Økonomi / babykonto

Ja, han tjener godt. Ikke over gjennomsnitt, det er jeg som tjener under ;)

Jeg tok overhodet ikke det du skrev som kritikk på noen som helst måte! :)

Gjennomsnitt i landet ligger rundt 550.000, så med mindre du tjener minus 200-300.000 så tjener han nok ganske godt over gjennomsnittet. :)

Vi har hver sitt lån, og hver sin bil.
Vi kjøper alt av dagligvarer på et kiwi trumf kort. Dette får vi regning på en gang i mnd. Dette deler vi slik at han betaler 60% og jeg 40%
Samme med barnehageregning
Deler forsikringer.
Han betaler strøm.
Jeg får barnetrygden, men den settes inn på sparekonto til barnet.
Iforhold til inntekt har vi konkludert med at det er likt fordelt for oss.
Han tjener 300k mere enn meg.
Tilsammen har vi 1,3 inntekt, vi prioriterer og spare hver mnd. Vi lider ingen nød, men frotser heller ikke. Han er veldig økonomisk, og jeg prøver å bli det. :)

Vår lønn kommer på en felles konto, som vi bruker til alt; regninger, mat, shopping. Da vi ble sammen, tjente vi det samme, så hadde jeg mest lønn en periode, så tjente han mer enn meg. Akkurat nå tjener jeg mest, men det vil nok endre seg til våren for da stiger min mann i lønn. Vi har valgt å ha alt felles, for til livet er slutt, har vi nok bidratt like mye. Men nå går det bare akkurat rundt hos oss, så ikke mye penger til overs å krangle om :p

Følelsen av frihet over egne penger og eget forbruk er utrolig befriende! I mitt tilfelle gir det også økt livskvalitet ved at jeg bare kan være meg selv uten en overvåker på skulderen som irriterer seg grønn over mitt pengebruk. På lik linje som jeg slipper å irritere meg over alle pengene mannen bruker på bil og ting som jeg ser på som unødvendig :)

Ja, jeg er så enig!! :cat: Spesielt det med å ikke irritere seg over hva typen bruker penger på! Hvis jeg skal kjefte på han hver gang han bruker penger på noe jeg ikke syns er nødvendig hadde jeg ikke hatt tid til annet:happy:

... og vi tør ikke spare selv til hvert enkelt barn separat i tilfelle økonomien vår endrer seg og vi ikke har råd til å spare like mye til neste. Det ville blitt veldig urettferdig, ofte har man mulighet til å spare mye mer til første.
Altså tar vi pengene vi kan anse som vi ønsker skal gå til barna og setter disse på en egen konto. Og etter hvert fordeler vi den kontoen likt på de barna vi får:)

ser vad du menar, vi sparar barnetrygden äb så länge till alla barnen, men skulle vi måtte ta av de pengarna så fryser vi bara sparingen till förste, frem till nr to har fått lika mycket, och så hans. Är ikke där än men med nr tre på vei så får vi se da. Men till da er leiligheten i kjelleren färdig sa då kommer det jo penger in där med...

ser vad du menar, vi sparar barnetrygden äb så länge till alla barnen, men skulle vi måtte ta av de pengarna så fryser vi bara sparingen till förste, frem till nr to har fått lika mycket, och så hans. Är ikke där än men med nr tre på vei så får vi se da. Men till da er leiligheten i kjelleren färdig sa då kommer det jo penger in där med...

Det hørtes ut som en veldig smart løsning! Man må jo se på de reelle forholdene i økonomien når man legger opp sparing. Lurt å spare barnetrygden!
Men jeg må få presisere at måten jeg beskrev er sånn vi har TENKT å spare når vi får muligheten til å spare, det går ikke så lenge jeg er student akkurat:D Alt av barnetrygd og det hele går til livsopphold foreløpig:wtf:
Men det mangler ikke på smarte planer og gode intensjoner!

Det hørtes ut som en veldig smart løsning! Man må jo se på de reelle forholdene i økonomien når man legger opp sparing. Lurt å spare barnetrygden!
Men jeg må få presisere at måten jeg beskrev er sånn vi har TENKT å spare når vi får muligheten til å spare, det går ikke så lenge jeg er student akkurat:D Alt av barnetrygd og det hele går til livsopphold foreløpig:wtf:
Men det mangler ikke på smarte planer og gode intensjoner!

ser den att som student är det begrenset vad man kan sätta undan! Heldigvis så är dem flesta inte studenter för evigt, och så länge det är tak över huvudet, kläder för årstiden och mat på bordet så skal man inte klaga! :Heartred

ser den att som student är det begrenset vad man kan sätta undan! Heldigvis så är dem flesta inte studenter för evigt, och så länge det är tak över huvudet, kläder för årstiden och mat på bordet så skal man inte klaga! :Heartred

Det har du så veldig rett i! Når jeg sier til folk at jeg venter nr 2 gratulerer de meg, men så ser de bekymret ut og sier ting som "men hvordan går dette med pengene da?" eller "oi, dette blir tøft!". Og det er jo bekymring på grunn av omsorg og kjærlighet for meg og oss, men det er så unødvendig :wacky:
Vi har leilighet, vi har mat og klær og hverandre og familie og venner og vi har råd til en liten ferie en gang i året og vi bor i verdens rikeste land; går det an å bli heldigere eller ha det bedre liksom?:gen053:Heartred

Det har du så veldig rett i! Når jeg sier til folk at jeg venter nr 2 gratulerer de meg, men så ser de bekymret ut og sier ting som "men hvordan går dette med pengene da?" eller "oi, dette blir tøft!". Og det er jo bekymring på grunn av omsorg og kjærlighet for meg og oss, men det er så unødvendig :wacky:
Vi har leilighet, vi har mat og klær og hverandre og familie og venner og vi har råd til en liten ferie en gang i året og vi bor i verdens rikeste land; går det an å bli heldigere eller ha det bedre liksom?:gen053:Heartred

Ikke sant! Viktigt å stoppa upp ibland och se på allt man har! Noen kommentarer till folk är så klönete. Selv om man vet att dem mener väl så kunde dem liksom bara spart sig :yuck:

Back
Topp