Å ta hensyn til andre...

Jeg synes det her dreier seg mer om at "de" må f--- ikke tro at de kan komme her og komme her.
Driter i om det er barnehagen som gjør det for å være snille, det er for "dem"!
Hadde det vært for noen andre, så hadde det vært ok, bare ikke for "dem".

Når enkelte også mener det er feil at de skal spise halalkjøtt i barnehagen for å ta hensyn, ja da skjønner jeg egentlig hvor problemet ligger.
"De".......

Rebecca85 skrev:

Bouncing buttplug skrev:

søteste skrev:
Hvorfor skal de fjerne enn så viktig ting? Er ikke barnehagen ett sted barna skal lære om kultur, tradisjoner osv? Skal de bare lære om tradisjonene til andre som feirer andre ting og ikke sine eggene tradisjoner. Jeg vet med meg selv at slutter barnehagen å feire jul, slutter også barnet mitt i den barnehagen. Klarer ikke vi nordmenn flere ting? Eller er det slik at om ikke alle våre skoler/barnehager ikke slutter å lære bort om våte tradisjoner viser vi ikke hensyn til alle de andre som ikke er etniske norske?

Er PAPIRET virkelig så viktig? Det er vi VOKSNE som har den tradisjonen..For barna kan det å få pynte julepapir selv være en minst like flott tradisjon for DEM, som det hersens julepapiret med nisser er for de voksne?

Men hvorfor ta det bort? og så si at det er å ta hensyn?

Skal du slutte å kle deg i de klærne du vil for å ta hensyn til naboene dine f.eks? fordi de har en annen klesstil enn du har? Det er jo bare noe du er vant med og ikke noe viktig egentlig....

Satt på spissen men allikevel. 

Gråpapir kan være like fint men å si man kutter ut nissepapir for å ta hensyn til andre blir så ubeskrivelig dumt!! Man kan ikke tilfredstille alle uansett, så da får vi holde på våre tradisjoner og dem på sine, enkelt og greit.

Når ble det dumt og ta hensyn? Er det virkelig viktigere for det at barna dine får pakke inn ting i julepapir enn at barna dine lærer seg verdien av og ta hensyn til andre? Er det så viktig for deg og ikke endre på NOEN tradisjoner, uansett hvor små og unetydelige de er (som paoiret rundt julegaven), at du niholder på det papiret for og slippe og ta hensyn? Eller er det bare slik at du og ditt er viktigst? Hva om de fleste andre foreldrene i barnehagen faktisk ønsker og ta hensyn, skal man alikevel la være,slik at du slipper og endre din elskede juletradisjon med julepapir på gavene fra barnehagen? Erdu bare en smule egoistisk her kanskje?

Rebecca85 skrev:

Bouncing buttplug skrev:

søteste skrev:
Hvorfor skal de fjerne enn så viktig ting? Er ikke barnehagen ett sted barna skal lære om kultur, tradisjoner osv? Skal de bare lære om tradisjonene til andre som feirer andre ting og ikke sine eggene tradisjoner. Jeg vet med meg selv at slutter barnehagen å feire jul, slutter også barnet mitt i den barnehagen. Klarer ikke vi nordmenn flere ting? Eller er det slik at om ikke alle våre skoler/barnehager ikke slutter å lære bort om våte tradisjoner viser vi ikke hensyn til alle de andre som ikke er etniske norske?

Er PAPIRET virkelig så viktig? Det er vi VOKSNE som har den tradisjonen..For barna kan det å få pynte julepapir selv være en minst like flott tradisjon for DEM, som det hersens julepapiret med nisser er for de voksne?

Skal du slutte å kle deg i de klærne du vil for å ta hensyn til naboene dine f.eks? fordi de har en annen klesstil enn du har? Det er jo bare noe du er vant med og ikke noe viktig egentlig....

Gråpapir kan være like fint men å si man kutter ut nissepapir for å ta hensyn til andre blir så ubeskrivelig dumt!! Man kan ikke tilfredstille alle uansett, så da får vi holde på våre tradisjoner og dem på sine, enkelt og greit.

Igjen, har du tenkt på at det er barn i denne barnehagen som skal bruke disse gavene til noe annet enn jul??
Og at det da er mere praktisk og bruke gråpapir på alle gavene??

Tøsa skrev:
Jeg synes det her dreier seg mer om at "de" må f--- ikke tro at de kan komme her og komme her.

Når enkelte også mener det er feil at de skal spise halalkjøtt i barnehagen for å ta hensyn, ja da skjønner jeg egentlig hvor problemet ligger.
"De".......

Når de er i VÅRT land skal de følge VÅRE normer!! Sa Ola Nordmann, reiste til Egypt og badet i string-bikini. 

Rebecca85 skrev:

Bouncing buttplug skrev:

søteste skrev:

Når ble det dumt og ta hensyn? Er det virkelig viktigere for det at barna dine får pakke inn ting i julepapir enn at barna dine lærer seg verdien av og ta hensyn til andre? Er det så viktig for deg og ikke endre på NOEN tradisjoner, uansett hvor små og unetydelige de er (som paoiret rundt julegaven), at du niholder på det papiret for og slippe og ta hensyn? Eller er det bare slik at du og ditt er viktigst? Hva om de fleste andre foreldrene i barnehagen faktisk ønsker og ta hensyn, skal man alikevel la være,slik at du slipper og endre din elskede juletradisjon med julepapir på gavene fra barnehagen? Erdu bare en smule egoistisk her kanskje?

