Åpen Fødetråd Mai ❤

Navn på barnet: Eleah Odette

Kjønn: jente

Termin: 26.mai

Dato født: 3.juni

Uke+dag: 41+4

Klokkeslett: 23:42

Fødested: Ahus, Oslo

Vekt: 3710 gram

Lengde: 53 cm

Hodeomkrets: 36.5 cm

Forløsningsmetode: vaginal (vakuum og tang)

Smertelindring: epidural og lystgass

Annet du ønsker å fortelle: jeg hadde tatt 2.dose pfeizer vaksine ettermiddagen før (hadde ringt sykehuset og hørt om jeg virkelig skulle ta den så tett opp til fødsel, men de ba meg gjøre det). Tre timer etter vaksinen gikk slimproppen og 2.5 time etter det gikk vannet. Ingen rier den natten, bare mensenmurringer så jeg dukket opp på sykehuset til avtalt overtidskontroll nr 2 neste morgen. Under CTG måling hadde snuppa et dypt pulsfall så det ble bestemt å gjøre en ny lengre CTG. I mellomtiden hadde jeg fått influensa-vondt i hele kroppen og feber. Fordi snuppa i magen viste tegn på stress og fordi jeg var overtidig og vannet hadde gått ble det bestemt igangsetting med hormonpiller. Etter 2 piller begynte jeg å få kraftige rier og spydde mange ganger. Noen timer etter det hadde jeg 3 cm åpning og kvalifiserte heldigvis endelig for epidural. Men fordi jeg fikk et kraftig blodtrykksfall måtte de stoppe epiduralen igjen.
Nå fikk jeg hvertfall være på fødestue. Fortsatt med influensa-vondt og 39 i feber. Noen timer etter hadde jeg 5 cm åpning og deretter kom stormriene føltes det som, og jeg gikk fra 5 til 10 cm åpning på 2 timer. Men da begynte snuppa i magen og jeg begge å slite, hun hadde kraftige pulsfall ved hver rie (vi hadde kontinuerlig lege inne på rommet), så det ble bestemt å gi meg riehemmende medisin. Dessverre stoppet den opp nesten alt og det begynte etterhvert å haste å få snuppa ut fordi hun hadde så mange pulsfall, så da gav de meg rieøkende drypp. Det tok lang tid før det hadde litt effekt så etterhvert ble jeg bedt om å trykke uten pressrier og mens hun stod høyt oppe. Det gikk greit og hun kom nedover, men ikke raskt nok, så da tok de i bruk vakuum. Men etter 7 vakuumdrag var hun enda ikke ute, så da ble rommet plutselig fullt av folk som hadde veldig dårlig tid og de løp avgårde med meg til operasjonsstuen for å ta et katastrofesnitt under narkose - var deilig å kjenne hodet sprenge i åpningen over hver dørstokk må jeg si ;) Da vi ankom operasjonsstuen så de at hodet stod helt klart og visste det ville bli et vanskeligere snitt, så de bestemte seg for å gi det 1 sjanse til, denne gang med tang. Jeg presset alt det lille jeg hadde og heldigvis kom hun ut! De klippet av navlestrengen kjemperaskt og løp avgårde med det som for meg så ut som en livløs baby, men de forsikret meg om at hun hadde laget lyd selv om ikke jeg hadde hørt det. Hun kom seg raskt og fikk fin apgar score, heldigvis :Heartred
For meg endte det med en dyp vaginal rift, ett klipp og flere mindre rifter, men jeg slapp ihvertfall narkose! Og fikk verdens peneste, søteste premie :Heartred

Bilde:

For en fødsel! Det hørtes beintøft ut - bra jobba! :Heartpink Og gratulerer så mye med den lille skatten :love7
 
For en fødsel! Det hørtes beintøft ut - bra jobba! :Heartpink Og gratulerer så mye med den lille skatten :love7
Tusen takk altså! :Heartred Det var litt i heftigste laget til tider, men en opptur i det var da jeg spøy over hele meg av smerte eller vaksine (uvisst) så oppdaget jeg etterpå hvor utrolig digg det var å sitte i dusjen med rier :hilarious:
 
Tusen takk altså! :Heartred Det var litt i heftigste laget til tider, men en opptur i det var da jeg spøy over hele meg av smerte eller vaksine (uvisst) så oppdaget jeg etterpå hvor utrolig digg det var å sitte i dusjen med rier :hilarious:

Evig optimist du, da :hilarious: Det finnes lyspunkt overalt!
 
Navn på barnet: Julie

Kjønn: Jente

Termin: 16. Mai

Dato født: 16. Mai

Klokkeslett: 13.12

Fødested: Skien

Vekt: 4350

Lengde: 52

Hodeomkrets: 36

Forløsningsmetode: vaginalt

Smertelindring: epidural og lystgass

Annet du ønsker å fortelle: våknet av at vannet gikk tidlig på morgenen. Riene satte igang noen timer etterpå,og da gikk det plutselig veldig raskt! Aktiv fødsel på rundt 4 timer, men hun satt fast og jeg var nødt til å presse uten pressrier! Hu hadde sprengte blodkar i øynene når hun kom ut, men allikevel verdens fineste. Den verste fødselen jeg har vært igjennom. Så intenst, smertefullt og raskt (epiduralen fungerte ikke optimalt) men jeg fikk egentlig lyst til å gjøre det igjen. Den "rusen" og kjærligheten som kommer etter fødsel er helt utrolig, og jeg er helt forgapt i det lille vesenet som kom ut (jeg forventet egentlig at morsfølelsen og alt skulle bruke litt tid på å komme, som sist)
 
Back
Topp