Å være lærer?

ORIGINAL: lillemæ

Hmm.... For meg, som hovedsaklig har ungdomsskoleelever, så er bakdelen med barneskole at du må "oppdra" ungene.. I det legger jeg å passe på at de har på lua si ute, passe på at de har knytt skoene ordentlig osv.. Jeg ble ikke lærer for å dulle med elevene mine. Men det er jo selvfølgelig mitt ståsted.. [;)]

Fordelene med å være lærer er MANGE! Ingen av dagene er likens. Det skjer bestandig noe nytt og spennende, samtidig som du får mulighet til å være en del av barnas hverdag. Du får lære dem å bli "gangs menneske" som det står i læreplanen..[;)]
Ellers er det jo postivt med lange ferier....[:D]

Takker for svar:)

Jeg er i den situasjonen at jeg har en jobb, men kan ikke fortsette med det til jeg blir gammel (det går på helsa løs.)

Har et spm til hvis noen har lyst til å svare: hva er ca lønn?

Lønna ligger vell rundt 340.000 nå.

Fordeler: man får en spennende hverdag som omtrent aldri blir som du hadde planlagt.

Bakdeler: De første årene blir det ofte en del kvelds og helgearbeid for du rekker ikke å få gjort alt du hadde planlagt på skolen.
Foreldremøter på ettermiddagstid er heller ikke særlig moro, men det hører ofte med.

Som nyutdannet adjunkt så er lønna 349 000.
Så stiger jo lønna etter hvor mange fag en har osv.. Adjunkt med tillegg (som jeg er, fordi jeg har flere hovedfag) har 364 000 i begynnerlønn..

Asså, nå føler jeg meg litt dum... Men adjunkt, fikk for meg at det var et litt høyere nivå enn barneskole lissom... Er vel langt ute på jordet jeg tenker jeg[8|]

ORIGINAL: PrinsessaMi

Som nyutdannet adjunkt så er lønna 349 000.
Så stiger jo lønna etter hvor mange fag en har osv.. Adjunkt med tillegg (som jeg er, fordi jeg har flere hovedfag) har 364 000 i begynnerlønn..

Asså, nå føler jeg meg litt dum... Men adjunkt, fikk for meg at det var et litt høyere nivå enn barneskole lissom... Er vel langt ute på jordet jeg tenker jeg[8|]

http://no.wikipedia.org/wiki/Adjunkt

Jøss, nå ble jeg litt overraska. Hvis jeg er heldig og får omskolering, hadde jeg regnet med å måtte gå ned i lønn uansett. men dersom jeg får gjennomført dette går jeg jo opp ganske mye. (bortsett fra å gå ned til 60% lønn en god stund da...)

Tror jeg skal tenke litt mer på dette jeg[:)]

Takk for hjelpa, jenter[:D]

ORIGINAL: frøkensnurp

jeg elsker å være lærer! Tror det er er såkalte fordeler og ulemper med alle yrker... Det eneste man bør være klar over, er at det er mye mer "organisering" og koordinering enn hva du får inntrykk av på lærerutdanningen...Leste du aftenposten idag? 90% sosiallærer og 10% lærer...

Øhh... har ikke åpna en avis i dag[&:]

ORIGINAL: frøkensnurp

hehe, det var om det at ferdig utdannede lærere skaffet seg jobb andre steder siden de fikk "praksissjokk" som de skrev... At lærerutdanninga ikke gir et riktig bilde av hva lærerjobben faktisk innebærer... [:)]

Det tror jeg nok mange får ja.

Og en del tror at det å være lærer bare er ferie. Så feil kan man ta.

Jeg liker jobben fordi det er nye utfordringer hver eneste dag. ingen dager er like og man må ta kjappe avgjørelser hele tiden.

Det som er slitsomt er møter, papirmøller, og det å være sosiallærer selv om man egentlig ikke er det. Og så er det vanskelig å legge fra seg triste skjebner når man drar hjem fra jobb innimellom.

Back
Topp