjellig.

- Amme første par dagene for at barnet får i seg råmelken og så gi seg? Jeg vil jo i grunn ha minst mulig stimulering av produksjon :confused:

- Medisiner for å stoppe melkeproduksjon; her hører jeg VELDIG mye forskjellig! Min jordmor (helsestasjon) og lege fraråder det på det sterkeste pga heftige bivirkninger. Samtidig leser jeg om andre på forumet (i tidligere tråder) som har fått dette på barsel med en gang, nesten som en standard.

- Etter fødsel er det jo vanlig å legge babyen til brystet med en gang. Hvis man ikke vil amme, kommer de da med mme på flaske kort tid etter?

Råmelken er jo gull verdt, så går jo an å vurdere å klemme ut akkurat den første dagen eller så? Har hørt, men vet ikke om det stemmer, at man kan klemme ut råmelken det første døgnet (?) og at det ikke skal være noe vanskeligere å stoppe melkeproduksjonen av den grunn. Går an å sjekke med ammehjelper.
 
Ja, okei. Det eneste jeg isåfall merket var depresjon, men det ville jeg jo i den situasjonen fått uansett liksom. :p så jeg kan ikke si at det spesifikt var grunnet de pillene.

Om tette melkeganger var problemet sist, ville jeg absolutt forsøkt å håndmelke vekk den verste sprengen om det skulle komme, men uten å stimulere brystene over lang tid.

Råmelk er veldig effektivt for å få igang babyens tarmsystem, så om du ønsker å gi dette etter fødsel er det bare fint. Det gjør nok likevel ikke sånn at melkeproduksjonen blir ekstrem om du gir noen slurker råmelk.
Har ei tante som slet veldig med tette melkeganger og betennelse på betennelse, som måtte gi opp ammingen begge ganger, så jeg forstår veldig godt at det ikke frister til gjentakelse om det skulle bli likt. Det eneste jeg kommer på at kan være en risikofaktor for tette melkeganger og betennelse er stramt tungebånd hos babyen. Så om du skulle ville amme, kan det sjekkes hos privat praksis (dessverre lav kompetanse offentlig) når babyen er nyfødt for å unngå det samme som sist.

MEN nå skal jeg ikke overtale deg til å amme, det var jo ikke det du ville ha råd for, det velger du helt selv og babyen kommer til å legge på seg og være frisk og fin uansett om den får mm eller mme det første leveåret :) ❤️

Ja, ser jo at depresjon i ditt tilfelle ikke akkurat var til å unngå :Heartred

Ja, disse tette melkegangene tok virkelig knekken på meg. Jeg husker ingenting fra babyen var 2 til 4 mnd gammel, annet enn at jeg hele tiden ville få han til å sove, fordi jeg visste han ville være sulten når han våknet og dermed kunne forsøke å tømme brystet/åpne melkegangen på nytt :( Han tok heller aldri flaske, og nektet fullstendig alt som hadde med mme å gjøre, så da var jeg liksom stuck og måtte lide meg gjennom ammeperioden til poden sluttet selv ved 10 mnd alder.

Men, dette er bare én av flere grunner til å ikke ønske amming denne gangen, og det er ingen forhastet beslutning. Dette har jeg tenkt på og veid for og i mot i ca 3 år nå ;) Men jeg setter pris på at du kommer med tips likevel, da det kan være andre som kikker innom tråden og sitter litt mer og vipper enn hva jeg gjør :)
 
Jeg hadde det skrevet på helsekortet, og gav beskjed på sykehuset da jeg kom inn på føden at jeg ikke skulle amme. Men det var det ingen som respekterte. Jeg ble tom sendt på ammepoliklinikk mot min vilje for å lære å amme.

Pumpa i to uker, og brukte stram bh for å stoppe produksjon. Stod i varm dusj, og brukte varmeputer for å hindre tette melkeganger og brystbetennelse.
Fy søren, det der er så dårlig gjort.. Ofte så ligger det jo en god grunn bak ønske om å ikke amme.
 
Ja, ser jo at depresjon i ditt tilfelle ikke akkurat var til å unngå :Heartred

Ja, disse tette melkegangene tok virkelig knekken på meg. Jeg husker ingenting fra babyen var 2 til 4 mnd gammel, annet enn at jeg hele tiden ville få han til å sove, fordi jeg visste han ville være sulten når han våknet og dermed kunne forsøke å tømme brystet/åpne melkegangen på nytt :( Han tok heller aldri flaske, og nektet fullstendig alt som hadde med mme å gjøre, så da var jeg liksom stuck og måtte lide meg gjennom ammeperioden til poden sluttet selv ved 10 mnd alder.

