Økonomi / babykonto

Fruflis

Gift med forumet
Assistert-jentene
Junibarna 2019
Noen som har satt seg ned med mannen og funnet en felles løsning ifht økonomi vedr barnet? Spesielt dere som ikke har felles økonomi.

Vi er samboere uten felles økonomi. Vi har derimot faste beløp til felles konto vedr. mat og husholdning, og vi spleiser på ting vi kjøper ilag utenom dette (alt til hund, katt, baby, hus, aktiviteter osv). Vi skal nå også åpne en felles konto for baby, hvor vi fra Januar begynner å sette inn 1000,- hver slik at vi har 12.000 kr på kontoen når baby kommer i juni. I tillegg fortsetter vi med fast overføring på 1000,- hver i mnd til baby. Vi overfører også 500,- ekstra hver til mat og husholdningskontoen til bleier og babymat.

Men vi har ikke barn sammen fra før, så aner ikke om dette vil være nok. Vi må jo bare prøve oss frem og se. Så jeg er spent på å høre om dere andres løsninger vedr. økonomien rundt baby og evt babykonto [emoji4]

Last edited:
Vi har felles økonomi og har flere forskjellige kontoer. En sparekonto hvor vi samler opp for bsu for så lenge vi kan sette inn. Ikke alltid vi får fylt begge da.
Laget en bankkonto hvor det nå iløpet av denne mnd har kommet inn 1500, blir å sette alle pengene til jul der og.
I tillegg har vi regningskonto, hvor vi har alt til regninger og en husleiekonto. På husleiekonto setter vi inn nok til mat og husleie for en mnd og overfører fra husleie til mat hver uke når det er på tide å fylle opp. Bruker ca det samme hver uke.
Mulig vi må øke litt, men det får vi se på. Men veldig opptatt av økonomi, det å betale regninger i tide og sørge for at før vi kjøper ting vi har lyst på, så har vi dekt nødvendige utgifter og alt det der :)

Vi har felles økonomi og har flere forskjellige kontoer. En sparekonto hvor vi samler opp for bsu for så lenge vi kan sette inn. Ikke alltid vi får fylt begge da.
Laget en bankkonto hvor det nå iløpet av denne mnd har kommet inn 1500, blir å sette alle pengene til jul der og.
I tillegg har vi regningskonto, hvor vi har alt til regninger og en husleiekonto. På husleiekonto setter vi inn nok til mat og husleie for en mnd og overfører fra husleie til mat hver uke når det er på tide å fylle opp. Bruker ca det samme hver uke.
Mulig vi må øke litt, men det får vi se på. Men veldig opptatt av økonomi, det å betale regninger i tide og sørge for at før vi kjøper ting vi har lyst på, så har vi dekt nødvendige utgifter og alt det der :)

Men har dere laget en konkret plan ifht babykonto feks? [emoji4] Fast overføring i mnd? Hvor mye vurderer dere at det vil gå til baby i mnd?

Vi har det som dere mtp økonomien. Hver for oss, med setter inn til felleskonto og regningskonto. Vi overfører 1000,- hver til feriekonto, som vi til neste år vil bruke på babyutstyr, skal være 18000,- på denne i juni. Ellers deler vi kostnadene for babyutstyr underveis.

Vi sparer barnetrygda på egen konto til vår datter. Og tenker å gjøre det samme nå.

Og vi ser ikke nødvendigheten av noen babykonto utenom dette. Barnetrygda kommer til å gå barna når de skal kjøpe sin første bolig. Og alle andre utgifter tar vi underveis.

Men har dere laget en konkret plan ifht babykonto feks? [emoji4] Fast overføring i mnd? Hvor mye vurderer dere at det vil gå til baby i mnd?
Nei egentlig ikke. Nå har mannens inntekt gått litt opp denne måneden, så tenker muligens 1500 kr tilsammen hver måned. Vi er jo vant til ett nøkternt forbruk fra før av, og jeg håper vel vi har råd til å spare barnetrygden også. Fører også opp detaljert alt vi bruker penger på, så har god oversikt.
Iløpet av en fem mnd finner vi også ut om mannens inntekt øker ytterligere.

