Ønsker epidural så fort som mulig

Annemor93

Gift med forumet
Desemberlykke 2018
Nå nærmer det seg fødsel, alt kan skje disse dager. Jeg vet jeg ønsker epidural som smertelindring da jeg har sett og hørt alle som sverger til at det er 'gave til den fødende kvinne'.

Fikk vite at grensen på å få epidural er ved 4-5 cm åpning. Nå er jo ikke det lett å vite hvor åpen man er men det sjekker de jo på sykehuset:)

Mitt spørsmål er, kan man få epidural så fort det er mulighet for det?
Hva er erfaringen deres med når dere fikk "lov" til å få epidural?

Jeg er en av dem som er kjempe redd for å bli "nektet" i mange timer og bare få svar om at 'Neeeiidaaa dette klarer du jo så fint, prøv litt lenger' i stedet.
 
Du får det så fort du har 4 cm. Var den beskjeden jeg fikk forrige gang. Dessverre rakk jeg ikke å få den da jeg plutselig hadde full åpning. Hadde epidural med førstemann og det var virkelig verdt risikoen:)
 
Det kan ta tid å få epiduralen om det er for tidlig og man ikke er tilstelkelig åpen eller i aktiv fødsel enda.
I tillegg må epidural bestilles. Det kan ta tid før en anestesilege har mulighet for å komme å sette den. På mitt sykehus hender det også at det finnes tidspunktet der ingen er tilgjengelige for dette...
I noen tilfeller går fødselen for fort til at det er hensiktsmessig.
Det er heller ikke alle som syns den har effekt.

Selv fikk jeg den for sent pga venting. Den virket bare i halve kroppen og ungen kom rett etterpå. Litt bortkastet mao ;)

Forbered deg på at det kan bli tøffe tak og at epidural ikke nødvendigvis er en reddende engel ;)
Men joda, digg med litt pause fra de verste toppene :)

Lykke til!
 
Du får det så fort du har 4 cm. Var den beskjeden jeg fikk forrige gang. Dessverre rakk jeg ikke å få den da jeg plutselig hadde full åpning. Hadde epidural med førstemann og det var virkelig verdt risikoen:)

Det er godt å høre:) skal til undersøkelse, vekstkontroll og samtale med fødelege 22.November så da spør de sikkert litt om hvordan jeg ser for meg fødselen og om jeg ønsker smertelindring osv. kan jeg tenke meg. Da kan de bare stå klar med epiduralen i døra når jeg ankommer fødende:hilarious:

Hvor fort alt plutselig kan gå kan man jo ikke vite på forhånd og annet uforutsigbart men om alt skulle gå helt vanlig for seg så vil jeg reddes litt av epidural :smiley-ashamed004
 
Det kan ta tid å få epiduralen om det er for tidlig og man ikke er tilstelkelig åpen eller i aktiv fødsel enda.
I tillegg må epidural bestilles. Det kan ta tid før en anestesilege har mulighet for å komme å sette den. På mitt sykehus hender det også at det finnes tidspunktet der ingen er tilgjengelige for dette...
I noen tilfeller går fødselen for fort til at det er hensiktsmessig.
Det er heller ikke alle som syns den har effekt.

Selv fikk jeg den for sent pga venting. Den virket bare i halve kroppen og ungen kom rett etterpå. Litt bortkastet mao ;)

Forbered deg på at det kan bli tøffe tak og at epidural ikke nødvendigvis er en reddende engel ;)
Men joda, digg med litt pause fra de verste toppene :)

Lykke til!

Det er jeg veldig forberedt på:) det er nok ikke noe juksemiddel for å ikke kjenne noe som helst nei. Men om alt går fint for seg og det er mulighet for epidural så er jeg redd for å komme i den situasjonen at de "bare ikke vil gi" for bryderiets skyld.

Har vært innlagt på sykehus før med blandt annet lungebetennelse, da var de kjappe på å hele tiden gi smertestillende når det var ønsket men får følelsen av at under en fødsel så er det litt sånn 'Bare pust, kroppen er laget for å føde, dette går så fint så. Pust pust pust"
Oksygen er jo så smertelindrende, spesielt når man skal føde ut et helt nytt menneske igjennom en veldig liten dyrebar og følsom åpning :hilarious:
 
Last edited:
Det er jeg veldig forberedt på:) det er nok ikke noe juksemiddel for å ikke kjenne noe som helst nei. Men om alt går fint for seg og det er mulighet for epidural så er jeg redd for å komme i den situasjonen at de "bare ikke vil gi" for bryderiets skyld.