Rebecca85 skrev:

Bouncing buttplug skrev:

søteste skrev:

Dette er jo et tiltak BARNEHAGEN har bestemt, ikke noe som er krevd fra noe hold.. Jeg tar hensyn til naboene mine jeg. Jeg foretrekker egentlig minst mulig klær, men jeg går ikke naken og henter posten av den grunn..

Nei, man kan ikke tilfredsstille alle, men jeg sliter med å forstå hvordan en så triviell ting som PAPIR som likevel skal rives av og KASTES, kan skape så mye irritasjon.. Det som betyr noe er jo at barna er stolte over et produkt de har laget, ikk at det er nisser og dverger på papiret..

Dersom det er så viktig så får dere pakke julepapir over da..

Og igjen, julenissepapiret er en tradisjon VI er vokst opp med. Med mindre du gjør alt 100% likt som da du var lita, så vil dine barn utvikle andre tradisjoner, som vil bli DERES tradisjoner. Pent pyntet gråpapir kan faktisk være en av dem. Julepapir er jo ofte så tynt at det revner bare man ser på det uansett, og gråpapiret kan dessuten resirkuleres. Ikke se på det som slutten av en tradisjon (det er EN barnehage som har VALGT å kutte det ut), og heller prøve å se på det som starten på noe som kan bli en minst like koselig tradisjon? Jeg har i alle fall, ut fra denne tråden, bestemt at i år kjøper vi pene bånd og pakker og dekorerer alle gavene SAMMEN, og lager vår egen vri på det. Mye mer personlig enn 1kronespapiret på nille, og myyye finere..

Og for alt vi vet så er det ikke alle gavene som skal brukes som julegaver hller, og da er det mye mer praktisk å bare pakke alle inn i gråpapir..

Frk. Tvert I. Mot skrev:

Rebecca85 skrev:

Bouncing buttplug skrev:

søteste skrev:

Gode spørsmål... godt skrevet.

Tøsa skrev:

"De".......

Ja du vrir det om til at alle vi som liker å være norske er stolte av det er rasistiske. Min sønn kommer overhode ikke til å spise halalkjøtt jeg er fullstendisg i mot slakte måten ikke fordi dem er de. Dummeste jeg har lest. Jeg har en morfar som kjempet for vårt land, han ofret masse alt fordi vi har den friheten vi har i dag. Og jeg klarer ikke å se problemet, jeg jobber samme masse forskjellige mennesker og senest i dag jobbet jeg med enn som praktiserer islam. Han feiret ikke jul, men elsket juletider. Han synes det var flott barna lærte om våre tradisjoner. De hadde juletre og samlet familie å venner. Han skjønte ikke alle den tilretteleggingen i samfunnet vårt. Det er ikke "de" ( som du fint kaller det) men våre politikere, kommune, skole osv som krever det. Slutt å kall nordmenn for rasister for det minste ting. Det er synd for det ordet begynner å bli oppbrukt å miste sin mening. Det er ikke rasistisk å ville at barna våre skal lære om våre tradisjoner . Det er helt normalt. Vi er norske ikke svenske, engelske osv!

søteste skrev:

Tøsa skrev:

"De".......

Ja du vrir det om til at alle vi som liker å være norske er stolte av det er rasistiske. Min sønn kommer overhode ikke til å spise halalkjøtt jeg er fullstendisg i mot slakte måten ikke fordi dem er de. Dummeste jeg har lest. Jeg har en morfar som kjempet for vårt land, han ofret masse alt fordi vi har den friheten vi har i dag. Og jeg klarer ikke å se problemet, jeg jobber samme masse forskjellige mennesker og senest i dag jobbet jeg med enn som praktiserer islam. Han feiret ikke jul, men elsket juletider. Han synes det var flott barna lærte om våre tradisjoner. De hadde juletre og samlet familie å venner. Han skjønte ikke alle den tilretteleggingen i samfunnet vårt. Det er ikke "de" ( som du fint kaller det) men våre politikere, kommune, skole osv som krever det. Slutt å kall nordmenn for rasister for det minste ting. Det er synd for det ordet begynner å bli oppbrukt å miste sin mening. Det er ikke rasistisk å ville at barna våre skal lære om våre tradisjoner . Det er helt normalt. Vi er norske ikke svenske, engelske osv!

1. Gratulerer.
2. Har ikke gjort det.
3. Er vi amerikanske?

Nei ikke jeg iallfall. Er du? For alle våre tradisjoner kommer fra flere steder. Vi har alltid blitt inspirert og det blir vi enda. Og det er fantastisk, men må vi slutte å være nordmenn fordet? Og om du ikke klarer å diskutere uten å være spydig. Lar jeg heller være. Vet du, du skal selvfølgelig få slippe norske tradisjoner. Men ikke forvent at resten av landet vill dette! Og vi har en formålsparagraf i barnehager og vel og bra er dette. Den tar seg også av andres kultur. Skal de slutte å lære om dette også? Så må jeg spørre deg, hvem er disse fra Amerika? For vi har vel ikke så mye inspirasjon fra indianere?

men, Tøsa, mener du at det er akkurat det samme å kutte ut noe (juletradisjoner) som å legge til noe (valentine's day)?