Imponert over hvor strukturerte dere alle er når det gjelder budsjett og økonomi! Vi har begynt å sette av litt penger hver måned, summen blir avhengig av inntekt (mannen har litt mindre stabil inntekt enn meg, da han er musiker). Vi har alltid vært flinke til å sette av penger hver måned til å gi til ulike veldedige formål, så vi fortsetter bare med det også. Noen som vet hvor mye ekstra utgifter det er per måned med en liten baby i hus?

Noen som har satt seg ned med mannen og funnet en felles løsning ifht økonomi vedr barnet? Spesielt dere som ikke har felles økonomi.

Vi er samboere uten felles økonomi. Vi har derimot faste beløp til felles konto vedr. mat og husholdning, og vi spleiser på ting vi kjøper ilag utenom dette (alt til hund, katt, baby, hus, aktiviteter osv). Vi skal nå også åpne en felles konto for baby, hvor vi fra Januar begynner å sette inn 1000,- hver slik at vi har 12.000 kr på kontoen når baby kommer i juni. I tillegg fortsetter vi med fast overføring på 1000,- hver i mnd til baby. Vi overfører også 500,- ekstra hver til mat og husholdningskontoen til bleier og babymat.

Men vi har ikke barn sammen fra før, så aner ikke om dette vil være nok. Vi må jo bare prøve oss frem og se. Så jeg er spent på å høre om dere andres løsninger vedr. økonomien rundt baby og evt babykonto [emoji4]

Vi har det helt likt som dere. Begge setter over et fast beløp til felleskonto hver måned. Alle felles regninger (bil, forsikring, strøm, Get, Netflix, HBO osv.) trekkes derfra og alle felles innkjøp gjøres med kort knyttet til den kontoen (mat, hund, baby, interiør osv).

Vi øker med 1000,- hver når babyen kommer.

Fra januar kommer vi også til å begynne å spare på felles sparekonto til babyen kommer. Blir sikkert kr 1000 hver. Klarer ikke spare så mye før pga. julegaver og ferie til USA. Har også kjøpt ny bolig som bygges p.t. Vi tar over i juni så blir nok mest sparing til møbler osv. Heldigvis har vi nesten alt vi trenger til baby allerede. Vogn og bilstol får vi i gave så trenger egentlig bare mer klær. Får sikkert mye klær i gave også, men må spare opp til en babybuffer [emoji4]

Planen er å spare barnetrygden for barnet frem til det blir 18.

Vi har ikke hatt noe baby/barnkonto med niåringen og kommer ikke til å ha det med denne heller. :)

Besteforeldrene sparer langsiktig til henne og sine andre barnebarn.

De får begynne å jobbe så fort de kan og spare penger til bolig og sånt selv. :) Får en liten startbuffert i det besteforeldrene har spart til dem da.

Last edited:
Åpnet sparekonto til lille som begge disponerer. Der setter vi inn gavebeløp i tillegg til at jeg sparer litt hver mnd der. Planen er at lille skal få full tilgang på 18års dagen sin/settes over på BSU.

Vi har fellesøkonomi. Vi klarer ikke spare noe, vi trenger pengene til at det skal gå rundt. Pga heftig bilreparasjon i vår, holder vi på å betale ned kreditt der. Så lenge vi har penger til overs, går det til å betale ned kredittgjeld :sorry: Imponert over dere som klarer å spare hver måned! I februar får forhåpentligvis mannen og jeg lønnsøkning, så håper vi da kan få spart litt vi også :)

Imponert over hvor strukturerte dere alle er når det gjelder budsjett og økonomi! Vi har begynt å sette av litt penger hver måned, summen blir avhengig av inntekt (mannen har litt mindre stabil inntekt enn meg, da han er musiker). Vi har alltid vært flinke til å sette av penger hver måned til å gi til ulike veldedige formål, så vi fortsetter bare med det også. Noen som vet hvor mye ekstra utgifter det er per måned med en liten baby i hus?
Vi hadde liksom ikke noe valg.
Jeg ble skadet i en yrkessulykke noen dager etter at mannen min og jeg giftet oss. Sykepenger er mindre enn inntekten, og APP er mindre enn det igjen.
Siden jeg hadde en yrkesskade så fikk jeg jo litt "bonus" på uføretrygden, men er ikke snakk om mye.
Hadde jeg kunne jobbe, så hadde jeg jo lett tjent kanskje dobbelt så mye.
Så vi har lært oss å leve med det vi har, og prøve å spare så mye som mulig av det vi har. :)
Vi drømmer jo om å kjøpe hus/leilighet en dag.