Har vært innlagt på sykehus før med blandt annet lungebetennelse, da var de kjappe på å hele tiden gi smertestillende når det var ønsket men får følelsen av at under en fødsel så er det litt sånn 'Bare pust, kroppen er laget for å føde, dette går så fint så. Pust pust pust"
Oksygen er jo så smertelindrende, spesielt når man skal føde ut et helt nytt menneske igjennom en åpning :hilarious:

Jeg erfarte at jeg fikk det som jeg ville hele veien så sant jeg var innafor reglene. Ingen tør å krangle med en fødende vettu :hilarious:
 
Jeg fikk tidlig grunnet planlagt vaginal setefødsel, jordmor ville se til at jeg fikk den på dagvakt når det var godt bemannet. Var ikke i aktiv fødsel på det tidspunktet, fikk drypp for å sette i gang fødselen
 
Du får etter 4 cm om du sier fra tidlig at du er bestemt på at du vil ha. Anestesilegen må være tilgjengelig og det kan være timer mellom når han/hun er der. Jeg fikk under tvil ved 4 cm men pga jeg var andregangs og det kunne være for sent når anestesilegen kom tilbake. Det var riktig avgjørelse!

Men angrer i etterkant og vil prøve uten så lenge som mulig denne gangen
 
Hos meg var det nesten motsatt. Det var ingen «motvilje» fra jordmora sin side om å gi epidural, heller motsatt vil jeg si.
De spurte meg flere ganger i løpet av kvelden og natten om jeg ikke skulle ha, men jeg ville/turte ikke.
Til slutt sa de at nå måtte jeg bare om jeg skulle holde ut løpet og det hadde de nok helt rett i. :p

Si ifra med en gang du kommer om hva du ønsker, så tar de nok hensyn til det i den grad det går
 
Hos meg var det nesten motsatt. Det var ingen «motvilje» fra jordmora sin side om å gi epidural, heller motsatt vil jeg si.
De spurte meg flere ganger i løpet av kvelden og natten om jeg ikke skulle ha, men jeg ville/turte ikke.
Til slutt sa de at nå måtte jeg bare om jeg skulle holde ut løpet og det hadde de nok helt rett i. :p

Si ifra med en gang du kommer om hva du ønsker, så tar de nok hensyn til det i den grad det går

Håper på at de heller presser på med epiduralen slik som de gjorde med deg:D
Gjett om jeg skal si i fra;)
 
Jeg fikk epidural FØR 4 cm. Babyen lå i sete og måtte ha epidural uansett. Jordmor mente at det var unødvendig at jeg brukte kreftene mine opp på rier når det uansett bare var snakk om tid før jeg måtte ha epidural. Fødselen gikk raskt selv om jeg fikk epidural tidlig.
 
Bestemte meg ikke på forhånd om smertelindring, men sa jeg var åpen for epidural om det tok lang tid. Etter en lang latensfase bestemte jeg meg for epidural, gikk fra 1 til 4 cm på få minutter, men de sa det enda ville ta lang tid, siden det var første gang. Rakk aldri å få den, for ungen var ute 1t og 45 min etter de ordentlige riene startet. Men opplevde jordmoren som veldig støttende da jeg spurte, prøvde ikke å overtale meg til å la være, og startet forberedelsene for å få satt den inn rett etterpå [emoji4]
 
Opplevde ikke at jm var tilbakeholden med epidural. Hun forklarte godt om alle formene for smertelindring. Prøvde ut det meste før det ble epidural. Fikk det ved 7cm, da var jeg såpass sliten og trøtt. Smertene forsvant og jeg fikk sovet i en time.
 
