Åssen kjenner dere livmortappen?

Meg88

Elsker forumet
Oktobergull 2022
Dere som kjenner etter den, hvordan i huleste kjenner dere den da? :hilarious::hilarious: Åssen skal det kjennes ut ved en evnt graviditet? o_O

Det må du egentlig kjenne etter litt selv. Jeg har «tafset» i godt over et år nå, og blir fortsatt fort usikker :p

Når tr nærmer seg, er den ofte lav og begynner å åpne seg. Ved en graviditet vil den være helt lukket. Jeg pleier også å kjenne etter rundt eggløsning. Da er den veldig høy, glatt og åpen :D

og om jeg skal svare på hvordan: setter meg på huk :hilarious:

Det må du egentlig kjenne etter litt selv. Jeg har «tafset» i godt over et år nå, og blir fortsatt fort usikker :p

Når tr nærmer seg, er den ofte lav og begynner å åpne seg. Ved en graviditet vil den være helt lukket. Jeg pleier også å kjenne etter rundt eggløsning. Da er den veldig høy, glatt og åpen :D

og om jeg skal svare på hvordan: setter meg på huk :hilarious:
Ok :hilarious: har prøvd å kjenne etter, kjenner en slags klump men ikke noe som er åpent her, heller hard og helt lukket. Men vet helt ærlig ikke hva jeg kjenner etter så :hilarious::hilarious:

Ok :hilarious: har prøvd å kjenne etter, kjenner en slags klump men ikke noe som er åpent her, heller hard og helt lukket. Men vet helt ærlig ikke hva jeg kjenner etter så :hilarious::hilarious:
Tja, det kan jo kjennes ut som en sprekk. Det er nok det nærmeste jeg klarer å beskrive det. Lykke til :hilarious:

Prøv å kjenne rundt eggløsning :) da kjenner du gjerne åpningen, og det blir på en måte lettere å kjenne senere og (for da vet du mer hva du kjenner etter).

Før vi prøvde nå var min langt nede men nå er den nesten borte i skjeden? Hva tenker dere om det kjente i og og i dag mye mindre i dag og temp går opp i skjeden merker jeg

Livmortappen flyttar seg heile tida.
Ved sjekking av tappen bør ein gjere det regelmessig, helst same tid på døgnet og i same positur, for å lettast samanlikne.

I korte trekk:
Frå mens og fram er den hard (som ein nesetipp).
Rundt eggløsning blir den mjuk (som lepper).
Etter eggløsning går den tilbake til å være hard fram mot neste eggløsning.
Skulle man bli gravid, vil tappen være mjuk, men hard inni (som ein nesetipp med lepper utanpå).

Har ikkje tatt med når den er open/lukka, for det kan være vanskeligare å kjenne. Spesielt dersom man har født barn før.

Eg synes det er aller lettast å kjenne tappen når eg sit på do (altså som om eg skulle gått på do). Hos meg er den då som regel lett å nå.

Jeg ble kjent med tappen i prøveperioden. Da jeg ble gravid var tappen langt nede og den var hard. Slik forble den til uke 12. Så for meg gav tappen ingen indikasjon på graviditet. Men ellers i prøveperioden gikk den opp og ned som den skulle. Kjente godt på den når eggløsning var og når mensen skulle komme.

Her kommer kanskje litt tmi men.... sorry not sorry:hilarious: Jeg har tappetafset en god stund. For min del er jeg ganske godt kjent med den fra før siden jeg også bruker menskopp, og er vant til å sjekke at koppen sitter fint plassert ift tappen.

kort fortalt kan min tapp variere veldig i løpet av syklus og fra syklus til syklus, men det som alltid går igjen og er konstant hver syklus er at den blir veldig høy og myk å ta på (som en leppe) rundt eggløsning. Faktisk så myk at den kan være vanskelig å skille fra skjedeveggene. Kan derfor være lurt å starte i god tid før eggløsning så man lærer seg å kjenne og finne den mens den fremdeles er lav og hard.

Selve åpningen synes jeg er veldig vanskelig å kjenne hvorvidt er åpen eller ikke, den kjennes uansett mer ut som en liten dump (smilehull?:hilarious:) for min del.

jeg sjekker også livmorhalssekret gjennom syklus for å fange opp el-slim. Det gjør jeg samtidig, og da ved å stikke inn to fingre og plassere de på hver sin side av tappen (klumpen) og så føre de sammen og dra de ut. Da får man som regel ut litt sekret fra tappen mellom fingrene.

@Annki1987 - jeg limer deg inn i denne tråden, siden du lurte på noe av det samme, men ikke fikk så gode svar:) Det er forresten mange som kjenner på tappen. Noen mener det er fyfy eller ekkelt, men tåler den å bli dunket ned av en penis, tåler den nok en forsiktig, ren finger;)

Back
Topp