Obs dere som sier at barnet får tilgang til kontoen ved 18 år - det gjorde jeg. Og pengene ble brukt opp i russetida. Derfor får ikke mine barn de før bilkjøp eller huskjøp.

Obs dere som sier at barnet får tilgang til kontoen ved 18 år - det gjorde jeg. Og pengene ble brukt opp i russetida. Derfor får ikke mine barn de før bilkjøp eller huskjøp.
Ja, jeg vil ikke at de skal bruke det opp på latterlig ting som det.. Så gir han/hun tilgang når han/hun er ansvarlig nok til å ta ett fornuftig valg. F eks møbler, bil, huskjøp o.l.

Vi er også samboere uten felles økonomi! Vi har samme system som dere. Vi fikk første barn i fjor, og venter neste i juni:happy: Vi har egentlig ikke laget noe fast system, men vi har ikke gjort noen endringer i mat- og forbruksbudsjettet siden før vi fikk barn. Bleier koster så lite og han spiser jo samme mat som oss så det kommer lite ekstra kostnader der. Kanskje 500 kr i måneden som vi før brukte på unødvendig mat og snacks til oss selv nå går til smoothies/ bananer /bleier til han i stedet.
Men innkjøpet av alt utstyret før han kom gikk det mye penger til ja, uff :yuck: Brukte sikkert 20 000:arghh: Men vi var dumme da.
Vi har sparekonto til han og etter hvert den nye, og ønsker oss bare penger på vegne av dem til jul og bursdagene deres. Litt leker å pakke opp kan vi fikse selv. Vi tenker det er viktigere å ha et sted å bo når man blir voksen enn å pakke opp unødvendig mange lekebiler som barn.

Vi hadde liksom ikke noe valg.
Jeg ble skadet i en yrkessulykke noen dager etter at mannen min og jeg giftet oss. Sykepenger er mindre enn inntekten, og APP er mindre enn det igjen.
Siden jeg hadde en yrkesskade så fikk jeg jo litt "bonus" på uføretrygden, men er ikke snakk om mye.
Hadde jeg kunne jobbe, så hadde jeg jo lett tjent kanskje dobbelt så mye.
Så vi har lært oss å leve med det vi har, og prøve å spare så mye som mulig av det vi har. :)
Vi drømmer jo om å kjøpe hus/leilighet en dag.
Da forstår jeg, veldig imponerende likevel at dere klarer å ha sånn oversikt og struktur. Vi må sikkert lære oss mer om det i tiden framover vi også. Her er vi begge kreative sjeler, spontane og eventyrlystne. Sparepengene våre har hittil gått mye til reising og spontane roadtrips. Prioriteringene blir nødvendigvis litt annerledes nå.

Da forstår jeg, veldig imponerende likevel at dere klarer å ha sånn oversikt og struktur. Vi må sikkert lære oss mer om det i tiden framover vi også. Her er vi begge kreative sjeler, spontane og eventyrlystne. Sparepengene våre har hittil gått mye til reising og spontane roadtrips. Prioriteringene blir nødvendigvis litt annerledes nå.
Jeg har ett enkelt (kanskje litt komplisert?) spreadsheet jeg lagde, hvor vi har alle dagene i månedene, diverse utgifter osv. Der ser vi hva vi bruker på tull og tøys, mat, husleie, strøm osv. Har også en prosentregning som viser hvor mange prosent av utgiftene som er på de aktuelle postene. Kan sende deg template om du vil. :)

... og vi tør ikke spare selv til hvert enkelt barn separat i tilfelle økonomien vår endrer seg og vi ikke har råd til å spare like mye til neste. Det ville blitt veldig urettferdig, ofte har man mulighet til å spare mye mer til første.
Altså tar vi pengene vi kan anse som vi ønsker skal gå til barna og setter disse på en egen konto. Og etter hvert fordeler vi den kontoen likt på de barna vi får:)

Jeg har ett enkelt (kanskje litt komplisert?) spreadsheet jeg lagde, hvor vi har alle dagene i månedene, diverse utgifter osv. Der ser vi hva vi bruker på tull og tøys, mat, husleie, strøm osv. Har også en prosentregning som viser hvor mange prosent av utgiftene som er på de aktuelle postene. Kan sende deg template om du vil. :)
Så snilt av deg! Gjerne det!:happy:

Back
Topp