Tøsa skrev:

LilleLavendel skrev:
handler nok litt om hva som er de virkelig viktige verdiene for oss. er jo de vi motsetter oss å endre på....får-i-kål og bunad er liksom ikke såååå viktig for den gemene hop!:D tror jeg, da...:) jeg har liksom litt lettere for å bytte ut får-i-kål enn jula lizzååm

Det var liksom ikke bokstavelig talt da.

Vi elsker å amerikanisere oss. Men å nøytralisere oss litt med feks annet julepapir det er ikke snakk om!

Kan det ha noe med hvem vi tar hensyn til?

Vel, nå er vel julen i seg selv temmelig amerikanisert. Ellers enig i budskapet. De få gangene vi fremhever såkalt egen kultur, er når andre kulturer utfordrer såkalt egen kultur. Såkalt, fordi vi ynder å importere og adoptere andres levesett.  

søteste skrev:
Nei ikke jeg iallfall. Er du? For alle våre tradisjoner kommer fra flere steder. Vi har alltid blitt inspirert og det blir vi enda. Og det er fantastisk, men må vi slutte å være nordmenn fordet? Og om du ikke klarer å diskutere uten å være spydig. Lar jeg heller være. Vet du, du skal selvfølgelig få slippe norske tradisjoner. Men ikke forvent at resten av landet vill dette! Og vi har en formålsparagraf i barnehager og vel og bra er dette. Den tar seg også av andres kultur. Skal de slutte å lære om dette også? Så må jeg spørre deg, hvem er disse fra Amerika? For vi har vel ikke så mye inspirasjon fra indianere?

Seriøst? Vi "slutter å være nordmenn" dersom BARNEHAGENE (Bare EN foreløbig) slutter å bruke nisser på papiret? Er ikke det å overdrive litt syns du?

Dette går jo over grensa til latterlig snart dere.. Det er snakk om EN BARNEHAGE! Det er ingen som skal nekte dere å spise julemiddagen med 100 nisser rundt ørene. Det er snakk om EN barnehage som har valgt dette.. 

Hva med å se det positive i det? Barna får utvikle sin kreative side, og TENK så stolte de kommer til å være??

Da synes jeg du skal lese hva Tøsa spørr meg om. Jeg snakker ikke om ett papir. Snakker om julen jeg!

søteste skrev:
Da synes jeg du skal lese hva Tøsa spørr meg om. Jeg snakker ikke om ett papir. Snakker om julen jeg!

Men dt er ingensom har bedt noen kutte ut JULEN, er det det? Julen i Norge ER amerikanisert. vi "bruker" Colanissen over ALT for eksempel..

jøss !! jeg visste ikke at julepapir var sååå viktig !! 

Herrejævler! Det er fan meg samme styret hver ENESTE gang noe slikt skjer. For ALT! Samme dritten som da første pizza restauranten åpnet i Norge. " å nei, herr kommer pizzan! Snart vet ikke barna våre hva raspeballer og kjøttkaker er mer. Hjelpe å trøste og hold på meg jeg dåner"

RekeKreke skrev:
sometimes, I just love you!!

Denne fryktelige amerkaniseringen....
Vi spiser orio kjeks, lager orio kaker, cupcakes er det store, drikker cola og pepsi, spiser på peppes, taco bell, mcdonalds og subway, vi kjøper starbuck kaffe på lokalbutikken og leser de norske versonen av alle Amrikanske ukeblad....

For ikke å snakke om alle "invandrere", DE skal vi ikke ha noe av!
Men vi skal ha kebab på lørdagskvelden, krydder fra all verdens land i butikken, kinesisk mat og taco. Vi skal ha palestinaskjerf rundt halsen, shusi på kiosken og wok i frysedisken....

MEN, vi må holde på kulturen! Den flotte Amerikanske julen vi feirer! Eller den hedenske påsken.... DET er viktig....

give me a break....

Jeg spiser en sjelden gang på Mc Donalds - det er det "amerikanske jeg gjør da".
Har jeg lov å bli irritert for at barnehager kutter ut julepapir da? Vær så snill!?

Det spiller ingen rolle hvilket papir man pakker inn i. Det betyr ingenting for meg.
MEN
flere og flere tradisjoner blir kuttet ned på eller kuttet ut for å ta hensyn, og det blir veldig feil! Jeg syns ikke vi burde ta noe slike hensyn, vi bor tross alt i norge med norske tradisjoner. Man kan heller gi de som ikke deler våre tradisjoner ett alternativ som f.eks gjøre andre ting de dagene, spise egen mat osv.

Folk er livredde for å være nasjonalistisk nå for tiden, man blir da sammenlignet med A B.B. Og anklaget for å være rasist.

Back
Topp