Her var de veldig villige til å gi epidural når jeg ba om det, selv om de nok visste at det ikke var noen særlig vits med tanke på hvor fort fødslene gikk. Men jeg var ganske redd for å føde, og var veldig klar på at jeg ønsket smertelindring, så de turte vel ikke å si noe på det [emoji13] med minste angrer jeg litt på at jeg tok det da, for den rakk å virke på 2-3 rier før jeg måtte presse.. og det var litt styr med å få satt den, så hadde vel kanskje vært bedre å bare droppa den. Med eldste var det som å komme til himmelen [emoji4]
 
Her sto de klare til å ringe anestesi når jeg nærmet meg fire centimeter. Han kom på en halvtime etter at det ble ringt. Jeg sa fra om at jeg skulle ha epidural så fort som mulig før de i det hele tatt startet induseringen.
 
Det er jeg veldig forberedt på:) det er nok ikke noe juksemiddel for å ikke kjenne noe som helst nei. Men om alt går fint for seg og det er mulighet for epidural så er jeg redd for å komme i den situasjonen at de "bare ikke vil gi" for bryderiets skyld.

Har vært innlagt på sykehus før med blandt annet lungebetennelse, da var de kjappe på å hele tiden gi smertestillende når det var ønsket men får følelsen av at under en fødsel så er det litt sånn 'Bare pust, kroppen er laget for å føde, dette går så fint så. Pust pust pust"
Oksygen er jo så smertelindrende, spesielt når man skal føde ut et helt nytt menneske igjennom en åpning :hilarious:

Det har vel med at noe sertestillende kan påvirke babyen. I tillegg er det risiko med epidural. Enkelte får sterke hodesmerter pga epiduralen, så man skal ikke ta for lett på det.
Jeg har tatt den to ganger. Den første gangen funket den ikke på den ene siden på slutten, og resultatet var enorme kramper i siden den ikke funket på etter hvert press. Grusomt! I tillegg tok den vekk all trykketrang. Andre gangen merket jeg at trykketrangen ble påvirket, men det var lite nok virkning til at jeg hadde litt. Jeg måtte ha epidural, er for pysete til å klare de smertene uten, men hadde jeg klart meg bare med pusting eller badekar etc så hadde jeg heller valgt det. Rett og slett fordi den påvirket trykketrangen sånn.
 
Vær også forberedt på at man vet aldri helt hvordan en fødsel går for seg ❤️ Lykke til
 
Nå nærmer det seg fødsel, alt kan skje disse dager. Jeg vet jeg ønsker epidural som smertelindring da jeg har sett og hørt alle som sverger til at det er 'gave til den fødende kvinne'.

Fikk vite at grensen på å få epidural er ved 4-5 cm åpning. Nå er jo ikke det lett å vite hvor åpen man er men det sjekker de jo på sykehuset:)

Mitt spørsmål er, kan man få epidural så fort det er mulighet for det?
Hva er erfaringen deres med når dere fikk "lov" til å få epidural?

Jeg er en av dem som er kjempe redd for å bli "nektet" i mange timer og bare få svar om at 'Neeeiidaaa dette klarer du jo så fint, prøv litt lenger' i stedet.
Du sier at du skal ha det. Enkelt og greit.
 
Nå nærmer det seg fødsel, alt kan skje disse dager. Jeg vet jeg ønsker epidural som smertelindring da jeg har sett og hørt alle som sverger til at det er 'gave til den fødende kvinne'.

Fikk vite at grensen på å få epidural er ved 4-5 cm åpning. Nå er jo ikke det lett å vite hvor åpen man er men det sjekker de jo på sykehuset:)

Mitt spørsmål er, kan man få epidural så fort det er mulighet for det?
Hva er erfaringen deres med når dere fikk "lov" til å få epidural?

Jeg er en av dem som er kjempe redd for å bli "nektet" i mange timer og bare få svar om at 'Neeeiidaaa dette klarer du jo så fint, prøv litt lenger' i stedet.

De setter ikke det før det er nødvendig, for epiduralen kan sakke riene. Så du får det så fort det er nødvendig, om det er tid til det. Det er en grunn til at jordmødrene "nekter," og det er jo fordi de også skal sørge for at fødselen går fremover, og at de må se an hva som er mest hensiktsmessig. Det vet de gjerne litt bedre enn oss som fødekvinner, selv om det kanskje ikke føles sånn der og da når riene herjer. Bare snakk med dem når du kommer inn, eller skriv et fødebrev hvis du er redd for å glemme noe. :)
 
Back
Topp