Men, dette er bare én av flere grunner til å ikke ønske amming denne gangen, og det er ingen forhastet beslutning. Dette har jeg tenkt på og veid for og i mot i ca 3 år nå ;) Men jeg setter pris på at du kommer med tips likevel, da det kan være andre som kikker innom tråden og sitter litt mer og vipper enn hva jeg gjør :)

Huff, det høres jo ikke godt ut ❤️ satser på en litt triveligere barseltid med flaskebaby for deg denne gangen :)
En sportsbh som ikke er for stram og håndmelke om du får veldig spreng/kuler bidrar nok til minimal produksjon. Nå er alle ulike, men jeg måtte jobbe alvorlig hardt for å få igang produksjonen nå forrige gang, så uten for mye stimulering ville det nok ikke blitt så mye melk. Og etter disse tablettene fikk jeg ikke så mye som en dråpe melk. Brystene ble ekstra store, men det var det.
 
Råmelken er jo gull verdt, så går jo an å vurdere å klemme ut akkurat den første dagen eller så? Har hørt, men vet ikke om det stemmer, at man kan klemme ut råmelken det første døgnet (?) og at det ikke skal være noe vanskeligere å stoppe melkeproduksjonen av den grunn. Går an å sjekke med ammehjelper.
Det kan jeg sjekke. Hvis det har lite/ingenting å si for produksjonen ellers så er det jo klart jeg kan prøve å få gitt dette.
 
Huff, det høres jo ikke godt ut ❤️ satser på en litt triveligere barseltid med flaskebaby for deg denne gangen :)
En sportsbh som ikke er for stram og håndmelke om du får veldig spreng/kuler bidrar nok til minimal produksjon. Nå er alle ulike, men jeg måtte jobbe alvorlig hardt for å få igang produksjonen nå forrige gang, så uten for mye stimulering ville det nok ikke blitt så mye melk. Og etter disse tablettene fikk jeg ikke så mye som en dråpe melk. Brystene ble ekstra store, men det var det.
Nei, gikk så langt at jeg til slutt ga faen i de tette melkegangene, og nesten håpet på at det ville bli en abscess, slik at jeg ville få noe som gjorde at jeg rett og slett ikke kunne amme lenger :( Så ja, håper på litt mer senka skuldre denne gangen ;)

Melka kom ikke før dag 3-4 sist gang. Kan jo håpe på en like treg start denne gangen, og at kroppen aldri "kommer i gang" fordi det ikke stimuleres noe - for kan trygt si det ble mye stimulering med en ildsint og sulten unge før melka kom :wideyed:
 
Jeg fikk beskjed nå i Desember at mitt sykehus ikke lenger delte ut slike medikamenter som skal stoppe melken, vet ikke om det gjelder flere plasser i landet da.
Ville ringt fødeavdelingen/barselavdelingen i forkant og bedt om en prat, for dem kommer med stor sannsynlighet til å likevel prøve å få deg til å amme.

jeg fikk også beskjed om å umiddelbart gå døgnet rundt i stram bh, fjerne bittelitt om det ble for ille, men helst ikke røre puppene noe. Dem gjorde skikkelig vondt rundt 1 uke, og etter 2 uker var alt som normalt igjen.
Jeg hadde heller ikke noe barn å ta med hjem i alle fall.....
 
Jeg fikk beskjed nå i Desember at mitt sykehus ikke lenger delte ut slike medikamenter som skal stoppe melken, vet ikke om det gjelder flere plasser i landet da.
Ville ringt fødeavdelingen/barselavdelingen i forkant og bedt om en prat, for dem kommer med stor sannsynlighet til å likevel prøve å få deg til å amme.

jeg fikk også beskjed om å umiddelbart gå døgnet rundt i stram bh, fjerne bittelitt om det ble for ille, men helst ikke røre puppene noe. Dem gjorde skikkelig vondt rundt 1 uke, og etter 2 uker var alt som normalt igjen.
Jeg hadde heller ikke noe barn å ta med hjem i alle fall.....
1-2 uker med vondt skal jeg nok overleve. Heller det enn å risikere å ha vondt ukentlig i 7-8 mnd.
Takk for tips om å ta en prat med føde/barsel på forhånd!
 
Tette melkeganger og brystbetennelse har jeg dessverre alt for god kjennskap til, og er en av grunnene til at jeg ikke ønsker å amme denne gangen. Jeg sluttet å telle da jeg bikket gang nummer 20 for å si det sånn.. :sorry:

Jordmor har anbefalt å ta på stram bh med en gang og ikke så ikke røre brystene. Men så hører jeg erfaringer fra andre mødre om en kombinasjon å trykke ned brystene, men samtidig melke vekk den verste sprengen.
Ok. Da ville jeg hørt på jordmor, de ser så mange kvinner derav mange som ikke vil amme, så tror de i utgangspunktet vet best. Sånn sett bra du har erfaring fra før, da kjenner du igjen symptomene der som de kommer. Håper det går fint for deg, og det gjør det nok. :)
 
Hei. Jeg venter nr. 3 og vurderer å droppe ammingen. Fått så små barn at det har vært umulig å full amme. Fikk nok melk men barnet tok ikke sikkelig tak og ble aldri mett. Måtte pumpe i tillegg. Så når barnet endelig sovnet måtte jeg sitte oppe om natten å pumpe. Totalt utslitt tilslutt. Ente med brystbetennelse med streptokokker. Jeg snakket med min fastlege ang. tabletter for å slutte melkeproduksjonen. Han sa det var så grusomme bivirkninger ar han anbefalte det ikke. Jeg tenke at såååå gale kan det ikke være. Så googlet jeg og fikk SJOKK. Bare se på bilde som ligger ved. Jeg får snakke med jordmor om andre alternativer som stram bh og etc.
 

