Økonomi

Vi har felles regningskonto og forbrukskonto med hvert vårt kort, betaler alt som er felles av disse. Men har også egne konti til personlige regninger, og hvert vårt på boliglån. Har hatt det siden vi ble samboere. Har begynt å spare felles etter at vi giftet oss. Også har vi selvfølgelig sikret oss med livsforsikring, det er jo viktig når man får barn!
 
Vi har delt og det fungerer veldig greit. Han tjener en del mer en meg, så når jeg går i mindre stilling for å ha tid til sønnen vår betaler han meg det jeg mister i lønn.
Vi har en egen konto til sønnen vår til de utgiftene det er med han:)
 
Vi har felles økonomi, synes det fungere best. Vi er gift og synes det er enklest å dele på alt.
 
vi har felles men forskjellige kontoer- vi er begge litt for glad i banken vår..
men deler på alt av regninger og legger somregel i halvparten hver på alt som kjøpes - synes dette fungerer kjempebra :)
 
Snakk med samboern din om det og prøv å få han til å forstå fordelene med å ha felles. Det kan jo være noen grunner til at han ønsker det slik? Kanskje du bruker mye på shopping etc?? :p Det beste er vel å ta en prat før bebis kommer til verden! Det kan jo såklart funke sånn dere har det nå :) men mer praktisk at man deler alt sammen- dere kan jo skrive en samboer kontrakt?
 
Vi har hver vår konto, men deler selvfølgelig på alt. Jeg betaler stort sett mat og ting til sønnen vår + strøm og lån hos foreldrene mine. Og han betaler huslånet og bilene, og setter over penger til meg ved behov :)
Men hadde vert greit om jeg hadde hatt et kort i hans konto, da han tjener 3 ganger mer enn meg i mnd, og jeg stort sett er i null etter mathandling og regninger. For å slippe å spørre etter penger :p føler meg som et lite barn da. Hehe


Mamma til Novembergutt -12, lillesøster ventes i april/mai - 15
 
Vi har hver vår konto, men deler selvfølgelig på alt. Jeg betaler stort sett mat og ting til sønnen vår + strøm og lån hos foreldrene mine. Og han betaler huslånet og bilene, og setter over penger til meg ved behov :)
Men hadde vert greit om jeg hadde hatt et kort i hans konto, da han tjener 3 ganger mer enn meg i mnd, og jeg stort sett er i null etter mathandling og regninger. For å slippe å spørre etter penger :p føler meg som et lite barn da. Hehe


Mamma til Novembergutt -12, lillesøster ventes i april/mai - 15
Samme her.. hater når han skal "spandere" siden jeg ikke har råd!
 
Snakk med samboern din om det og prøv å få han til å forstå fordelene med å ha felles. Det kan jo være noen grunner til at han ønsker det slik? Kanskje du bruker mye på shopping etc?? :p Det beste er vel å ta en prat før bebis kommer til verden! Det kan jo såklart funke sånn dere har det nå :) men mer praktisk at man deler alt sammen- dere kan jo skrive en samboer kontrakt?
Får snakke litt mer om det.. jeg shopper mindre enn han, for å si det sånn.. er veldig forsiktig med penger.. Han er ikke helt imot, men forstår ikke helt vitsen.. men jeg får sette meg ned med han igjen.. vi må uansett sette opp budsjett for permisjonstiden..
 
Vi overfører en viss sum til felles regningskonto + matkonto hver måned. Alt som er felles går fra de kontoene, også bruker vi resten på "det vi vil." Begge to er blitt mer opptatt av å spare mer nå da, vi vil slippe å tenke på økonomi når babyen kommer.
 
Vi har alltid hatt felles, og det hadde vi før vi fikk barn også :)
 
Back
Topp