Hvorfor skal de fjerne enn så viktig ting? Er ikke barnehagen ett sted barna skal lære om kultur, tradisjoner osv? Skal de bare lære om tradisjonene til andre som feirer andre ting og ikke sine eggene tradisjoner. Jeg vet med meg selv at slutter barnehagen å feire jul, slutter også barnet mitt i den barnehagen. Klarer ikke vi nordmenn flere ting? Eller er det slik at om ikke alle våre skoler/barnehager ikke slutter å lære bort om våte tradisjoner viser vi ikke hensyn til alle de andre som ikke er etniske norske?
Er PAPIRET virkelig så viktig? Det er vi VOKSNE som har den tradisjonen..For barna kan det å få pynte julepapir selv være en minst like flott tradisjon for DEM, som det hersens julepapiret med nisser er for de voksne?
Men hvorfor ta det bort? og så si at det er å ta hensyn?
Skal du slutte å kle deg i de klærne du vil for å ta hensyn til naboene dine f.eks? fordi de har en annen klesstil enn du har? Det er jo bare noe du er vant med og ikke noe viktig egentlig....
Satt på spissen men allikevel.
Gråpapir kan være like fint men å si man kutter ut nissepapir for å ta hensyn til andre blir så ubeskrivelig dumt!! Man kan ikke tilfredstille alle uansett, så da får vi holde på våre tradisjoner og dem på sine, enkelt og greit.
Dette er jo et tiltak BARNEHAGEN har bestemt, ikke noe som er krevd fra noe hold.. Jeg tar hensyn til naboene mine jeg. Jeg foretrekker egentlig minst mulig klær, men jeg går ikke naken og henter posten av den grunn..
Nei, man kan ikke tilfredsstille alle, men jeg sliter med å forstå hvordan en så triviell ting som PAPIR som likevel skal rives av og KASTES, kan skape så mye irritasjon.. Det som betyr noe er jo at barna er stolte over et produkt de har laget, ikk at det er nisser og dverger på papiret..
Dersom det er så viktig så får dere pakke julepapir over da..
Og igjen, julenissepapiret er en tradisjon VI er vokst opp med. Med mindre du gjør alt 100% likt som da du var lita, så vil dine barn utvikle andre tradisjoner, som vil bli DERES tradisjoner. Pent pyntet gråpapir kan faktisk være en av dem. Julepapir er jo ofte så tynt at det revner bare man ser på det uansett, og gråpapiret kan dessuten resirkuleres. Ikke se på det som slutten av en tradisjon (det er EN barnehage som har VALGT å kutte det ut), og heller prøve å se på det som starten på noe som kan bli en minst like koselig tradisjon? Jeg har i alle fall, ut fra denne tråden, bestemt at i år kjøper vi pene bånd og pakker og dekorerer alle gavene SAMMEN, og lager vår egen vri på det. Mye mer personlig enn 1kronespapiret på nille, og myyye finere..
Og for alt vi vet så er det ikke alle gavene som skal brukes som julegaver hller, og da er det mye mer praktisk å bare pakke alle inn i gråpapir..