Vedlegg

  • EA7882A6-BB20-4EEC-BA97-979122692864.jpeg
    EA7882A6-BB20-4EEC-BA97-979122692864.jpeg
    37,8 KB · Visninger: 28
Står allerede med store bokstaver på helsekortet mitt og skal passe på å få det med i fødebrevet :)
Skal huske på å gi muntlig beskjed i tillegg.

Kunne tatt med mme selv, men usikker på om de ansatte på barsel «gidder» merarbeidet når de allerede har nok å gjøre med coronarestriksjonene? Likevel, skader jo ikke å ta med.
Det er i grunn ikke ekstra arbeid fordi de kommer med flasker som har kokende vann også tilsetter du pulveret selv. Men på barselhotell er det ofte mulighet for vannkoker på rommet og da styrer du jo alt selv hvis du heller vil det. Bare husk å hold oversikt over hvor mye og ofte babyen får melk i såfall for det vil jo pleierne ofte notere ned.
 
Hei. Jeg venter nr. 3 og vurderer å droppe ammingen. Fått så små barn at det har vært umulig å full amme. Fikk nok melk men barnet tok ikke sikkelig tak og ble aldri mett. Måtte pumpe i tillegg. Så når barnet endelig sovnet måtte jeg sitte oppe om natten å pumpe. Totalt utslitt tilslutt. Ente med brystbetennelse med streptokokker. Jeg snakket med min fastlege ang. tabletter for å slutte melkeproduksjonen. Han sa det var så grusomme bivirkninger ar han anbefalte det ikke. Jeg tenke at såååå gale kan det ikke være. Så googlet jeg og fikk SJOKK. Bare se på bilde som ligger ved. Jeg får snakke med jordmor om andre alternativer som stram bh og etc.
Oi, det der var jo enda verre bivirkninger enn hva jeg fant! :eek:
Enig, får finne andre alternativer til å stoppe produksjonen.
 
Det er i grunn ikke ekstra arbeid fordi de kommer med flasker som har kokende vann også tilsetter du pulveret selv. Men på barselhotell er det ofte mulighet for vannkoker på rommet og da styrer du jo alt selv hvis du heller vil det. Bare husk å hold oversikt over hvor mye og ofte babyen får melk i såfall for det vil jo pleierne ofte notere ned.
Aha! Jeg trodde de kom med ferdigblandet mme, jeg :p
Og ja, skal huske på å notere ned når og hvor mye babyen drikker.
 
Aha! Jeg trodde de kom med ferdigblandet mme, jeg :p
Og ja, skal huske på å notere ned når og hvor mye babyen drikker.
Kanskje jeg formulerte meg litt dårlig. De kommer med ferdigblandet mme hvis du ber om det. Men hvis du velger å ta med pulver selv tar de med flasker + varmt vann så mikser du bare selv :)
 
Aha! Jeg trodde de kom med ferdigblandet mme, jeg :p
Og ja, skal huske på å notere ned når og hvor mye babyen drikker.

Min fikk nesten bare mme på barsel, den var ferdig blandet så det varierer kanskje fra sted til sted. Dette var på Riksen :)
Brukte skjema i starten for å notere hvor mye han drakk, men det var sikkert mest pga slapp baby og dårlig oppgang i starten :)

Og edit: så det var det brukeren over også mente :p
 
Si ifra hvis du vil ha noen tips angående blandingen :)
Tar gjerne i mot så mye tips som mulig! :D

Prøvde jo å få førstemann over på flaske og mme da jeg var drittlei ammingen sist, så leste meg jo opp den gangen, men mye er nok glemt på disse 3 årene ;)
 
Min fikk nesten bare mme på barsel, den var ferdig blandet så det varierer kanskje fra sted til sted. Dette var på Riksen :)
Brukte skjema i starten for å notere hvor mye han drakk, men det var sikkert mest pga slapp baby og dårlig oppgang i starten :)

Og edit: så det var det brukeren over også mente :p
Litt avsporing, men jeg husker jeg fikk kjeft på barsel fordi jeg ikke fylte ut et tilsvarende skjema ved amming. Altså, hvordan i svarte skulle jeg vite hvor mange ml morsmelk ungen fikk i seg?? Var jo ingen måleindikator på puppene liksom :hilarious:
 
Back
Topp