Øke melkeproduksjon

Line91

Betatt av forumet
Junibarna 2015
Noen som har tips til å øke melkeproduksjonen? Har hele tiden hatt myr melk, men nå de siste dagene så er det ikke nok melk til lillemann som er 3 mnd i dag.
Jeg har prøvd å pumpe meg for å se hvor mye melk jeg faktisk har på kvelden og det er stortsett ikke mer enn 60-80 ml. Så har begynt å gi mme itillegg til ammingen på kvelden, men da vil vel kanskje min melk bli enda mindre?
 
Gi mme vil gjøre du minker ja. Amm eller pump hver 3 time (eller oftere) hørt havresuppe kan hjelpe. Mye ro og hvile og slappe av..

Og man har mye mer melk enn man får ved pumping. Hvorfor tror du at du ikke har nok?

Jeg har overproduksjon, men de siste dagene har jeg likevel måtte amme døgnet rundt fordi hun krever det.. Regner det som økeperiode.. Er jo ikke bare melkemengden som skal øke, men også magen hennes.. Hun sover lite og er veldig irritabel.. Spiser hele tiden om hun får lov. Hadde helt sikkert tatt flaske og.
 
Føler også jeg har hatt lite melk de siste dagene. Husker min mor sa en gang at det kritiske punktet med melk kom ved tre måneder... Har som oftest spreng når jeg våkner (lille sover gjerne ti timer uten mat), men så avtar det fort utover dagen. Hun blir ofte hissig og mer eller mindre gir opp når melka ikke kommer i riktig tempo og mengde. Legger henne til ofte for tiden i håp om å øke produksjonen, og hun spiser villig vekk det som kommer. Vurderer nå også å pumpe på natta, ti timer uten amming er i meste laget vil jeg tro, selv om jeg nyter nattesøvnen min ;) Kan ikke ty til erstatning, da hun ikke tar flaske, og heller ikke tåler melkeprotein (Må isåfall kjøpe spesial-mme på apotek. Skal be lege skrive ut resept til henne, slik at vi kan ha i bakhånd dersom det blir krise!).

De rådene jeg har fått er havresuppe, ammete og å legge henne til så ofte som overhodet mulig :) Lykke til, håper produksjonen vår holder seg tilfredsstillende så lenge som mulig!
 
Nattamming er visst spesielt effektivt for å øke produksjonen?

Se på ammehjelpen sine nettsider!
 
Grunnen til at jeg tror at jeg ikke har nok er at han blir kjempe irritabel ved puppen. Bare drar seg unna og skriker. Tar han vekk får opp en rap, prøver å legge han til igjen og han suger to tak men drar seg unna og blir sint. Går en 10-15 minutterstid så gir han tegn på at han er sulten igjen, men da er det ikke noe mer melk. Så da har keg måtte gi han mme for st han skal bli fornøyd.
 
Problemer med utdrivingsrefleksen? Etter 2 tak er jo ikke melka begynt å strømme, og uansett vil det ikke være tomt så raskt. Men finnes nesespray. Det kan hjelpe for utålmodige bArn
 
Har egentlig ikke hatt problemer med den heller, har alltid kommet melk på første taket når jeg håndmelker og når han begynner slik å kave så har han allerede drukket noe melk først.
Ja, kan prøve nesespray :)
 
Jeg satte av et par dager til bare amming, godt innstallert i sofaen. Rosa boks m ammete fra apoteket hjelper + havregryn med havremelk, mandler... Syntocinon nesespray kan hjelpe å tømme brystet, slik at kroppen vil tolke det som at den må produsere mer. Ville ikke gitt mme, selv om det er etter amming, da det vil gjøre at det går lengre tid mellom måltidene - og produksjonen vil da gå ytterligere ned. Beste tipset er nok å sette av tid til noen økedøgn:)
 
Jeg satte av et par dager til bare amming, godt innstallert i sofaen. Rosa boks m ammete fra apoteket hjelper + havregryn med havremelk, mandler... Syntocinon nesespray kan hjelpe å tømme brystet, slik at kroppen vil tolke det som at den må produsere mer. Ville ikke gitt mme, selv om det er etter amming, da det vil gjøre at det går lengre tid mellom måltidene - og produksjonen vil da gå ytterligere ned. Beste tipset er nok å sette av tid til noen økedøgn:)

Det hjelper jo ikke hvis babyen er utålmodig... Har selv en utålmodig gutt, men det er veldig av og på. Det har ikke noe med melkeproduksjon/økedøgn å gjøre. Han vil rett og slett ikke ta puppen de dagene. Hyler etter få sekunder. Hvis jeg har prøvd å bysse, roe og tilby pupp i mer enn 15 min blir det mme og pumping. Vet det bare er noen sånne dager, så da får det bare bli sånn. Skulle likt å visst grunnen til at han er sånn egentlig.
 
Vi har også dager der han blir veldig utålmodig og kaver mye, slik at han ikke får i seg noe melk. Om jeg går og ammer samtidig blir det av en eller annen grunn bedre :p
 
Grunnen til at jeg tror at jeg ikke har nok er at han blir kjempe irritabel ved puppen. Bare drar seg unna og skriker. Tar han vekk får opp en rap, prøver å legge han til igjen og han suger to tak men drar seg unna og blir sint. Går en 10-15 minutterstid så gir han tegn på at han er sulten igjen, men da er det ikke noe mer melk. Så da har keg måtte gi han mme for st han skal bli fornøyd.
Akkurat sånn er det her også nå, ikke til alle måltider, men idag har jeg måttet ty til flaske tre ganger
 
Snakket med helsesøster om dette på tirsdag og hun sa at det kunne bli litt kritisk rundt 3mnd alder med amming, men var helt greit å gi
Mme hvis han ammet først for å vedlikeholde den produksjonen man har og at det kanskje ville ta seg opp igjen etterhvert hvis man ikke ga opp ammingen først. :)
Jeg må som regel gi litt påfyll med flaske 1-2 måltider på kvelden. Fungerer helt fint for oss!
 
Jeg ville ikke gitt mme hvis jeg slet med produksjonen, det har motsatt effekt. Etterspørsel ved suging ofte vil øke mengden.

Jeg ville tatt meg et par dager i senga med baby, sørget for at søsken ble tatt hånd om og fått pappan til å hjelpe meg med å ha mat og sånt, ta med en ipad og se litt film. Så kan baby ligge der og forsyne seg som han vil, og dermed få økt mengden fortere :)

Evt ring ammehjelpa, de er dyktige :)
 
Back
Topp